Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Brievenbus gelicht na een tijdje...Verkeersbelasting (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268368)

Universalia 19 maart 2023 11:42

Brievenbus gelicht na een tijdje...Verkeersbelasting
 
Na de brievenbus gelicht te hebben na een tijd lag er daar een enveloppe in te grijnzen. :?

Vlaamse Belastingdienst leerde dat het het aanslagbiljet verkeersbelasting was.

Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om dat te betalen. :|

Micele 19 maart 2023 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10133269)
Na de brievenbus gelicht te hebben na een tijd lag er daar een enveloppe in te grijnzen. :?

Vlaamse Belastingdienst leerde dat het het aanslagbiljet verkeersbelasting was.

Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om dat te betalen. :|

Ongeveer 10% duurder dan verleden jaar door indexaanpassing.

Dit jaar gaat het voor de oldtimers 160% "duurder" worden.

https://www.boekhouderstotaal.be/nie...et-159-in-2023

Geen probleem als je er geen 20 hebt staan...

PeterCC 23 maart 2023 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10133269)
Na de brievenbus gelicht te hebben na een tijd lag er daar een enveloppe in te grijnzen. :?

Vlaamse Belastingdienst leerde dat het het aanslagbiljet verkeersbelasting was.

Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om dat te betalen. :|

En wat is het issue? Normaal toch dat je elk jaar een aanslagbiljet verkeersbelasting krijgt?

Henri1 24 maart 2023 12:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10133269)
Na de brievenbus gelicht te hebben na een tijd lag er daar een enveloppe in te grijnzen. :?

Vlaamse Belastingdienst leerde dat het het aanslagbiljet verkeersbelasting was.

Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om dat te betalen. :|

Is er derhalve nog een probleem dan ?

Universalia 26 maart 2023 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10136386)
Is er derhalve nog een probleem dan ?

Buiten dat ik het geldklopperij vind niet nee. :?

Oma 26 maart 2023 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10136386)
Is er derhalve nog een probleem dan ?

Ja, discriminatie want elektrische brol hoeft deze jaarlijkse belasting niet te betalen terwijl zij ook de belgische wegen gebruiken waarvoor deze belasting moet betaald worden.
En omdat elektrische voertuigen vrijgesteld zijn, worden de gediscrimineerden bestolen door elk jaar fors meer te moeten betalen om dat verlies van de staatskas te compenseren.

quercus 26 maart 2023 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10133269)
Na de brievenbus gelicht te hebben na een tijd lag er daar een enveloppe in te grijnzen. :?

Vlaamse Belastingdienst leerde dat het het aanslagbiljet verkeersbelasting was.

Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om dat te betalen. :|

Dat is uw straf omdat je een auto hebt. De filosofie van de overheid is: “als jij vindt dat je geld genoeg hebt voor een auto dan heb je ook geld genoeg om mij (overheid) belasting te betalen.”

Mambo 26 maart 2023 19:42

Ieder jaar gaat mijn taks omhoog, dit jaar alweer zo'n 100€ bovenop.

Ieder jaar mag ik op steeds minder plaatsen rijden echter, of bijbetalen.

Nu al kost mij het 100€ per maand om er mijn nr plaat aan te zien hangen.

Why?

Micele 26 maart 2023 21:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10137587)
Why?

Polluter Pays Principle.

maddox 27 maart 2023 03:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10137611)
Polluter Pays Principle.

En volgens u niet genoeg.

Maar, gebruikt de (r)overheid dat extra geld wel voor iets wat met auto's te maken heeft?

Micele 27 maart 2023 07:55

Citaat:

https://www.autogids.be/autonieuws/b...oud-wegen.html

In 2015 brachten de taksen, brandstofaccijnzen en andere fiscale belastingen die voertuigbezitters betalen in totaal 16,5 miljard euro op voor de Belgische staat, volgens Touring. De mobiliteitsorganisatie berekende ook de totale investeringen in de weginfrastructuur: 1,2 miljard euro. Dat is dus 7,6% van het opgehaalde bedrag. 5 miljard euro wordt wel gebruikt voor het openbaar vervoer (waarvan 3,5 miljard euro voor de NMBS). De rest van het bedrag gaat naar het algemeen budget.
[...]

