Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=226)
-   -   Wat precies zei Ben Weyts over kindergeld en taalonkunde? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267704)

De schoofzak 18 januari 2023 13:36

Wat precies zei Ben Weyts over kindergeld en taalonkunde?

Waarom deze precisering? Omdat daar nogal wat in zijn schoenen geschoven wordt !!

Citaat:

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zegt aan VRT Nieuws dat hij wil ‘nadenken over ingrepen op het groeipakket of in premies van de overheid’ als ouders hun verantwoordelijkheid ontlopen om hun kinderen Nederlands te leren.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230117_98289147

Rudy 18 januari 2023 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10102262)
Waarom deze precisering? Omdat daar nogal wat in zijn schoenen geschoven wordt !!

Verkeerde draad.

Zipper 18 januari 2023 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10102276)
Het artikel kan ik niet lezen.
Hoe dan ook, wie de taal al doende heeft geleerd kan z'n kindjes moeilijk de taal aanleren. Dat kindje zal het ook al doende en op de schoolbanken moeten leren.

ne 3 of 4 generaties is dat geen geldig excuus meer

Weyland 18 januari 2023 14:06

Gek eigenlijk. Een persoonlijke vriendin van mijn familie is eerste-generatie uit Andalusië en die spreekt vloeiend Nederlands met een Spaans accent. Het gaat echt om een zekere cultuuraversie hier. En al haar kinderen (zoon en dochter, laatste ex-klasgenote) spreken vlot Nederlands alsof het hun moedertaal is.

reservespeler 18 januari 2023 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10102276)
Verkeerde draad.

Hoezo?
Is er een andere draad voor fact-checking?

reservespeler 18 januari 2023 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10102279)
ne 3 of 4 generaties is dat geen geldig excuus meer

2

Ergo, als het kind vanaf 2,5 jaar naar de kleuterklas gaat, zal het daar al doende de taal perfect leren.
Op iets latere leeftijd kan het lidmaatschap bij een vereniging ook veel helpen.

reservespeler 18 januari 2023 15:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 10102281)
Gek eigenlijk. Een persoonlijke vriendin van mijn familie is eerste-generatie uit Andalusië en die spreekt vloeiend Nederlands met een Spaans accent. Het gaat echt om een zekere cultuuraversie hier. En al haar kinderen (zoon en dochter, laatste ex-klasgenote) spreken vlot Nederlands alsof het hun moedertaal is.

Ik heb iets tegen koningshuizen en dergelijke, maar het moet me toch van het hart dat de Nederlandse koningin zeer goed Nederlands spreekt.

Eigenlijk iets waar ik Fabiola of Paola nooit op heb kunnen betrappen.

Weyland 18 januari 2023 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10102318)
Ik heb iets tegen koningshuizen en dergelijke, maar het moet me toch van het hart dat de Nederlandse koningin zeer goed Nederlands spreekt.

Ik kijk ook op tegen een Engelstalige vacature in Nederland. Het is krom, vind ik. Noem me gerust provinciaal, maar Nederlands in Nederland. Hoe moeilijk is dat?

quercus 18 januari 2023 16:08

Citaat:

Inderdaad Maxima is een Argentijnse. Maar ze heeft zich het Nederlands niet “zomaar” eigen gemaakt, ze spreekt het bovendien met een authentiek Hollands accent. Wanneer je haar in een interview hoort babbelen is er (in mijn oren) niets dat doet vermoeden dat ze van herkomst geen Nederlandse is.
Inderdaad, de Italiaanse Paola en de Spaanse Fabiola hebben inzake kennis van het Nederlands nooit uitgeblonken.

Pandareus 18 januari 2023 23:41

Citaat:

Misschien kon men hem gewoon niet verstaan omdat hij zo zat was dat hij weer aan het wauwelen was ?

Oma 19 januari 2023 14:53

Citaat:

Hoezo? weyts zegt toch niks...hij wil enkel nadenken over ingrepen...blablabla...maw: blufpoker, mediageil en aandachtshoer dus...zal vast al wel iets te maken hebben met stroop smeren door vroege verkiezingskoorts.

Overigens orakelde de hele politieke praatbarak, telkens migranten ter sprake kwamen, dat de taal leren de eerste en belangrijkste vereiste voor inwijkelingen moest zijn.
Al járen zeuren ze daarover en doen er...niks aan...allez, niks: ze doen net het tegengestelde: ze verlagen het niveau en de kwaliteit van het onderwijs door en voor anderstaligen die niet kunnen volgen op school omdat ze de Nederlandse taal niet beheersen.

Nu komt weyts dan zeuren om na te denken over financiële sancties voor ouders van die kinderen terwijl de politiek zelf het onderwijskalf al heeft verzopen maar de anderstaligen nog steeds niet kunnen volgen, nog steeds de taal niet beheersen en nieuwkomers geen zin hebben om de taal te leren om hun kinderen meer kansen te bieden om deel te nemen aan de maatschappij.
De mentaliteit van ouders uit vreemde/andere culturen moet veranderen, zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen en dat doe je niet door het onderwijs te veranderen. :silly:

Het enige dat de politiek dus gedaan heeft is ons onderwijsniveau kelderen en het heeft niks geholpen.

Patrick M 20 januari 2023 15:19

Citaat:

In Vlaanderen: Nederlands.
In Wallonië: Frans.
In Brussel: Nederlands en Frans.
In het Duitstalig gedeelte van België: Duits.

Rudy 20 januari 2023 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 10103596)
In Vlaanderen: Nederlands.
In Wallonië: Frans.
In Brussel: Nederlands en Frans.
In het Duitstalig gedeelte van België: Duits.

In de oostkantons spreken ze Duits uit verzet of protest.

De schoofzak 20 januari 2023 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10103615)
In de oostkantons spreken ze Duits uit verzet of protest.

Op basis van wat durf jij dat te stellen?

Rudy 21 januari 2023 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10103761)
Op basis van wat durf jij dat te stellen?

Ervaring.

De schoofzak 21 januari 2023 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10103942)
Ervaring.

Je sprak over "verzet" en "protest". Letterlijk.
Wel, kan je dat a.u.b. even illustreren? Met voorbeelden of whatever uit jouw ervaring?

quercus 21 januari 2023 18:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10103942)
Ervaring.

Bwa, wanneer die Duitsers door het verdrag van Versailles van Duitsland losgescheurd werden hadden de Belgische autoriteiten nu toch niet verwacht dat ze vol enthousiasme zich op het Frans zouden storten? Dat “afpakken” van grondgebied van een buurland is nooit een goed idee. Putin wil dat niet gezegd hebben, maar hij zal het, tot zijn schade en schande, nog wel ervaren.

reservespeler 22 januari 2023 08:54

Citaat:

Klopt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be