Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Brandblusapparaat in de auto (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268435)

PeterCC 25 maart 2023 12:11

Brandblusapparaat in de auto
 
Het is me niet duidelijk.

Ik dacht dat een brandblusapparaat verplicht was in de wagen, maar vandaag stel ik vast dat mijn 4 jaar oude BMW X1 geen brandblusapparaat heeft en nooit gehad heeft.

Meer algemeen heeft er me nog nooit iemand op een keuring naar het brandblusapparaat gevraagd.

De brandblusser in de auto van mijn schoonvader heeft een geldigheidsdatum van 1 jan 2012. Die is dus al 10 jaar vervallen, en al 10 jaar is er mee naar de keuring geweest zonder dat iemand daar ooit naar gevraagd of gekeken heeft of een opmerking over heeft gemaakt.

Aan de andere kant vind ik op de site van de Vlaamse overheid dat een brandblusser wel degelijk verplicht is.

Weet iemand hier hoe het nu precies zit?

Henri1 25 maart 2023 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10136898)
Het is me niet duidelijk.

Ik dacht dat een brandblusapparaat verplicht was in de wagen, maar vandaag stel ik vast dat mijn 4 jaar oude BMW X1 geen brandblusapparaat heeft en nooit gehad heeft.

Meer algemeen heeft er me nog nooit iemand op een keuring naar het brandblusapparaat gevraagd.

De brandblusser in de auto van mijn schoonvader heeft een geldigheidsdatum van 1 jan 2012. Die is dus al 10 jaar vervallen, en al 10 jaar is er mee naar de keuring geweest zonder dat iemand daar ooit naar gevraagd of gekeken heeft of een opmerking over heeft gemaakt.

Aan de andere kant vind ik op de site van de Vlaamse overheid dat een brandblusser wel degelijk verplicht is.

Weet iemand hier hoe het nu precies zit?


Ziehier :

https://www.politie.be/5343/nl/nieuw...ijn-in-uw-auto

Oma 25 maart 2023 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10136898)
Het is me niet duidelijk.

Ik dacht dat een brandblusapparaat verplicht was in de wagen, maar vandaag stel ik vast dat mijn 4 jaar oude BMW X1 geen brandblusapparaat heeft en nooit gehad heeft.

Meer algemeen heeft er me nog nooit iemand op een keuring naar het brandblusapparaat gevraagd.

De brandblusser in de auto van mijn schoonvader heeft een geldigheidsdatum van 1 jan 2012. Die is dus al 10 jaar vervallen, en al 10 jaar is er mee naar de keuring geweest zonder dat iemand daar ooit naar gevraagd of gekeken heeft of een opmerking over heeft gemaakt.

Aan de andere kant vind ik op de site van de Vlaamse overheid dat een brandblusser wel degelijk verplicht is.

Weet iemand hier hoe het nu precies zit?

De brandblusser is verplicht - (geldklopperij en dat was waarschijnlijk weer zakken-vullen voor een politiek "vrienden/dienstje") want zelden is dat ding nodig en als je het nodig hebt, dan helpt het niet eens en nu zeker niet als de batterij van een evke in de fik staat.

Bij de keuring is er willekeur: de ene controleert de geldigheidsdatum van de brandblusser wel en de andere niet.
Je wagen schijnt blijkbaar ook niet veilig meer te kunnen rijden en technisch niet in orde te zijn want sommigen worden alleen voor een vervallen brandblusser afgekeurd. :silly:

chris k 25 maart 2023 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10136932)
De brandblusser is verplicht - (geldklopperij en dat was waarschijnlijk weer zakken-vullen voor een politiek "vrienden/dienstje") want zelden is dat ding nodig en als je het nodig hebt, dan helpt het niet eens en nu zeker niet als de batterij van een evke in de fik staat.

Bij de keuring is er willekeur: de ene controleert de geldigheidsdatum van de brandblusser wel en de andere niet.
Je wagen schijnt blijkbaar ook niet veilig meer te kunnen rijden en technisch niet in orde te zijn want sommigen worden alleen voor een vervallen brandblusser afgekeurd. :silly:

Als uw zetel van auto in de fik staat is het met de kunststoffen erin al twijfelachtig dat de poederblusser het uit krijgt ...inderdaad geldklopperij.

