Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   kostprijs elektrisch rijden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268638)

Johan Daelemans 13 april 2023 22:14

kostprijs elektrisch rijden
 
Wie nu de ogen nog niet opent zal wel heel snel spijt hebben.

Voor 58kWh / 49,3€ ( 0.85€/kWh snellader) krijg je 224 km.
Die 49,3€ is een bedrag zonder accijnzen, dus - als ik het goed begrijp- enkel het BTW bedrag gaat naar vadertje staat.
Indien de overheid het verlies aan accijnzen wil compenseren dan moet men bij die 0,85€/kWh nog 40% bij rekenen.
Totaalsom komt op 70€ om 200km te rijden ( laadverliezen 5-10% mee verrekend.)



fox 14 april 2023 08:30

Ik betaal 25 cent per kwh en ik verbruik 19 kwh/100 in de winter. Nu is het serieus aan het dalen. Ik zit nog aan 17. Dus tussen de 4,4 en 4,75 € per 100. Equivalent van 2.5l diesel per 100 of zo? Doe het maar met een BMW 4 serie hoor.

maddox 14 april 2023 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10147372)
Ik betaal 25 cent per kwh en ik verbruik 19 kwh/100 in de winter. Nu is het serieus aan het dalen. Ik zit nog aan 17. Dus tussen de 4,4 en 4,75 € per 100. Equivalent van 2.5l diesel per 100 of zo? Doe het maar met een BMW 4 serie hoor.

Er zijn mensen die nog met het gratis laden van Tesla rondrijden.

En als ge het goed kan inplannen, kan je ook rijden met eigen zonnestroom.
Ge moet maar een paar €10K aan zonnepanelen, omvormers en thuisaccu plaatsen.

fred vanhove 14 april 2023 10:48

Toch denk ik er geen weg terug zal zijn. Alle begin is moeilijk maar heel waarschijnlijk zullen mensen binnen 50 jaar moeten lachen met wat wij moesten rijden.

https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuw...2hs&li=BBoPOOe

Micele 14 april 2023 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10147372)
Ik betaal 25 cent per kwh en ik verbruik 19 kwh/100 in de winter. Nu is het serieus aan het dalen. Ik zit nog aan 17. Dus tussen de 4,4 en 4,75 € per 100. Equivalent van 2.5l diesel per 100 of zo? Doe het maar met een BMW 4 serie hoor.

Hopelijk zijn de ogen nu geopend van de draadstarter.


Snellaadprijs is eigenijk verwaarloosbaar aangezien men maar pakweg 8 tot 10% vn de kilometers daar geladen wordt.

Tip: en als men dan toch enkel de snellaadprijs benadrukt (negatieve cherry picking om vals te spelen) om denkbaar een punt te maken vergeet dan ook het gratis laden niet.

En als men 130 kmu in de winter op de snelweg kan aanhouden vergeet dan ook niet het verbruik te melden van een vergelijkbare SUV met verbrandingsmotor en vooral dan tanken bij de dure snelwegtankstations (= dure snellaadstations) hé.
Spelletje eerlijk spelen. Lol.

Het Oosten 14 april 2023 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10147472)
Toch denk ik er geen weg terug zal zijn. Alle begin is moeilijk maar heel waarschijnlijk zullen mensen binnen 50 jaar moeten lachen met wat wij moesten rijden.

https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuw...2hs&li=BBoPOOe

En toch blijft rijden op waterstof de toekomst. Als men bedenkt dat men zijn huidige elektrische wagen moet opladen met een kabel die men altijd bij moet hebben of aan een laadstation dat vaak bezet is, dan noem ik dit oude brol.

Micele 14 april 2023 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10147502)
En toch blijft rijden op waterstof de toekomst. Als men bedenkt dat men zijn huidige elektrische wagen moet opladen met een kabel die men altijd bij moet hebben of aan een laadstation dat vaak bezet is, dan noem ik dit oude brol.