België is nochtans niet het land dat het gebruik van de wegen het zwaarst belast.
De belasting bedraagt bij ons 2,5% van het bbp, maar in Slovenië is dat 5,5%. Ons land zit in de lagere Europese middenmoot.
Andere kosten door het wegverkeer worden hieronder uitgelegd: zoals ongevalkosten, milieukosten, gezondheidskosten, enz..

https://www.senate.be/www/?LANG=nl&L...keVraag&NR=117

Wat is de kostprijs voor het milieu en voor de gezondheidszorg?

De kostprijs van het wegvervoer voor het milieu en voor de menselijke gezondheid werd ook door het Federale Planbureau bestudeerd (WP 15-09 van de kaderoverkomst FPB-FODMV). Deze externe kosten worden in twee stukken onderverdeeld : MMKL voor de marginale onkosten van de lokale luchtverontreiniging met rechtstreekse invloed op de gezondheid (bijvoorbeeld door stofdeeltjes van diesel) en MMKK voor de marginale onkosten van de klimaatverandering (bijvoorbeeld door CO2-emissies). Onderstaande tabel geeft alle externe onkosten aan, inbegrepen het geluid en de verkeersongevallen die ook de gezondheid betreffen.

Oma 27 maart 2023 16:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10137611)
Polluter Pays Principle.

Zever en onwaar.
De verkeersbelasting is verschuldigd om het hele belgische wegennet te mogen gebruiken.
Dat heeft niks te maken met de vervuiling.
Er mag zelfs vervuild worden in lez als je maar betaalt.

Micele 27 maart 2023 16:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10138064)
Zever en onwaar.
De verkeersbelasting is verschuldigd om het hele belgische wegennet te mogen gebruiken.
Dat heeft niks te maken met de vervuiling.
Er mag zelfs vervuild worden in lez als je maar betaalt.

Kronkelen helpt niet, het heeft VOORAL te maken met VERVUILING.
Citaat:

Betere luchtkwaliteit

De vergroende VKB en BIV is een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.
De verkeersbelastingformule wordt uitgerekend op basis van euronorm-uitlaat, verbrande brandstofsoort en CO2-uitlaat; vóór 1.1.2016 ingeschreven was het op basis van de fiscale PK, of basis cilinderinhoud.

Citaat:

https://www.vlaanderen.be/tarief-per...uik-en-minibus

Tarief personenauto, auto voor dubbel gebruik en minibus

Voor personenauto's, voor auto's voor dubbel gebruik en voor minibussen die voor 01.01.2016 werden ingeschreven, wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend op basis van de fiscale PK.

Voor de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik, minibussen die bij de DIV zijn ingeschreven vanaf 01.01.2016 wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend op basis van de fiscale PK, maar wordt deze aangepast overeenkomstig de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort.

Inschrijving voor 01.01.2016

Volgende voertuigen worden belast aan de jaarlijkse verkeersbelasting op basis van de fiscale PK:
- het betreft een personenauto, auto voor dubbel gebruik of minibus die voor 01.01.2016 bij de DIV werd ingeschreven
- het betreft een handelaarsplaat
De bedragen vindt u hierboven terug.

Inschrijving na 01.01.2016

Voor de personenauto’s, de auto’s voor dubbel gebruik, minibussen die bij de DIV zijn ingeschreven vanaf 01.01.2016 wordt de jaarlijkse verkeersbelasting berekend op basis van de fiscale PK, maar wordt deze aangepast overeenkomstig de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort.

