Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Fraude bij pellet premie ligt om de hoek. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267796)

Deo 31 januari 2023 10:22

Fraude bij pellet premie ligt om de hoek.

Overheid zou beter ook als voorwaarden faktuur van pellet kachel vragen!!
Stel iemand zonder pelletkachel koopt 1 ton pellets en int de 250 euro premie met het faktuur en verkoopt nadien de Pellets voor 50 euro minder door.

reservespeler 31 januari 2023 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 10105751)
Stel iemand zonder pelletkachel koopt 1 ton pellets en int de 250 euro premie met het faktuur en verkoopt nadien de Pellets voor 50 euro minder door.

en het voordeel is?

Deo 31 januari 2023 10:41

Is geen strikvraag, u kan toch tellen wat de fraude is.
En daarom moet overheid ook faktuur van pellet kachel laten bijvoegen.
Zelfs mensen met houtkachel en een pellet korf komen in aanmerking voor die premie als ze 1 ton pellets kopen, wat ze met de pellets nadien doen is voor hun rekening, hopelijk opstoken in pellets korf?

BigF 31 januari 2023 12:13

Citaat:

Moeten mensen met een mazoutketel een factuur van die ketel laten zien?

En in mijn geval: ik betaal 70 euro voor gas per maand en ik krijg in jan, feb en maart telkens 135 euro. Dus 65 euro 'winst' per maand. Waarom mag ik, met gas, wel winst maken op de premie en iemand met pellets niet?

Bovendien kan je die premie enkel aanvragen als je nog geen premie voor gas oid gekregen hebt.
Iemand die dus niet met pellets stookt en van deze 'truc' gebruik wil maken mag ook nog geen enkele andere premie aangevraagd hebben.

Of fraude dus 'om de hoek ligt' durf ik te betwijfelen...

Deo 31 januari 2023 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10105854)

En in mijn geval: ik betaal 70 euro voor gas per maand en ik krijg in jan, feb en maart telkens 135 euro. Dus 65 euro 'winst' per maand. Waarom mag ik, met gas, wel winst maken op de premie en iemand met pellets niet?

Bovendien kan je die premie enkel aanvragen als je nog geen premie voor gas oid gekregen hebt.
Iemand die dus niet met pellets stookt en van deze 'truc' gebruik wil maken mag ook nog geen enkele andere premie aangevraagd hebben.

Betreft hoofd verwarming en dat is breed tussen alle andere verwarmingstechnieken die je hebt.

Pol Dolf 31 januari 2023 12:20

de belgische achterdeurtjes

BigF 31 januari 2023 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 10105858)
Betreft hoofd verwarming en dat is breed tussen alle andere verwarmingstechnieken die je hebt.

Euh ja, en dus...?

Als iemand daadwerkelijk pellets gebruikt als hoofdverwarming en dus recht heeft op die premie gaat die gewoon de premie houden en niet uw constructie toepassen. De premie is hoger dan de winst die je op een pallet pellets kan maken.

Iemand die pellets niet als hoofdverwarming gebruikt heeft heel waarschijnlijk al een andere premie ontvangen (elektriciteit, aardgas, stookolie,...) en kan dus sowieso geen aanspraak meer maken op de pellet-premie.

Ik zie dus niet goed in wie er van uw fraude-constructie gebruik gaat (kunnen) maken.

Herr Flick 31 januari 2023 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10105854)

Alleen als ge normaal gezien huisvuil stookt he, ik denk niet dat ze daar ne premie voor gaan geven.

Henri1 31 januari 2023 12:39

Citaat:

Ik heb pellets besteld.

Pol Dolf 31 januari 2023 12:44

Ik zie dus niet goed in wie er van uw fraude-constructie gebruik gaat (kunnen) maken.

handelaren in tweedehands

Deo 31 januari 2023 12:51

Er zijn er die altijd uit de boot vallen en 500 euro uitgeven met daarop 40 %winst in doorverkoop.
Fraude zit in alles of rode in wite mazout omzetten vergeten.

De schoofzak 31 januari 2023 16:54

Is de premie voor pellets niet voorbehouden voor die mensen die geen premie konden bekomen voor gas en voor stookolie?

Dadeemelee 31 januari 2023 18:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10106049)
Is de premie voor pellets niet voorbehouden voor die mensen die geen premie konden bekomen voor gas en voor stookolie?

Ja, je kan als gezin maar 1 premie krijgen.

Mambo 31 januari 2023 18:24

Pellets zijn veel te duur geworden.
Bovendien verbruikt zo'n kachel ook veel stroom bovenop.

En ze zijn veel te duur in aankoop.
Met een te laag warmte opbrengst.

Vlad 31 januari 2023 18:37

Premies om hout te stoken ... goe bezig ... zeker gezien nogal wat van dat pelletkachelhout uit oerbossen blijkt te komen!

Maar zelfs mocht het kweekhout zijn ... de prijzen voor bouwhout stijgen de pan uit ...

Pol Dolf 31 januari 2023 18:49

pellets zijn toch gemaakt van zaagsel

De schoofzak 31 januari 2023 18:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10106089)
Pellets zijn veel te duur geworden.
Bovendien verbruikt zo'n kachel ook veel stroom bovenop.

En ze zijn veel te duur in aankoop.
Met een te laag warmte opbrengst.

Stroom verbruiken? Toch alleen maar om de eerste pellets te doen ontvlammen, en verder de ventilator?
Ik heb zo'n kachel een paar keer gebruikt op een vakantieadres. Gezellige warmte.
Een nakomeling heeft er een op hun tweede verblijf in het zuiden van Frankrijk. Ze kunnen het spel leuk aansteken een paar uur voor aankomst, met een app.
Ge moet soms eens verder kijken dan uwe neus lang is hé.

De schoofzak 31 januari 2023 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10106083)
Ja, je kan als gezin maar 1 premie krijgen.

Tot daar het gezever over fraude ... van de forum-pelletswarmte-logen.

DIBO 31 januari 2023 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10106098)
Premies om hout te stoken ... goe bezig ... zeker gezien nogal wat van dat pelletkachelhout uit oerbossen blijkt te komen!

De pelletcentrale van Langerlo ging voor 2,2 miljard euro (over tien jaar) subsidies krijgen via Vlaamse groenestroomcertificaten. Zolang het maar Groen is, kijken we niet op een bos meer of minder dat wordt opgestookt.
Al een geluk dat ze die uiteindelijk niet hebben omgebouwd, maar hebben afgebroken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be