ElFlamencoLoco |
26 december 2004 18:22 |
Ik ben gelovig (of ik doe een min of meer verdienstelijke poging daartoe) en pratikerend katholiek (hoewel niet al te Rooms). Daarbij tracht ik een open geest te bewaren, ook naar andere levensovertuigingen als joden, moslims en niet-gelovigen.
De bijbelwetenschap bestudeert de ontstaansgeschiedenis van de H. Schrift. Zij doet dat met respect voor de geschiedkundige context. Op die wijze geven de teksten ons veel méér prijs, dan wanneer we ze letterlijk zouden nemen, omdat ook de symboliek, waarvan wij vandaag de betekenis niet meer vatten, wordt verduidelijkt.
Zoals elk boek uit de bijbel, benadert de bijbelwetenschap ook de evangelieën en de andere boeken & brieven van het Nieuwe Testament op een kritische wijze, een open geest. Ik ben het ermee eens dat we over de historische Jezus bitter weinig weten. Buiten de bijbelse bronnen bestaat er maar heel weinig overlevering over Zijn persoon, en bovendien werd (en wordt) die niet-bijbelse overlevering door de bijbelse overschaduwd.
Zoals met alles uit de bijbel het geval is, mag ik als gelovige ook vragen stellen naar een letterlijk interpreteren van Zijn dood en verrijzen. Is Jezus letterlijk gekruisigd, gestorven en daarna uit de dood verrezen? Of betreft het ook hier symbolische taal, waaraan de bijbelwetenschap zich nog niet gewaagd heeft - misschien onder druk van (te) orthodoxe theologen en/of kerkelijke gezagdragers?
Eigenlijk is de vraag, zoals gesteld in het artikel, voor mij, ongeschoold als ik ben in bijbelwetenschap of theologie, niet zo heel belangrijk. Is Jezus echt de Zoon van God, of was Hij "slechts" een - weliswaar groot - man, een profeet? Wat voor mij belangrijk is, dat is Zijn boodschap, zoals we die kunnen lezen in de evangelieën. De boodschap die universele waarde heeft voor de ganse mensheid, los van welk geloof dan ook.
Jezus Christus moet in ieder geval een aantal mensen die Hem persoonlijk gekend hebben enorm gefascineerd en geïnspireerd hebben, zodat ze in staat waren om die boodschap op te schrijven en na te laten aan nieuwe generaties. Dat Hij zoveel mensen inspireerde, dat Hij dat tot op vandaag blijft doen, is voor mij voldoende om te geloven dat Hij inderdaad van Godswege kwam.
Maar geloof is geen zekerheid en hoort dat volgens mij ook niet te zijn...
|