![]() |
De eerste nationale procureur voor de verkeersveiligheid
Hebben jullie dat ook meegekregen?
We hebben blijkbaar een nieuw aangestelde "nationale procureur voor de verkeersveiligheid". https://www.standaard.be/cnt/dmf20230228_93911513 De nieuwe procureur zal ondermeer "bepalen vanaf wanneer iemand een veelpleger is en welke maatregel best past". Ik vraag me af op welke juridische grond ze dat zal doen. Bij een snelheidsovertreding wordt helemaal niet nagegaan wie de overtreding heeft begaan. Er wordt gewoon een boete verstuurd naar de houder van de nummerplaat zonder enige relatie met wie de overtreding ook echt heeft begaan. |
Tja als je het postje drugprocureur maakt voor een partij zal er een ander postje moeten gefabriceerd worden om alles in evenwicht te houden zeker. Het aantal verkeersdoden daalt wel niet meer maar lag vroeger toch pakken hoger en toen vond men die post niet nodig dus aan dat gegeven zal het wel niet liggen.
|
Dan zal men wel wat moeten veranderen aan de handhavingswetten.
Al die landen die recidivisme aanpakken (puntenrijbewijs) komen wel te weten wie de bestuurder was. De bestuurder op de flitsfoto vastleggen helpt zeker ook. Wie eens in Duitstalige landen geflitst werd heeft zeker nog een mooie souvenirfoto in zijn la liggen. :-) |
Ja we hebben dan ook een soort van patriotact nodig tegen mensen die stelselmatig 55 rijden waar je maar 50 mag, (maar vroeger 90 mocht,... )
|
Citaat:
In Duitsland krijg je 1 strafpunt als je -met tolerantiemarge- afgetrokken +21 kmu te snel rijdt. Dus je moet al 25 kmu te snel rijden. Of ~30 kmu te snel op je teller. Moest je het niet weten in België is de tolerantiemarge nog altijd 6 kmu/6% >100 kmu, dus ook bij 56 kmu heb je geen flits, pas bij echte 57 kmu. COL 11/2006 |
Citaat:
Een punt in de toekomst erop dewelke de "overtreding" definieert als met opzet buiten je huis komen om te gaan rijden met je auto. FOEI! We hebben hem zonder elektriek gezet maar blijkbaar heeft de smeerlap toch ergens illegaal kunnen laden, FOEI KWADRAAT, van opcentiemen via opdeciemen naar sjit geen woord meer laten we de Nieuwe Euro invoeren met de oude als centiem. :D |
Zou die nieuwe procureur het juridisch even erg vinden als een
- Vlaming op een gewone weg buiten de agglomeratie 75 rijdt in Vlaanderen, en - een Waal, op een perfect gelijkaardige weg maar in Wallonië 95 rijdt ? |
Citaat:
Ik geloof het niet. Bijvoorbeeld in ons geval: mijn schoonmoeder heeft een rijbewijs maar rijdt niet met de wagen, heeft nooit met de wagen gereden. Ideaal om wat punten te absorberen. Of denk aan die gevallen van de bomma die met de Porsche overtredingen beging. Kan alleen werken als de overtreder ter plekke wordt tegengehouden zodat die kan worden geïdentificeerd. Maar dat is praktisch niet doenbaar als je zoals in ons land elk jaar miljoenen boetes wil innen. |
Citaat:
https://www.bussgeldkatalog.org/fahrerermittlung/ Als je ruim 20 jaar in Duitsland geleefd hebt weet je dat wel. Citaat:
In Duitsland moet die bomma of schoonmoeder dan duidelijk herkenbaar zijn op de flitsfoto van die Porsche of whatever. Of snap je dat niet? Is dat uw schoonmoeder? Of foto gebruikt voor vluchtmisdrijf op te sporen: https://supertipp-online.de/nachrich...taeter-id60113 En wees er maar zeker van dat ze met camera's alles kunnen vaststellen: (alleen de wetten moeten er nog komen) Citaat:
|
Citaat:
Zo snel zijn die wetten er, vorige link was van december 2020... Citaat:
In Duitsland minstens 1 strafpunt. En bij gevaarlijk rijden 2, tot zelfs 3 punten bij blikongeval, zelfs met 1 maand rijverbod erbovenop. Citaat:
|
Die oudere mensen die op eenvoudige verklaring "dat ze konden rijden" een rijbewijs kregen, geraken wel stilaan uitgestorven hoor.
