Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Veel rode dieselrijders betrapt door hoge brandstofprijzen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268397)

reservespeler 23 maart 2023 07:42

Veel rode dieselrijders betrapt door hoge brandstofprijzen.
 
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230322_96839506

De eerste keer dat je betrapt wordt met rode diesel, kost je dat 500 euro, als je dus 10 keer rode diesel getankt hebt, vooraleer je gepakt werd, maak je al winst.

Wanneer tanken peperduur wordt: recordaantal bestuurders betrapt met rode diesel
Hasselt - De Belgische douanediensten betrappen elk jaar steeds meer chauffeurs die op rode diesel rijden. Recordprijzen aan de pomp, maar ook de steeds gerichtere controles worden als oorzaken gezien. Betrapte automobilisten moeten een boete van 500 euro ophoesten.

Karel Martel B 23 maart 2023 07:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10135550)
De eerste keer dat je betrapt wordt met rode diesel, kost je dat 500 euro, als je dus 10 keer rode diesel getankt hebt, vooraleer je gepakt werd, maak je al winst.

... en nu zit je nummerplaat in een database.

maddox 23 maart 2023 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 10135553)
... en nu zit je nummerplaat in een database.

En kan je veel meer controles verwachten. Dankzij alle camera's weten de douaniers prima waar de "roodrijders" uithangen.

reservespeler 23 maart 2023 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B (Bericht 10135553)
... en nu zit je nummerplaat in een database.

Ik vraag me af of dit wettig is.

reservespeler 23 maart 2023 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10135569)
En kan je veel meer controles verwachten. Dankzij alle camera's weten de douaniers prima waar de "roodrijders" uithangen.

Sorry, ze kunnen weten waar degenen die ooit met rode diesel betrapt werden, rondrijden.

Micele 23 maart 2023 11:07

~ 2.000 gepakte sukkels. Mooi. De kassa rinkelt. En de douane wordt extra aan het werk gezet, het loont zich. Minder controles leverden meer kassa op, de techniek evolueert. Verschil 2018 - 2022 behoeft geen telmachine.

Pakcijfers per provincie of regio via mijn krant, ook tabel aantal controles:

Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230322_96839506

Wanneer tanken peperduur wordt: recordaantal bestuurders betrapt met rode diesel

Hasselt - De Belgische douanediensten betrappen elk jaar steeds meer chauffeurs die op rode diesel rijden. Recordprijzen aan de pomp, maar ook de steeds gerichtere controles worden als oorzaken gezien. Betrapte automobilisten moeten een boete van 500 euro ophoesten.

Phillip Pergens Vandaag om 03:00

Dat de cijfers blijven stijgen, blijkt uit het antwoord van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) op een parlementaire vraag van zijn partijgenoot en senator Peter Van Rompuy. Enkel in 2020 was er een lichte daling, door de coronamaatregelen was er dat jaar immers veel minder verkeer op de weg.

VASTGESTELDE INBREUKEN RODE DIESEL OP OPENBARE WEG:
MISSING: summary MISSING: current-rows.
Regio 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022*
Antwerpen-stad/rand/haven 12 37 30 24 21 14 32
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 45 96 37 11 8 15 10
West- en Oost-Vlaanderen 147 274 255 293 177 269 348
Limburg + deel Antwerpen 146 234 245 241 149 429 431
Vlaams-Brabant 26 44 35 69 13 57 25
Luik en Luxemburg 63 191 161 257 167 397 535
Henegouwen/Namen/Waals-Brabant 216 333 327 314 303 635 577
Totaal 655 1.209 1.090 1.209 838 1.816 1.958

* niet definitieve cijfers

Toch stelden de douaniers vorig jaar 1.958 overtredingen vast in België. Dat cijfer kan nog oplopen omdat nog niet alle data zijn verwerkt, maar het ligt nu al hoger dan in 2021 en dat was met 1.816 overtredingen een absoluut recordjaar. Verder tekenen zich regionaal wel wat verschillen af. Het regionaal centrum Hasselt, bevoegd voor heel Limburg en een aanzienlijk deel van Antwerpen, constateerde 431 overtredingen. Dat is van alle Vlaamse regio’s het meest, maar nog altijd minder dan in de Waalse provincies. Limburg en het Antwerpse deel doen daarmee wel slechter dan West- en Oost-Vlaanderen terwijl daar dubbel zo veel controles werden uitgevoerd.

