![]() |
Maandelijkse energieafrekening standaard?
VVQ wik als default een maandelijkse afrekening ipv voorschotten. Lijkt mij de logische keuze. Tegenargument dat er dan schommelingen zijn lijkt mij absurd. Bij de afrekening veel geld moeten bijbetalen of terugkrijgen lijkt mij veel minder praktisch.
https://www.demorgen.be/snelnieuws/v...rgie~b5470003/ Citaat:
|
En overigens...
Nu,heel zachtjes maar onafwendbaar,de rentes zelfs op eenvoudige financiele produkten weer stijgen kennen we wel een betere bestemming voor onze centjes dan bij de "leveraniers" hé? :-) Ze moeten maar hun "diepgaande kennis" van de energiemarkt en hun "gesofistikeerde aankooptechnologie" gecombineerd met hun "immer groeiende hernieuwbare energiebronnen" gebruiken om HUN job te doen,dan gaan wij met onze centjes het onze doen.... |
Ik betaal mijn vakantie-uitgaven ook niet over 12 maanden.
Zodra het mogelijk is, zal ik opteren voor een juiste afrekening per maand. Normaal zal ik inschrijven op een groepsaankoop (ichoosr) in mei, met als gevolg op 1 augustus een nieuw contract. Het gaat bij mij natuurlijk niet over grote bedragen. Elektro en gas momenteel aan 59 euro per maand. |
Waarom moeit overheid zich toch met hoe en wanneer van elektriekrekeningen?
Laat klanten en leveranciers dat onderling zelf uitmaken? Maandelijks, 3 maandelijks, halfjaarlijks, jaarlijks, kies maar. Dan kunnen mensen zelf kiezen op basis van hun eigen verbruik, hun al dan niet kostenspreiding en in welke mate. |
Citaat:
Bij deze......happy times are over...ze concurreren toch niet meer gezien ,behalve Electrabel en Lunimus,de rest van het veld amper middelen heeft om electronen te doen rondgaan...enkel groene praatjes en facturen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar aan de andere kant hebben we gezien dat er zwaar misbruik wordt gemaakt van die voorschotten door U veel te hoge voorschotten doen te betalen, en dus eigenlijk te dwingen dat ge geld leent aan de leveranciers. Maw, een JUIST geschat voorschot is het comfortabelste ; dan komt de maandelijkse afrekening, en als minst comfortabele komt de jaarlijkse factuur. Wat echter nefast is, zijn gedwongen overdreven voorschotten. |
Citaat:
Behalve diegenen die zichzelf niet kunnen beredderen. Die zitten in budgetopvolging bij het ocmw. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Je mag enkel KIEZEN tussen per maandfacturatie of met voorschotten als je de digitale meter aanvaardt. Mensen met analoge meters worden gediscrimineerd want zij krijgen de keuze niet om te kiezen voor maandfacturatie - maw: om maandelijks hun werkelijke verbruik te kunnen betalen. Zij moeten als straf voor hun analoge meter het systeem met maandelijkse voorschotten blijven betalen en daar zijn energieleveranciers voorstanders van want door dat systeem met voorschotten kunnen ze klanten ongemerkt bestelen door oa te switchen en te spelen met de vervaldatum voor de maand waarvoor een voorschot betaald wordt. Bij sommige energieleveranciers betaal je het voorschot voor die maand in dezelfde maand en bij andere leveranciers betaal je dat voorschot pas in de volgende maand. Regelmatig veranderen ze dat dan zodat je uiteindelijk 2x een voorschot betaalt voor dezelfde maand....hoe? Wel, dan krijg je opeens geen factuur maar een herinnering en dan begint de verwarring met verrekeningen, vervaldatums, factuurnummers etc...en het hele spelleke diefstal. Je moet al bij de pinken zijn om daar aanuit te kunnen geraken en de meesten worden die verwarring zo beu dat ze dan maar betalen om van het gezeur dat blijft aanslepen af te zijn omdat ze het niet begrijpen en worden dan zo gejost. Maar je hebt overschot van gelijk: de overheid heeft wettelijk helemaal geen zaken met contracten tussen klanten en energieleveranciers waarmee rechtsgeldig overeengekomen kan worden tussen beide partijen op welke manier het werkelijke verbruik zal betaald worden: maandelijks, 3 maandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks, net zoals je dat wél kunt kiezen voor bijvoorbeeld verzekeringen. :roll: De beslissing over de manier van betaling in ruil voor de dienstverlening ligt uitsluitend bij de energieleverancier en door wat er in het contract vermeld staat en de overheid kan enkel alle leveranciers verplichten om dezelfde manieren van betaling aan alle klanten aan te bieden (om discriminatie te vermijden :roll:) maar de overheid mag niet zelf discrimineren door te bepalen aan welke klant (analoge of digitale meter) de energieleverancier welke manier van betalen moet aanrekenen. :evil: |
met de digitale meter wellicht
|
Dat betalen van voorschotten, hoe lang bestaat dat?
Was het vroeger/ooit anders, zijnde jaarlijks kwam iemand je meter aflezen en daarna kreeg je de factuur? Of zelf doorgeven, en leverancier komt desgewenst controleren of dat juist was? Want uiteindelijk, vals doorgeven wordt bij eerstvolgende controle ontdekt, dus gezien voor de leverancier, boontje komt altijd om zijn loontje. |
Citaat:
|
Oor de energierekening van mijn auto is dat altijd zo geweest.
|
Citaat:
Bij het water is het een twintigtal jaren geleden ingevoerd. Dat was zogezegd om ons te helpen de betalingen te spreiden. De kloten van Schoof ja, dat was gewoon om eerder aan centen te geraken. |
Ze komen nu om de vier jaar langs Schoofken. En wat is vals doorgeven? Ik kan het toch verkeerd aflezen hé! Ik ken iemand die tweeduizend KWh extra doorgaf nadat het BTW tarief van 6% afgeschaft werd, hij kreeg dus een pak meer energie aan 6% BTW. Het jaar nadien gaf hij de exacte stand door. Hij kreeg wel vragen van de netbeheerder hoe het kwam dat er zoveel verschil was. Hij zei gewoon dat hij het niet wist. |
In de beginpost lees ik dat Q in de eerste plaats pleit voor een maandelijkse facturatie voor wie beschikt over een digitale meter.
Er wordt dus maandelijks betaald na verbruik. Is daar iets mis mee ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be