Daar is em weer met zijn achterhaalde zever. En onwetendheid.

Nee, een kabel moet men enkel bijhebben aan (trage) laadpunten zonder kabel.

Hoeveel waterstoftankstations heeft Europa nu? :lol:

Aangezien geen kat zo een achterlijke FCEV koopt en echt rijdt worden er zelfs geen meer bijgebouwd. Welke sufferd zou zulke H2-stations nog gaan bevoorraden met H2-tankwagens?

Om medelijden te krijgen met het hulpgeroep van die vrouw van de waterstoflobby:
Citaat:

https://www.gva.be/cnt/dmf20230330_96348949

De Europese Commissie wil dat auto’s en vrachtwagens vanaf 2031 om de tweehonderd kilometer waterstof kunnen tanken. Vandaag rijden er nog maar 84 waterstofauto’s in ons land. “Maar over enkele jaren zullen dat er enkele duizenden zijn”, zegt Sam Schotte, onderzoeker in de waterstoftechnologie.
van 84 naar enkele duizenden, wow. :lol: (en wie gaat die kopen en van wie?)

De FCEV-verkoop per Europees land in 2022:
https://www.fchobservatory.eu/observ...umber-of-fcevs

In beste Europees land (Duitsland) werden 34 FCEV nieuw ingeschreven voor het hele jaar hé. De landen in groen vanaf 1 FCEV. 8O

fox 14 april 2023 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10147502)
En toch blijft rijden op waterstof de toekomst. Als men bedenkt dat men zijn huidige elektrische wagen moet opladen met een kabel die men altijd bij moet hebben of aan een laadstation dat vaak bezet is, dan noem ik dit oude brol.

Mijn laadstation is nog nooit bezet geweest. Die kabel neem ik niet mee hoor, die hangt gewoon aan het station.

Q8 dacht 10 jaar geleden ook dat waterstof de toekomst was, ondertussen stappen ze daar weer vanaf, maar hey, waarschijnlijk weet jij het beter.

maddox 14 april 2023 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10147502)
En toch blijft rijden op waterstof de toekomst.

Alleen als we elektriciteit teveel hebben.
Citaat:

Als men bedenkt dat men zijn huidige elektrische wagen moet opladen met een kabel die men altijd bij moet hebben of aan een laadstation dat vaak bezet is, dan noem ik dit oude brol.
Hoe u dat noemt maakt geen drol uit.
Maar een kabel bijhebben is wel veel gemakkelijker dan een waterstofvulslang.

chris k 14 april 2023 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10147372)
Ik betaal 25 cent per kwh en ik verbruik 19 kwh/100 in de winter. Nu is het serieus aan het dalen. Ik zit nog aan 17. Dus tussen de 4,4 en 4,75 € per 100. Equivalent van 2.5l diesel per 100 of zo? Doe het maar met een BMW 4 serie hoor.

Dan moet waterstof maken met die elektriciteitsprijzen haalbaar zijn vermits men als nevenproduct veel O2 maakt en dat kan men verkopen aan de industrie of gewoon in de lucht vrijlaten .

Mambo 14 april 2023 18:51

Hyundai gaat verbrandingsmotoren op waterstof produceren vanaf 2025

https://gocar.be/nl/autonieuws/water...ren-vanaf-2025

Het Oosten 14 april 2023 19:19

De wagen(s) van de Toekomst.




De Mirai II op waterstof van Toyota.


Mooie wagen. Alleen nog wat te duur. Edoch, dat was ook het geval met de eerste Tesla's en andere elektrische wagens.

Micele 14 april 2023 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10147773)
De wagen(s) van de Toekomst.



De Mirai II op waterstof van Toyota.

Nog altijd gatachterijk voor een personenwagen en geen normale mens die zoiets koopt.