Voorwaarden

Voertuigen (nieuw of tweedehands) ingeschreven vanaf 01.01.2016 zijn onderworpen aan de groene jaarlijkse verkeersbelasting als voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- het gaat om een personenwagen, auto voor dubbel gebruik of minibus
- de inschrijving gebeurt niet op naam van een leasingmaatschappij
- het betreft geen handelaars-, proefritten- of transitplaat

Berekening

De bedragen in de onderstaande tabel betreffen het basisbedrag op basis van de fiscale pk. Dit bedrag blijft behouden maar wordt aangepast overeenkomstig de CO2-uitstoot, de euronorm en de brandstofsoort.
Een puur electrische wagen heeft daar helaas zero-zero-zero-zero. :-D

Citaat:

Er mag zelfs vervuild worden in lez als je maar betaalt
Yep, een van de voorbeelden van het principe de vervuiler betaald (Polluter Pays Principle). moet daar een tekening bij? ;-)

Nog eens voor de slechthorenden, de redenen van de "groene" verkeersbelasting:

Citaat:

Vergroening verkeersbelasting

Via de verkeersbelastingen wil de Vlaamse overheid de burgers en bedrijven stimuleren om te kiezen voor milieuvriendelijkere modellen.

De berekening van zowel de jaarlijkse verkeersbelasting (VKB) als de belasting op inverkeerstelling (BIV) is vanaf 1 januari 2016 sterker gebaseerd op de uitstoot van de wagens.

Waarom heeft de Vlaamse regering de verkeersbelastingen vergroend?

Aanmoedigen aankoop milieuvriendelijke wagens
De Vlaamse Regering wil graag de aankoop van milieuvriendelijke wagens in het Vlaamse Gewest stimuleren. Via een ingrijpende wijziging van de berekeningswijze van de jaarlijkse verkeersbelasting (VKB) en de belasting op inverkeerstelling (BIV) wil de Vlaamse Regering overtuigen om voor een milieuvriendelijke wagen -nieuw of tweedehands- te kiezen.

De hervorming van de BIV is de eerste concrete maatregel op het vlak van een algemene vergroening van de autofiscaliteit voor alle voertuigen.

Naast de volledige hervorming van de belastbare grondslag, wordt ook de aankoop van elektrische voertuigen en plug-in hybride wagens gestimuleerd door geen VKB en BIV te innen voor deze voertuigen.

Nieuwe en propere technologieën stimuleren

De Vlaamse Regering wil voluit gaan voor nieuwe en propere technologieën. Daarom wordt de aankoop van wagens op aardgas (CNG) gestimuleerd. Dat geldt ook voor LPG-wagens. Er wordt een correctiefactor op de CO2-uitstoot toegepast, zodat hiervoor minder VKB en BIV moet betaald worden. Wagens op LPG en aardgas stoten immers minder schadelijke stoffen uit. Met het oog op de lokale luchtkwaliteit is in stedelijke omgevingen het gebruik van benzine-, LPG- of aardgas te verkiezen.

Tenslotte stimuleert de nieuwe BIV-regeling de aankoop van tweedehands dieselwagens uitgerust met een roetfilter (nieuwe dieselwagens hebben sedert 2011 een gesloten roetfilter). Zowel wagens nieuw uitgerust met een roetfilter als tweedehands wagens waarop achteraf een roetfilter werd geïnstalleerd, genieten van een korting bij een volgende inschrijving van dat voertuig bij de DIV.

Betere luchtkwaliteit

De vergroende VKB en BIV is een nieuwe belangrijke hefboom die moet leiden tot een betere, gezonde luchtkwaliteit en minder fijn stof.

https://www.vlaanderen.be/belastinge...keersbelasting

reservespeler 27 maart 2023 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10133269)
Na de brievenbus gelicht te hebben na een tijd lag er daar een enveloppe in te grijnzen. :?

Vlaamse Belastingdienst leerde dat het het aanslagbiljet verkeersbelasting was.

Gelukkig heb ik nog ruim de tijd om dat te betalen. :|

Dat krijg je toch ook via de E post.

reservespeler 27 maart 2023 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10137364)
Ja, discriminatie want elektrische brol hoeft deze jaarlijkse belasting niet te betalen terwijl zij ook de belgische wegen gebruiken waarvoor deze belasting moet betaald worden.
En omdat elektrische voertuigen vrijgesteld zijn, worden de gediscrimineerden bestolen door elk jaar fors meer te moeten betalen om dat verlies van de staatskas te compenseren.

Ergo, den elentrikken otto is nog eens veel zwaarder, waardoor de wegen meer slijten.

