Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Peeters pleit voor kilometerheffing en premie voor groene wagens. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268736)

reservespeler 22 april 2023 10:40

Peeters pleit voor kilometerheffing en premie voor groene wagens.
 
Blijkbaar moet de wagen nog meer de melkkoe gaan worden.
Naast Europa, dat een benzine- en dieseltaks wilt invoeren, pleit Peeters nu voor de kilometerheffing.

Eerst gooit die totaal onbekwame minister het heel openbaar vervoer door elkaar, waardoor nog minder mensen gebruik kunnen maken van het OV en dan stelt ze vast dat er meer mensen de wagen gebruiken.

Daarbij zijn de talrijke taksen die nu al geheven worden, een vorm van kilometertaks.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230421_96238386

Minister Peeters pleit voor kilometerheffing en premies voor groene wagens
Brussel - De Vlaamse regering blijft ver onder haar klimaatdoelstelling. Nieuwe maatregelen dringen zich op. Open Vld pleit voor een kilometerheffing en premies voor zero-emissiewagens, N-VA staat op de rem.

reservespeler 22 april 2023 11:20

Rest de vraag hoe dat moet gebeuren. Politiek is er allerminst eensgezindheid. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) zegt voluntaristisch te zijn en heeft een pakket aan maatregelen op tafel gelegd. De belangrijkste is de slimme kilometerheffing, waarover al een hele tijd wordt gesproken. Peeters mikt voor de invoering op 2028.

kelt 22 april 2023 11:35

Wel...

Ooit was ik daar voor te vinden.
Nu weet ik al zeker dat het de werkende mens zal zijn die belast wordt en,geleidelijk aan,een lijst van uitzonderingsmaatregelen zal komen voor "behoeftigen" waardoor de werkende mens (die heeft geen behoeftes hé,werken gdvrdmme!)nog meer belast wordt...

En zoals JMDD al jaren geleden opmerkte:

Er BESTAAT al een kilometerheffing,het heet "Brandstofprijs aan de pomp"....


En vooral,teleurstellend: Er BESTAAN geen "groene" wagens,er bestaan inderdaad electrische wagens,maar die zijn niet "groen" of het zou moeten zijn dat ze groen geschilderd zijn....

Ons blaaskens wijsmaken,dat kan blijkbaar nog steeds...Een pensioenbonus moet je verdienen,elke dag!

Ik ben enthousiast e-fietser.MIJ ga je NOOIT horen beweren dat dat "groen" is(hij is champagnekleurig overigens).....hij is ELECTRISCH....dat is het enige wat juist is...

Oma 22 april 2023 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10152126)
Wel...

Ooit was ik daar voor te vinden.
Nu weet ik al zeker dat het de werkende mens zal zijn die belast wordt en,geleidelijk aan,een lijst van uitzonderingsmaatregelen zal komen voor "behoeftigen" waardoor de werkende mens (die heeft geen behoeftes hé,werken gdvrdmme!)nog meer belast wordt...

En zoals JMDD al jaren geleden opmerkte:

Er BESTAAT al een kilometerheffing,het heet "Brandstofprijs aan de pomp"....


En vooral,teleurstellend: Er BESTAAN geen "groene" wagens,er bestaan inderdaad electrische wagens,maar die zijn niet "groen" of het zou moeten zijn dat ze groen geschilderd zijn....

Ons blaaskens wijsmaken,dat kan blijkbaar nog steeds...Een pensioenbonus moet je verdienen,elke dag!

Ik ben enthousiast e-fietser.MIJ ga je NOOIT horen beweren dat dat "groen" is(hij is champagnekleurig overigens).....hij is ELECTRISCH....dat is het enige wat juist is...

Je ziet wat de hele politieke praatbarak tegenwoordig enkel nog maar doet:
Misleiden met voorspellingen en wishful thinking om al jaren vooruit blufpoker te spelen en de bevolking blaaskes wijs te maken met nieuwe woordjes.
En dat voert de leugenmedia dan op als nieuwsgaring en objectieve berichtgeving....:rofl:

Zolang er geen wet in het Staatsblad verschijnt, is dat allemaal koude en hete lucht blazen, fantasiekes en leugens.
Alles wat politiekers nu uitkramen is zelfs de moeite niet meer om te lezen want het is pure bluf uit verkiezingskoorts om aan de vetpotten te kunnen blijven zitten of om eraan te geraken, om speculaties en verdeeldheid te zaaien onder de bevolking over zaken die niet aan de orde zijn om de werkelijkheid en huidige problemen maar niet te hoeven aanpakken.
En dan is het veilig om te liegen over iets dat mogelijk, misschien, ver in de toekomst zou kunnen liggen...politiekers willen vanalles in 2027, 2028, 2035....om maar geen oplossingen te moeten geven voor de huidige problematieken die ze bewust verder laten verrotten.