De gatachterlijkheid is hieronder te lezen:

Citaat:

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10394230.html

De waterstofpomp zal jaren stof vergaren

07 juni 2022 22:33

De supermarktgroep Colruyt bouwt een netwerk van tankstations voor waterstof in ons land om de waterstofauto een duw in de rug te geven, maar voorlopig volgt niemand. De waterstofauto lijkt al voorbijgestoken door zijn elektrische broer.

Wie graag wil tanken in het Antwerpse zonder aan te schuiven schaft zich het best een waterstofauto aan. Vorige week opende DATS 24, het energiemerk van Colruyt Group, twee waterstofpompen aan de ‘Autostad’ van Cardoen langs de A12 in Wilrijk. Voor het officiële inhuldigingsmoment werden vijf waterstofwagens opgetrommeld. Een artificiële samenscholing want auto’s met een brandstofcel op waterstof zijn nog zeldzamer op onze wegen dan Rolls-Royces. De jongste tien jaar werden er 59 ingeschreven waarvan er 37 nog rondrijden.

Maar waarom rijden er dan zo weinig auto’s op waterstof, hoewel er al decennia aan gesleuteld wordt?

Een kip-of-eiprobleem lijkt te spelen. Er zijn weinig tankstations, weinig automodellen en weinig geïnteresseerden. ‘Het begin is altijd moeilijk. Ik merk veel gelijkenissen met de komst van Tesla, toen er ook nog veel vragen waren en er geen oplaadinfrastructuur was’, zegt Ann Larosse, de innovatiemanager van ALD Automotive, een leasemaatschappij die waterstofauto’s aanbiedt tegen zo’n 1.000 euro per maand, het hogere segment dus.

Ze verwacht dat bedrijven die ‘iets met waterstof hebben’, van Bekaert tot Atlas Copco, als eerste op de trein springen. Colruyt draagt zijn steentje bij: het heeft al een 25-tal firmawagens op waterstof, meteen het leeuwendeel van de Belgische vloot. ‘De interesse bij het personeel was nog vele malen groter’, benadrukt Raf Flebus, manager van DATS 24.

Momenteel zijn maar twee modellen op de markt: de Toyota Mirai (vanaf 68.600 euro) en de Hyundai Nexo (vanaf 74.000 euro). Die Aziatische autobouwers zijn pioniers in waterstof. ‘Binnen ruim een jaar komt er ook een door waterstof aangedreven versie van de bestelwagen Staria’, zegt Wim Doms, de woordvoerder van Hyundai België.

[....]

TotalEnergies doet wel mee met HyTrucks, een consortium rond waterstofvrachtwagens. ‘We verwachten dat de technologie en de vraag daar sneller zullen komen dan bij passagierswagens’, zegt De Crem. HyTrucks wil een 1.000-tal vrachtwagens uittesten in de driehoek Rotterdam-Antwerpen-Duisburg en TotalEnergies zal daarvoor ook pompen voorzien in ons land.

Ook Shell ziet eerder mogelijkheden voor zwaar wegtransport, maar denkt er niet aan op korte termijn een waterstoftankstation voor het grote publiek uit te rollen. ‘Waterstof is alleen een energiedrager. Om groene waterstof te maken heb je groene elektriciteit nodig, en daar heeft België te weinig van. Het is nuttiger om die eerst in industriële processen te gebruiken waar er geen alternatief is. Dat staat ook zo in de waterstofstrategie van de federale regering’, zegt Emmanuel Mignot, de CEO van Belgian Shell.

De federale regering besliste vorig jaar zwaar in te zetten op groene waterstof om de klimaatdoelstellingen te halen. België wil een importhub worden voor groene waterstof, leider zijn in waterstoftechnologie en een robuuste waterstofmarkt organiseren, maar de waterstofauto neemt daarin geen prominente plaats in. ‘Integendeel’, klinkt het op het kabinet van minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen). ‘Er is te veel energieverlies bij waterstof en elektrificatie is de boodschap.’ De visienota zet vooral in op het industriële gebruik van waterstof. Batterijwagens zijn interessanter omdat die flexibeler kunnen opladen en zelfs stroom terugleveren aan het net.

