Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Nu al problemen op komst: elektrische auto’s moeten trager opladen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268066)

daiwa 23 februari 2023 21:52

Nu al problemen op komst: elektrische auto’s moeten trager opladen
 
Wat gaat dat zijn als nog meer mensen elektrisch rijden?

Schat, ik ga even mijn tank vullen, binnen 10 minuten ben ik terug.

Schat, ik ga even mijn batterij opladen, ik weet niet of ik vandaag nog thuis geraak, het kan even duren. :lol:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...tSu8wFWM4V6erU

maddox 23 februari 2023 21:59

Waarom denk je dat het capaciteitstarief er gekomen is?
De infrastructuur laat het niet toe.
Dus, ipv de infrastructuur te verbeteren met ons geld, zijn onze politici en hun schandknapen, de bureaucraten, het al decennia lang aan't opsouperen .

Nu het noodzakelijk wordt, gaan ze gewoon meer eisen, en iedereen die het niet wil betalen, gewoon het leven oncomfortabel maken. Tot alleen hen die het kunnen betalen persoonlijke mobiliteit hebben.

Philemon 23 februari 2023 22:38

Helemaal correct.
Ons net is niet meer capabel om aan de steeds stijgende vraag te voldoen.

Jaren geleden werden er overal hoogspanningsbatterijen geplaatst op trafo's van het middenspanningsnet, dat was het eerste hulpmiddel om pieken enigzins op te vangen.

Vandaag moet de consument het oplossen met nieuwe technologische meters en 'het capaciteitstarief' waar, wacht maar, ze deze in de toekomst gaan bedienen op afstand en je indien nodig van het net afschakelen of minderen.
Toestellen die hen toelaten om een grafiek te verkrijgen van je consumptie en aan de hand daarvan een berekening te maken van je gebruik, daarna kan je aansluiting mooi aangepast worden aan jou en hun noden.

Toen ik in de 70er jaren een woonhuisaansluiting vroeg had ik maar te kiezen, een 3f+N of een mono aansluiting en hoeveel ampères wil je.
Probeer nu maar eens, ze trekken al bijna de neus op bij de vraag voor een monofazige aansluiting van 40A.

maddox 23 februari 2023 23:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10119112)
Helemaal correct.
Ons net is niet meer capabel om aan de steeds stijgende vraag te voldoen.

Jaren geleden werden er overal hoogspanningsbatterijen geplaatst op trafo's van het middenspanningsnet, dat was het eerste hulpmiddel om pieken enigzins op te vangen.

Vandaag moet de consument het oplossen met nieuwe technologische meters en 'het capaciteitstarief' waar, wacht maar, ze deze in de toekomst gaan bedienen op afstand en je indien nodig van het net afschakelen of minderen.
Toestellen die hen toelaten om een grafiek te verkrijgen van je consumptie en aan de hand daarvan een berekening te maken van je gebruik, daarna kan je aansluiting mooi aangepast worden aan jou en hun noden.

Toen ik in de 70er jaren een woonhuisaansluiting vroeg had ik maar te kiezen, een 3f+N of een mono aansluiting en hoeveel ampères wil je.
Probeer nu maar eens, ze trekken al bijna de neus op bij de vraag voor een monofazige aansluiting van 40A.

Ik wou dat ik een 40A aansluiting kan krijgen, hier in het centrum van Vilvoorde.
20A monofaze, niets meer, tenzij ik een paar €10K op tafel leg om de hele huizenrij laat "updaten".

Herr Flick 24 februari 2023 07:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10119112)
Helemaal correct.
Ons net is niet meer capabel om aan de steeds stijgende vraag te voldoen.

Jaren geleden werden er overal hoogspanningsbatterijen geplaatst op trafo's van het middenspanningsnet, dat was het eerste hulpmiddel om pieken enigzins op te vangen.

Vandaag moet de consument het oplossen met nieuwe technologische meters en 'het capaciteitstarief' waar, wacht maar, ze deze in de toekomst gaan bedienen op afstand en je indien nodig van het net afschakelen of minderen.
Toestellen die hen toelaten om een grafiek te verkrijgen van je consumptie en aan de hand daarvan een berekening te maken van je gebruik, daarna kan je aansluiting mooi aangepast worden aan jou en hun noden.

Toen ik in de 70er jaren een woonhuisaansluiting vroeg had ik maar te kiezen, een 3f+N of een mono aansluiting en hoeveel ampères wil je.
Probeer nu maar eens, ze trekken al bijna de neus op bij de vraag voor een monofazige aansluiting van 40A.

ik heb hier drijfkracht ook (3 fasen zeker he) ja pa had zo een tafelzaag, ge kunt daar bomen mee in schijfkes zagen hier op den buiten heel normaal.

