Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Deze zone 30 en onangekondigde trajectcontroles zijn pesterijen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268055)

Dadeemelee 22 februari 2023 20:49

Deze zone 30 en onangekondigde trajectcontroles zijn pesterijen.
 
In Boortmeerbeek. Een zone 30 in deze straat en dan onaangekondigde trajectcontrole.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230222_95050353

Citaat:

Tweeduizend automobilisten kregen inmiddels een boete in de bus. Op sociale media bulkt het van inwoners die verwonderd de brievenbus leegmaakten en niet op de hoogte waren van de controles. Meestal gaat het over stukken weg waar de snelheid naar 30 kilometer per uur werd teruggebracht. Vooral het centrum van Hever, maar ook Schiplaken zijn bezaaid met trajectcontroles. In totaal werden in Hever vier zones 30 ingericht met een ANPR-camera, in Schiplaken één zone 30 en twee zones 50. (Lees verder onder de foto)


Citaat:

Fractieleider en oppositieraadslid Bert Meulemans (CD&V) krijgt kop noch staart aan de maatregel van het Boortmeerbeekse bestuur. “De meerderheid heeft er een zootje van gemaakt met absurde maatregelen tot gevolg. Het installeert een zone 30 in het midden van de Terlindenlaan in Schiplaken, terwijl daar alleen verwilderde tuinen zijn. Dit is absurd. Meer nog, de snelheidsbeperkende maatregelen in het centrum van Hever die er vroeger wel waren, zijn verdwenen, waardoor te snel rijden plots wel heel makkelijk wordt.”

LEES OOK. Waarschuwing voor trajectcontroles verdwijnt (en dat heeft al wat Vlamingen veel geld gekost)

Hij hekelt het feit dat de gemeente geen duidelijke en voorafgaande campagne is opgestart om de automobilist te informeren. “Dat merk je uit de cijfers, want inmiddels zijn 2.000 boetes uitgeschreven.” De trajectcontroles worden overigens ook niet met een verkeersbord aangekondigd. (Lees verder onder de foto)
Daar een zone 30? Pestgedrag.
En onaangekondigde trajectcontrole. Dat is gewoon geldklopperij

Micele 22 februari 2023 23:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10118453)
In Boortmeerbeek. Een zone 30 in deze straat en dan onaangekondigde trajectcontrole.

Daar een zone 30? Pestgedrag.
En onaangekondigde trajectcontrole. Dat is gewoon geldklopperij

Idem.

Bovendien past de wegbeheerder de voorschriften niet toe van zelfverklarende wegen bij een 30 kmh binnen de bebouwde kom.

Nada, niets, nothing, geen poorteffect, geen verkeersdrempels, geen andere wegverharding, enz...

Enkel het bord een 30 kmu te laten aankondigen is totaal verkeerd.

Fietsers hebben een veilig apart verplicht fietspad in beide richtingen zelfs aan ene kant gescheiden door biggeruggetjes, de andere kant is verhoogd. Fietsers zijn daar goed zichtbaar (kaarsrechte weg). Bovendien brede voorrangsweg door de bebouwde kom, in de verte zie ik een voorrangsbord B15 in de bebouwde kom. Dus nergens een voorrang-van-rechts regime op die weg door de bebouwde kom, het is dus een hoofdweg.

Ook geen fietsoversteekplaats aldaar, geen voetgangersoversteekplaats dus helemaal geen reden daar 30 kmu op te leggen. NUL draagvlak.

BRON: (ik plak het voornaamste van de 10 blz)

Citaat:

https://www.coalitievan30.be/wp-cont...-30.pdf?x46310

Afwegingskader voor het invoeren van 30km/u op gewest- en gemeentewegen binnen de bebouwde kom

WEGINRICHTING blz 4

Een zelfverklarend wegbeeld met een aangepaste weginrichting is belangrijk: het zorgt ervoor dat een snelheidslimiet van 50 of 30 km/u als geloofwaardig en natuurlijk wordt ervaren en dat de snelheidslimiet beter wordt gerespecteerd (zie paragraaf 4.2).
[....]

4.2 NALEVING VAN DE BESLISSING blz 8.

Het invoeren van een snelheidsregime van 30 km/u vraagt meer dan het louter plaatsen van een snelheidsbord voor de geloofwaardigheid van de maatregel. Draagvlak & sensibilisering, een zelfverklarend wegbeeld creëren en handhaving werken ondersteunend ter verbetering van de naleving van het nieuwe snelheidsregime, maar vormen geen voorwaarde voor de invoering ervan.

