Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vlaanderen gooide Wallonië uit cruciale database voor vrachtvervoer (https://forum.politics.be/showthread.php?t=267879)

De schoofzak 7 februari 2023 15:37

Vlaanderen gooide Wallonië uit cruciale database voor vrachtvervoer
 
Vlaanderen gijzelde meerdere Waalse truckers.
Het is een schande dat het zo ver moest komen.

titel: Vlaanderen gooide Wallonië uit cruciale database voor vrachtvervoer
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230206_96441608



Citaat:

Uit onvrede over onbetaalde rekeningen maakte Vlaanderen een database voor gevaarlijke wegtransporten ontoegankelijk voor Wallonië. Waalse vrachtwagenchauffeurs konden daardoor meer dan een maand lang een cruciale vergunning niet vernieuwen.

Vrachtwagenchauffeurs die gevaarlijke goederen willen vervoeren – bijvoorbeeld vuurwerk of bepaalde chemicaliën ?*– moeten daarvoor een ADR-opleidingsgetuigschrift kunnen voorleggen. Daarmee bewijzen ze dat ze opgeleid zijn om op een veilige manier met die goederen om te gaan. Een vrachtwagenchauffeur moet zijn getuigschrift bovendien iedere vijf jaar vernieuwen. Als de chauffeur dat niet doet, dan riskeert hij hoge geldboetes.

Sinds 1 januari konden Waalse vrachtwagenchauffeurs dat cruciale attest niet meer aanvragen of vernieuwen. Dat had een communautaire oorzaak. Bij de zesde staatshervorming, doorgevoerd in het najaar van 2011, werden heel wat mobiliteitsbevoegdheden geregionaliseerd. De centrale database met alle ADR-getuigschriften kwam zo in handen van het Vlaams Gewest, dat ook opdraait voor alle beheerskosten. Wallonië en Brussel mogen de Vlaamse IT-infrastructuur weliswaar ook gebruiken om voor ‘hun’ chauffeurs getuigschriften aan te vragen, maar moeten in ruil daarvoor een jaarlijkse vergoeding betalen aan Vlaanderen.

Brussel betaalde die rekeningen plichtsgetrouw. Maar Wallonië niet. Al vele jaren niet, zo blijkt: sinds 2016 liet Wallonië de Vlaamse rekeningen openstaan. In totaal werd zo een schuld van 300.000 euro opgebouwd, vernam De Standaard.

Vijftien dagen geduld

Vlaanderen tolereerde die situatie jarenlang – tot begin dit jaar. Op 1 januari werden Waalse gebruikers onherroepelijk buitengesloten van het platform. ‘Na jaren van onbetaalde rekeningen wilden we Wallonië een duidelijk signaal geven’, zegt Nick Arys, woordvoerder van het departement Mobiliteit. ‘Eigenlijk zou elk gewest zijn eigen database aanleggen. Er zijn uiteindelijk andere afspraken gemaakt. Het is voor ons geen probleem dat Wallonië onze IT-infrastructuur gebruikt. Maar dan moet het de rekeningen wel betalen.’

Door het Vlaamse besluit dreigden volgens het vakblad Transportmedia ‘honderden’ Waalse vrachtwagenchauffeurs op korte termijn hun ADR-certificaat te verliezen. Ze zouden dan ook geen gevaarlijke wegtransporten meer kunnen uitvoeren. Het leidt tot grote zenuwachtigheid binnen de Waalse transportsector. Ook de Waalse regering maakt zich ‘grote zorgen’, bevestigt een woordvoerder van Philippe Henry (Ecolo), de Waalse minister van Mobiliteit. ‘Uiteraard vinden ook wij deze situatie onaanvaardbaar. Maar wij weten zelf pas sinds vorige week donderdag dat we deze schuld hebben openstaan bij Vlaanderen’, klinkt het. ‘Hoe dit is gebeurd, weten we niet.’

Volgens de woordvoerder van Henry werd vorige donderdag wel meteen ‘alle benodigde informatie’ ingewonnen. ‘Het is nu wachten op het finale akkoord van de administraties, maar we verzekeren dat onze schuld aan Vlaanderen binnen nu en vijftien dagen zal worden betaald.’

Ook het Vlaamse departement Mobiliteit kreeg vanuit Wallonië al de bevestiging dat alle openstaande facturen ‘snel’ zullen worden betaald. Daarmee lijkt de kous af. Arys: ‘Nu dat is opgeklaard, krijgt Wallonië natuurlijk weer de volledige toegang tot de database.’

Micele 7 februari 2023 16:07

7 jaar niet betaald voor een dienst die moest betaald worden door het Waals Gewest.

Het gaat hier wel over een som van slechts ~43.000 € per jaar. (300k/7 jaar)

Amai. Hoe tolerant kan men zijn.