ANPR-camera’s
De cijfers wijzen op een trend die verschillende oorzaken heeft. Zo nemen de douaniers meer monsters en meer laboratoriumanalyses af, zelfs in gevallen van lichte verdenking. Maar hun speurneus is ook verbeterd. “De douaniers kunnen met dank aan de ANPR-camera’s gerichter naar overtreders zoeken”, legt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën, uit. “Deze systemen bevatten de gegevens van recidivisten. Als zo iemand een slimme camera passeert, krijgen de douaniers een signaal en kunnen ze besluiten om de chauffeur uit het verkeer te halen.”

AANTAL CONTROLES OP OPENBARE WEG:
MISSING: summary MISSING: current-rows.
Regio 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022*
Antwerpen-stad/rand/haven 561 1.915 395 477 172 41 95
Brussels Hoofdstedelijk Gewest 1.056 971 5.345 203 319 454 352
West- en Oost-Vlaanderen 14.735 21.833 18.786 13.277 6.157 6.487 7.597
Limburg + deel Antwerpen 8.520 14.028 14.990 13.098 4.338 3.048 3.286
Vlaams-Brabant 3.528 4.889 1.191 4.204 701 61 794
Luik en Luxemburg 6.438 6.400 8.928 12.155 6.045 6.767 8.116
Henegouwen/Namen/Waals-Brabant 9.031 9.721 11.359 11.576 5.137 11.161 8.420
Totaal 43.869 59.757 60.994 54.990 22.869 28.019 28.660

Opm: de registratie van het aantal uitgevoerde controles op de openbare weg veranderde vanaf 2020. Sinsdien worden niet verdachte visuele controles zonder stalen niet meer meegeteld.

2022 was ook het jaar dat de energieprijzen door het plafond schoten. Je huis verwarmen op gas of elektriciteit was nooit duurder en aan de pomp sneuvelde het ene record na het andere. Een liter benzine kostte op zijn hoogtepunt 2,5 euro en voor diesel dokte je bijna 2,3 euro. Ook nu nog neemt een tankbeurt een forse hap uit het budget. Bij sommige autobestuurders wordt de verleiding dan groot om de veel goedkopere rode diesel te tanken. “De prijzen voor gewone diesel kunnen fraude inderdaad in de hand werken”, zegt Adyns.

Verborgen tank

Op frauduleus gebruik van rode diesel staan boetes. Het bedrag hangt af van het aantal liters in de tank: tot 100 liter is het tarief 500 euro, tussen 100 en 300 liter wordt dat 750 euro en boven 300 liter 1.250 euro. Wie zich meerdere keren laat betrappen of een verborgen tank gebruikt, kan tot 5.000 euro boete krijgen.
Het aantal gepakte recidivisten zou ik graag willen weten, zal ook gestegen zijn. Of nog beter de cijfers van de rode-diesel-kassa per jaar. :-D

Ik vind die boetes eigenlijk nog zeer laag, naja van een milieu-watjesland had ik ook niet anders verwacht.

Herr Flick 23 maart 2023 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10135720)
~ 2.000 gepakte sukkels. Mooi. De kassa rinkelt. En de douane wordt extra aan het werk gezet, het loont zich. Minder controles leverden meer kassa op, de techniek evolueert. Verschil 2018 - 2022 behoeft geen telmachine.

