Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Vlaamse leeuw bij Amerikaanse smeden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268087)

BigF 24 februari 2023 13:10

Vlaamse leeuw bij Amerikaanse smeden.

1 Bijlage(n)
Op verloren nachtelijke uurtjes kom ik wel eens bij "Forged in Fire" terecht.
Een Amerikaans programma waar smeden elkaar proberen te overtreffen als het op euh ja... smeden aankomt.

Op het einde staan ze dan naast elkaar schaapachtig toe te kijken (met veiligheidsbril want er zou maar eens een stukje watermeloen in je oog vliegen!) hoe de juryleden hun creatie om zeep proberen te helpen.

Soit, allemaal achtergrondinfo want waar het hier om gaat is:

Wat zag ik van de week op de achtergrond terwijl de deelnemers hun zwaarden of dolken mishandeld zagen?

De Vlaamse Leeuw!!
Of iets wat er toch heel hard op trekt.

Kunnen de experts in de Vlaamse kwestie hier uitsluitsel brengen?
Is dit daadwerkelijk een Vlaamse leeuw en hoe komt die in godsnaam in een Amerikaans TV-programma terecht??

Bijlage 117587

Herr Flick 24 februari 2023 13:22

Dat zou er wel eens eentje kunnen zijn, ja. Nu als die in de reenactment business zitten kan dat best wel eens een souvenir uit Europa zijn.

Hier wat verder zit er ook zo ne smid, die gast maak heel coole messen en bijlen. Ik heb al eens gedacht van er mij eens eentje te gaan halen, maar ik vrees een beetje voor de prijs van zo een handgemaakt mes. Allee ja mes, ge kunt daar met ene klap ene zijnen bol mee afslaan denk ik.

Zipper 24 februari 2023 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10119516)
Een Amerikaans programma waar smeden elkaar proberen te overtreffen als het op euh ja... smeden aankomt.

Op het einde staan ze dan naast elkaar schaapachtig toe te kijken (met veiligheidsbril want er zou maar eens een stukje watermeloen in je oog vliegen!) hoe de juryleden hun creatie om zeep proberen te helpen.

Wat zag ik van de week op de achtergrond terwijl de deelnemers hun zwaarden of dolken mishandeld zagen?

De Vlaamse Leeuw!!

Is dit daadwerkelijk een Vlaamse leeuw en hoe komt die in godsnaam in een Amerikaans TV-programma terecht??

Bijlage 117587

T'is een nep-leeuw (in een echte Vlaamse Leeuw komt geen rood voor)

Pandareus 24 februari 2023 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10119516)

De Vlaamse Leeuw!!

Bijlage 117587

Yup, dat is hem. Onze Vlaamse leeuwevlag.

BigF 24 februari 2023 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10119535)

Daar heb ik zo mijn twijfels bij...

Volgens wiki is dit de officiele vlag van het Vlaams gewest:

Degene waar u op doelt is de vlag van de Vlaamse beweging ofte de "strijdvlag". Daar komt idd geen rood in voor maar dat is niet de officiele vlaamse vlag.

En ook volgens het broertje van BDW is de officiele er wel degelijk eentje met drie kleuren:

Citaat:

De officiële Vlaamse vlag werd in 1973 in een decreet goedgekeurd. Het waren de beginjaren van de staatshervormingen waarbij de cultuur?*gemeenschappen werden opgericht. In die besluitvorming staat duidelijk: "De Nederlandse cultuurgemeenschap heeft als vlag: in goud een leeuw van sabel, geklauwd en getongd van keel". Met "keel" wordt rood bedoeld, met "sabel" zwart.

Er werd dus geopteerd om de leeuw met rode tong en klauwen te gebruiken. "De oorsprong van die vlag gaat terug op de graven van Vlaanderen die de leeuw in hun wapenschild hadden. Daarmee zitten we in de twaalfde eeuw", schetst historicus Bruno De Wever. "Later kwam die leeuw in het wapenschild van de provincies West- en Oost-Vlaanderen. In de loop van de 19e eeuw werd die leeuw ook opgepikt als symbool van de Vlaamse Beweging." Maar toen ging het nog altijd om de Vlaamse Leeuw met de drie kleuren: zwart, geel en (een beetje) rood. Met andere woorden: ook de Belgische kleuren.

"In de 19e eeuwse Vlaamse Beweging was er helemaal geen tegenstelling tussen Belgisch patriottisme en Vlaamsgezindheid", aldus historicus Bruno De Wever. "Maar dan krijg je in de Eerste Wereldoorlog het ontstaan van het anti-Belgisch Vlaams-nationalisme. En zij verkozen de zwart-gele Vlaamse Leeuw. Dat werd de zogenaamde Vlaamse strijdvlag van de radicalere Vlaamse Beweging."

Bron

Pandareus 24 februari 2023 13:47

Citaat:

Fout.
Jij hebt het over de collaboratievlag.

BigF 24 februari 2023 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10119556)
Fout.