Peeters pleit voor een kilometerheffing die reeds betaald wordt aan de pomp en premies voor elektrische wagens die ook reeds bestaan...:silly:
Ze denkt zeker dat mensen idioten zijn door elektrische wagens nu opeens groene wagens te noemen alsof er dan premies zouden bijkomen...:twisted:

Merk op dat politiekers telkens dat goochelen met woordjes gebruiken om te kunnen misleiden.
Zo betalen we nu dubbel voor gebruik, uitbreiding en onderhoud van het elektriciteitsnet door het capaciteitstarief dat hetzelfde is als de transport- en distributiekosten....en dan bekennen ze ook nog openbaar dat ze nog steeds weigeren om het net uit te breiden!
We worden dus dubbel bestolen maar het probleem van te weinig capaciteit wordt nog steeds niet opgelost.
En zo zijn er tal van voorbeelden waarmee de schijnheilige politiekers ons bestelen, enkel door wat te goochelen met woordjes:
Transport- en distributiekosten wordt capaciteitstarief
Klimaatopwarming wordt klimaatverandering
Co2-neutraal wordt klimaat-neutraal
Co2-uitstoot wordt broeikasgas-uitstoot
Elektrische auto's worden groene auto's....het is te belachelijk voor woorden..:silly:

Henri1 22 april 2023 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10152113)
Blijkbaar moet de wagen nog meer de melkkoe gaan worden.
Naast Europa, dat een benzine- en dieseltaks wilt invoeren, pleit Peeters nu voor de kilometerheffing.

Eerst gooit die totaal onbekwame minister het heel openbaar vervoer door elkaar, waardoor nog minder mensen gebruik kunnen maken van het OV en dan stelt ze vast dat er meer mensen de wagen gebruiken.

Daarbij zijn de talrijke taksen die nu al geheven worden, een vorm van kilometertaks.


https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230421_96238386

Minister Peeters pleit voor kilometerheffing en premies voor groene wagens
Brussel - De Vlaamse regering blijft ver onder haar klimaatdoelstelling. Nieuwe maatregelen dringen zich op. Open Vld pleit voor een kilometerheffing en premies voor zero-emissiewagens, N-VA staat op de rem.

Ik vind dat er nog ruimte is voor :
- SUV taks boven 1750 Kg
- Pick-up taks.
- Dieseltaks

Oma 22 april 2023 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152182)
Ik vind dat er nog ruimte is voor :
- SUV taks boven 1750 Kg
- Pick-up taks.
- Dieseltaks

Ik vind dat er nog ruimte is voor taksen op (zelfbedienende) politiekers. :twisted:

Skobelev 22 april 2023 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152182)
Ik vind dat er nog ruimte is voor :
- SUV taks boven 1750 Kg
- Pick-up taks.
- Dieseltaks

U treft dat niet zeker? Solidair als het maar uit uw zak niet hoeft te komen?
Nu, mij ook niet maar we betalen al genoeg voor onze mobiliteit. Al weegt die van mij en die van mijn madam wel 2 ton, t zijn geen suv’s, laat staan diesels.

Zipper 22 april 2023 14:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152182)
Ik vind dat er nog ruimte is voor :
- SUV taks boven 1750 Kg
- Pick-up taks.
- Dieseltaks

Taksen en belastingen, daar worden socialisten pas vrolijk van.

Skobelev 22 april 2023 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10152227)
Taksen en belastingen, daar worden socialisten pas vrolijk van.

Zolang ze zelf niet de dupe zijn.

kelt 22 april 2023 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152182)
Ik vind dat er nog ruimte is voor :
- SUV taks boven 1750 Kg
- Pick-up taks.
- Dieseltaks

Een NAUWKEURIGE bepaling van wat "bedrijfswagen" nog kan zijn en ik garandeer U dat veel van die dingen vanzelf gaan verdwijnen...pwoeppp....bijna volledig weg in 5 jaar tijd....

ZONDER taks,meer nog,zonder verdere belasting van de sociale zekerheid ook....;-)

reservespeler 22 april 2023 17:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152182)
Ik vind dat er nog ruimte is voor :
- SUV taks boven 1750 Kg
- Pick-up taks.
- Dieseltaks

Pech voor u beste Henri, mijne pick-up is een dienstvoertuig, de taks zal dus niet pakken.
BTW: voor nieuwe pick-ups is er een BIV en een echte taks ingevoerd.
U komt dus iets te lat.

Dieseltaks is al hoog genoeg, de zelfstandigen trekken die af, degenen die hun dieselvoertuig nodig hebben om te gaan werken, zullen de pineut zijn.
Groot gelijk, we moeten ervoor zorgen dat werken vooral niet loont.

patrickve 22 april 2023 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152182)
Ik vind dat er nog ruimte is voor :
- SUV taks boven 1750 Kg
- Pick-up taks.
- Dieseltaks

En makakkentaks.

reservespeler 22 april 2023 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10152209)
Ik vind dat er nog ruimte is voor taksen op (zelfbedienende) politiekers. :twisted:

Dat vind ik dus niet.
Ik vind dat iedere euro, die naar de politiek gaat, in het licht gehouden mag worden.
Ik denk zelfs dat er heel veel dingen afgeschaft mogen worden voor politiekers, en voor mij mag het met een pak minder politiekers.

reservespeler 22 april 2023 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 10152227)
Taksen en belastingen, daar worden socialisten pas vrolijk van.

