![]() |
Eergisteren las ik een plaatselijk weekblad een ludiek artikeltje over een preekstoel. Hoe een horeca uitbater in zijn zaak een preekstoel had geplaatst en waarop jaarlijks wedstrijden werden gehouden. Wel te verstaan ludieke wedstrijden. Dit begon bij mij tot nadenken stemmen.Namelijk het nut van een preekstoel. Aangezien ik niet meer tot de jongeren behoor en heel ver in mijn verleden herinner van dit fenomeen is de invloed die dit op het volk uitvoerde. Ik herinner mijn ouders nog praten en mijn grootouders ook over de invloed van dit fenomeen. Ik ben nu wel geen praktiserend katholiek maar mijn opvoeding was wel katholiek. Laat mij zeggen dat het geloof in een religie met de tijd er min of meer uitgegroeid is of liever verwijderd. Versta mij niet verkeerd want ik heb respect voor diegenen die aan hun geloof houden.
Wat mij deed nadenken over de preekstoel was de invloed,al of niet dogmatisch,die het had op het publiek en de maatschappij. Een priester,dorpsleraar en de burgemeester waren destijds de personen waar men naar opkeek. Akkoord soms misbruiktend ze soms hun macht. Denk maar aan de diverse samenwerkingen met fabriekseigenaars,notarissen,grondbezitters,graven ,baronnen en anderen. maar de mensen kregen er een soortr maatschappelijke leer op geschoteld. Niet dat dit altijd verantwoord was maar het had wel duidelijk een invloed op het gedrag en de doeningen van de maatschappij. In steden was dit wel een beetje moeilijker maar het had ook min of meer zijn invloed. Laten we dan duidelijk enkel spreken over de positieve invloeden op de maatschappij. Menig preekstoel werd ook helaas gebruikt om bepaalde protesten in de kiem te smoren. Hebben de mensen,de maatschappij, nu geen moderne preekstoel nodig? Zou het niet een bepaalde invloed hebben op het gedrag van bepaalde groepen,denk aan de jongeren. Ik weet dat bepaalde jongere-organisaties dit min of meer doen maar het gevaar bestaat er in dat deze groepen min of meer politiek gekleurd zijn en niks meer met de morele waarden van het leven te maken hebben. Staat de jeugd voor zo iets open of is dit maar een zoveelste indoctrinatie van de maatschappij? Vind de jeugd het nuttig om naast de school(helaas waar pluralisme tegenwoordig de mond wordt gesnoerd)meer moraliteit te krijgen. Of komt het allemaal wel goed naargelang men ouder wordt. Of moet het rebelse karakter in de maatschappij behouden blijven om een kritisch oog op de feiten te bewaren? Vragen die ik graag van de jeugd zou zien beantwoorden. de groetjes van (een oude zak) de Moralist |
Beste Moralist,
Het zou misschien niet slecht zijn als er een moderne preekstoel zou bestaan; om mensen in te lichten over wat er gebeurd en verschillende filosofieën (religieuze én profane) zeggen over een bepaald thema. Ik ben wel een beetje bang dat we dan een beetje teruggaan dat de man (of in deze moderne tijd, vrouw) die op de preekstoel zal staan, terug als een machtsfiguur (zoals de pastoor vroeger) aanzien zal worden. Dit zou volgens mij wel vermeden moeten worden. Ik zou zeker niet willen dat we teruggaan naar een tijd waarin de mensen onder de knoet worden gehouden door één ideologie. Naar mijn mening zal de hedendaagse jeugd het ook niet pikken dat iemand hen zou zeggen wat ze wel en niet mogen (moeten) doen. Daarvoor is de jeugd van vandaag te veel vrijgevochten. Dus op de vraag of de jeugd vindt dat ze nood heeft aan moralisatie buiten de school denk ik dat ik negatief moet antwoorden. De plaats van de "moderne preekstoel", volgens mij, zou goed passen in de media. Door enkele degelijke duidingsprogramma's in de ether te gooien, zou men al heel wat boodschappen kunnen overbrengen. :idea: |
Nu hopen dat de tv programmateurs voldoende interesse hebben om dergelijke duiding te lanceren. De jongeren warm maken voor zo'n programma is een paar andere mouwen. In een ander item op deze site heb ik al reeds vermeld dat een maatschappelijk gegeven en ethiek in de scholen een prachtig gegeven zou zijn; De lessen godsdienst of zedenleer kunnen daarvoor de sprinkplank zijn.Nu nog allen op dezelfde lijn krijgen.
De mensen zijn helaas inderdaad teveel vrijgevochten en willen geen zgn bemoeienissen. Soaps klinken dom en saai maar langs de ene kant kunnen zij een bepaalde morale meerwaarde aan hun publiek brengen. Helaas zijn de soaps van zo'n erbarmelijke kwaliteit dat er daar ook veel werk aan is om enig interesse te verwezelijken. Jeugdzenders zouden niet altijd moeten muziek uitzenden maar zouden kunnen maatschappelijke lessen of duidingen weergeven en dit op een ludieke wijze en naar de maatstaf van de jeugd . de moralist |
Ik denk dat het heel moeilijk zal worden om de televisiemakers warm te maken om dit soort programma's te maken.
Nochthans zou 'Ketnet' een zeer geschikt medium zijn voor dit soort van programma's. Een ludieke reeks, waar toch een aantal waarden inzitten, is bijvoorbeeld 'Full House'. Inderdaad, het is 'real americana', maar toch komen er een aantal maatschappelijke thema's in aan bod zoals: liefde, verdraagzaamheid, opvoeding. In veel van dit soort feuilletons (incl. Full House) is alles wel vrij stroperig en utopisch voorgesteld, maar dit zou de jeugd eventueel kunnen doen nadenken. (of vraag ik nu teveel van de jeugd). Toen ik voor de klas stond en Godsdienst gaf, kwamen er dikwijls maatschappelijke themata aan bod. Maar toen ik de visie gaf van de religie (of een andere filosofische uitvalshoek), kreeg ik steevast de repliek: 'gij gaat ons niet zeggen wat wij moeten doen'. Daarom denk ik dat er nog veel werk aan de winkel is om de jeugd te 'sensibiliseren' zodat ze gaat openstaan voor verschillende 'preekstoelen' (om het met de titel te zeggen). |
Bent u een dubbelnick van JVDB?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:56. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be