Ik kan daar ook ne mainframe op aansluiten, dat is iets minder normaal en ook nogal kostelijk.

reservespeler 24 februari 2023 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10119082)
Wat gaat dat zijn als nog meer mensen elektrisch rijden?

Schat, ik ga even mijn tank vullen, binnen 10 minuten ben ik terug.

Schat, ik ga even mijn batterij opladen, ik weet niet of ik vandaag nog thuis geraak, het kan even duren. :lol:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...tSu8wFWM4V6erU

Naar het schijnt kost trager laden meer en kan de batterij niet vol geladen worden

reservespeler 24 februari 2023 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Philemon (Bericht 10119112)
Helemaal correct.
Ons net is niet meer capabel om aan de steeds stijgende vraag te voldoen.

Jaren geleden werden er overal hoogspanningsbatterijen geplaatst op trafo's van het middenspanningsnet, dat was het eerste hulpmiddel om pieken enigzins op te vangen.

Vandaag moet de consument het oplossen met nieuwe technologische meters en 'het capaciteitstarief' waar, wacht maar, ze deze in de toekomst gaan bedienen op afstand en je indien nodig van het net afschakelen of minderen.
Toestellen die hen toelaten om een grafiek te verkrijgen van je consumptie en aan de hand daarvan een berekening te maken van je gebruik, daarna kan je aansluiting mooi aangepast worden aan jou en hun noden.

Toen ik in de 70er jaren een woonhuisaansluiting vroeg had ik maar te kiezen, een 3f+N of een mono aansluiting en hoeveel ampères wil je.
Probeer nu maar eens, ze trekken al bijna de neus op bij de vraag voor een monofazige aansluiting van 40A.

Monofasig is hier nog steeds standaard 40A en driefasig is hier standaard nog steeds 25A

maddox 24 februari 2023 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10119226)
Naar het schijnt kost trager laden meer en kan de batterij niet vol geladen worden

Da's overtrokken. Duurder, dat kan, hangt van de laadpaal en mogelijke optie af.
Niet volledig opgeladen, dat is mogelijk, indien de lader zo weinig vermogen levert dat alleen de elektronica nog kan bepalen "nope, te weinig, hier doen we niks mee".
En natuurlijk. LiPo cellen blijven het langst ok als je tussen de 20 en 80% blijft. Ook zo'n stukje elektronica dat zich komt moeien dus.

reservespeler 24 februari 2023 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10119284)
Da's overtrokken. Duurder, dat kan, hangt van de laadpaal en mogelijke optie af.
Niet volledig opgeladen, dat is mogelijk, indien de lader zo weinig vermogen levert dat alleen de elektronica nog kan bepalen "nope, te weinig, hier doen we niks mee".
En natuurlijk. LiPo cellen blijven het langst ok als je tussen de 20 en 80% blijft. Ook zo'n stukje elektronica dat zich komt moeien dus.

Hier een artikel over traag laden, veel verlies, tot 25% bij traag laden.

https://www.egear.be/elektrische-auto-laadverlies/

Micele 24 februari 2023 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10119082)
Wat gaat dat zijn als nog meer mensen elektrisch rijden?

Schat, ik ga even mijn tank vullen, binnen 10 minuten ben ik terug.

Schat, ik ga even mijn batterij opladen, ik weet niet of ik vandaag nog thuis geraak, het kan even duren. :lol:

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...tSu8wFWM4V6erU

Schat, ik hoef nooit meer te tanken, de auto is sowieso al genoeg opgeladen.
Zelfs bijladen hoeven we thuis niet.

Citaat:

Schat, ik ga even mijn batterij opladen, ik weet niet of ik vandaag nog thuis geraak, het kan even duren.
Uw schatje kun je dat niet meer wijsmaken. :lol:

Traag laden is toch helemaal geen probleem. :lol:

Er zijn nog steeds relatief veel mensen - *8% van de laadmix - regelmatig die aan het minimum van 2,3 kW wisselstroom laden, en daaraan ruim genoeg hebben. (230 Volt * 10 Ampere = normaal stopcontact, best wat kwaliteit nemen, want je hangt er lang aan). Snelladen is overigens ook 8% van de laadmix (2021-2022)
Bron:
Citaat:

https://www.evrijders.nl/uploads/edi...rzoek-2022.pdf

Nationaal Laadonderzoek 2022 Laden van elektrische auto’s in Nederland

Ervaringen en meningen van EV-rijders

3.3 Laadgedrag algemeen 16
3.3 Laadgedrag algemeen
Laadmix: minder thuis geladen ten opzichte
van vorig jaar [N = 2.547]

De EV-rijder is vooral een thuislader. Ten opzichte van het jaar 2021 geven de EV rijders dit jaar aan minder thuis te laden en meer te laden op openbare laadpunten in de buurt van hun woning.