Zucht 25 maart 2023 13:57

Als je die BMW in België gekocht hebt dan is het eigenaardig dat er geen blusser inzit want dat is verplicht.
In een Tesla is er ook niks voorzien om een blusser te installeren, maar van de garage hier kregen we een brandblusser erbij die we ergens in een vakske in de koffer konden steken.
Een Tesla is sowieso onblusbaar, en de dealer raadde aan om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken als er iets begon te branden, maar dat die blusser nog kon dienen om te helpen een andere auto te blussen.

De schoofzak 25 maart 2023 14:15

Akkoord met dat brandblustoestel: volledig overbodig.
Lang geleden kwam ik langs een ongeval waar de avond ervoor een dikke audi tegen een verlichtingspaal geknald was. Vier mensen levend verbrand. Het lag daar vol lege brandblussers. Hielp blijkbaar geen kloten.

Idem dito met het verbandkistje. Wie heeft dat ooit gebruikt?

Twee dingen die ingevoerd zijn vanuit een hoge toren.

Weet je wat wel verplicht zou moeten zijn? Een gsm of smartphone. Om zeer vlug de 112 te kunnen bellen. Liefst vanuit de app, zodat voorbereid is dat ze je locatie kunnen zien.

(terzijde: ik vind hetzelfde van die toestellen om te defilibreren. Commercieel handig bekeken, maar geen kat kan ze bedienen. Ikzelf heb daarvoor eens een praktische uitleg gekregen met demonstratie op een pop. Maar dat is ook heel lang geleden ... en ik denk ook nu dat de 112-mensen wel rap genoeg zullen toekomen als ik hen bel)

De schoofzak 25 maart 2023 14:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10136954)
Als je die BMW in België gekocht hebt dan is het eigenaardig dat er geen blusser inzit want dat is verplicht.
In een Tesla is er ook niks voorzien om een blusser te installeren, maar van de garage hier kregen we een brandblusser erbij die we ergens in een vakske in de koffer konden steken.
Een Tesla is sowieso onblusbaar, en de dealer raadde aan om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken als er iets begon te branden, maar dat die blusser nog kon dienen om te helpen een andere auto te blussen.

Die is niet verplicht bij de verkoop. Die is enkel verplicht als jij ermee buiten rijdt.

(ik ga niet zagen over de onblusbaarheid van een Tesla. Ik denk eer dat het probleem niet blussen is, maar wel de extreem hoge temperatuur doen zakken)

Micele 25 maart 2023 14:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10136954)
Een Tesla is sowieso onblusbaar, en de dealer raadde aan om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken als er iets begon te branden, maar dat die blusser nog kon dienen om te helpen een andere auto te blussen.

Raar deze Tesla is nochtans geblust:
https://www.carscoops.com/2023/03/te...g-on-the-road/

Hangt er vanaf wat er in brand geraakt he.

Blijkbaar was er oververhitting aan de rechter voorzetel waarvan ze ergens de sensoren verkeerd aangesloten hadden, door prutsers van de body shop...

De Tesla was al een schadegeval die ze daar opgelapt hadden.

Citaat:

The Texas owner of a previously damaged Model 3 had been driving for just ten minutes after picking it up from a body shop when it caught fire

One Tesla picked up their car from a body shop and not long after he hit the road, he got a lot more than what he was expecting. About ten minutes after leaving the shop, the owner of the electric car, Mr. Ali Hasan who is from Texas, reports that his Model 3 started smoking. Shortly thereafter, the car was reduced to a burnt-out shell sitting on the side of the road.

This little Model 3 has had quite an eventful life. In 2021, it was involved in an accident that left the front end with serious damage. According to the owner’s posts, the car also lost its rear bumper, wheel covers, and sustained underbody damage in deep waters back in August 2022. Unfortunately, the fire seems to have finally put the nail in the coffin of this particular Tesla. It was a complete surprise to its owner, though.

We reached out to Mr. Hasan who told Carscoops, “To my eye, everything looked just fine. While I was driving down the highway, I noticed smoke coming from the right passenger seat, and it kept getting worse as I drove it half a mile to get it off the highway.”

As to the root cause of the fire, it’s still undetermined. Mr. Hasan isn’t blaming the body shop but still acknowledges the correlation. “As far as I know so far, nothing apart from that they replaced sensors and bumper and the cover under the car,” he said. He further elaborated on his perspective in another comment on a Facebook thread.

