Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   CD&V bereidt "in stilte" met andere partijen staatshervorming voor (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268320)

BWarrior 14 maart 2023 14:38

CD&V bereidt "in stilte" met andere partijen staatshervorming voor

Dit bericht uit "Knack" was me ontgaan:

Citaat:

CD&V bereidt achter de schermen nieuwe staatshervorming voor (Knack, 7 maart 2023)

Komt er na de volgende federale verkiezingen een nieuwe staatshervorming? De N-VA stuurt daarop aan, maar verder spreken weinig partijen zich daarover uit. De CD&V wil er kennelijk ook werk van maken, want minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) zegt in Knack dat zijn partij zich daarop aan het voorbereiden is en achter de schermen daarvoor samenwerkt met andere politieke partijen.

Van Peteghem wijst er ook op dat ‘de regering zich geëngageerd heeft om artikel 195 open te stellen, waarmee een grote staatshervorming tijdens de volgende regeerperiode mogelijk wordt’. Op de vraag of de CD&V achter de schermen met andere partijen een nieuwe staatshervorming voorbereidt, is Van Peteghem duidelijk: ‘Uiteraard, wat had u gedacht? Dat we niet nadenken over hoe we verder moeten gaan? De CD&V heeft meegewerkt aan vijf van de zes staatshervormingen. (fijntjes) En de N-VA: nul.’

Van Peteghem heeft wel zijn twijfels bij de visie van de N-VA dat de federale regering niet meer tot hervormingen in staat is en dat het confederalisme de grote oplossing is voor alle problemen.
Wat zou het waarheidsgehalte zijn van de bewering van Van Peteghem? Want voor een nieuwe staatshervorming zullen er ca. negen partijen nodig zijn.

Beschikt iemand over het volledige artikel?

Lof der Zotheid 14 maart 2023 15:22

België unitair?

Zucht 14 maart 2023 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 10130888)
België unitair?

Nee de Walen hebben extra geld nodig.

Witte Kaproen 14 maart 2023 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10130878)

Wat zou het waarheidsgehalte zijn van de bewering van Van Peteghem? Want voor een nieuwe staatshervorming zullen er ca. negen partijen nodig zijn.

Voor de Vlaamse onafhankelijkheid zijn er slechts twee partijen nodig.
Dat zal dus veel vlugger in kannen en kruiken zijn .;-)

Pandareus 14 maart 2023 16:23

Citaat:

Zijn verhaal is niet geloofwaardig.
Waarom zou cd&v nu 'plots' aankondigen dat zij 'in stilte' iets aan het voorbereiden zijn, in samenwerking met andere partijen ? Waarom zouden zij slapende honden wakker maken ? Trouwens, om wat te bekomen ?

Het enige communautair-light puntje in het regeringsakkoord is dode letter gebleven, namelijk in een werkgroep een staatshervorming voorbereiden. Enkele weken geleden gaven ze zelf toe dat er niets van in huis komt en dat hun expert op het kabinet zelfs ontslag heeft gegeven omdat hij zijn tijd verknalt.
Ook zijn bewering dat er in het regeerakkoord staat dat ze sowieso art 195 gaan activeren lijkt me een hoog wishfull thinking gehalte te hebben.

Is dit niet gewoon wat profileringsdrang van de tsjeven ?

Vette Pois(s)on 14 maart 2023 16:39

ze zouden beter leren diepzeeduiken

BWarrior 14 maart 2023 17:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 10130905)
Zijn verhaal is niet geloofwaardig.
Waarom zou cd&v nu 'plots' aankondigen dat zij 'in stilte' iets aan het voorbereiden zijn, in samenwerking met andere partijen ? Waarom zouden zij slapende honden wakker maken ? Trouwens, om wat te bekomen ?

Het enige communautair-light puntje in het regeringsakkoord is dode letter gebleven, namelijk in een werkgroep een staatshervorming voorbereiden. Enkele weken geleden gaven ze zelf toe dat er niets van in huis komt en dat hun expert op het kabinet zelfs ontslag heeft gegeven omdat hij zijn tijd verknalt.
Ook zijn bewering dat er in het regeerakkoord staat dat ze sowieso art 195 gaan activeren lijkt me een hoog wishfull thinking gehalte te hebben.