DRAAGVLAK & SENSIBILISERING

Draagvlak is belangrijk voor de acceptatie en naleving van verkeersmaatregelen. Dit geldt niet alleen wanneer de snelheid verlaagd wordt, maar ook wanneer deze na de nodige infrastructurele aanpassingen mogelijk weer wordt verhoogd. Denk aan onderstaande punten om het draagvlak van een beslissing te vergroten:

• Betrek een divers publiek met actoren met verschillende invalshoeken: actieve weggebruikers, bestuurders van gemotoriseerde voertuigen, handelaars, operatoren van het openbaar vervoer, politici, lokale politie, hulpdiensten, wegbeheerders…

• Zorg voor betrokkenheid doorheen het proces: vanaf de vaststelling van de problematiek tot aan de werkelijke uitvoering en opvolging.

• Denk aan voordelen op verschillende vlakken om voldoende mensen aan boord te krijgen.


ZELFVERKLAREND WEGBEELD blz 9

Een zelfverklarend wegbeeld creëren met een weginrichting aangepast aan het snelheidsregime is belangrijk: het zorgt ervoor dat een snelheidslimiet als geloofwaardig en natuurlijk wordt ervaren. Een snelheidsbord als eerste, snelle ingreep helpt alvast om de referentiesnelheid (de maximumsnelheid waarnaar de weggebruikers zich richten) naar beneden te halen en dat is een goede zaak. Maar wanneer het wegbeeld niet wordt aangepast, is de gemiddelde weggebruiker de aangegeven snelheid mogelijk al snel weer vergeten.

Hieronder enkele manieren om een 30 km/u-weg of zone zelfverklarend in te richten:

Natuurlijke snelheidsafbouw (poorteffect)

Aan het begin en het einde van de 30 km/u-weg of zone zijn poorteffecten aanbevolen. Een goed poorteffect bestaat door een combinatie van horizontale en verticale ontwerpelementen die duidelijk maken dat de weggebruiker zich in een nieuwe omgeving bevindt en zijn gedrag daar moet aan aanpassen.
Bijvoorbeeld: een andere wegverharding, een plaatselijke wegversmalling, een verhoogde inrichting, asverschuivingen, meer groenvoorzieningen en/of een doorlopend trottoir.

• Ruimte voor actieve weggebruikers

De ruimte voor de actieve weggebruikers moet veilig, ruim en aantrekkelijk zijn om te verblijven, te wandelen en te fietsen. Er moet ook ingezet worden op een maximale zichtbaarheid van de actieve weggebruikers (onderling en ten opzichte van gemotoriseerd verkeer). Bijvoorbeeld: ruime, obstakelvrije trottoirs met straatmeubilair en groenvoorzieningen op gepaste locaties, inruilen en elders groeperen van parkeerplaatsen (om meer ruimte te creëren voor actieve weggebruikers).

Traag, lokaal verkeer

Idealiter wordt gemotoriseerd verkeer beperkt tot bestemmingsverkeer en wordt zwaar verkeer geweerd bij het mengen met de actieve weggebruikers. Daarvoor kan het nodig zijn om actief de verkeersstromen te sturen 2
[1]. Om traag verkeer aan te moedigen, zijn vaak ruimtelijke ingrepen nodig doorheen de zone. Bijvoorbeeld: doorbreken van de (visuele) rechtlijnigheid van de weg en het versmallen van het wegbeeld.

Skobelev 23 februari 2023 08:20

Uiteraard zijn dat pesterijen. Alles is welkom om de burger geld uit de zakken te halen. Meestal heeft dat niets met verkeersveiligheid te maken.

De schoofzak 23 februari 2023 09:05

Een liberale burgemeester ....

(de nva zit er ook in de meerderheid; echter maar met een (01) schepenambt ...)

Libro 23 februari 2023 10:18

Rotselaar en Haacht gaan al dezelfde richting uit. Ik moet gelukkig niet meer aan die kanten zijn.

Dadeemelee 23 februari 2023 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10118602)
Een liberale burgemeester ....

(de nva zit er ook in de meerderheid; echter maar met een (01) schepenambt ...)

Och ik wil er geen politieke discussie van maken, ook liberalen doen domme dingen.

