![]() |
Onderhoudsplicht: kosten voor rusthuis van ouders
1 Bijlage(n)
Citaat: In negen op de tien Vlaamse gemeenten ben je als kind gebonden aan een onderhoudsplicht voor je ouders. Dat blijkt uit een rondvraag van Terzake bij alle 300 Vlaamse gemeenten. De onderhoudsplicht houdt in dat kinderen financieel moeten bijspringen voor de kosten van de rusthuisfactuur van hun ouders, als die dat zelf niet meer kunnen betalen. Toch zijn er ook 28 gemeenten die ervoor kiezen om het systeem niet toe te passen.
Bijlage 117793 Bron: VRT NWS Ik vind die onderhoudsplicht totaal achterhaald. Ik vind niet dat kinderen moeten opdraaien voor de kosten voor een verblijf in een rusthuis van de ouders. |
Ik vind niet dat de overheid zich daar mee moet moeien.
Het enige wat de overheid zou mogen doen, is ervoor zorgen dat het wettelijk kader errond modern en menselijk blijft. |
Citaat:
|
Onderhoudsplicht (kinderen voor ouders)
Gisteren op Ter Zake de discussie over de onderhoudsplicht van kinderen t.o.v. hun ouders.
Het VB was tegen (Cris Janssen) De N-VA was voorstander (Maaike De Vreese) Ik moet zeggen, in deze volg ik het standpunt van het VB, terwijl ik ook oog heb voor de argumentatie van Maaike. De bijzondere commissie is bevoegd om hierover beslissingen te nemen. Ik moet zeggen dat wij hierover deze legislatuur nog maar 5 keer een beslissing hebben moeten nemen. in 3 van de gevallen scholden we de onderhoudsplicht kwijt om billijke redenen. in 1 geval hebben we de onderhoudsplicht afgedwongen, het was niet overdreven veel dat de zoon moest betalen (50 euro/maand). in het laatste geval reduceerden wij het bedrag dat de kinderen, nadat wij ze gehoord hadden, moesten betalen tot 125 euro. Volgens hun inkomen moest de ene 250 euro betalen en de andere iets over de 300 euro. De kinderen kwamen zelf met het bedrag van 125 euro dat ze wilden en konden betalen. Maar eigenlijk heeft het VB gelijk, we betalen genoeg belastingen en voor mensen, die hier nooit iets bijgedragen hebben, zijn er blijkbaar geld, middelen en personeel genoeg. Wat denken jullie hiervan? |
https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...afbfc87b5&ei=7
Guido en zijn vrouw betalen verplicht 900 euro per maand voor woonzorgcentrum van schoonouders: “Getwijfeld om hen terug in huis te nemen” Artikel van Inès Boukhalfa • Gisteren om 17:31 In 90 procent van de Vlaamse gemeenten geldt een onderhoudsplicht. Dat wil zeggen dat kinderen moeten meebetalen voor de kosten van het woonzorgcentrum waar hun ouders verblijven, als die dat zelf niet kunnen betalen. Voor Guido* en zijn vrouw betekent dat een extra kost van 900 euro per maand. Hij doet zijn verhaal aan De Inspecteur: “Binnenkort gaat mijn vrouw met pensioen. Van haar 1.400 euro uitkering moet ze er 900 afstaan”. Ongelooflijk. |
Moeten wij, via belastingen, dan opdraaien voor al die gepensioneerde zandbaklanders die door hun familie naar hier worden gehaald?
|
Dit is de generatie die :
- Heeft moeten instaan voor de opvoeding van hun kinderen. - Zal moeten instaan voor kosten van het rusthuis van hun ouders. Mooie maatschappij waar alles draait om geld. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Schaf de onderhoudsplicht af en welke groep profiteert er het meeste van ?
Juist ja, .... |
Citaat:
In beide eerste gevallen zou dat vervangen moeten worden door een toeslag in functie van het inkomen. Edit: er is nog een draad over. :| |
Zoal ik al zei in een andere draad: onderhoudsplicht en kindergeld afschaffen en vervangen door toelage afhankelijk van inkomen.
|
Ik zou zeggen: onderhoudsplicht, als je ook euthanasie recht krijgt.
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor actieve euthanasie in geval je niet langer handelsbekwaam bent is het wachten tot de RKK onder de kiesdrempel verdwijnt. |
Citaat:
Wat bedoel je met een wettelijk modern menselijk kader ? |
Citaat:
|
Citaat:
Wie betaalt, bepaalt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:42. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be