“There were sensors as well that they changed which now that I see it go to the passenger side and there was also a cover that goes under the frunk that they replaced as well. I’m not pointing any fingers whatsoever, I’m just saying a theory because it’s my only explanation.” Some suspect that there was an issue with the battery but Hasan says that it’s already been ruled out as a possible cause.
En maar blijven rijden als je rechterzetel begint te roken..., eigen brandblusser snel bij de hand iemand?

In • USA zijn brandblussers in personenwagens niet verplicht, enkel aanbevolen...

Citaat:

The number of annual motor vehicle fires in the U.S. is much higher than you might think; the National Fire Protection Association (NFPA) estimated that there were 174,000 highway fires in 2015 alone. Given the risk, drivers should consider investing in a car fire extinguisher. While only certain vehicle classes are legally required to carry fire extinguishers, extinguishers give personal vehicle owners peace of mind—protecting your property and, in some cases, saving your life.

• Fire extinguishers are mandatory for commercial trucks and buses and recommended in personal vehicles

Personal Cars

There is no legal requirement that personal motor vehicles carry a fire extinguisher but NFPA stipulates that recreational vehicles (RVs) should have a 5 pound BC extinguisher located near each exit. Owners of other personal vehicles often opt for a 2.5 lb. ABC dry chemical extinguisher that is light enough for easy handling and small enough to easily fit in most vehicles.

PeterCC 25 maart 2023 20:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10136954)
Als je die BMW in België gekocht hebt dan is het eigenaardig dat er geen blusser inzit want dat is verplicht.
In een Tesla is er ook niks voorzien om een blusser te installeren, maar van de garage hier kregen we een brandblusser erbij die we ergens in een vakske in de koffer konden steken.
(...)

De BMW is een leasing van LeasePlan. Het zou mij verwonderen dat ze bij LeasePlan niet zouden weten wat er wettelijk allemaal nodig is voor gebruik op de openbare weg.
Mijn zoon heeft een Tesla leasing. Ik zal eens nagaan of hij een brandblusser heeft.

Henri1 25 maart 2023 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10136954)
Als je die BMW in België gekocht hebt dan is het eigenaardig dat er geen blusser inzit want dat is verplicht.
In een Tesla is er ook niks voorzien om een blusser te installeren, maar van de garage hier kregen we een brandblusser erbij die we ergens in een vakske in de koffer konden steken.
Een Tesla is sowieso onblusbaar, en de dealer raadde aan om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken als er iets begon te branden, maar dat die blusser nog kon dienen om te helpen een andere auto te blussen.

Bij BMW moet je bijbetalen voor de Benor kit.

PeterCC 25 maart 2023 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10136932)
(...)
Bij de keuring is er willekeur: de ene controleert de geldigheidsdatum van de brandblusser wel en de andere niet.
Je wagen schijnt blijkbaar ook niet veilig meer te kunnen rijden en technisch niet in orde te zijn want sommigen worden alleen voor een vervallen brandblusser afgekeurd. :silly:

Onduidelijkheid troef.

Gipsy 25 maart 2023 21:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10136954)
Als je die BMW in België gekocht hebt dan is het eigenaardig dat er geen blusser inzit want dat is verplicht.
In een Tesla is er ook niks voorzien om een blusser te installeren, maar van de garage hier kregen we een brandblusser erbij die we ergens in een vakske in de koffer konden steken.
Een Tesla is sowieso onblusbaar, en de dealer raadde aan om je zo snel mogelijk uit de voeten te maken als er iets begon te branden, maar dat die blusser nog kon dienen om te helpen een andere auto te blussen.

Ik weet niet eens of ik een blusser heb, zou kunnen onder de passagier zetel. Maar ik heb geen flauw benul als die er al zit hoe die er uit te krijgen. Laat staan dat ik weet hoe ik dat ding moet gebruiken. Heb trouwens geen driehoek ook in de koffer of een fluo vest, daar is trouwens nog nooit om gevraagd geweest.

Als een auto begint te branden maakt ge u best uit de voeten en kijkt veilig op afstand.