Dadeemelee 23 februari 2023 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10118646)
Rotselaar en Haacht gaan al dezelfde richting uit. Ik moet gelukkig niet meer aan die kanten zijn.

Het is kortbij, maar ik moet daar gelukkig ook bijna nooit zijn.

reservespeler 23 februari 2023 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10118453)
In Boortmeerbeek. Een zone 30 in deze straat en dan onaangekondigde trajectcontrole.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230222_95050353






Daar een zone 30? Pestgedrag.
En onaangekondigde trajectcontrole. Dat is gewoon geldklopperij

Als het de bedoeling van de wegbeheerder is om de snelheid te matigen, dan vind ik dat je de bestuurders attent op moet maken dat er trajectcontrole is. Anders is het inderdaad geldklopperij.

Een vriend van mij kreeg 10 boetes op rij omdat hij iets te snel reed bij een weg met trajectcontrole. De snelheid was er verlaagd van 90 km/u naar 70 (gewoon de borden van 90 weggehaald) en trajectcontrole ingevoerd.

90 km/u als uizondering op een gewone tweerichtingsweg.

Iedere morgen en iedere avond reed ie te snel (van en naar het werk).

Stoemelings 23 februari 2023 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10118509)
Idem.
Fietsers hebben een veilig apart verplicht fietspad in beide richtingen zelfs aan ene kant gescheiden door biggeruggetjes, de andere kant is verhoogd.

De foto toont het begin van een bebouwde kom. In een bebouwde kom een maximumsnelheid van 30km/h lijkt me redelijk. Dat onze bebouwde kommen dikwijls haast tot elkaar uitwaaieren is de fout van onze lintbebouwing.

Welke straat is dit aub? GEVONDEN: Burggraaf G. Terlindenlaan.

In streetview lijkt het alsof de paal voor de camera's er al staat:
https://www.google.com/maps/@50.9798...7i16384!8i8192

De bebouwde kom is er blijkbaar groter geworden/geherdefinieerd! Voordien begon die slechts vanaf de Bieststraat: https://www.google.com/maps/@50.9796...7i16384!8i8192

Anselmo 23 februari 2023 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10118672)
Als het de bedoeling van de wegbeheerder is om de snelheid te matigen, dan vind ik dat je de bestuurders attent op moet maken dat er trajectcontrole is. Anders is het inderdaad geldklopperij.

Een vriend van mij kreeg 10 boetes op rij omdat hij iets te snel reed bij een weg met trajectcontrole. De snelheid was er verlaagd van 90 km/u naar 70 (gewoon de borden van 90 weggehaald) en trajectcontrole ingevoerd.

90 km/u als uizondering op een gewone tweerichtingsweg.

Iedere morgen en iedere avond reed ie te snel (van en naar het werk).


Micele 23 februari 2023 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stoemelings (Bericht 10118678)
De foto toont het begin van een bebouwde kom. In een bebouwde kom een maximumsnelheid van 30km/h lijkt me redelijk. Dat onze bebouwde kommen dikwijls haast tot elkaar uitwaaieren is de fout van onze lintbebouwing.

Voor Vlaanderen en Wallonië is in de bebouwde kom 50 kmu de norm, niet 30 kmu.
Dat wit F1-bord bebouwde kom betekent ook 50 kmu, die wordt opgeheven door de C43 met 30 kmu.

Gewoon eens die extra richtlijnen lezen wanneer 30 kmu mag.

Of gewoon eens naar Nederland kijken hoe men daar de wegsecties met 30 kmu aanlegt.

Citaat:

Welke straat is dit aub? GEVONDEN: Burggraaf G. Terlindenlaan.

In streetview lijkt het alsof de paal voor de camera's er al staat:
Op de draadstarterfoto zie je de ovale camera van de trajectcontrole helemaal bovenaan de paal.



Mooie foto overigens op streetview van een bebouwde kom die er geen is, er ks zelfs geen lintbebouwing te zien. Enkele huizen achter het groen aan de linkerkant, een bos aan de rechterkant.

Rudy 23 februari 2023 12:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10118569)
Uiteraard zijn dat pesterijen. Alles is welkom om de burger geld uit de zakken te halen. Meestal heeft dat niets met verkeersveiligheid te maken.

Het artikel vind ik niet terug, maar een tijdje geleden las ik dat de gemeentes zelf de boetes mogen innen als het gaat om lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. GAS boetes dus.

fred vanhove 23 februari 2023 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10118672)

Iedere morgen en iedere avond reed ie te snel (van en naar het werk).