PeterCC 27 maart 2023 19:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10138069)
Kronkelen helpt niet, het heeft VOORAL te maken met VERVUILING.


De verkeersbelastingformule wordt uitgerekend op basis van euronorm-uitlaat, verbrande brandstofsoort en CO2-uitlaat; vóór 1.1.2016 ingeschreven was het op basis van de fiscale PK, of basis cilinderinhoud.

(...)

Verkeersbelasting bestaat al heel lang.
Het is altijd een luxebelasting geweest. Er wordt dan een draai aan gegeven. Het was zogezegd om het wegennet te onderhouden en nu is het zogezegd "een belangrijke hefboom" naar een betere luchtkwaliteit. Bull shit natuurlijk.

Onze overheid verdient veel meer aan auto's dan enkel de verkeersbelasting.
Meer nog, het aandeel van de verkeersbelasting in de totale inkomsten is minder dan 10%. https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL en dan naar beneden scrollen tot "fiscaliteit"

In 2020, meest recente data, ruim 19 miljard €. Maar dat was een corona-jaar, wellicht zal het voor 2021 en 2022 eerder om een 21 - 22 miljard € gaan.
Maar 19 miljard is al een enorm getal. Komt neer op gemiddelde 3300€ per ingeschreven auto aan belastingen.

De grootste brok vormen de accijnzen en BTW op motorbrandstoffen: samen 37% van de inkomsten.

Daar kondigt zich al direct een toekomstig probleem aan, want naargelang het autopark meer en meer geëlektrificeerd geraakt zal deze gemakkelijke bron van inkomsten opdrogen. En die zal natuurlijk vervangen moeten worden door een nieuwe bron. En die is al in voorbereiding en heet kilometerheffing. Daar zal ook wel weer een mooi praatje rond bedacht worden maar in essentie gaat het enkel om het geld.

PeterCC 27 maart 2023 19:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10137640)
(...)

Maar, gebruikt de (r)overheid dat extra geld wel voor iets wat met auto's te maken heeft?

Nee, natuurlijk niet.
Slechts een kleine fractie van al die inkomsten wordt voor iets van wegen gebruikt. Een beetje moeilijk te schatten omdat nogal wat uitgaven via de gemeentes lopen die niet alleen een wegdek vernieuwen maar bijkomend ook al de nutsvoorzieningen en de riolering vernieuwen, wat op zich niets met verkeer te maken heeft, maar je kan inschatten dat 2 misschien 3 miljard van die 19 - 20 miljard inkomsten daar naar toe gaat.

De rest gaat in de anonieme, bodemloze put genaamd de staatskas, en wordt vb gebruikt om de spoorwegen elk jaar een 3 miljard toe te schuiven of de bussen iets tussen 0,5 en 1 miljard.

Micele 27 maart 2023 20:46

Kuch kuch recyclage uitlaatgassen via longen en bloedbanen...

Fijnstof:

Mortaliteit en morbiditeit

Epidemiologische en toxicologische studies wijzen uit dat in Nederland jaarlijks enige duizenden mensen vroegtijdig overlijden door kortdurende blootstelling aan fijnstof. De mortaliteit door chronische blootstelling is mogelijk een veelvoud hiervan.[2] In Vlaanderen en Nederland verliest een inwoner gemiddeld ongeveer één gezond levensjaar door de chronische gezondheidseffecten van fijnstof.[4][5] Naast mortaliteit speelt bij fijnstof morbiditeit een belangrijke rol: door blootstelling aan fijnstof worden veel mensen ziek. Bij mensen met luchtwegaandoeningen en hart- en vaatziekten verergert blootstelling aan fijnstof hun symptomen. De eenheid DALY (disability-adjusted life years) meet zowel de mortaliteit als de morbiditeit. Voor chronische blootstelling aan PM10 is het aantal DALY's in Nederland aanzienlijk: tussen 7000 en 13000 per miljoen inwoners. Dat is ruwweg 5% van de totale ziektelast in Nederland.[31] Het Longfonds heeft een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) laten uitvoeren die, op basis van de DALY's, liet zien dat de maatschappelijke kosten van fijnstof door gezondheidsschade tussen de €4 en 40 miljard per jaar bedragen.[32] Ter vergelijking: voor €4 miljard kunnen ongeveer 8 miljoen roetfilters worden gemonteerd.