2020: 7% Stopcontact thuis
2021: 8% Stopcontact thuis
2022: 8% Stopcontact thuis

2020: 11% snellader
2021: 8% snellader
2022: 8% Snellader

3.4 Manieren van laden 21
A. Thuis laden 21
B. Openbaar laden 25
C. Snelladen 29
D. Laden op het werk 30

3.5 Slim laden 31
In Limburg (en thuis) ligt quasi overal 3 fase 16 A dus ook 11 kW is mogelijk.

Voor ~95% van de EV is ook 11 kW AC het maximum.
Citaat:

Laadpunt Maximaal Vermogen Tijd Snelheid

Stopcontact (2.3 kW) 230V / 1x10A 2.3 kW 29u30m 13 km/u
1-fase 16A (3.7 kW) 230V / 1x16A 3.7 kW 18u30m 21 km/u
1-fase 25A (5.8 kW) 230V / 1x25A 5.8 kW 11u45m 32 km/u
1-fase 32A (7.4 kW) 230V / 1x32A 7.4 kW 9u15m 41 km/u
3-fase 16A (11 kW) 400V / 3x16A 11 kW 6u15m 61 km/u
3-fase 25A (17 kW) 400V / 3x16A 11 kW * 6u15m 61 km/u
3-fase 32A (22 kW) 400V / 3x16A 11 kW * 6u15m 61 km/u


* = Laadvermogen beperkt door lader in voertuig.

reservespeler 24 februari 2023 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10119315)
Traag laden is toch helemaal geen probleem. :lol:

Er zijn nog steeds relatief veel mensen - *8% van de laadmix - regelmatig die aan het minimum van 2,3 kW laden, en daaraan ruim genoeg hebben. (230 Volt * 10 Ampere = stopcontact, best wat kwaliteit nemen, want je hangt er lang aan)
Bron:

Wat met het laadverlies bij trager laden?

Micele 24 februari 2023 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10119317)
Wat met het laadverlies bij trager laden?

Hoe minder warmte je ontwikkeld in je draden en contacten hoe minder laadverlies. Daarom al wordt bij een normaal stopcontact de stroom beperkt tot 10 A.

Dus degelijk laadpunt nemen volgens de normen, vanaf 3,7 kW.

Volgens de laadverliezen zal het 3 faze laden die 11 kW trekt maar over meer draden en - dus maar 16 ampere max - wslk het minste laadverlies hebben per geleverd vermogen, toch bij het AC laden. Tesla had vroeger zo een tool met AC laden en 3 faze 16A 11 kW gaf het meeste kms erbij per tijdseenheid.

Bij direct DC-snelladen is er trouwens ook altijd laadverlies maar minder ook omdat die grote laadpalen minstens extra luchtgekoeld of vloeistofgekoeld zijn (dan ook de kabels). (de interne AC lader-omvormer wordt dan overbrugd)

Als ik er procenten op plak, dan is het 11% tot 16% laadverlies bij AC laden.
16% of het meeste is alvast bij een normaal stopcontact.

Bij DC-laden kan dat 5-7 % laadverlies zijn.

Die % heb ik gewoon gegoogeld, enkele links zoals deze:
Citaat:

https://www.caranddriver.com/feature...arging-losses/

The amount of energy you add to your EV's battery is not equal to the amount of energy available to move your vehicle down the road.

• Generally speaking, your EV may use 12 to 15 percent more energy than what you add to your battery. That number could be lower or higher depending on charging conditions.

• There are a number of reasons for this. Some energy is converted to heat, some is necessary to keep the battery at the right temperature during charging, and some is written off to what's known as "transmission loss."

daiwa 24 februari 2023 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10119317)
Wat met het laadverlies bij trager laden?

Dat lacht Micele weg.

Micele 24 februari 2023 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10119530)
Dat lacht Micele weg.

Waar?

Uiteraard, dat HEV tot BEV recuperatief kunnen bijladen onderweg lacht jij ook weg. :-)

En dat zonne-EV zelfs kunnen bijladen zonder te moeten stekkeren lacht jij ook weg.

Hoe je het draait of keert een BEV gaat tot 4 maal efficiënter om met energie dan een ICE.

Ergo = ICE is energieverspilling.

