Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De eerste nationale procureur voor de verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268180)

PeterCC 3 maart 2023 23:42

De eerste nationale procureur voor de verkeersveiligheid
 
Hebben jullie dat ook meegekregen?

We hebben blijkbaar een nieuw aangestelde "nationale procureur voor de verkeersveiligheid". https://www.standaard.be/cnt/dmf20230228_93911513

De nieuwe procureur zal ondermeer "bepalen vanaf wanneer iemand een veelpleger is en welke maatregel best past".

Ik vraag me af op welke juridische grond ze dat zal doen.
Bij een snelheidsovertreding wordt helemaal niet nagegaan wie de overtreding heeft begaan. Er wordt gewoon een boete verstuurd naar de houder van de nummerplaat zonder enige relatie met wie de overtreding ook echt heeft begaan.

Vlad 4 maart 2023 08:37

Tja als je het postje drugprocureur maakt voor een partij zal er een ander postje moeten gefabriceerd worden om alles in evenwicht te houden zeker. Het aantal verkeersdoden daalt wel niet meer maar lag vroeger toch pakken hoger en toen vond men die post niet nodig dus aan dat gegeven zal het wel niet liggen.

Micele 4 maart 2023 11:20

Dan zal men wel wat moeten veranderen aan de handhavingswetten.

Al die landen die recidivisme aanpakken (puntenrijbewijs) komen wel te weten wie de bestuurder was.

De bestuurder op de flitsfoto vastleggen helpt zeker ook.
Wie eens in Duitstalige landen geflitst werd heeft zeker nog een mooie souvenirfoto in zijn la liggen. :-)

Herr Flick 4 maart 2023 11:31

Ja we hebben dan ook een soort van patriotact nodig tegen mensen die stelselmatig 55 rijden waar je maar 50 mag, (maar vroeger 90 mocht,... )

Micele 4 maart 2023 12:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10124440)
Ja we hebben dan ook een soort van patriotact nodig tegen mensen die stelselmatig 55 rijden waar je maar 50 mag, (maar vroeger 90 mocht,... )

Niet echt.

In Duitsland krijg je 1 strafpunt als je -met tolerantiemarge- afgetrokken +21 kmu te snel rijdt. Dus je moet al 25 kmu te snel rijden. Of ~30 kmu te snel op je teller.

Moest je het niet weten in België is de tolerantiemarge nog altijd 6 kmu/6% >100 kmu, dus ook bij 56 kmu heb je geen flits, pas bij echte 57 kmu.

COL 11/2006

Erw 4 maart 2023 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10124440)
Ja we hebben dan ook een soort van patriotact nodig tegen mensen die stelselmatig 55 rijden waar je maar 50 mag, (maar vroeger 90 mocht,... )

Trek die trend eens gewoon door.
Een punt in de toekomst erop dewelke de "overtreding" definieert als met opzet buiten je huis komen om te gaan rijden met je auto.
FOEI!
We hebben hem zonder elektriek gezet maar blijkbaar heeft de smeerlap toch ergens illegaal kunnen laden, FOEI KWADRAAT, van opcentiemen via opdeciemen naar sjit geen woord meer laten we de Nieuwe Euro invoeren met de oude als centiem. :D

De schoofzak 4 maart 2023 13:45

Zou die nieuwe procureur het juridisch even erg vinden als een
- Vlaming op een gewone weg buiten de agglomeratie 75 rijdt in Vlaanderen,
en
- een Waal, op een perfect gelijkaardige weg maar in Wallonië 95 rijdt ?

PeterCC 4 maart 2023 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10124421)
Dan zal men wel wat moeten veranderen aan de handhavingswetten.

Al die landen die recidivisme aanpakken (puntenrijbewijs) komen wel te weten wie de bestuurder was.
(...)

Denk je dat echt?
Ik geloof het niet.
Bijvoorbeeld in ons geval: mijn schoonmoeder heeft een rijbewijs maar rijdt niet met de wagen, heeft nooit met de wagen gereden. Ideaal om wat punten te absorberen.
Of denk aan die gevallen van de bomma die met de Porsche overtredingen beging.

Kan alleen werken als de overtreder ter plekke wordt tegengehouden zodat die kan worden geïdentificeerd. Maar dat is praktisch niet doenbaar als je zoals in ons land elk jaar miljoenen boetes wil innen.

Micele 4 maart 2023 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10124692)
Denk je dat echt?
Ik geloof het niet.

