Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Wetenschap & Technologie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=224)
-   -   Zijn wij alleen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268234)

Universalia 8 maart 2023 20:46

Zijn wij alleen?

De directeur van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, Bill Nelson, zei dat hij niet gelooft dat we “helemaal alleen” in de ruimte zijn

Zijn wij alleen, die vraag kan je een beetje vergelijken met: "Wie was er eerst het kieken of het ei?"

Ik heb ook altijd wel wat de gedachte gehad dat wij niet alleen zijn maar ik zie het dan weer zo...

Stel dat er nog anderen zijn die uiteindelijk de kennis & de kunde hebben om door de tijd te reizen dat die onze planeet gaan aandoen? Daar zal op de brug van hun toestel snel het commando gegeven worden als men ziet hoe het er op onze planeet aan toegaat: "Doorvliegen, wegwezen hier!!!!"

:roll:

patrickve 8 maart 2023 21:02

De vraag is niet of we alleen zijn, maar welke de "densiteit" is aan leven in het universum. Als er 1 planeet is gemiddeld gezien met leven op, om het miljard lichtjaar, dan zijn wij for all practical purposes alleen.

Als er 1 planeet is met leven op, gemiddeld om het miljoen lichtjaar, dan moeten we schrik beginnen krijgen dat er anderen zouden afkomen.

Als er 1 planeet is met leven op om de 50 lichtjaar, dan is het redelijk onbegrijpelijk dat we nog niet overmeesterd zijn.

Rudy 8 maart 2023 21:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10127366)
De directeur van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA, Bill Nelson, zei dat hij niet gelooft dat we “helemaal alleen” in de ruimte zijn

Zijn wij alleen, die vraag kan je een beetje vergelijken met: "Wie was er eerst het kieken of het ei?"

Ik heb ook altijd wel wat de gedachte gehad dat wij niet alleen zijn maar ik zie het dan weer zo...

Stel dat er nog anderen zijn die uiteindelijk de kennis & de kunde hebben om door de tijd te reizen dat die onze planeet gaan aandoen? Daar zal op de brug van hun toestel snel het commando gegeven worden als men ziet hoe het er op onze planeet aan toegaat: "Doorvliegen, wegwezen hier!!!!"

:roll:

In den beginne waren er geen kiekens en eieren.

Rudy 8 maart 2023 21:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127377)
De vraag is niet of we alleen zijn, maar welke de "densiteit" is aan leven in het universum. Als er 1 planeet is gemiddeld gezien met leven op, om het miljard lichtjaar, dan zijn wij for all practical purposes alleen.

Als er 1 planeet is met leven op, gemiddeld om het miljoen lichtjaar, dan moeten we schrik beginnen krijgen dat er anderen zouden afkomen.

Als er 1 planeet is met leven op om de 50 lichtjaar, dan is het redelijk onbegrijpelijk dat we nog niet overmeesterd zijn.

Ik heb meer schrik van de Russen.

Zucht 8 maart 2023 21:53

De Ferml paradox

https://en.wikipedia.org/wiki/Fermi_paradox

patrickve 9 maart 2023 06:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 10127404)
Ik heb meer schrik van de Russen.

Nee, de Russen zijn klungels en wij kunnen ze aan. Wie tot hier komt is al geen klungel he, en ik denk niet dat we ze aankunnen.

maddox 9 maart 2023 07:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127495)
Nee, de Russen zijn klungels en wij kunnen ze aan. Wie tot hier komt is al geen klungel he, en ik denk niet dat we ze aankunnen.

Gewoon een ruimtevaartuig dat op een redelijke termijn lokale sterren kan bereiken is iets waar de beste futuristische denkers een hoop ideën over hebben. En daar stopt het.

Het snelste object door de mens gemaakt in de ruimte tot nu toe, haalt als 600 kg lichte blikken doos 586 000km/u. 163 km/seconde.

Licht haalt "ongeveer" 300 000 km/seconde. Die sonde doet daar ruw gerekend 0.05% van. Oftewel, als we die recht op Alfa Centauri zouden jagen, duurt het maar 86,4 jaar om door dat zonnestelsel te razen. En dat is dan op zijn best een inerte doos.

Bof, als de mensheid het echt zou willen, dan kunnen we ten koste van een paar miljard mensen en de bijna volledige investering van alle aardse kapitaal op een jaar of 100 een generatieschip bouwen dat 1000 mensen gezond ergens kan krijgen.

patrickve 9 maart 2023 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10127533)
Gewoon een ruimtevaartuig dat op een redelijke termijn lokale sterren kan bereiken is iets waar de beste futuristische denkers een hoop ideën over hebben. En daar stopt het.

Het snelste object door de mens gemaakt in de ruimte tot nu toe, haalt als 600 kg lichte blikken doos 586 000km/u. 163 km/seconde.

Licht haalt "ongeveer" 300 000 km/seconde. Die sonde doet daar ruw gerekend 0.05% van. Oftewel, als we die recht op Alfa Centauri zouden jagen, duurt het maar 86,4 jaar om door dat zonnestelsel te razen. En dat is dan op zijn best een inerte doos.

Bof, als de mensheid het echt zou willen, dan kunnen we ten koste van een paar miljard mensen en de bijna volledige investering van alle aardse kapitaal op een jaar of 100 een generatieschip bouwen dat 1000 mensen gezond ergens kan krijgen.

