Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Batterij elektrische wagen stuk - einde garantie ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268067)

daiwa 23 februari 2023 22:25

Batterij elektrische wagen stuk - einde garantie ?
 
Ik weet niet of alles klopt want ik kreeg dit via mail.
Maar dat die batterijen peperduur zijn is een alom gekend feit.


Citaat:

Batterij elektrische wagen stuk - einde garantie ?

De meeste automerken herstellen de accu gewoon tot die weer zijn verplichte minimumcapaciteit haalt. Er er zijn er nog zo’n hoop kleine lettertjes.

Automerken willen liever niet dat je de prijs van de batterijen kent

Pechvogels met elektrische auto’s waarvan de batterij buiten garantie stuk gaat, zijn er ook. En dan kijk je tegen een gigantische factuur aan. Automerken praten daar niet graag over, maar het Duitse Autobild vlooide het toch uit. Tot grote ergernis van de automerken, zo blijkt.

Hoewel het gaat om cruciale componenten, zijn er heel wat automerken die eenvoudigweg geen prijzen willen communiceren aan normale klanten. Audi, Fiat, Opel en Tesla weigeren ronduit, zo constateerde Autobild, dat serieuze vraagtekens bij die manier van handelen stelt.

Volkswagen wil alleen een schatting geven. Hyundai, Kia en Volvo geven dan weer een prijs per batterijmodule omdat ze ervan uitgaan dat een accu nooit volledig stuk gaat. De Duitse publicatie maakte daarom zelf de eindberekening.

Eerst een flinke dosis werkuren

Voor de accu zelf kan hersteld worden, moet het ding natuurlijk eerst uit de auto gehaald worden. En daar begint al het eerste probleem.

De Dacia Spring lijkt op dat vlak best gebruiksvriendelijk te zijn. Daar neemt het werk amper 2,5 uur in beslag.

Bij de kleine en dure Honda e is dat al 4 uur.

Bij een Kia EV6 (en dus wellicht ook bij de Hyundai Ioniq want die heeft dezelfde structuur) kan dat al oplopen tot 10 uur.

Alleen de werkuren maken je dan al 2.000 euro armer.

Waanzinnige verschillen tussen merken en modellen

De accu’s zelfs dan. Daarvan is de Renault Twizy met 4.000 euro de goedkoopste, maar dat is geen volwaardige auto.

De Smart Fortwo en Forfour zou met 6.537 euro de meest betaalbare zijn, maar er zijn in Duitsland al klanten die een veelvoud daarvan aangerekend kregen.

Aan de andere kant van de niet exhaustieve tabel vinden we de Hyundai Kona Electric 64kWh, met een accuprijs van zo maar eventjes 33.771 euro en de Volvo XC40 Recharge die 37.854 euro vergt voor een volledige vervanging.

Opvallend ook: de prijzen lopen per merk en model opvallend sterk uiteen. Zo is een 64kWh accu in de Kia e-Niro 10.410 euro duur.

Een accu van dezelfde grootte in de Hyundai Kona (Hyundai en Kia horen tot dezelfde groep) kost toch meteen 33.771 euro.

Meer dan drie keer zoveel. Een verklaring daarvoor wordt niet gegeven.


Mambo 23 februari 2023 23:09

Peperduur die batterijen.
Ook veel prijsverschillen per merk.

Heb het onlangs gepost ergens.
Prijs per kWh en per merk.

Gaande van 170€ tot wel 700€.

Allemaal perte totales binnen een paar jaar.

daiwa 23 februari 2023 23:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10119129)
Peperduur die batterijen.
Ook veel prijsverschillen per merk.

Heb het onlangs gepost ergens.
Prijs per kWh en per merk.

Gaande van 170€ tot wel 700€.

Allemaal perte totales binnen een paar jaar.

Na veel zoeken heb ik toch wat prijzen gevonden, gewoon niet te betalen voor een doorsnee arbeider!

Citaat:

Batterij van jouw elektrische auto kapot? Zo tranentrekkend duur is een nieuwe!
https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...-is-een-nieuwe

maddox 23 februari 2023 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10119133)
Na veel zoeken heb ik toch wat prijzen gevonden, gewoon niet te betalen voor een doorsnee arbeider!

Dat is toch al langer geweten. En dat is een deel van de politiek gewenste transitie naar EV's. Het terug honkvast maken van het kiesvee.
Terug naar de dagen dat een gewone familie al "rijk" was met een brommer.

reservespeler 24 februari 2023 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10119129)
Peperduur die batterijen.
Ook veel prijsverschillen per merk.

Heb het onlangs gepost ergens.
Prijs per kWh en per merk.