Het is nochtans zo.

https://www.bussgeldkatalog.org/fahrerermittlung/

Als je ruim 20 jaar in Duitsland geleefd hebt weet je dat wel.

Citaat:

Bijvoorbeeld in ons geval: mijn schoonmoeder heeft een rijbewijs maar rijdt niet met de wagen, heeft nooit met de wagen gereden. Ideaal om wat punten te absorberen.
Of denk aan die gevallen van de bomma die met de Porsche overtredingen beging.
Of allemaal kronkel-uitzonderingen die de regel bevestigen.

In Duitsland moet die bomma of schoonmoeder dan duidelijk herkenbaar zijn op de flitsfoto van die Porsche of whatever. Of snap je dat niet?

Is dat uw schoonmoeder?

Of foto gebruikt voor vluchtmisdrijf op te sporen:
https://supertipp-online.de/nachrich...taeter-id60113


En wees er maar zeker van dat ze met camera's alles kunnen vaststellen: (alleen de wetten moeten er nog komen)
Citaat:

https://tweakers.net/nieuws/175806/b...te-leggen.html

België test camera's om smartphonegebruik achter het stuur vast te leggen

Verkeersinstituut Vias meldt in België met succes camera's te hebben getest die kunnen detecteren of automobilisten hun smartphone achter het stuur gebruiken, waarna ze beboet kunnen worden. In Nederland is zo'n systeem al in gebruik.

Vias meldt dat de camera's bij de testen accuraat konden vastleggen of chauffeurs hun mobieltje gebruikten tijdens het rijden. De camera's worden daarvoor boven de weg geplaatst, op een brug of portiek, en nemen verschillende foto’s van elke passerende auto. Ze zijn gericht op de voorruit, maar nemen ook foto's van de nummerplaat van het voertuig. Met behulp van kunstmatige intelligentie filtert het systeem de foto's waarop te zien is dat de chauffeur een smartphone gebruikt. Overige foto's worden verwijderd en gezichten worden onherkenbaar gemaakt.

Als de politie op basis van die selectie een overtreding constateert, kan deze een boete uitschrijven. Dat kan ook als bijvoorbeeld blijkt dat de automobilist geen gordel draagt. Bovendien stelt Vias dat het Belgische verbod op gebruik van 'een draagbare telefoon' achter het stuur, uitgebreid wordt met andere afleidende bezigheden als het lezen van een krant of het kijken naar filmpjes met een laptop op de schoot. Verder meldt het instituut dat automatische nummerbordherkenning nog niet geïntegreerd is, maar wel mogelijk wordt.

De politie van België kan het systeem nog niet inzetten. Daarvoor is een wetswijziging nodig. Volgens de VRT komt die wetswijziging er volgend jaar. België zou het derde land ter wereld zijn waar het systeem vervolgens in gebruik genomen zou worden. In Nederland zijn de camera's sinds november in gebruik. Vias is een onafhankelijk kennisinstituut om de verkeersveiligheid, mobiliteit, veiligheid en gezondheid in België te verbeteren. Australië zet de techniek al meer dan een jaar in bij wegen.

Update, 10:20: Informatie toegevoegd dat de camera's ook in Australië in gebruik zijn. Met dank aan de tip van c-mattic.

Micele 4 maart 2023 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10124728)
En wees er maar zeker van dat ze met camera's alles kunnen vaststellen: (alleen de wetten moeten er nog komen)

2021 reeds 300 boetes per dag van niet handenvrij gsm...

Zo snel zijn die wetten er, vorige link was van december 2020...

Citaat:

https://www.hln.be/kortrijk/ruim-4-4...rijk~aa3bdb65/

Even swipen tijdens het rijden kan je 174 euro kosten: experts geven advies om je smartphone veilig te gebruiken in de auto
Twee procent van de tijd rijden we met onze gsm in de hand, zo blijkt uit onderzoek. Nochtans bedraagt de boete voor smartphonegebruik achter het stuur al 174 euro, zelfs als je het toestel gewoon vasthoudt zonder het te gebruiken. Maar hoe gebruik je dan best je smartphone in de wagen? “Laat je gsm zeker niet rondslingeren op de passagierszetel of je schoot”, zeggen professor verkeerskunde Tom Brijs (UHasselt) en Stef Willems van Vias, die enkele veilige opties geven.

