![]() |
Startups Sono en Lightyear (zon-EV) vinden toch voldoende geld voor een doorstart?
Als je de titel niet begrijpt de links lezen, aub. ;-)
Over beide bestaan er eigenlijk al draden, ze staan beide in deze draad. In de bovenste link van tweakers.net, laatste alinea, worden ook beide genoemd. Maar einde januari wist men nog niet van de doorstart van LY die gisteren pas bekend geraakte. 1. Sono Motors (Duitsland) in geldmoeilijkheden, maar blijkbaar wordt er veel geld binnengehaald. Citaat:
Citaat:
Citaat:
https://observer.com/2021/06/elon-mu...risis-twitter/ Dat Daimler, vandaag Mercedes-Benz, eigenlijk Tesla en SpaceX redde in de laatste uren. Dat was toen de credietcrisis zijn hoogtepunt bereikte... |
Als je geen zonnepanelen hebt of kunt installeren -en-of niet ermee wil laden- is een zon-BEV een alternatief.
Het zon-rijbereik van de Sono SION per dag gemiddeld over het hele jaar. Meteo München. ![]() - groene dagbalkjes tesamen geeft 185 km/12, of extra 15,4 km per dag gemiddeld over het hele jaar. - Sono rond dat in zijn specs af naar 16 km per dag of 112 km per week, of 5.800 km per jaar. Citaat:
Hopelijk kan die wagen in productie gaan, dat zou in de ex-Saab-fabrieken in Finland zijn, nu Valmet Automotive (5000 werknemers): https://sonomotors.com/en/manufacturing/ Ook Lightyear 2 zou daar gemaakt kunnen worden (zeer beperkt aantal Lightyear 0 werd daar quasi handgemaakt maar sinds 24 jan 23 gestopt) Het Chinese CATL maakt daar reeds batterijpacks enz lees ik, en heeft 23% van de aandelen van Valmet Automotive... https://www.valmet-automotive.com/ Citaat:
Naast het Nederlandse tweakers.net had cleantechnica.com ook nog een recent artikel over Sono, maar zegt niet meer dan tweakers.net: Citaat:
|
Bij een verbruik van pakweg 20 kwh per 100 kom je dan uit op een energieopwekking van zowat 250 kwh per jaar. Komt dus neer op 2/3e van een standaard zonnepaneel.
1. Wat is de extra kost om die 250kwh op uw auto te krijgen 2. Is dat even vervuilend als een standaard zonnepaneel of meer/minder Voor de extra range lijk je het alleszins niet te moeten doen |
Citaat:
Nemen we aan die rijdt 12.000 km per jaar en *4000 km per jaar genereert die wagen zelf zijn electriciteit (*volgens specs 5800 km) En als je maar 20 km per dag rijdt rij je quasi de helft van het jaar gratis hé. Citaat:
Anders zouden de ingenieurs van Sono en Lightyear het ook niet doen, neem ik aan. En zouden investeerders er ook geen miljoenen aan riskeren... Citaat:
De stelling is veel mensen kunnen hun wagen thuis niet laden via eigen zonnepanelen, heeft de wagen er zelf kunnen ze dat wel in mindere mate, en het voordeel is wel dat de wagen dat overal kan doen, totaal onafhankelijk. Hoe zuiniger de EV an sich is hoe meer het zich zal lonen (voor de range) PV te integreren. De Lightyear verbruikt namelijk minder dan 10 kWh/100 km. De veel-minder-aero Sion zal zowat 18 kWh/100 km verbruiken (54 kWh/305 km), maar heeft wat meer pv-cellen. Citaat:
|
Vervolg.... hoe kom je nu aan die 250?
Citaat:
Citaat:
(de Sion verbruikt 18 kWh dat is dus 1044 kWh per jaar) Neem toch maar minstens het equivalent van 3 zonnepanelen. ;-) Een standaard zonnepaneel heeft 1,6 m² * 3 = 4,8 m². De Lightyear 0 heeft 5 m² performante pv-cellen. Citaat:
|
Ook met Sono's Sion zonnewagen is het afgelopen... de stekker is eruit getrokken.
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10449826.html Zeg niet dat je de (on)zin van PV-wagens van mijlenver niet zag aankomen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be