Zes jaar geleden opende de toenmalige Vlaamse minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) nog het waterstofstation in Zaventem. Van de Vlaamse ambitie om 20 dergelijke stations in Vlaanderen te hebben tegen 2020 is niets meer gehoord.

‘Ik zou daar nu niet mee in de krant willen staan’, zegt professor emeritus Ronnie Belmans, adviseur van de onderzoeksinstelling EnergyVille. ‘De waterstofauto gaat tegen alle wetten van de fysica en de economie in. Ik begrijp dat echt niet. Ofwel wordt waterstof gemaakt van aardgas en is het niet groen. Ofwel wordt het gemaakt van elektriciteit uit het net en dan is er dubbel zoveel CO?-uitstoot als wanneer het rechtstreeks uit aardgas komt.’

Zelfs als er voor de waterstofproductie een aankoopcontract van groene stroom uit pakweg een windpark is, vindt Belmans het geen goed idee omdat groene stroom rechtstreeks gebruiken veel interessanter is. Bij de omzetting naar waterstof gaat veel energie verloren. ‘Door waterstof stijgt de vraag naar elektriciteit en moeten meer gascentrales ingezet worden.’

Belmans ziet ook geen mogelijkheid in de toekomst: ‘Voor rijden op waterstof zul je drie keer meer groene elektriciteit nodig hebben dan bij een e-auto om evenveel kilometers te rijden. En het zal altijd duurder zijn.’ En het gebruiksgemak? ‘Met een snellader tank je een batterij van 500 kilometer vol in 20 minuten. Met waterstof gaat dat wat sneller, maar heb je na 500 kilometer niet sowieso nood aan een koffiepauze?’

Groene moleculen als waterstof en haar afgeleiden (ammoniak en methanol) zijn nodig voor industriële toepassingen, om te varen en om te vliegen. Maar niet voor het wegverkeer of het verwarmen van woningen’, zegt Belmans. De Oostenrijkse regering maakte dezelfde analyse toen ze besliste het schaarse en waardevolle waterstof alleen in te zetten voor de ‘juiste toepassingen’.

Dat waterstof geen Zwitsers zakmes is dat één oplossing is voor alles, is al jaren de boodschap van de energieconsultant Michael Liebreich. Hij rangschikte de tientallen toepassingen van waterstof van de beste (A-label) - ‘onvermijdbaar’ - tot de slechtste (G-label en ‘niet-competitief’). De beste toepassingen liggen in de productie van meststoffen, die nu gigantische hoeveelheden aardgas verbruikt, de scheepvaart, de staalproductie en offroadvoertuigen. Tot de slechtste behoren auto’s met brandstofcellen, metro’s en stadsbussen, lokale bestelwagens en het balanceren van het stroomnet.

Ook de Europese milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) vindt dat waterstof en zijn afgeleiden gereserveerd moeten worden voor toepassingen waar ze het meest nodig zijn, zoals de scheep- en luchtvaart. Ze inzetten voor wegtransport is geen goede zaak voor het milieu en dreigt de energiefactuur voor gezinnen verder op te drijven. Auto’s op groene stroom hebben een totale energetische efficiëntie van 77 procent, terwijl dat voor rijden op groene waterstof maar 30 procent is, berekende T&E.

Complexe logistiek

Dat waterstoftankstations zeldzaam zijn, heeft veel te maken met de kostprijs - om en bij 2 miljoen euro in Wilrijk.
Terwijl een benzinepomp kan putten uit een enorm ondergronds reservoir, is er voor waterstof een halve bovengrondse fabriek nodig met opslag, compressoren en koelers. Het waterstof moet onder een gigantische druk tot 900 bar worden gecomprimeerd.

Ook de logistiek is complex: een tankwagen kan de pomp bevoorraden met 250 kilogram. Dat is de tankinhoud van amper een veertigtal personenwagens of 17 tankbeurten van een van de twee vuilniswagens van een proefproject van de stad Antwerpen en de intercommunale Isvag.