Thomas Rosseel 26-10-22

300 boetes per dag

Het Belgisch verkeersinstituut Vias vindt de verstrengde wetgeving logisch. Vorig jaar werden 107.686 bestuurders geverbaliseerd voor een inbreuk op de wet rond gsm-gebruik achter het stuur. Dat zijn er bijna 300 per dag. “In een ideaal scenario gaat de gsm uit eenmaal je in de wagen stapt. Maar we moeten niet naïef zijn: dat is niet realistisch”, zegt Stef Willems van Vias. “Alleen vergeten mensen te gemakkelijk dat handsfree bellen óók afleidend is. Je hebt minder aandacht voor het verkeer, de reactiesnelheid daalt én je kijkt minder in de spiegels.”
Schoonmoeder of bomma op de flitsfoto? Verkleed u maar met pruik enzo... lol

In Duitsland minstens 1 strafpunt. En bij gevaarlijk rijden 2, tot zelfs 3 punten bij blikongeval, zelfs met 1 maand rijverbod erbovenop.

Citaat:

https://www.bussgeldrechner.org/handy-am-steuer.html

Tatbestand Bußgeld Punkte Fahrverbot Lohnt ein Einspruch?
Handy am Steuer ohne Freisprecheinrichtung benutzt 128,50 € 1 Hier prüfen **
...mit Gefährdung 178,50 € 2 1 Monat Hier prüfen **
...mit Sachbeschädigung 228,50 € 2 1 Monat Hier prüfen **

De schoofzak 4 maart 2023 21:46

Die oudere mensen die op eenvoudige verklaring "dat ze konden rijden" een rijbewijs kregen, geraken wel stilaan uitgestorven hoor.

En dan het simpelste: je kan strafpunten trachten te verdelen over jezelf en je echtgenote. Maar a) of ze dat zo plezant vindt, is nog een andere zaak, en
b) als je nu je rijbewijs dreigt kwijt te spelen voor een tijdje, na 12 of na 16 strafpunten ... het zal we tijdig beginnen nijpen hoor.

Micele 5 maart 2023 11:28

En dan terug op de schoolbanken is ook plezant: (toch als men zijn rijbewijs terugwil, vb Nederland)

Citaat:

https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-v...keer-emg-1.htm

Hoe gaat de cursus over gedrag en verkeer?

Tijdens de cursus krijgt u veel informatie. U leert wat de gevolgen en risico’s zijn van onverantwoord rijgedrag, hoe u veilig moet rijden en rekening met anderen kunt houden. U volgt de cursus met 8 tot 12 andere deelnemers. U kunt ervaringen met hen uitwisselen en van elkaar leren. Ook gaat u thuis aan de slag met een opdracht.

"Ik wens niemand deze cursus toe, kijk echt uit hoe hard je rijdt. Denk niet dat het jou nooit zal overkomen, ook die ene keer dat je het gaspedaal te diep intrapt kun je gepakt worden. Nooit meer dan de maximumsnelheid rijden."
Mark, 33 jaar


Is de cursus verplicht?

De cursus is verplicht als u een brief van het CBR gekregen om mee te doen met de cursus. Als u meedoet met de cursus mag u uw rijbewijs houden. Als u niet meewerkt, wordt uw rijbewijs ongeldig verklaard.

Mag ik blijven rijden tijdens de cursus?

U mag blijven rijden tijdens de cursus over gedrag en verkeer. Soms bepaalt de rechter of het OM dat u tijdelijk niet mag rijden. U krijgt dan een rijontzegging.

Hoe lang duurt de cursus?

De cursus over gedrag en verkeer bestaat uit een persoonlijk gesprek van een uur, een bijeenkomst van een hele dag (van 9.00 tot 16.30 uur) en twee bijeenkomsten van vier uur. Deze onderdelen zijn verspreid over zeven weken.

Op welke locaties kan ik de cursus volgen?

U kunt de cursus volgen bij de CBR-examenlocaties in Amsterdam, Assen, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Zwolle. Als u de cursus plant, kunt u een locatie kiezen.

Wat zijn de kosten van de cursus over gedrag en verkeer?

De cursus betaalt u zelf en bestaat uit twee delen. De vaste kosten voor het opleggen van de cursus (opleggingskosten) en de kosten voor de cursus zelf (uitvoeringskosten). U ontvangt de facturen voor de opleggingskosten en de uitvoeringskosten per post. Hierin staat hoe en wanneer u kunt betalen.