Micele 25 maart 2023 21:15

Tesla brandblusser is meegeleverd in Belgie en-of de leasing maatschappij (LM accessoire) zorgt ervoor.

oude link:
Citaat:

https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...3#post-4249999

Nov 29, 2019

Sir Sceptalot said:
Hoort de brandblusser bij de model 3 gewoon los in het linkse vakje van de koffer te liggen?
Dit lijkt me een voorwerp dat normaliter ergens gemonteerd zit.

Waar legt iedereen trouwens de zak met gevarendriehoek/first aid kit/geel hesje?


pati07:
Ligt bij mij los in de frunk, maar dat lijkt me ook zo slordig.

Dat Tesla setje met EHBO/gevarendriehoek etc 'kleeft' toch gewoon met de velcro zijde, blijft als ik hem neerleg bij mij gewoon op zn plek in de kofferbak liggen. De brandblusser (LM accessoire) zit ook gewoon in het zijvakje, als je die egens vastmaakt zit dat ding altijd in de weg - kan er wel goed bij want de kofferbak kan met de vergrendeling open

maddox 25 maart 2023 21:27

Die piepkleine poederblussertjes zijn goed om een lucifer te doven.

En dat alleen als de gebruiker echt weet wat ie moet doen met zo'n dingetje.

En het resultaat is dan een auto waar je een dag mag aan reinigen met een hogedrukreiniger.

Het is onzin, maar bureaucratie trekt zich niets aan van realiteit.

Dadeemelee 25 maart 2023 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10136968)
Akkoord met dat brandblustoestel: volledig overbodig.
Lang geleden kwam ik langs een ongeval waar de avond ervoor een dikke audi tegen een verlichtingspaal geknald was. Vier mensen levend verbrand. Het lag daar vol lege brandblussers. Hielp blijkbaar geen kloten.

Idem dito met het verbandkistje. Wie heeft dat ooit gebruikt?

Twee dingen die ingevoerd zijn vanuit een hoge toren.

Weet je wat wel verplicht zou moeten zijn? Een gsm of smartphone. Om zeer vlug de 112 te kunnen bellen. Liefst vanuit de app, zodat voorbereid is dat ze je locatie kunnen zien.

(terzijde: ik vind hetzelfde van die toestellen om te defilibreren. Commercieel handig bekeken, maar geen kat kan ze bedienen. Ikzelf heb daarvoor eens een praktische uitleg gekregen met demonstratie op een pop. Maar dat is ook heel lang geleden ... en ik denk ook nu dat de 112-mensen wel rap genoeg zullen toekomen als ik hen bel)

Die brandblussers zijn om beginnende brandjes te blussen. Als de brandstoftank gescheurd is helpt dat niet.

En nieuwe auto’s hebben sinds 2018 verplicht eCall.

Universalia 25 maart 2023 22:49

Deze stond ook in 'brand'


PeterCC 26 maart 2023 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10137148)
Bij BMW moet je bijbetalen voor de Benor kit.

Ik zal het morgen eens aan LeasePlan vragen waarom er geen brandblusser inzit.

Zucht 26 maart 2023 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 10137531)
Ik zal het morgen eens aan LeasePlan vragen waarom er geen brandblusser inzit.

Je kan dat best nu doen, want als je die wagen terug inlevert en de ontvanger merkt dat die brandblusser weg is dan zal jij kunnen bijbetalen.

Johan Daelemans 26 maart 2023 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10137176)
Die piepkleine poederblussertjes zijn goed om een lucifer te doven.

En dat alleen als de gebruiker echt weet wat ie moet doen met zo'n dingetje.

En het resultaat is dan een auto waar je een dag mag aan reinigen met een hogedrukreiniger.

Het is onzin, maar bureaucratie trekt zich niets aan van realiteit.

Maar weinig chauffeurs weten wat één brandblusser kan en niet kan.
Amper vlam, dan kan het nog.
M.a.w. - als je tot op een halve meter van de oorzaak van het vuur kan naderen dan wil het nog wel lukken.
Is de afstand groter dan heb je een kans als je met een 5-tal blussers tegelijk
het vuur te lijf gaat.
De ene kleine brandblusser na de andere leeg spuiten heeft helemaal geen zin.

Mambo 26 maart 2023 17:58

Ik dacht dat die goed waren voor uw vingerafdrukken of dna sporen uit te wissen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be