2

reservespeler 22 april 2023 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10152232)
Zolang ze zelf niet de dupe zijn.

2

reservespeler 22 april 2023 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 10152314)
En makakkentaks.

2

patrickve 22 april 2023 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10152311)
Groot gelijk, we moeten ervoor zorgen dat werken vooral niet loont.

Dat is nodig omdat die onnozelaars moeten genudged worden om meer van het leven te genieten he :-)

Henri1 22 april 2023 18:53

Weg met die dikke SUV's.
Ze zijn door hun gewicht en hoogte levensgevaarlijk voor andere weggebruikers.

reservespeler 23 april 2023 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152335)
Weg met die dikke SUV's.
Ze zijn door hun gewicht en hoogte levensgevaarlijk voor andere weggebruikers.

Blijkt nu dat de elentrike wagen niet moet onderdoen voor het gewicht.
De hoogte van de wagen kan er net voor zorgen dat de voetganger / fietser het ongeval kan overleven.

Micele 23 april 2023 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152335)
Weg met die dikke SUV's.
Ze zijn door hun gewicht en hoogte levensgevaarlijk voor andere weggebruikers.

Citaat:

https://www.euroncap.com/nl/results/seat/ibiza/47135

Seat Ibiza
Kleine gezinsauto



Inzittende Volwassene 83%
Inzittend Kind 82%
** Kwetsbare weggebruikers 66%
Safety Assist 70%


Getest model SEAT Ibiza 1.0 Eco TSI 'Style', LHD
Type carrosserie - 5 door hatchback
Bouwjaar 2022
Leeggewicht: 1079kg
VIN vanaf welke de beoordeling van toepassing is - VSSZZZKJ0PR000432
Klasse Kleine gezinsauto

** https://cdn.euroncap.com/media/72298...-datasheet.pdf blz 10 details, blz 12 commentaar

Opmerkingen

De motorkap bood overwegend goede of voldoende bescherming aan het hoofd van een aangereden voetganger, met enkele slechte resultaten de basis van de voorruit en op de stijve voorruitstijlen. De bumper bood goede bescherming aan de benen van voetgangers maar bescherming van het bekkengebied was gemengd. Het autonome noodremsysteem (AEB) van de Ibiza kan ook reageren op kwetsbare weggebruikers als bij andere voertuigen. Het systeem presteerde adequaat in tests van zijn reactie op voetgangers en fietsers
Citaat:

https://www.euroncap.com/nl/results/...cherokee/47749

Jeep Grand Cherokee
Grote SUV




Inzittende Volwassene 84%
Inzittend Kind 89%
** Kwetsbare weggebruikers 81%
Safety Assist 81%

Getest model: Jeep Grand Cherokee 2.0 PHEV 'Overland', LHD
Type carrosserie - 5 door SUV
Bouwjaar 2022
Leeggewicht: 2532kg
VIN vanaf welke de beoordeling van toepassing is - all Grand Cherokees
Klasse Grote SUV

**https://cdn.euroncap.com/media/76906...-datasheet.pdf blz 10 , blz 12 commentaar

Opmerkingen

De bescherming van het hoofd was overwegend goed tot voldoende. De bumper bood een goede bescherming aan de benen van voetgangers en bescherming van het bekken was ook goed op alle testlocaties. Het autonome noodremsysteem (AEB) van de Jeep kan reageren op kwetsbare personen weggebruikers en andere voertuigen. Het systeem presteerde goed in tests van zijn reactie op voetgangers en ook in tests van zijn reactie voor fietsers, waarbij botsingen in de meeste gevallen worden vermeden.
1,1 ton vs. 2,5 ton
1,45 m vs. 1,8 m.

0 : 4 ;-) net bij kwetsbare weggebruikers was het verschil het grootste, 15 %-ptn. De redenen staan in de opmerkingen...

Uiteraard zijn er ook veel minder veilige SUVs bij kwetsbare weggebruikers.
Maar veralgemenen kan men niet meer.
Citaat:

https://www.euroncap.com/nl/veilighe...ebruikers-vru/

Bescherming van kwetsbare weggebruikers (VRU)

Naast de beoordeling vanEuro NCAP beoordeelt niet alleen de bescherming die auto'sauto’s hun inzittenden bieden, beoordeelt Euro NCAPmaar ook hoe ze kwetsbare weggebruikers - voetgangers en fietsers - waar ze mee in aanraking zouden kunnen komen, bescherming bieden.

Bij deze tests wordt de potentiële kans op letsel aan het hoofd, het bekken en de boven- en onderbenen van de voetganger beoordeeld. Auto's die goed presteren, kunnen nu extra punten scoren als ze een autonoom noodstopsysteem (AEB) hebben dat voetgangers en fietsers herkent.

Klik hieronder voor meer informatie over deze tests.

Impact op het hoofd
Impact op de bovenbenen
Impact op de onderbenen
AEB Voetganger
AEB Fietser


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be