Micele 24 februari 2023 21:49

Citaat:

De Vlaamse energieregulator VREG ging in opdracht van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) na wat de verwachte impact is van de energietransitie op het laagspanningsdistributienet. Het is immers de bedoeling dat steeds meer mensen met een elektrische auto gaan rijden, dat warmtepompen de verwarming van huizen overnemen en dat zoveel mogelijk particulieren zich laten verleiden tot investeringen in zonnepanelen.

40 procent van het laagspanningsnet moet verstrekt worden

Die drastische hertekening van het energieverbruik in het laagspanningsnet (dat is het netwerk dat voor gewone huizen wordt gebruikt), zal zo z’n gevolgen hebben. Netbeheerder Fluvius rekende eerder al uit dat veertig procent van het laagspanningsnet versterkt moet worden. Tussen volgend jaar en 2032 zal het daarvoor 4 miljard euro extra investeren. Geld dat uiteindelijk door de gebruiker betaald zal moeten worden. Het totale kostenplaatje is overigens onbekend. Dat is nog niet berekend, terwijl je zou verwachten dat een totale accurate inschatting van de kosten toch deel uitmaakt van het beslissingsproces om bijvoorbeeld tegen 2035 (of vroeger) de elektrische auto te verplichten.
Wat ik in daar nergens lees, is dat er toch redelijk veel BEV-kilomters geladen kan worden van zon+wind-opslag-systemen die niet altijd aan het net aangesloten moeten zijn. Dus die belasten het net dan niet.

Voorbeeld: https://www.engie.be/nl/blog/groener...ie-rodenhuize/

Er zijn zelfs SEV aangekondigd met de oppervlakte van 3 zonnepanelen op hun ~horizontale delen, die dus bij zonnig weer pakweg aan 1 kW kunnen bijladen.



Daar kunnen al een pak kms mee gereden worden zonder het net überhaupt te belasten.

En het internet staat vol van off-grid charging stations.
Zelfs op wielen:
Citaat:

https://chargedevs.com/features/sola...st-advantages/

Solar-powered off-grid EV charging stations offer surprisingly attractive cost advantages

Aurora_Borealis 24 februari 2023 22:38

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10119858)
Er zijn zelfs SEV aangekondigd met de oppervlakte van 3 zonnepanelen op hun ~horizontale delen, die dus bij zonnig weer pakweg aan 1 kW kunnen bijladen.


Reality check... de Sono Sion is niet meer, en zal nooit wat zijn. De fabrikant heeft de ontwikkeling en eventuele productie ervan stopgezet - was eerder vandaag aangekondigd.

Bijlage 117592

Mambo 24 februari 2023 23:01

Gelukkig heeft bmw de waterstof x5 nu in productie genomen.

Al die tantewanne miserie met die batterijen gaan nu snel voorbij zijn.

Micele 24 februari 2023 23:19

Een degelijke EV(-batterij) langzaam van leeg tot vol te laden aan 3f 11 kW AC gaf maar 8,8% laadverlies volgens ADAC.

Citaat:

https://assets.adac.de/image/upload/...awd_mkutft.pdf

INFORMATIONEN ZUM TESTFAHRZEUG
Pressefahrzeug EZ: 09.09.2021
Km-Stand bei Testbeginn 154 km

Tesla Model Y Maximum Range AWD

UMWELT/ECOTEST seite 10
Verbrauch/CO2

Im ADAC Ecotest haben wir einen durchschnittlichen Stromverbrauch von 22,6 kWh/100 km (**inklusive der Ladeverluste) ermittelt. Um die leere Batterie vollzuladen, werden für den 77 kWh (netto) großen Akku 83,8 kWh benötigt (Ladung 3-phasig mit 16 A, 11 kW).

Stand: Dezember 2021
Test und Text: Dipl.-Ing. (FH) Alexander Werner
Men ziet dat het verbruik **inclusief laadverlies uitgerekend wordt.

maddox 24 februari 2023 23:33

Maar 8.8%. Echt, geniaal.


Als ik mijn wagen tank, is dat nu op 3 minuten, of op 2 uur... (moeilijk), dan is er veel minder verlies, en dat voor veel meer overgeheveld vermogen.

Micele 24 februari 2023 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10119910)
Maar 8.8%. Echt, geniaal.

Als ik mijn wagen tank, is dat nu op 3 minuten, of op 2 uur... (moeilijk), dan is er veel minder verlies, en dat voor veel meer overgeheveld vermogen.

Die je karretje dan met amper energieverlies laat voortbewegen. lol

Geniaal dat die benzine ook zomaar uit de pomp komt en vanzelf in de wagen vloeit.

Zelfs ruwe olie moet daarvoor niet opgeboord, getransporteerd en geraffineerd worden, en ook niet naar het tankstation vervoerd worden, en dat allemaal met veel minder verlies.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be