![]() |
kostprijs elektrisch rijden
Wie nu de ogen nog niet opent zal wel heel snel spijt hebben.
Voor 58kWh / 49,3€ ( 0.85€/kWh snellader) krijg je 224 km. Die 49,3€ is een bedrag zonder accijnzen, dus - als ik het goed begrijp- enkel het BTW bedrag gaat naar vadertje staat. Indien de overheid het verlies aan accijnzen wil compenseren dan moet men bij die 0,85€/kWh nog 40% bij rekenen. Totaalsom komt op 70€ om 200km te rijden ( laadverliezen 5-10% mee verrekend.) ![]() |
Ik betaal 25 cent per kwh en ik verbruik 19 kwh/100 in de winter. Nu is het serieus aan het dalen. Ik zit nog aan 17. Dus tussen de 4,4 en 4,75 € per 100. Equivalent van 2.5l diesel per 100 of zo? Doe het maar met een BMW 4 serie hoor.
|
Citaat:
En als ge het goed kan inplannen, kan je ook rijden met eigen zonnestroom. Ge moet maar een paar €10K aan zonnepanelen, omvormers en thuisaccu plaatsen. |
Toch denk ik er geen weg terug zal zijn. Alle begin is moeilijk maar heel waarschijnlijk zullen mensen binnen 50 jaar moeten lachen met wat wij moesten rijden.
https://www.msn.com/nl-nl/auto/nieuw...2hs&li=BBoPOOe |
Citaat:
Snellaadprijs is eigenijk verwaarloosbaar aangezien men maar pakweg 8 tot 10% vn de kilometers daar geladen wordt. Tip: en als men dan toch enkel de snellaadprijs benadrukt (negatieve cherry picking om vals te spelen) om denkbaar een punt te maken vergeet dan ook het gratis laden niet. En als men 130 kmu in de winter op de snelweg kan aanhouden vergeet dan ook niet het verbruik te melden van een vergelijkbare SUV met verbrandingsmotor en vooral dan tanken bij de dure snelwegtankstations (= dure snellaadstations) hé. Spelletje eerlijk spelen. Lol. |
Citaat:
|
Citaat:
Nee, een kabel moet men enkel bijhebben aan (trage) laadpunten zonder kabel. Hoeveel waterstoftankstations heeft Europa nu? :lol: Aangezien geen kat zo een achterlijke FCEV koopt en echt rijdt worden er zelfs geen meer bijgebouwd. Welke sufferd zou zulke H2-stations nog gaan bevoorraden met H2-tankwagens? Om medelijden te krijgen met het hulpgeroep van die vrouw van de waterstoflobby: Citaat:
De FCEV-verkoop per Europees land in 2022: https://www.fchobservatory.eu/observ...umber-of-fcevs In beste Europees land (Duitsland) werden 34 FCEV nieuw ingeschreven voor het hele jaar hé. De landen in groen vanaf 1 FCEV. 8O |
Citaat:
Q8 dacht 10 jaar geleden ook dat waterstof de toekomst was, ondertussen stappen ze daar weer vanaf, maar hey, waarschijnlijk weet jij het beter. |
Citaat:
Citaat:
Maar een kabel bijhebben is wel veel gemakkelijker dan een waterstofvulslang. |
Citaat:
|
Hyundai gaat verbrandingsmotoren op waterstof produceren vanaf 2025
https://gocar.be/nl/autonieuws/water...ren-vanaf-2025 |
|
Citaat:
De gatachterlijkheid is hieronder te lezen: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En toch...: Europa wil meer tankstations voor waterstof, en dat is hard nodig: “Over enkele jaren rijden hier duizenden van die auto’s rond”. (GVA, maart 2023.) |
Citaat:
|
Citaat:
Deze groep moet, om rond te komen zich zeer flexibel opstellen en weten vandaag niet waar ze morgen gaan werken. Het is onzin om er van uit te gaan dat deze groep het zonder wagen kan stellen. Het is ook onzin om er van uit te gaan dat ze een garage hebben om hun wagen aan daluur prijzen kunnen opladen. Het is ook onzin dat ze zouden investeren in zonnepanelen gezien deze groep meestal op een -al dan niet gehuurd - appartement woont. Vergeet even uw propaganda en kijk door hun ogen naar het hele EV-gebeuren en vervolgens naar mijn eerste post. Antwoord vervolgens op volgende vragen: Waar en wanneer gaan die mensen hun EV-opladen en aan welke prijs? Hoe gaat de overheid het verlies aan accijnzen compenseren? |
Citaat:
|
Citaat:
En morgen? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dat waterstoftankstations zeldzaam zijn, heeft veel te maken met de kostprijs - om en bij 2 miljoen euro in Wilrijk. Terwijl een benzinepomp kan putten uit een enorm ondergronds reservoir, is er voor waterstof een halve bovengrondse fabriek nodig met opslag, compressoren en koelers. Het waterstof moet onder een gigantische druk tot 900 bar worden gecomprimeerd. Ook de logistiek is complex: een tankwagen kan de pomp bevoorraden met 250 kilogram. Dat is de tankinhoud van amper een veertigtal personenwagens of 17 tankbeurten van een van de twee vuilniswagens van een proefproject van de stad Antwerpen en de intercommunale Isvag. Het waterstofproject van DATS 24 heeft Colruyt kunnen bouwen met een pak lang geleden toegekende subsidies. Het maakt deel uit van een Vlaams-Nederlands Interreg-project dat 6 miljoen euro Europese steun kreeg op een budget van 14 miljoen euro. Maar voorlopig krijgt dat project geen navolging. De Tijd, 7 juni 2022. :-) Zes jaar geleden opende de toenmalige Vlaamse minister van Energie Annemie Turtelboom (Open VLD) nog het waterstofstation in Zaventem. Van de Vlaamse ambitie om 20 dergelijke stations in Vlaanderen te hebben tegen 2020 is niets meer gehoord. ‘Ik zou daar nu niet mee in de krant willen staan’, zegt professor emeritus Ronnie Belmans, adviseur van de onderzoeksinstelling EnergyVille. ‘De waterstofauto gaat tegen alle wetten van de fysica en de economie in. Ik begrijp dat echt niet. Ofwel wordt waterstof gemaakt van aardgas en is het niet groen. Ofwel wordt het gemaakt van elektriciteit uit het net en dan is er dubbel zoveel CO2-uitstoot als wanneer het rechtstreeks uit aardgas komt.’ Zelfs als er voor de waterstofproductie een aankoopcontract van groene stroom uit pakweg een windpark is, vindt Belmans het geen goed idee omdat groene stroom rechtstreeks gebruiken veel interessanter is. Bij de omzetting naar waterstof gaat veel energie verloren. ‘Door waterstof stijgt de vraag naar elektriciteit en moeten meer gascentrales ingezet worden.’ Belmans ziet ook geen mogelijkheid in de toekomst: ‘Voor rijden op waterstof zul je drie keer meer groene elektriciteit nodig hebben dan bij een e-auto om evenveel kilometers te rijden. En het zal altijd duurder zijn.’ En het gebruiksgemak? ‘Met een snellader tank je een batterij van 500 kilometer vol in 20 minuten. Met waterstof gaat dat wat sneller, maar heb je na 500 kilometer niet sowieso nood aan een koffiepauze?’ |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be