Het waterstofproject van DATS 24 heeft Colruyt kunnen bouwen met een pak lang geleden toegekende subsidies. Het maakt deel uit van een Vlaams-Nederlands Interreg-project dat 6 miljoen euro Europese steun kreeg op een budget van 14 miljoen euro. Maar voorlopig krijgt dat project geen navolging.

PeterCC 14 april 2023 20:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10147501)
(...)

Snellaadprijs is eigenijk verwaarloosbaar aangezien men maar pakweg 8 tot 10% vn de kilometers daar geladen wordt.

Tip: en als men dan toch enkel de snellaadprijs benadrukt (negatieve cherry picking om vals te spelen) om denkbaar een punt te maken vergeet dan ook het gratis laden niet.

En als men 130 kmu in de winter op de snelweg kan aanhouden vergeet dan ook niet het verbruik te melden van een vergelijkbare SUV met verbrandingsmotor en vooral dan tanken bij de dure snelwegtankstations (= dure snellaadstations) hé.
Spelletje eerlijk spelen. Lol.

Het overgrote deel van BEV's zijn bedrijfswagens, met een leasingscontract inclusief laadpas op kosten van de werkgever. Het kan hen geen bal schelen wat de laadprijs is.

Het Oosten 14 april 2023 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10147782)
Nog altijd gatachterijk voor een personenwagen en geen normale mens die zoiets koopt.

De gatachterlijkheid is hieronder te lezen:



En toch...:

Europa wil meer tankstations voor waterstof, en dat is hard nodig: “Over enkele jaren rijden hier duizenden van die auto’s rond.
(GVA, maart 2023.)

maddox 14 april 2023 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10147822)
En toch...:

Europa wil meer tankstations voor waterstof, en dat is hard nodig: “Over enkele jaren rijden hier duizenden van die auto’s rond.
(GVA, maart 2023.)

Europese ambtenaren zijn ambtenaren die de landen van de EU niet meer wilden.

Johan Daelemans 14 april 2023 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10147501)
Hopelijk zijn de ogen nu geopend van de draadstarter.

Ik kijk door de ogen van mensen die bij de laatsten van het peloton horen en die nog willen werken.
Deze groep moet, om rond te komen zich zeer flexibel opstellen en weten vandaag niet waar ze morgen gaan werken.
Het is onzin om er van uit te gaan dat deze groep het zonder wagen kan stellen.
Het is ook onzin om er van uit te gaan dat ze een garage hebben om hun wagen aan daluur prijzen kunnen opladen.
Het is ook onzin dat ze zouden investeren in zonnepanelen gezien deze groep meestal op een -al dan niet gehuurd - appartement woont.

Vergeet even uw propaganda en kijk door hun ogen naar het hele EV-gebeuren en vervolgens naar mijn eerste post.
Antwoord vervolgens op volgende vragen:

Waar en wanneer gaan die mensen hun EV-opladen en aan welke prijs?
Hoe gaat de overheid het verlies aan accijnzen compenseren?

Johan Daelemans 14 april 2023 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10147472)
Toch denk ik er geen weg terug zal zijn.

Dat dachten ze over kerncentrales ook.

Johan Daelemans 14 april 2023 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10147501)
Snellaadprijs is eigenijk verwaarloosbaar aangezien men maar pakweg 8 tot 10% vn de kilometers daar geladen wordt.

Mogelijk kloppen uw cijfers .... vandaag - met een verwaarloosbaar aantal EV's op straat.
En morgen?

Micele 14 april 2023 21:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 10147822)
En toch...:

Europa wil meer tankstations voor waterstof, en dat is hard nodig: “Over enkele jaren rijden hier duizenden van die auto’s rond.
(GVA, maart 2023.)

:lol: 37 en daarvan 25-tal firmawagens, en mogelijk 12 van de waterstoflobby. :rofl: En wie weet hier en daar ene in de showroom van een Toyota of Hyundai-dealer.