En dan het simpelste: je kan strafpunten trachten te verdelen over jezelf en je echtgenote. Maar a) of ze dat zo plezant vindt, is nog een andere zaak, en b) als je nu je rijbewijs dreigt kwijt te spelen voor een tijdje, na 12 of na 16 strafpunten ... het zal we tijdig beginnen nijpen hoor. |
En dan terug op de schoolbanken is ook plezant: (toch als men zijn rijbewijs terugwil, vb Nederland)
Citaat:
|
Rijbewijs met punten, uiteraard met de drogreden van verkeersveiligheid?
Om de staatskas en rijscholen te spijzen Om burgers op kosten te jagen Om burgers te kunnen pesten door willekeur met punten Om iedereen op termijn uit de auto te kunnen jagen door het puntensysteem En dan kunnen ze idioten ook nog wijsmaken dat de drogreden 0 verkeersdoden zou zijn. Alsof dat ooit zou kunnen bereikt worden...ja, als er geen verkeer meer is? :roll: Intussen rijdt iedereen toch zonder rijbewijs (door rijverbod en zonder verzekering) rond in landen waar het puntenrijbewijs reeds werd ingevoerd. :silly: Wiens schuld is het dan als de brave, hardwerkende burger een ongeval krijgt met een onverzekerd voertuig, bestuurd door een onvermogende veelpleger zonder rijbewijs en met rijverbod? Wie betaalt dan de schade? De politiek die het puntensysteem invoerde waardoor verzekeringen zich kunnen terugtrekken? Het puntensysteem verhoogt de verkeersveiligheid helemaal niet want uitschot en criminelen zullen ook met rijverbod blijven rijden terwijl onschuldige burgers met rijbewijs de dupe zullen zijn en hun ongeval schade zelf moeten betalen als ze de aanrijding tenminste overleven. In UK is er een enorme toename aan gevaarlijke achtervolgingen van chauffeurs, met een rijverbod door dat puntensysteem, die weigeren te stoppen voor controle. Die achtervolgingen kunnen leiden tot dodelijke ongelukken met onschuldige burgers in voertuigen, op de fiets of te voet. Het puntensysteem verhoogt dus het gevaar op de baan voor elk verkeer en alle burgers en is dus net het tegenovergestelde van verkeersveiligheid. |
Het is mijn mening dat het rijbewijs met punten er dringend moet komen. Heel dringend. Voor niets anders dan de verkeersveiligheid.
Daarnaast zou men nog veel meer moeite moeten doen om alternatieve straffen te voorzien, die kunnen helpen voor de verkeersveiligheid. Voorbeeld ipv een algemeen rijverbod, een uitzondering voorzien dat men enkel mag rijden met kleine eenvoudige voertuigen. Of alleen maar voor woonwerk-verkeer. |
Citaat:
|
Citaat:
Uit 26 studies in 11 landen besluiten wetenschappers dus het omgekeerde met volgende cijfers: De allerbelangrijkste bevinding: het aantal ongevallen, doden en gewonden daalde met 15 tot 20 procent. Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
Maar je vergat om de op jouw citaat volgende paragraaf toe te voegen aan je post uit https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/09...cht-1-2086021/ : Citaat:
In Frankrijk werd het puntensysteem in 1992 ingevoerd. Bij ons niet. In onderstaande grafiek het aantal doden (binnen 30 dagen) in het verkeer over de hele periode tot 2021, de meest recente IRTAD data. Je mag altijd eens duidelijk proberen te maken waar die trendbreuk in 1992 - 1993 zichtbaar is. |
Citaat:
|
Citaat:
Het is mijn mening .... en niet met: ik heb weet van wetenschappelijk bewijs dat ... Gast, als een snelheidsduivel voor de tweede maal aan 90 per uur door de dorpskern vlamt, dan vind ik dat erg nodig dat hij beseft dat die tweede overtreding zijn puntenaantal op een niveau brengt, dat hij het spek aan zijn kloten heeft. En stel nu dat dat niet zou helpen, wel, dan heb ik er toch tenminste mijn plezier aan gehad dat hij met zijn vuil gat op de blaren is moeten gaan zitten. |
Als we de Engelse politie achtervolging zien hoeveel er hardnekkig proberen te vluchten en zeer roekeloos beginnen te rijden met meestal dan toch een ongeluk op het laatst......dan is de reden telkens dezelfde. Het puntensysteem!
Het puntensysteem zorgt dus voor zeer veel onnodige ongevallen. Beetje normaal eh? Als de pitbulls achter je aan zitten omm je toe te takelen blijf je niet staan om over hun koppetje te aaien. Uiteraard hebben de agenten altijd een hypothetisch ongeval verijdeld komende uit hun attaché valies waar voor iedere verongelukte door hun schuld er eentje kant en klaar zit. Allicht worden ze getraind op verzinnen van niet gebeurde situaties. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be