U betaalt:

€ 433,00 opleggingskosten
€ 852,00 uitvoeringskosten
Schoonmoeder betaalt. :lol:

Oma 5 maart 2023 12:23

Rijbewijs met punten, uiteraard met de drogreden van verkeersveiligheid?
Om de staatskas en rijscholen te spijzen
Om burgers op kosten te jagen
Om burgers te kunnen pesten door willekeur met punten
Om iedereen op termijn uit de auto te kunnen jagen door het puntensysteem

En dan kunnen ze idioten ook nog wijsmaken dat de drogreden 0 verkeersdoden zou zijn. Alsof dat ooit zou kunnen bereikt worden...ja, als er geen verkeer meer is? :roll:

Intussen rijdt iedereen toch zonder rijbewijs (door rijverbod en zonder verzekering) rond in landen waar het puntenrijbewijs reeds werd ingevoerd. :silly:
Wiens schuld is het dan als de brave, hardwerkende burger een ongeval krijgt met een onverzekerd voertuig, bestuurd door een onvermogende veelpleger zonder rijbewijs en met rijverbod?
Wie betaalt dan de schade?
De politiek die het puntensysteem invoerde waardoor verzekeringen zich kunnen terugtrekken?

Het puntensysteem verhoogt de verkeersveiligheid helemaal niet want uitschot en criminelen zullen ook met rijverbod blijven rijden terwijl onschuldige burgers met rijbewijs de dupe zullen zijn en hun ongeval schade zelf moeten betalen als ze de aanrijding tenminste overleven.
In UK is er een enorme toename aan gevaarlijke achtervolgingen van chauffeurs, met een rijverbod door dat puntensysteem, die weigeren te stoppen voor controle.
Die achtervolgingen kunnen leiden tot dodelijke ongelukken met onschuldige burgers in voertuigen, op de fiets of te voet.

Het puntensysteem verhoogt dus het gevaar op de baan voor elk verkeer en alle burgers en is dus net het tegenovergestelde van verkeersveiligheid.

De schoofzak 5 maart 2023 13:15

Het is mijn mening dat het rijbewijs met punten er dringend moet komen. Heel dringend. Voor niets anders dan de verkeersveiligheid.

Daarnaast zou men nog veel meer moeite moeten doen om alternatieve straffen te voorzien, die kunnen helpen voor de verkeersveiligheid.
Voorbeeld ipv een algemeen rijverbod, een uitzondering voorzien dat men enkel mag rijden met kleine eenvoudige voertuigen. Of alleen maar voor woonwerk-verkeer.

PeterCC 10 maart 2023 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10124728)
Het is nochtans zo.

https://www.bussgeldkatalog.org/fahrerermittlung/

Als je ruim 20 jaar in Duitsland geleefd hebt weet je dat wel.

(...)

Voor zover mij bekend wonen wij niet in Duitsland.

Micele 10 maart 2023 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10125014)
[...]

Het puntensysteem verhoogt dus het gevaar op de baan voor elk verkeer en alle burgers en is dus net het tegenovergestelde van verkeersveiligheid.

Nope, omgekeerd natuurlijk.

Uit 26 studies in 11 landen besluiten wetenschappers dus het omgekeerde met volgende cijfers:
De allerbelangrijkste bevinding: het aantal ongevallen, doden en gewonden daalde met 15 tot 20 procent.

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/09...cht-1-2086021/

Fact Check: werkt het rijbewijs op punten écht?

Het rijbewijs met punten ligt op de onderhandelingstafel. Het overgrote deel van de politici is het idee genegen, maar uit een enquête van Touring blijkt dat zes op tien Vlamingen ronduit tegen het voorstel gekant is. Concurrerende organisatie VAB haalt dan weer aan dat 65 procent van de jongeren voorstander is. Enquêtes zeggen bitter weinig over het nut of effectiviteit van een maatregel. Wat zeggen de cijfers?

zo 14 sep 2014

Aan de universiteit van Sevilla hebben professoren José Castill-Manzano en Mercedes Castro-Nuño gepoogd om alle bestaande studies over het effect van een puntenrijbewijs samen te brengen. In totaal namen ze 26 studies onder de loep. De 26 studies bestreken een gebied van 11 landen en bevatten in totaal 70 schattingen van het effect.



De resultaten van de studie spreken boekdelen. Het aantal ziekenhuisopnames na verkeersongevallen daalde in bepaalde gevallen met meer dan de helft. Het aantal verkeersovertredingen daalde met 30 procent. De allerbelangrijkste bevinding: het aantal ongevallen, doden en gewonden daalde met 15 tot 20 procent.
[....]