Pakcijfers per provincie of regio via mijn krant, ook tabel aantal controles:


Het aantal gepakte recidivisten zou ik graag willen weten, zal ook gestegen zijn. Of nog beter de cijfers van de rode-diesel-kassa per jaar. :-D

Wacht maar als ze gaan jagen op Tesla's op grijze stroom ;-)

Micele 23 maart 2023 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10135737)
Wacht maar als ze gaan jagen op Tesla's op grijze stroom ;-)

Vooral doen. :-)

patrickve 23 maart 2023 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10135738)
Vooral doen. :-)

Het volstaat dat er een uitschakel apparaat verplicht ingebouwd wordt als de belasting op laadstroom niet betaald werd he.

Micele 23 maart 2023 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10135748)
Het volstaat dat er een uitschakel apparaat verplicht ingebouwd wordt als de belasting op laadstroom niet betaald werd he.

Dat hebben alle BEVs al. :-)

Maar daarvoor mag men ze nog altijd (wettelijk) niet uitschakelen, zelfs na opzegging huurcontract:

Citaat:

https://ecomento.de/2022/10/27/vermi...werden-urteil/

Oordeel: Accu's van gehuurde e-auto's mogen niet op afstand worden uitgeschakeld

fred vanhove 23 maart 2023 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10135575)
Sorry, ze kunnen weten waar degenen die ooit met rode diesel betrapt werden, rondrijden.

Vraag me af of die moderne diesels daar nog kunnen op rijden ? Zal alleszins niet goed zijn voor de motor denk ik.

patrickve 23 maart 2023 13:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10135756)
Dat hebben alle BEVs al. :-)

Het wordt tijd dat er daar vrije software op komt die men kan wijzigen he :-)

maddox 23 maart 2023 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10135809)
Vraag me af of die moderne diesels daar nog kunnen op rijden ? Zal alleszins niet goed zijn voor de motor denk ik.

Da's dan verkeerd gedacht. Huisbrandolie is gewoon diesel met een kleurstofje. De raffinaderijen gaan geen extra installatie neerpoten om speciale brandstoffen te maken als het niet nodig is.

Skobelev 23 maart 2023 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10135809)
Vraag me af of die moderne diesels daar nog kunnen op rijden ? Zal alleszins niet goed zijn voor de motor denk ik.

Maakt niets uit. Je kan er zelfs de kleurstof uit verwijderen.

Micele 23 maart 2023 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10135845)
Da's dan verkeerd gedacht. Huisbrandolie is gewoon diesel met een kleurstofje. De raffinaderijen gaan geen extra installatie neerpoten om speciale brandstoffen te maken als het niet nodig is.

Ze kappen er wel "een potje" standaard-additieven bij (pas in de tankauto), je weet wel speciaal voor die opgefokte turbodiesels.

Een traagdraaiende traktordiesel of vrachtwagendiesel heeft die extraatjes niet of veel minder nodig.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10135862)
Maakt niets uit. Je kan er zelfs de kleurstof uit verwijderen.

Als je het af en toe eens mengt idd niet. Wel als je er altijd mee rijd.
Na minstens 100.000 km ofzo, zeker als je zo een topdiesel rijdt met hoog vermogen.

Lees eens wat over de eigenschappen van premiumdiesel, link ADAC:
Citaat:

https://www.adac.de/verkehr/tanken-k...umkraftstoffe/

Premium diesel: iets betere ontstekingskwaliteit

Veel leveranciers adverteren hun premium dieselbrandstof met een beter cetaangetal. Dit getal beschrijft de ontvlambaarheid. Sterker nog, een hoger cetaangetal betekent vaak een beter startgedrag en een vlottere motorloop. Maar alleen zeer gevoelige bestuurders kunnen een verschil waarnemen.

Vaak wordt ook een betere wintergeschiktheid beloofd. De temperatuurinformatie is echter gebaseerd op een ongeschikte testmethode (CFPP-meetmethode volgens DIN EN 116), het werkelijke vermogen om in de kou te rijden kan aanzienlijk afwijken van deze onrealistische temperatuurwaarde - afhankelijk van het automodel.

