Micele |
22 februari 2023 23:04 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee
(Bericht 10118453)
In Boortmeerbeek. Een zone 30 in deze straat en dan onaangekondigde trajectcontrole.
Daar een zone 30? Pestgedrag.
En onaangekondigde trajectcontrole. Dat is gewoon geldklopperij
|
Idem.
Bovendien past de wegbeheerder de voorschriften niet toe van zelfverklarende wegen bij een 30 kmh binnen de bebouwde kom.
Nada, niets, nothing, geen poorteffect, geen verkeersdrempels, geen andere wegverharding, enz...
Enkel het bord een 30 kmu te laten aankondigen is totaal verkeerd.
Fietsers hebben een veilig apart verplicht fietspad in beide richtingen zelfs aan ene kant gescheiden door biggeruggetjes, de andere kant is verhoogd. Fietsers zijn daar goed zichtbaar (kaarsrechte weg). Bovendien brede voorrangsweg door de bebouwde kom, in de verte zie ik een voorrangsbord B15 in de bebouwde kom. Dus nergens een voorrang-van-rechts regime op die weg door de bebouwde kom, het is dus een hoofdweg.
Ook geen fietsoversteekplaats aldaar, geen voetgangersoversteekplaats dus helemaal geen reden daar 30 kmu op te leggen. NUL draagvlak.
BRON: (ik plak het voornaamste van de 10 blz)
Citaat:
https://www.coalitievan30.be/wp-cont...-30.pdf?x46310
Afwegingskader voor het invoeren van 30km/u op gewest- en gemeentewegen binnen de bebouwde kom
WEGINRICHTING blz 4
Een zelfverklarend wegbeeld met een aangepaste weginrichting is belangrijk: het zorgt ervoor dat een snelheidslimiet van 50 of 30 km/u als geloofwaardig en natuurlijk wordt ervaren en dat de snelheidslimiet beter wordt gerespecteerd (zie paragraaf 4.2).
[....]
4.2 NALEVING VAN DE BESLISSING blz 8.
Het invoeren van een snelheidsregime van 30 km/u vraagt meer dan het louter plaatsen van een snelheidsbord voor de geloofwaardigheid van de maatregel. Draagvlak & sensibilisering, een zelfverklarend wegbeeld creëren en handhaving werken ondersteunend ter verbetering van de naleving van het nieuwe snelheidsregime, maar vormen geen voorwaarde voor de invoering ervan.
DRAAGVLAK & SENSIBILISERING
Draagvlak is belangrijk voor de acceptatie en naleving van verkeersmaatregelen. Dit geldt niet alleen wanneer de snelheid verlaagd wordt, maar ook wanneer deze na de nodige infrastructurele aanpassingen mogelijk weer wordt verhoogd. Denk aan onderstaande punten om het draagvlak van een beslissing te vergroten:
• Betrek een divers publiek met actoren met verschillende invalshoeken: actieve weggebruikers, bestuurders van gemotoriseerde voertuigen, handelaars, operatoren van het openbaar vervoer, politici, lokale politie, hulpdiensten, wegbeheerders…
• Zorg voor betrokkenheid doorheen het proces: vanaf de vaststelling van de problematiek tot aan de werkelijke uitvoering en opvolging.
• Denk aan voordelen op verschillende vlakken om voldoende mensen aan boord te krijgen.
ZELFVERKLAREND WEGBEELD blz 9
Een zelfverklarend wegbeeld creëren met een weginrichting aangepast aan het snelheidsregime is belangrijk: het zorgt ervoor dat een snelheidslimiet als geloofwaardig en natuurlijk wordt ervaren. Een snelheidsbord als eerste, snelle ingreep helpt alvast om de referentiesnelheid (de maximumsnelheid waarnaar de weggebruikers zich richten) naar beneden te halen en dat is een goede zaak. Maar wanneer het wegbeeld niet wordt aangepast, is de gemiddelde weggebruiker de aangegeven snelheid mogelijk al snel weer vergeten.
Hieronder enkele manieren om een 30 km/u-weg of zone zelfverklarend in te richten:
• Natuurlijke snelheidsafbouw (poorteffect)
Aan het begin en het einde van de 30 km/u-weg of zone zijn poorteffecten aanbevolen. Een goed poorteffect bestaat door een combinatie van horizontale en verticale ontwerpelementen die duidelijk maken dat de weggebruiker zich in een nieuwe omgeving bevindt en zijn gedrag daar moet aan aanpassen.
Bijvoorbeeld: een andere wegverharding, een plaatselijke wegversmalling, een verhoogde inrichting, asverschuivingen, meer groenvoorzieningen en/of een doorlopend trottoir.
• Ruimte voor actieve weggebruikers
De ruimte voor de actieve weggebruikers moet veilig, ruim en aantrekkelijk zijn om te verblijven, te wandelen en te fietsen. Er moet ook ingezet worden op een maximale zichtbaarheid van de actieve weggebruikers (onderling en ten opzichte van gemotoriseerd verkeer). Bijvoorbeeld: ruime, obstakelvrije trottoirs met straatmeubilair en groenvoorzieningen op gepaste locaties, inruilen en elders groeperen van parkeerplaatsen (om meer ruimte te creëren voor actieve weggebruikers).
• Traag, lokaal verkeer
Idealiter wordt gemotoriseerd verkeer beperkt tot bestemmingsverkeer en wordt zwaar verkeer geweerd bij het mengen met de actieve weggebruikers. Daarvoor kan het nodig zijn om actief de verkeersstromen te sturen 2
[1]. Om traag verkeer aan te moedigen, zijn vaak ruimtelijke ingrepen nodig doorheen de zone. Bijvoorbeeld: doorbreken van de (visuele) rechtlijnigheid van de weg en het versmallen van het wegbeeld.
|
|