Conclusie

Het invoeren van het rijbewijs met punten heeft enkel zin indien het gepaard gaat met bijkomende, ondersteunende maatregelen. Welke? Gesanctioneerde automobilisten moeten voorlichting krijgen en mediacampagnes moeten een ontradend effect hebben. Maar vooral: bestuurders moeten het gevoel hebben dat ze daadwerkelijk punten kunnen krijgen, dat die punten worden bijgehouden en dat er nauwlettend wordt toegezien op het naleven van de verkeersregels. Anders verdwijnt het effect snel.

PeterCC 10 maart 2023 23:07

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10128766)
Nope, omgekeerd natuurlijk.

Uit 26 studies in 11 landen besluiten wetenschappers dus het omgekeerde met volgende cijfers:
De allerbelangrijkste bevinding: het aantal ongevallen, doden en gewonden daalde met 15 tot 20 procent.

Erg interessant, Micele.

Maar je vergat om de op jouw citaat volgende paragraaf toe te voegen aan je post uit https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2014/09...cht-1-2086021/ :
Citaat:



Er is echter één erg belangrijke kanttekening: de effecten duren niet lang. Na gemiddeld anderhalf jaar verdwijnt het effect. Slechts 7 van de 26 opgenomen studies maken melding van een effect dat langer dan één jaar duurt. Deze studies werden uitgevoerd in Spanje en Italië, net daar waar de invoering van het puntenrijbewijs ondersteund werd door een grootscheepse sensibiliseringscampagne.

Wat besluiten de academici na het nalezen en narekenen van alle bestaande onderzoeken? De invoering van een rijbewijs met punten is niet effectief zonder “een actief beleid dat het gevoel verhoogt dat je kan gepakt worden” en zonder "een mediacampagne die een ontradend effect heeft op overtreders."

Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) voert op dit ogenblik een onderzoek naar de invoering van het rijbewijs met punten. Het instituut liet ons weten dat hun resultaten tot dezelfde conclusie als hierboven leiden.

Een vergelijking met Frankrijk. Frankrijk zat en zit historisch qua aantal doden (binnen 30 dagen) in het verkeer altijd dicht in de buurt van ons land.

In Frankrijk werd het puntensysteem in 1992 ingevoerd. Bij ons niet.
In onderstaande grafiek het aantal doden (binnen 30 dagen) in het verkeer over de hele periode tot 2021, de meest recente IRTAD data.
Je mag altijd eens duidelijk proberen te maken waar die trendbreuk in 1992 - 1993 zichtbaar is.

PeterCC 10 maart 2023 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10125071)
Het is mijn mening dat het rijbewijs met punten er dringend moet komen. Heel dringend. Voor niets anders dan de verkeersveiligheid.
(...)

Als jij zo overtuigd bent dan moet je ongetwijfeld bewijzen kunnen aanvoeren die overduidelijk de spectaculair gunstige effecten van zo een puntensysteem aantonen.

De schoofzak 11 maart 2023 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10128832)
Als jij zo overtuigd bent dan moet je ongetwijfeld bewijzen kunnen aanvoeren die overduidelijk de spectaculair gunstige effecten van zo een puntensysteem aantonen.

Ik ben mijn post begonnen met de woorden:
Het is mijn mening ....

en niet met:
ik heb weet van wetenschappelijk bewijs dat ...

Gast, als een snelheidsduivel voor de tweede maal aan 90 per uur door de dorpskern vlamt, dan vind ik dat erg nodig dat hij beseft dat die tweede overtreding zijn puntenaantal op een niveau brengt, dat hij het spek aan zijn kloten heeft.
En stel nu dat dat niet zou helpen, wel, dan heb ik er toch tenminste mijn plezier aan gehad dat hij met zijn vuil gat op de blaren is moeten gaan zitten.

Mambo 11 maart 2023 09:57

Als we de Engelse politie achtervolging zien hoeveel er hardnekkig proberen te vluchten en zeer roekeloos beginnen te rijden met meestal dan toch een ongeluk op het laatst......dan is de reden telkens dezelfde. Het puntensysteem!

Het puntensysteem zorgt dus voor zeer veel onnodige ongevallen.

Beetje normaal eh?
Als de pitbulls achter je aan zitten omm je toe te takelen blijf je niet staan om over hun koppetje te aaien.

Uiteraard hebben de agenten altijd een hypothetisch ongeval verijdeld komende uit hun attaché valies waar voor iedere verongelukte door hun schuld er eentje kant en klaar zit.

Allicht worden ze getraind op verzinnen van niet gebeurde situaties.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be