![]() |
Buitenlandse (schijn)zelfstandigen teren op onze sociale zekerheid.
N-VA neemt buitenlandse schijnzelfstandigen op de korrel
Gisteren om 20:50 Bulgaarse, Roemeense en Poolse zelfstandigen in ons land zijn goed voor tot vier keer meer dagen primaire arbeidsongeschiktheid en invaliditeitsuitkering dan Belgische zelfstandigen. Oppositiepartij N-VA, die de cijfers opvroeg bij minister van Zelfstandigen David Clarinval (MR), spreekt van "frauduleuze constructies". Kamerleden Wim Van der Donckt en Katrien Houtmeyers vroegen het cijfermateriaal op. Daaruit blijkt dat Bulgaarse, Roemeense en Poolse zelfstandigen in 2021 goed waren voor 140.000 dagen primaire arbeidsongeschiktheid en bijna 330.000 dagen invaliditeitsuitkering, cijfers die volgens N-VA twee tot vier keer hoger liggen dan bij Belgische zelfstandigen die ziek of invalide worden. "Dat zijn cijfers die toch alarmbellen moeten doen afgaan bij de minister en de inspectiediensten", klinkt het. De N-VA spreekt van "frauduleuze constructies". Het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ) stelde de afgelopen maanden al een grote toename vast van het aantal mensen uit het buitenland die als schijnzelfstandigen in ons land komen werken zonder sociale bijdragen te betalen. Clarinval kondigde midden maart een actieplan tegen buitenlandse schijnzelfstandigen aan. De N-VA vraagt echter zwaardere maatregelen. En zo laten wij ons steeds rollen en laten we tore dat onze SZ geplunderd wordt. Wanneer gaan er eens degelijke wetten gemaakt worden die zo'n dingen niet toelaten? Wij betalen torenhoge belastingen om het OCMW en de sociale zekerheid van de hele wereld te spelen. En als we zelf iets nodig hebben, zijn er wachttijden van meer dan één jaar. |
Moest VB dit aangeklaagd hebben dan was het racisme.
|
Citaat:
Ik zie daar niets racistisch in. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mij gaat het er natuurlijk om dat buitenlandse zelfstandigen hier kunnen teren op onze SZ.
|
Het kan zijn dat dit frauduleus is, en dat moet nagegaan worden. Het kan ook zijn dat zulke mensen voornamelijk ingezet worden voor jobs met een fysisch risico, in tegenstelling tot uw gemiddelde lokale papierschuiver, dan wel ingezet worden in omstandigheden met minder veiligheid dan de lokale equivalente professioneel he.
Ik denk niet dat je een Poolse bouwvakker zijn fysisch risico kan vergelijken met uw Brugse boekhouder. |
Het loopt hier vol twintigers in soekjurken die 'werkloos' zijn. Waarom moeten arbeiders uit de voormalige Oostbloklanden hier de stoepen openbreken om de Proximus' glasvezelkabels te trekken ?
|
Citaat:
|
Ik begrijp eigenlijk niet dat die buitenlandse "zelfstandigen" daar zo van kunnen profiteren.
Ik heb immers alleen maar recht (na 7 dagen ziekte) op een uitkering als ik mijn sociale bijdragen betaal. Betekent dit dan dat buitenlanders die sociale bijdragen niet moeten betalen maar wel recht hebben op een uitkering? Dit zou toch echt nergens op slaan? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ons geld wordt opgesmost door allerlei onzinnige wetten. |
Hoe ziet het met de deportatie van Zuhal Demir naar huis thuisland Koerdistan ?
|
Citaat:
|
Citaat:
Wist ik niet. Ik dacht dat ze hier geboren was. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat is gelijk mensen verwijten dat ze over de grens gaan shoppen. Soms, als ge de gazetten leest, is het alsof de EU er alleen mag zijn voor de rijke mensen beter van te worden, en dat de kleine garnalen niet mogen profiteren. Wel, neen, de EU is er, en ze is er voor iedereen. |
Citaat:
Zuhal Demir haar ouders hebben voor haar de Turkse nationaliteit aangevraagd zodat ze politiek actief kan worden om soeverein Koerdistan te stichten. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be