De reinigings- en andere toevoegingen zijn hetzelfde als bij premiumbenzine: Het is uiterst moeilijk te controleren of ze daadwerkelijk een positief effect hebben, en in werkelijkheid is het effect waarschijnlijk vrij klein. Sommige leveranciers mengen geen biodiesel (FAME) in hun premium diesel, wat kan resulteren in een betere opslagstabiliteit op de lange termijn. Eigenaars van oldtimers en boten kunnen hier bijvoorbeeld van profiteren als ze hun voertuigen maandenlang in de mottenballen zetten.
Van WC-eend Shell: https://www.oqvalue.nl/brandstoffen/fuelsave-diesel/

Als mijn oldie maandenlang op stal gaat is die alvast volgetankt met minstens superplus98 of beter met een absolute minimum aan bio.

Eens aan het rijden en met warme motor verdraagt die zelfs normale benzine 91 oktaan (die niet meer bestaat), BMWs van die tijd reden bijna allemaal op dat goedje. Toen bestond die bio-rommel nog niet.

Herr Flick 23 maart 2023 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10135833)
Het wordt tijd dat er daar vrije software op komt die men kan wijzigen he :-)

Nen Tesla met open source software zodat je alle license fees kunt omzeilen, den Elon zal u graag zien komen.

Micele 23 maart 2023 14:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10135884)
Nen Tesla met open source software zodat je alle license fees kunt omzeilen, den Elon zal u graag zien komen.

Als je zijn Teslas kunt hacken kun je er zelfs heel goed aan verdienen.
Je moet nadien wel precies uitleggen hoe.

Citaat:

https://www.cnet.com/roadshow/news/t...tiative-prize/

Hack a Tesla, get a Model 3 and nearly $1 million

The Zero Day Initiative "Pwn2Own" contest is back, and Tesla wants you to compromise its cars for cash.

Jan. 10, 2020
https://www.bleepingcomputer.com/new...-pwn2own-2023/

Herr Flick 23 maart 2023 14:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10135809)
Vraag me af of die moderne diesels daar nog kunnen op rijden ? Zal alleszins niet goed zijn voor de motor denk ik.

Zolang ge uwe fuel niet moet voorverwarmen om hem vloeibaar te krijgen.

Op van die oude zware diesel locomotieven moet dat gedaan worden die draaien op scheepsdiesel (zitten ook scheepvaart motoren in soms) Als de fuel vloeibaar is of viscoos genoeg om rond te pompen kunt ge dat ding starten.

Herr Flick 23 maart 2023 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10135885)
Als je zijn Teslas kunt hacken kun je er zelfs heel goed aan verdienen.
Je moet nadien wel precies uitleggen hoe.

Ik heb zo een vermoeden dat het makkelijker zal zijn voor een programmeur om zelf alle software te schrijven dan u daar mee bezig te houden tenzij je ergens een gatje vindt natuurlijk.

Ge hebt om te beginnen nen tesla nodig , ne computer , cam software en zo een cam lezer/schrijver, en het risico dat ge de firmware van uw Tesla wist en moet gaan smeken of ze hem terug willen opladen. (en wat dat gaat kosten... )

Maar ja als ge wat avontuurlijk aangelegd zijt en geld te veel hebt.

Micele 23 maart 2023 14:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10135891)
Ik heb zo een vermoeden dat het makkelijker zal zijn voor een programmeur om zelf alle software te schrijven dan u daar mee bezig te houden tenzij je ergens een gatje vindt natuurlijk.

Ge hebt om te beginnen nen tesla nodig , ne computer , cam software en zo een cam lezer/schrijver, en het risico dat ge de firmware van uw Tesla wist en moet gaan smeken of ze hem terug willen opladen. (en wat dat gaat kosten... )

Maar ja als ge wat avontuurlijk aangelegd zijt en geld te veel hebt.

Het brengt wel op, elk jaar opnieuw, vers van de pers:
https://www.bleepingcomputer.com/new...-pwn2own-2023/


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be