Is dit niet gewoon wat profileringsdrang van de tsjeven ?

Er is inderdaad geen enkel communautair punt uit het regeerakkoord verwezenlijkt. Daar had de journalist moeten op wijzen.

Art. 195 werd wel vaker geactiveerd, sedert 2003 zelfs doorlopend (op de periode 2018-2024 na), maar dat bindt de Constituante niet.

fox 14 maart 2023 17:19

CD&V heeft meegewerkt aan 5 van de 6 staatshervormingen. NVA aan geen enkele. Hey kijk naar mij, ik heb al 5 perte totals gereden en mijn buurman nog geen enkele.

Misschien beseft Van Peteghem het niet, maar het is niet dat we met trots moeten terugkijken op die staatshervormingen als we zien hoe onwerkbaar het land erdoor geworden is.

De schoofzak 14 maart 2023 18:03

Over een staatshervorming praten, of deze effectief voorbereiden, daar zit wel een verschil op.
Wait and see. De Peet is wel een van de betere tsjeven vermoed ik. Alhoewel ik geen vinger kan leggen op zijn gehalte aan Vlaamse gevoeligheid.

De Rode Willem 14 maart 2023 18:11

Citaat:

En wat zou de politieke relevantie van de CD&V nog zijn na de verkiezingen ?
Als de landbouwers ontdekt hebben dat ze door die partij verraden zijn.

BWarrior 14 maart 2023 18:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 10130970)
En wat zou de politieke relevantie van de CD&V nog zijn na de verkiezingen ?
Als de landbouwers ontdekt hebben dat ze door die partij verraden zijn.

De peilingen geven hen minder dan tien zetels. Maar sowieso zijn er voor een staatshervorming negen ?* tien partijen nodig. In feite gaat het omzeggens om élke partij, buiten het VB en de PVDA.

fox 14 maart 2023 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10130965)
Over een staatshervorming praten, of deze effectief voorbereiden, daar zit wel een verschil op.
Wait and see. De Peet is wel een van de betere tsjeven vermoed ik. Alhoewel ik geen vinger kan leggen op zijn gehalte aan Vlaamse gevoeligheid.

De kerel die eigenhandig het risicokapitaal voor Belgische jonge startups en ondernemers wil buitengooien. Dat zou ik niet bestempelen als 1 van de betere tjeeven

De Rode Willem 14 maart 2023 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 10130973)
De peilingen geven hen minder dan tien zetels. Maar sowieso zijn er voor een staatshervorming negen ?* tien partijen nodig. In feite gaat het omzeggens om élke partij, buiten het VB en de PVDA.

Zoals een waterdruppeltje dat tegen de oceaan zegt : wij zijn nogal een plas water hé ?

Ik weet niet of die 10 zetels realistisch zijn
(volgens mij te hoog ingeschat, maar wie ben ik)
En ik weet ook niet of CD&V uberhaupt nog in een regering zal stappen mochten ze boven de kiesdrempel eindigen (wat ik nu wel denk)
En of ze vanuit de oppositie een staatshervorming gaan steunen ?

Het zijn vragen
Alleen de toekomst biedt hier, na lange tijd, antwoorden op.
Maar ik mag er al een beetje over denken

Vette Pois(s)on 14 maart 2023 18:37

die bende is beter in het schrijven van sinterklaasbrieven

Everytime 14 maart 2023 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid (Bericht 10130888)
België unitair?

Herfederalisering?

Zipper 14 maart 2023 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 10131008)
Herfederalisering?

als Pasen op Sinksen valt.

Xenophon 14 maart 2023 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 10131008)
Herfederalisering?

Met welke meerderheden?

Dadeemelee 14 maart 2023 23:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10131142)
Met welke meerderheden?

Met dezelfde meerderheid als die voor separatisme?

Xenophon 15 maart 2023 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10131146)
Met dezelfde meerderheid als die voor separatisme?

Witzentapper.

Herr Flick 15 maart 2023 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10130965)

Het is een tsjeef dus ge weet wat zijn Vlaamse gevoeligheid is.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be