Citaat:

Een artificiële samenscholing want auto’s met een brandstofcel op waterstof zijn nog zeldzamer op onze wegen dan Rolls-Royces. De jongste tien jaar werden er 59 ingeschreven waarvan er 37 nog rondrijden.

Ze verwacht dat bedrijven die ‘iets met waterstof hebben’, van Bekaert tot Atlas Copco, als eerste op de trein springen. Colruyt draagt zijn steentje bij: het heeft al een 25-tal firmawagens op waterstof, meteen het leeuwendeel van de Belgische vloot. ‘De interesse bij het personeel was nog vele malen groter’, benadrukt Raf Flebus, manager van DATS 24.
Citaat:

De Toyota Mirai is een automodel van de Japanse autofabrikant Toyota. Het woord Mirai (Japans: ??) betekent letterlijk vertaald: toekomst.

De marktintroductie in Europa was gepland voor september 2015. Het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Denemarken waren de eerste Europese landen waar de Mirai werd uitgebracht, gevolgd door andere landen in 2017.[3] In Duitsland startte de prijs vanaf €60.000.
Complexe logistiek

Dat waterstoftankstations zeldzaam zijn, heeft veel te maken met de kostprijs - om en bij 2 miljoen euro in Wilrijk. Terwijl een benzinepomp kan putten uit een enorm ondergronds reservoir, is er voor waterstof een halve bovengrondse fabriek nodig met opslag, compressoren en koelers. Het waterstof moet onder een gigantische druk tot 900 bar worden gecomprimeerd.

Ook de logistiek is complex: een tankwagen kan de pomp bevoorraden met 250 kilogram. Dat is de tankinhoud van amper een veertigtal personenwagens of 17 tankbeurten van een van de twee vuilniswagens van een proefproject van de stad Antwerpen en de intercommunale Isvag.

Het waterstofproject van DATS 24 heeft Colruyt kunnen bouwen met een pak lang geleden toegekende subsidies. Het maakt deel uit van een Vlaams-Nederlands Interreg-project dat 6 miljoen euro Europese steun kreeg op een budget van 14 miljoen euro. Maar voorlopig krijgt dat project geen navolging.

De Tijd, 7 juni 2022. :-)

Zes jaar geleden opende de toenmalige Vlaamse minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) nog het waterstofstation in Zaventem. Van de Vlaamse ambitie om 20 dergelijke stations in Vlaanderen te hebben tegen 2020 is niets meer gehoord.

Ik zou daar nu niet mee in de krant willen staan’, zegt professor emeritus Ronnie Belmans, adviseur van de onderzoeksinstelling EnergyVille. ‘De waterstofauto gaat tegen alle wetten van de fysica en de economie in. Ik begrijp dat echt niet. Ofwel wordt waterstof gemaakt van aardgas en is het niet groen. Ofwel wordt het gemaakt van elektriciteit uit het net en dan is er dubbel zoveel CO2-uitstoot als wanneer het rechtstreeks uit aardgas komt.’

Zelfs als er voor de waterstofproductie een aankoopcontract van groene stroom uit pakweg een windpark is, vindt Belmans het geen goed idee omdat groene stroom rechtstreeks gebruiken veel interessanter is. Bij de omzetting naar waterstof gaat veel energie verloren. ‘Door waterstof stijgt de vraag naar elektriciteit en moeten meer gascentrales ingezet worden.’

Belmans ziet ook geen mogelijkheid in de toekomst: ‘Voor rijden op waterstof zul je drie keer meer groene elektriciteit nodig hebben dan bij een e-auto om evenveel kilometers te rijden. En het zal altijd duurder zijn.’ En het gebruiksgemak? ‘Met een snellader tank je een batterij van 500 kilometer vol in 20 minuten. Met waterstof gaat dat wat sneller, maar heb je na 500 kilometer niet sowieso nood aan een koffiepauze?’


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be