We zouden dan ook niet als mens ergens heengaan, he, maar onze opvolgers, de machines, zouden dat doen. Een buitenaardse beschaving die tot bij ons geraakt is uiteraard een machinale die haar biologische embryo status allang ontgroeid is.

maddox 9 maart 2023 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127578)
We zouden dan ook niet als mens ergens heengaan, he, maar onze opvolgers, de machines, zouden dat doen. Een buitenaardse beschaving die tot bij ons geraakt is uiteraard een machinale die haar biologische embryo status allang ontgroeid is.

Von Neuman sondes

Maar om te voorkomen dat de mensheid opgevreten gaat worden door de kinderen, de machines, is zo'n uitstapje naar verreweggistan wel een optie.

quercus 9 maart 2023 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127495)

Het vervelende is wanneer zij (de Russki’s) beginnen denken dat wij hen niet aankunnen en, zoals in de Oekraïne-kwestie, ongevraagd en boertig Europa binnenrollen.

Bach 9 maart 2023 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127377)

Want heel het heelal wil niets anders dan 'overmeesteren'? Dat is een beetje een te simplistische extrapolatie van uw eigen perspectief mijns inziens. Het leven is complexer en gevarieerder dan dat ongetwijfeld. Onze fantasie zelfs te boven gaand. 'logischerwijze' zou ik zo denken.

Pas trouwens maar op met zo'n extrapolatie zo kwetsbaar zijnde als homo sapiens, niet eens in staat tot onderlinge vrede. Behandel de ander zoals je wil dat ze u behandelen stel ik voor. In uw geval is dat 'uitmoorden'. Nee dank u.

Pol Dolf 9 maart 2023 11:14

er zijn een paar 'dingen' in het heelal maar van een tweede mensenvolk heb ik geen weet

patrickve 9 maart 2023 11:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10127651)
Want heel het heelal wil niets anders dan 'overmeesteren'?

Uiteraard.

patrickve 9 maart 2023 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10127599)
Von Neuman sondes

Maar om te voorkomen dat de mensheid opgevreten gaat worden door de kinderen, de machines, is zo'n uitstapje naar verreweggistan wel een optie.

Levende wezens zijn zelf von Neuman sondes he.

Ik ga ervan uit dat de mensheid heel binnenkort de controle over machines gaat verliezen wanneer die de mens op intelligentievlak serieus overklassen, en dat de mens dan VERVANGEN wordt door machines ; dat alle biologische leven zelfs aan haar einde komt, want dat we nu een nieuwe fase van evolutie binnengaan, waarbij het oude biosfeer paradigme weg kan, namelijk "intellligent machine design".

patrickve 9 maart 2023 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10127651)
Pas trouwens maar op met zo'n extrapolatie zo kwetsbaar zijnde als homo sapiens

Dat verhaal is volgens mij binnen ten hoogste 200 jaar voorbij, tenzij we de chance hebben om via een enorme genocide teruggeslagen te worden naar de prehistorie en het nog eens kunnen overdoen.

Ik denk dat, caveat bovenstaande, de mens min of meer aan het einde van zijn rit is gekomen, want die "diende" om de stap naar machine-leven mogelijk te maken, als "eindpunt" van de biosfeer, die als "ei" fungeerde voor die tweede fase.

Rudy 9 maart 2023 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127694)
Levende wezens zijn zelf von Neuman sondes he.

Ik ga ervan uit dat de mensheid heel binnenkort de controle over machines gaat verliezen wanneer die de mens op intelligentievlak serieus overklassen, en dat de mens dan VERVANGEN wordt door machines ; dat alle biologische leven zelfs aan haar einde komt, want dat we nu een nieuwe fase van evolutie binnengaan, waarbij het oude biosfeer paradigme weg kan, namelijk "intellligent machine design".

Oh, tegen dan is de zon uitgedoofd en mag God een nieuw scheppingsverhaal verzinnen. Adam en Eva vervangen door intelligente machienekes, bijvoorbeeld.

Micele 9 maart 2023 18:20

Er zijn alvast nog mensenstammen op aarde die absoluut met rust gelaten willen worden.

(enkel al om te kunnen overleven)

maddox 9 maart 2023 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10128027)
Er zijn alvast nog mensenstammen op aarde die absoluut met rust gelaten willen worden.

(enkel al om te kunnen overleven)

1 alzeker, en ze krijgen hun goesting, al maken ze nog een zendeling af.

Bach 9 maart 2023 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127689)
Uiteraard.

Is dat niet 'een beetje' hoogmoedig dat pretenderen te weten?

Bach 9 maart 2023 20:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10127700)
Dat verhaal is volgens mij binnen ten hoogste 200 jaar voorbij, tenzij we de chance hebben om via een enorme genocide teruggeslagen te worden naar de prehistorie en het nog eens kunnen overdoen.

Ik denk dat, caveat bovenstaande, de mens min of meer aan het einde van zijn rit is gekomen, want die "diende" om de stap naar machine-leven mogelijk te maken, als "eindpunt" van de biosfeer, die als "ei" fungeerde voor die tweede fase.

Ik vind dat die logica iets 'autistisch' heeft. Gospel maken van één zeer beperkte theorie en koste van alle andere opties. Tunnelvisie. Bedenk dat ook 'einde van de geschiedenis' elite guru Fukuyama zich uiteindelijk bedacht heeft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be