En dat is dan volgens De Wever ook weer fout...
;-)

Uit zelfde bron als hierboven:

Citaat:

"In de 19e eeuwse Vlaamse Beweging was er helemaal geen tegenstelling tussen Belgisch patriottisme en Vlaamsgezindheid", aldus historicus Bruno De Wever. "Maar dan krijg je in de Eerste Wereldoorlog het ontstaan van het anti-Belgisch Vlaams-nationalisme. En zij verkozen de zwart-gele Vlaamse Leeuw. Dat werd de zogenaamde Vlaamse strijdvlag van de radicalere Vlaamse Beweging." De Wever is evenwel formeel: "De meest radicale Vlaams-nationalisten zijn inderdaad in de collaboratie verzeild geraakt. Maar je kan niet zeggen dat de zwart-gele leeuw een symbool van collaboratie is, dat is overdreven."

Maw het was de vlag van de Vlaams nationalisten maar dat waren blijkbaar niet allemaal collaborateurs.

BigF 24 februari 2023 13:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10119534)

Hier wat verder zit er ook zo ne smid, die gast maak heel coole messen en bijlen. Ik heb al eens gedacht van er mij eens eentje te gaan halen, maar ik vrees een beetje voor de prijs van zo een handgemaakt mes. Allee ja mes, ge kunt daar met ene klap ene zijnen bol mee afslaan denk ik.

Ja, veel van die mannen maken inderdaad wel knappe dingen. Vooral de stukken die de 2 'finalisten' thuis moeten maken zijn vaak erg knap. Vooral omdat ze er dan meer tijd voor krijgen dan de paar uurtjes die ze krijgen in de voorrondes.
Daar komen vaak een hoop gedrochten uit voort.

En spin-off van dat programma loopt nu ook: Forged with Steele.
Dat gaat over een jonge smid (Alec Steele genaamd) die best knappe dingen met Damascus-staal maakt. Als je ziet hoe lang die vaak aan 1 mes bezig is denk ik dat de prijs voor zo'n dingen best wel aan de hoge kant zou kunnen zijn ja.

Maar je kan toch altijd gewoon een prijsofferte vragen?

Zipper 24 februari 2023 13:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10119556)
Fout.

neen, dat is enkel uw persoonlijk hersenspinsel

BigF 24 februari 2023 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10119564)
neen, dat is enkel uw persoonlijk hersenspinsel

Maar de officiele vlaamse vlag is het toch blijkbaar ook niet...

patrickve 24 februari 2023 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10119573)

De "officiele Vlaamse vlag" is die van een BELGISCHE structuur. Zij die het over het volk van Vlamingen hebben, hebben niks met die structuur te maken, en kiezen dus hun eigen symbool.

Dat is een beetje het verschil tussen Kunta Kinte, en zijn officiele naam Toby, zoals zijn eigenaar hem noemde.

Zipper 24 februari 2023 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10119573)

Wat is "officieel" ?? Aanvaard worden door de Belgische Staat ??
Wordt zowel door N-VA als Vlaams Belang gebruikt als enige echte Vlaamse Leeuw.

Pandareus 24 februari 2023 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10119555)
Daar heb ik zo mijn twijfels bij...

Volgens wiki is dit de officiele vlag van het Vlaams gewest:

Degene waar u op doelt is de vlag van de Vlaamse beweging ofte de "strijdvlag". Daar komt idd geen rood in voor maar dat is niet de officiele vlaamse vlag.

En ook volgens het broertje van BDW is de officiele er wel degelijk eentje met drie kleuren:

Bron

Die tweede is de collaborateursvlag. De VNV nazaten (VB) aanbidden die.

Ik vind het wel mooi dat die Amerikaan daar een authentieke Vlaamse Leeuwevlag heeft ! :-D

Pandareus 24 februari 2023 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10119577)
De "officiele Vlaamse vlag" is die van een BELGISCHE structuur. Zij die het over het volk van Vlamingen hebben, hebben niks met die structuur te maken, en kiezen dus hun eigen symbool.

Dat is een beetje het verschil tussen Kunta Kinte, en zijn officiele naam Toby, zoals zijn eigenaar hem noemde.

Belgische structuur ? Het is het Vlaams Parlement dat zijn vlag heeft gekozen hoor...

Zipper 24 februari 2023 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10119581)
Belgische structuur ? Het is het Vlaams Parlement dat zijn vlag heeft gekozen hoor...

waar ook nep-Vlamingen meegestemd hebben (vld, cd&v, groen en vooruit)

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180410_03456956

patrickve 24 februari 2023 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10119581)

Het Vlaamse parlement is een Belgische structuur. Het stelt geen Vlaams volk voor, maar een Belgisch onderdeel.

Henri1 24 februari 2023 14:38

Citaat:

Grapjas.

jogo 24 februari 2023 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10119559)
En dat is dan volgens De Wever ook weer fout...
;-)

Uit zelfde bron als hierboven:

Maw het was de vlag van de Vlaams nationalisten maar dat waren blijkbaar niet allemaal collaborateurs.

Ja,maar die Amerikaanse smeders weten wel wanneer iets verbrand is, zoals de vlag van de Hitlerjugend, die niet allemaal nazi's waren.

Onzijdig 25 februari 2023 06:41

Leon rampante.:vlaander:

Pandareus 25 februari 2023 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10119996)
Leon rampante.:vlaander:

Echt sympathiek deze smiley : zoals je ziet is het de enige echte Vlaamse Leeuw : met zijn rode klauwen. :-D

Keine VNV Scheisse. :hitler::shit:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be