Herr Flick 7 februari 2023 16:11

Ze gaan toch wachten tot de centen op de rekening staan, ... ?

Micele 7 februari 2023 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10109754)
Ze gaan toch wachten tot de centen op de rekening staan, ... ?

Neem ik aan, vijftien dagen zou het kunnen duren. :roll:

Of gaat Wallonië toch nog een eigen database maken? Ze hebben 7 jaar tijd gekregen...

Citaat:

Vijftien dagen geduld

Vlaanderen tolereerde die situatie jarenlang – tot begin dit jaar. Op 1 januari werden Waalse gebruikers onherroepelijk buitengesloten van het platform. ‘Na jaren van onbetaalde rekeningen wilden we Wallonië een duidelijk signaal geven’, zegt Nick Arys, woordvoerder van het departement Mobiliteit. ‘Eigenlijk zou elk gewest zijn eigen database aanleggen. Er zijn uiteindelijk andere afspraken gemaakt. Het is voor ons geen probleem dat Wallonië onze IT-infrastructuur gebruikt. Maar dan moet het de rekeningen wel betalen.’

Volgens de woordvoerder van Henry werd vorige donderdag wel meteen ‘alle benodigde informatie’ ingewonnen. ‘Het is nu wachten op het finale akkoord van de administraties, maar we verzekeren dat onze schuld aan Vlaanderen binnen nu en vijftien dagen zal worden betaald.’

Ook het Vlaamse departement Mobiliteit kreeg vanuit Wallonië al de bevestiging dat alle openstaande facturen ‘snel’ zullen worden betaald. Daarmee lijkt de kous af. Arys: ‘Nu dat is opgeklaard, krijgt Wallonië natuurlijk weer de volledige toegang tot de database.’
Citaat:

Brussel betaalde die rekeningen plichtsgetrouw. Maar Wallonië niet. Al vele jaren niet, zo blijkt: sinds 2016 liet Wallonië de Vlaamse rekeningen openstaan. In totaal werd zo een schuld van 300.000 euro opgebouwd, vernam De Standaard.
... is dat met of zonder 7 jaar nalatigheidsintresten? lol

daiwa 7 februari 2023 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10109754)
Ze gaan toch wachten tot de centen op de rekening staan, ... ?

Ze hebben gelijk !
Als het op betalen op aan komt zijn de Walen niet ver te vertrouwen.

maddox 8 februari 2023 07:36

Maar die ambtenaren zijn nog aan't wachten tot Vlaanderen die €300K naar hen stort.

Die zijn het niet gewoon dat er Waals geld naar Vlaanderen zou gaan.

reservespeler 8 februari 2023 07:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10109752)
7 jaar niet betaald voor een dienst die moest betaald worden door het Waals Gewest.

Het gaat hier wel over een som van slechts ~43.000 € per jaar. (300k/7 jaar)

Amai. Hoe tolerant kan men zijn.

Al gaat het over één euro, dan ...

fox 8 februari 2023 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10109746)
Vlaanderen gijzelde meerdere Waalse truckers.
Het is een schande dat het zo ver moest komen.

titel: Vlaanderen gooide Wallonië uit cruciale database voor vrachtvervoer
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230206_96441608

Vlaanderen gijzelt helemaal geen Waalse truckers. Wallonie gijzelt die truckers door hen geen platform aan te bieden. Dat platform heeft voor Wallonie een kost van 40K per jaar en het is hen te veel. Het is dan ook volkomen logisch dat de aanbieder van dat platform die dienst niet meer verzorgt. Het enige wraakroepende is dat de aanbieder, in dit geval Vlaanderen, 7 jaar wacht om wanbetalers niet meer te bedienen.

De schoofzak 8 februari 2023 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10110097)
Vlaanderen gijzelt helemaal geen Waalse truckers. Wallonie gijzelt die truckers door hen geen platform aan te bieden. Dat platform heeft voor Wallonie een kost van 40K per jaar en het is hen te veel. Het is dan ook volkomen logisch dat de aanbieder van dat platform die dienst niet meer verzorgt. Het enige wraakroepende is dat de aanbieder, in dit geval Vlaanderen, 7 jaar wacht om wanbetalers niet meer te bedienen.

Goed zo. Je hebt het door.

Vlad 9 februari 2023 08:17

Kon die database niet gesplitst worden ? :?

maddox 9 februari 2023 08:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10110504)
Kon die database niet gesplitst worden ? :?

Dat kon, maar Wallonië en Brussel vonden dat te veel werk, en ze vroegen om mee te surfen op het Vlaamse platform.

Dat kon, als ze mee betaalden. (A ratio van €43k per jaar). Zo afgesproken... Maar helaas Wallonië had het idee niet door, en verwachtte dat Vlaanderen aan hen gingen betalen, zoals altijd...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be