![]() |
Nu al problemen op komst: elektrische auto’s moeten trager opladen
Wat gaat dat zijn als nog meer mensen elektrisch rijden?
Schat, ik ga even mijn tank vullen, binnen 10 minuten ben ik terug. Schat, ik ga even mijn batterij opladen, ik weet niet of ik vandaag nog thuis geraak, het kan even duren. :lol: https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...tSu8wFWM4V6erU |
Waarom denk je dat het capaciteitstarief er gekomen is?
De infrastructuur laat het niet toe. Dus, ipv de infrastructuur te verbeteren met ons geld, zijn onze politici en hun schandknapen, de bureaucraten, het al decennia lang aan't opsouperen . Nu het noodzakelijk wordt, gaan ze gewoon meer eisen, en iedereen die het niet wil betalen, gewoon het leven oncomfortabel maken. Tot alleen hen die het kunnen betalen persoonlijke mobiliteit hebben. |
Helemaal correct.
Ons net is niet meer capabel om aan de steeds stijgende vraag te voldoen. Jaren geleden werden er overal hoogspanningsbatterijen geplaatst op trafo's van het middenspanningsnet, dat was het eerste hulpmiddel om pieken enigzins op te vangen. Vandaag moet de consument het oplossen met nieuwe technologische meters en 'het capaciteitstarief' waar, wacht maar, ze deze in de toekomst gaan bedienen op afstand en je indien nodig van het net afschakelen of minderen. Toestellen die hen toelaten om een grafiek te verkrijgen van je consumptie en aan de hand daarvan een berekening te maken van je gebruik, daarna kan je aansluiting mooi aangepast worden aan jou en hun noden. Toen ik in de 70er jaren een woonhuisaansluiting vroeg had ik maar te kiezen, een 3f+N of een mono aansluiting en hoeveel ampères wil je. Probeer nu maar eens, ze trekken al bijna de neus op bij de vraag voor een monofazige aansluiting van 40A. |
Citaat:
20A monofaze, niets meer, tenzij ik een paar €10K op tafel leg om de hele huizenrij laat "updaten". |
Citaat:
Ik kan daar ook ne mainframe op aansluiten, dat is iets minder normaal en ook nogal kostelijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Niet volledig opgeladen, dat is mogelijk, indien de lader zo weinig vermogen levert dat alleen de elektronica nog kan bepalen "nope, te weinig, hier doen we niks mee". En natuurlijk. LiPo cellen blijven het langst ok als je tussen de 20 en 80% blijft. Ook zo'n stukje elektronica dat zich komt moeien dus. |
Citaat:
https://www.egear.be/elektrische-auto-laadverlies/ |
Citaat:
Zelfs bijladen hoeven we thuis niet. Citaat:
Traag laden is toch helemaal geen probleem. :lol: Er zijn nog steeds relatief veel mensen - *8% van de laadmix - regelmatig die aan het minimum van 2,3 kW wisselstroom laden, en daaraan ruim genoeg hebben. (230 Volt * 10 Ampere = normaal stopcontact, best wat kwaliteit nemen, want je hangt er lang aan). Snelladen is overigens ook 8% van de laadmix (2021-2022) Bron: Citaat:
Voor ~95% van de EV is ook 11 kW AC het maximum. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus degelijk laadpunt nemen volgens de normen, vanaf 3,7 kW. Volgens de laadverliezen zal het 3 faze laden die 11 kW trekt maar over meer draden en - dus maar 16 ampere max - wslk het minste laadverlies hebben per geleverd vermogen, toch bij het AC laden. Tesla had vroeger zo een tool met AC laden en 3 faze 16A 11 kW gaf het meeste kms erbij per tijdseenheid. Bij direct DC-snelladen is er trouwens ook altijd laadverlies maar minder ook omdat die grote laadpalen minstens extra luchtgekoeld of vloeistofgekoeld zijn (dan ook de kabels). (de interne AC lader-omvormer wordt dan overbrugd) Als ik er procenten op plak, dan is het 11% tot 16% laadverlies bij AC laden. 16% of het meeste is alvast bij een normaal stopcontact. Bij DC-laden kan dat 5-7 % laadverlies zijn. Die % heb ik gewoon gegoogeld, enkele links zoals deze: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Uiteraard, dat HEV tot BEV recuperatief kunnen bijladen onderweg lacht jij ook weg. :-) En dat zonne-EV zelfs kunnen bijladen zonder te moeten stekkeren lacht jij ook weg. Hoe je het draait of keert een BEV gaat tot 4 maal efficiënter om met energie dan een ICE. Ergo = ICE is energieverspilling. |
Citaat:
Voorbeeld: https://www.engie.be/nl/blog/groener...ie-rodenhuize/ Er zijn zelfs SEV aangekondigd met de oppervlakte van 3 zonnepanelen op hun ~horizontale delen, die dus bij zonnig weer pakweg aan 1 kW kunnen bijladen. ![]() Daar kunnen al een pak kms mee gereden worden zonder het net überhaupt te belasten. En het internet staat vol van off-grid charging stations. Zelfs op wielen: Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Bijlage 117592 |
Gelukkig heeft bmw de waterstof x5 nu in productie genomen.
Al die tantewanne miserie met die batterijen gaan nu snel voorbij zijn. |
Een degelijke EV(-batterij) langzaam van leeg tot vol te laden aan 3f 11 kW AC gaf maar 8,8% laadverlies volgens ADAC.
Citaat:
|
Maar 8.8%. Echt, geniaal.
Als ik mijn wagen tank, is dat nu op 3 minuten, of op 2 uur... (moeilijk), dan is er veel minder verlies, en dat voor veel meer overgeheveld vermogen. |
Citaat:
Geniaal dat die benzine ook zomaar uit de pomp komt en vanzelf in de wagen vloeit. Zelfs ruwe olie moet daarvoor niet opgeboord, getransporteerd en geraffineerd worden, en ook niet naar het tankstation vervoerd worden, en dat allemaal met veel minder verlies. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be