Studies wijzen uit dat er geen veilige ondergrens is bij blootstelling aan fijnstof: hoe klein de blootstelling ook is, er is een meetbaar schadelijk effect op de gezondheid.[3] De huidige normen zijn derhalve een compromis tussen gezondheidsbelangen en socio-economische belangen.

Enkel diesels, enkel Vlaanderen:

https://m.standaard.be/cnt/dmf20140902_01246605

Diesel kost Vlaanderen 5 miljard euro per jaar’
Sommige diesels zijn op straat zes keer vervuilender dan op de testbank. Als dat ergens slecht nieuws is, is het hier in Vlaanderen, zegt Christophe Depamelaere

PeterCC 29 maart 2023 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10138254)
Kuch kuch recyclage uitlaatgassen via longen en bloedbanen...

Fijnstof:

Mortaliteit en morbiditeit

Epidemiologische en toxicologische studies wijzen uit dat in Nederland jaarlijks enige duizenden mensen vroegtijdig overlijden door kortdurende blootstelling aan fijnstof.
(...)

Kan zijn maar het klassieke verhaal dat dat met auto's te maken heeft dat is er wel aan gegaan tijdens de lockdown voorjaar 2020.

80-85% minder autoverkeer en het effect daarvan op de luchtkwaliteit kon niet worden aangetoond. Het artikel kan je vinden op de site van Irceline (als ze het er nog niet afgesmeten hebben want niet in lijn met de politiek correcte visie)

En dat was dan op de parameter NOx, die parameter hadden de onderzoekers gekozen omdat de relatie tussen verkeer en NOx het sterkst zou zijn volgens "het model". Als de invloed op NOx al niet kon aangetoond worden dan al helemaal niet voor fijnstof.

De enige die het effect wel kon aantonen was "het model". En volgens "het model" moet het effect op de luchtkwaliteit bijzonder groot geweest zijn, quod non.
Die makers van "het model" hadden natuurlijk ook niet gedacht dat er ooit een dag zou komen waarop hun model aan de praktijk zou worden getoetst.
En je weet wat je moet doen met modellen die de toets van de realiteit niet kunnen doorstaan: doorspoelen, weg ermee, tabula rasa, begin maar opnieuw.

Op een gegeven moment moet je ook willen inzien dat je al jaren op het verkeerde spoor zit. Onze overheid wil dat voorlopig nog altijd niet inzien. Maar jij misschien wel.

Micele 29 maart 2023 22:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10139406)
Kan zijn maar het klassieke verhaal dat dat met auto's te maken heeft dat is er wel aan gegaan tijdens de lockdown voorjaar 2020.

80-85% minder autoverkeer en het effect daarvan op de luchtkwaliteit kon niet worden aangetoond. Het artikel kan je vinden op de site van Irceline (als ze het er nog niet afgesmeten hebben want niet in lijn met de politiek correcte visie)

En dat was dan op de parameter NOx, die parameter hadden de onderzoekers gekozen omdat de relatie tussen verkeer en NOx het sterkst zou zijn volgens "het model". Als de invloed op NOx al niet kon aangetoond worden dan al helemaal niet voor fijnstof.

De enige die het effect wel kon aantonen was "het model". En volgens "het model" moet het effect op de luchtkwaliteit bijzonder groot geweest zijn, quod non.
Die makers van "het model" hadden natuurlijk ook niet gedacht dat er ooit een dag zou komen waarop hun model aan de praktijk zou worden getoetst.
En je weet wat je moet doen met modellen die de toets van de realiteit niet kunnen doorstaan: doorspoelen, weg ermee, tabula rasa, begin maar opnieuw.

Op een gegeven moment moet je ook willen inzien dat je al jaren op het verkeerde spoor zit. Onze overheid wil dat voorlopig nog altijd niet inzien. Maar jij misschien wel.

Alweer niets weerlegt.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be