Ja dat heb je als je nog iedere dag wil gaan werken. Dat kost je veel geld.

Libro 23 februari 2023 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10118723)
Voor Vlaanderen en Wallonië is in de bebouwde kom 50 kmu de norm, niet 30 kmu.
Dat wit F1-bord bebouwde kom betekent ook 50 kmu, die wordt opgeheven door de C43 met 30 kmu.

Gewoon eens die extra richtlijnen lezen wanneer 30 kmu mag.

Of gewoon eens naar Nederland kijken hoe men daar de wegsecties met 30 kmu aanlegt.


Op de draadstarterfoto zie je de ovale camera van de trajectcontrole helemaal bovenaan de paal.



Mooie foto overigens op streetview van een bebouwde kom die er geen is, er ks zelfs geen lintbebouwing te zien. Enkele huizen achter het groen aan de linkerkant, een bos aan de rechterkant.

Achter de bocht ligt het centrum van Schiplaken (=volgebouwd) en rij je meteen op een school af.

Libro 23 februari 2023 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10118730)
Het artikel vind ik niet terug, maar een tijdje geleden las ik dat de gemeentes zelf de boetes mogen innen als het gaat om lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. GAS boetes dus.

Ze hebben m.a.w. belang bij zoveel mogelijk overtredingen. Vandaar de wildgroei aan absurd lage snelheidsbeperkingen en camera's.

reservespeler 23 februari 2023 15:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stoemelings (Bericht 10118678)
De foto toont het begin van een bebouwde kom. In een bebouwde kom een maximumsnelheid van 30km/h lijkt me redelijk. Dat onze bebouwde kommen dikwijls haast tot elkaar uitwaaieren is de fout van onze lintbebouwing.

Welke straat is dit aub? GEVONDEN: Burggraaf G. Terlindenlaan.

In streetview lijkt het alsof de paal voor de camera's er al staat:
https://www.google.com/maps/@50.9798...7i16384!8i8192

De bebouwde kom is er blijkbaar groter geworden/geherdefinieerd! Voordien begon die slechts vanaf de Bieststraat: https://www.google.com/maps/@50.9796...7i16384!8i8192

Persoonlijk vind ik 10kml/u reeds te snel in de bebouwde kom.
Kunnen we niet naar 5km/u gaan?

reservespeler 23 februari 2023 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10118730)
Het artikel vind ik niet terug, maar een tijdje geleden las ik dat de gemeentes zelf de boetes mogen innen als het gaat om lichte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. GAS boetes dus.

Klopt.

reservespeler 23 februari 2023 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10118840)
Ja dat heb je als je nog iedere dag wil gaan werken. Dat kost je veel geld.

Inderdaad.

Het was een we g waar je 90 mocht rijden ipv 70.

Plots werd dat 70 met trajectcontrole, mijn vriend ging er van uit dat het nog steeds 90 km/u was.
De advocaat van de rechtsbijstandverzekering heeft een proces aangespannen.
Ik ben benieuwd wat de politierechtbank daar van gaat maken.
Volgens z'n advocaat had er minstens een bord moeten staan met "opgepast, gewijzigde snelheid".

Het mooie van alles is, dat het maar over een stuk van de weg gaat, in het eerste stuk moogt ge nog steeds 90 rijden, en plots, na een kruising, is dat 70 km/u.

reservespeler 23 februari 2023 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10118855)
Achter de bocht ligt het centrum van Schiplaken (=volgebouwd) en rij je meteen op een school af.

En ....

Herr Flick 23 februari 2023 16:35

Een paar maand geleden stonden de struikrovers vanuit mijn tuin te flitsen.

Ze hadden hun multanova of gatso net opgesteld achter de haag van mijn gebuur zo vanuit mijne voorhof , dat is net op het midden van een lang stuk, dus men durft daar al eens wat harder doorfietsen dan zou mogen. (vroeger mocht je hier 90)

Smeerlappen waar niet eens komen vragen om mijn erf te betreden (voor hetzelde had ik er hune kop afgeschoten... ) Anyway, blijkt dat ze dat nog mogen ook...

Dus heb ik countermeasures genomen en een haag aangeplant, zelf met die jonge plantjes kunnen ze daar niet meer door fotograferen en als ze een plantje scheef stoempen zal het hun godverdomme geld kosten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be