Gaande van 170€ tot wel 700€.

Allemaal perte totales binnen een paar jaar.

Veel ligt aan de bereikbaarheid van de batterij.
Soms kan een batterij op één uur er uit en er terug in geplaats worden (Ford heeft zo'n modellen, ik zag dat onlangs in Ford Lommel toen ze die defecte relais moesten vervangen).
Er zijn merken waarbij dat vele uren tot een hele dag duurt.

Herr Flick 24 februari 2023 07:29

Daarom als je overweegt om als particulier te kopen, neem dat in private lease.

Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een elentrieken auto te kopen, net om die reden.

Je betaald dan 60 maand een vast bedrag, onderhoud, inschrijving, all in je weet perfect wat dat gaat kosten en valt er na 50 maand uw accu in de frullen of vliegt m in brand dan moeten ze u nen andere geven.

reservespeler 24 februari 2023 07:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10119211)
Daarom als je overweegt om als particulier te kopen, neem dat in private lease.

Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om een elentrieken auto te kopen, net om die reden.

Je betaald dan 60 maand een vast bedrag, onderhoud, inschrijving, all in je weet perfect wat dat gaat kosten en valt er na 50 maand uw accu in de frullen of vliegt m in brand dan moeten ze u nen andere geven.

Klopt, zo'n formule is wel redelijk duur.

Ford had / heeft dat via Options.
Na twee jaar kan je kiezen tussen kopen of vervangen.
Ik heb het ooit overwogen, omdat wij als "servicebedrijf" ook de personeelskorting kregen, was dat eigenlijk niet interessant.

Herr Flick 24 februari 2023 07:35

Ik heb baterijen zitten die heel lang meeggaan en dagelijks zwaar belast worden, en ik heb er die na een paar maand al de geest gaven, ...

slechte reeks, ... uiteindelijk na veel zagen in garantie vervangen, het gaat hier niet om auto accu's maar computer en UPS batterijen.

Die die kapot gingen zwollen op, palmrests kapot in de laptops, gelukkig vlogen ze niet in de fik. Ik zeg niet dat het altijd zo is, die in deze laptop gaat al meer dan 6 jaar mee, wel niet meer zo performant, maar toch en die zat net voor die slechte reeks. sjans gehad, of is dat de verwachte prestatie ? Wie zal het zeggen.

Feit is dat ge als particulier niet wil voorhebben dat ge voor +10 k kosten hebt na 3 jaar omdat uw accu pack opgezwollen is, en misschien nog wat onderdelen verbogen heeft ook.

Daarom wacht nog een generatie en als het niet anders kan, neem dat dan in een lease formule.

Herr Flick 24 februari 2023 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10119215)
Klopt, zo'n formule is wel redelijk duur.

Ford had / heeft dat via Options.
Na twee jaar kan je kiezen tussen kopen of vervangen.
Ik heb het ooit overwogen, omdat wij als "servicebedrijf" ook de personeelskorting kregen, was dat eigenlijk niet interessant.

Ja je hebt zo formules waarbij je kan kopen ook na 3 jaar, maar ook full lease, ja dat is duur maar alles zit erin, je weet wat het je gaat kosten en je bent zeker dat je een voertuig hebt, voor sommige mensen is dat ook belangrijk.

Micele 24 februari 2023 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10119107)
Ik weet niet of alles klopt want ik kreeg dit via mail.

Alles kloppen? Ik denk het niet, daarenboven staan er geen cijfers bij.

Citaat:

Maar dat die batterijen peperduur zijn is een alom gekend feit.
"Die batterijen"

Alom bekend feit? :lol:

Ken jij de prijs van uw verbrandingsmotor?
Die van een 2 CV of van een Ferrari?

Alom bekend dat die perperduur kunnen zijn, en er is dikwijls amper 2-3 jaar garantie op.

Citaat:

Alleen de werkuren maken je dan al 2.000 euro armer.
Tiens, de Tesla model S was voorzien op een batterijwissel die 2 maal zo snel ging dan een plofauto tanken.

Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=H5V0vL3nnHY

586.556 Aufrufe vor 9 Jahren

The Tesla Model S was designed to allow a fast battery pack swap,
exchanging your battery for a fully charged battery in less than half the time it takes to refill a gas tank. This offered Model S drivers another, faster option when recharging while driving long distances.
Batterijwisselstations bestaan vandaag nog altijd bij NIO, bij de nieuwe versie is dat 4 tot 5 minuten.

reservespeler 24 februari 2023 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10119488)
Alom bekend feit? :lol:


Ken jij de prijs van uw verbrandingsmotor?

Alom bekend dat die perperduur kunnen zijn, en er is dikwijls amper 2-3 jaar garantie op.

Ik heb nog nooit ne verbrandingsmotor moeten vervangen.
Bij mijn eerste auto (Ford Taunus op gas) heb ik wel stalen kleppen laten zetten.

's Avonds de culasse er af, 's morgens naar Hermans in Hasselt, culasse vlakken en stalen kleppen er in. 's Avonds alles terug monteren en rijden maar.

Zonder stalen kleppen moesten die kleppen om de haverklap afgesteld worden. Na de nieuwe kleppen nooit meer.

reservespeler 24 februari 2023 13:08

Als je een electromotor (wisselspanning) te weinig spanning geeft, kan die verbranden.
Hoe zit dat eigenlijk met een motor van een wagen?
Wordt die snelheid geregeld door de spanning? of hoe doen ze dat?

Ik weet dat wij de transportbanden bij Ford (Genk, Keulen, Saar-Louis) lieten draaien op gelijkspanning om de snelheid te kunnen regelen.

Micele 24 februari 2023 13:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10119502)
Ik heb nog nooit ne verbrandingsmotor moeten vervangen.

Ik wel, gelukkig nog vol in garantie. (BMW 323i, 143 PK, oliedruk viel plots weg bij 180 kmu)

Herr Flick 24 februari 2023 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10119521)
Ik wel, gelukkig nog vol in garantie. (BMW 323i, 143 PK, oliedruk viel plots weg bij 180 kmu)

blijft van dien duitsen brol weg jong en koopt u ne goeien degelijke japanner. ;-)

Micele 24 februari 2023 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10119508)
Als je een electromotor (wisselspanning) te weinig spanning geeft, kan die verbranden.
Hoe zit dat eigenlijk met een motor van een wagen?
Wordt die snelheid geregeld door de spanning? of hoe doen ze dat?

Ik weet dat wij de transportbanden bij Ford (Genk, Keulen, Saar-Louis) lieten draaien op gelijkspanning om de snelheid te kunnen regelen.

De snelheid wordt door de frequentie van de spanning geregeld ("van AC-power supply")
Kun je allemaal vinden op YT.
https://www.youtube.com/watch?v=3SAxXUIre28&t=56s

vanaf hier: https://youtu.be/3SAxXUIre28?t=112s

fox 24 februari 2023 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10119217)
Ik heb baterijen zitten die heel lang meeggaan en dagelijks zwaar belast worden, en ik heb er die na een paar maand al de geest gaven, ...

slechte reeks, ... uiteindelijk na veel zagen in garantie vervangen, het gaat hier niet om auto accu's maar computer en UPS batterijen.

Die die kapot gingen zwollen op, palmrests kapot in de laptops, gelukkig vlogen ze niet in de fik. Ik zeg niet dat het altijd zo is, die in deze laptop gaat al meer dan 6 jaar mee, wel niet meer zo performant, maar toch en die zat net voor die slechte reeks. sjans gehad, of is dat de verwachte prestatie ? Wie zal het zeggen.

Feit is dat ge als particulier niet wil voorhebben dat ge voor +10 k kosten hebt na 3 jaar omdat uw accu pack opgezwollen is, en misschien nog wat onderdelen verbogen heeft ook.

Daarom wacht nog een generatie en als het niet anders kan, neem dat dan in een lease formule.

Ik heb wel 8 jaar (of 160K km) garantie op mijn batterijpack

Micele 24 februari 2023 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10119217)
Ik heb baterijen zitten die heel lang meeggaan en dagelijks zwaar belast worden, en ik heb er die na een paar maand al de geest gaven, ...

slechte reeks, ... uiteindelijk na veel zagen in garantie vervangen, het gaat hier niet om auto accu's maar computer en UPS batterijen.

BEV-batterijpacks zijn vloeistofgekoeld en worden alvast nauwkeuriger gemonitord neem ik aan.

Toyota bijvoorbeeld geeft zelfs 1 miljoen km en/of 10 jaar garantie als je ze 1 keer per jaar laat nachecken. Deze garantie bevat ook minimum 70% van hun originele capaciteit.

Mambo 24 februari 2023 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10119779)
BEV-batterijpacks zijn vloeistofgekoeld en worden alvast nauwkeuriger gemonitord neem ik aan.

Toyota bijvoorbeeld geeft zelfs 1 miljoen km en/of 10 jaar garantie als je ze 1 keer per jaar laat nachecken. Deze garantie bevat ook minimum 70% van hun originele capaciteit.

Vloeistof of luchtgekoeld.
Beter gezegd er zit een airco in de batterij opslag.

Ook wel warmtepomp genoemd (airco dus)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be