Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Oprukkende electrificatie, zelfs meer BEV dan diesel ingeschreven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268748)

Micele 23 april 2023 17:36

Oprukkende electrificatie, zelfs meer BEV dan diesel ingeschreven
 
In "ex-dieselland" België heeft de pure electrische auto nu met 15,8% marktaandeel de diesel (11,2%) vlot ingehaald qua nieuwe inschrijvingen (bron Febiac 1e kwartaal)

Nieuwe wagens 2022 | 2023 / (2020)

Benzine : 48,9 % | 47,4 % / (51,8%)
Hybride : 23,7 % | 24,8 % / (10,8%)
Electrisch: 10,3 % | 15,8 % /(3,5%)
Diesel: 16,4 % | 11,2 % / (32,9%)

De CO2-uitstoot - volgens WLTP-norm - van deze nieuw ingeschreven wagens is daardoor voor de eerste keer onder 100 g/km CO2 gedaald met 95 g/km. In 2020 was de nieuwe markt nog goed voor 130,7 g/km CO2.

De Chinese merken klommen van 0,59% marktaandeel naar 1,31% YoY.
(lang geleden zijn de Japanse merken ook zo begonnen)

Citaat:

https://www.tijd.be/ondernemen/auto/.../10461958.html

Tesla racet met Model Y naar top van populairste auto's in België

In de eerste drie maanden van dit jaar zijn in ons land bijna evenveel Tesla Model Y's ingeschreven als in heel 2022.

OLAF VERHAEGHE , 20 april 2023

Voor het eerst worden meer nieuwe elektrische wagens ingeschreven dan wagens met een dieselmotor. Vooral Tesla profiteerde in de eerste maanden van dit jaar van de oprukkende elektrificatie.

De elektrificatie van de autoverkoop in België zet door. Meer dan vier op de tien wagens die in de eerste drie maanden van 2023 werden ingeschreven, zijn elektrische of hybride modellen. Dat blijkt uit de analyse van het eerste kwartaal door de sectorfederatie Febiac.

Alles samen werden 131.484 nieuwe wagens ingeschreven, bijna 30.000 meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar en het hoogste cijfer sinds 2019. 'Na drie moeilijke jaren door de covidpandemie, het conflict in Oekraïne en alle aanvoer- en leveringsproblemen die daarmee gepaard gingen, herstelt de markt eindelijk', zegt Gabriel Goffoy, communicatiedirecteur van Febiac.

Meer elektrisch dan diesel

De geëlektrificeerde wagens komen qua verkoop en aantal inschrijvingen almaar nadrukkelijker in de buurt van de benzine- en dieselmotoren. Tussen januari en maart 2023 waren de benzinewagens goed voor iets meer dan 47 procent van de inschrijvingen, diesels voor 11 procent.

Vorig jaar waren beide motortypes nog goed voor twee op de drie nieuwe inschrijvingen, in 2020 was dat zelfs nog ruim 80 procent. In de eerste maanden van dit jaar zijn meer volledig elektrische auto's (15,8%) ingeschreven dan dieselmodellen.

Wel zijn er grote verschillen tussen particuliere autokopers enerzijds en de professionele klanten en de bedrijfs- en salariswagens anderzijds. Met 68 procent van de particuliere inschrijvingen begin 2023 blijft een benzine veruit het populairst bij particulieren. De volledig elektrische modellen dekken in dat segment nog maar 5 procent van de inschrijvingen.

Bij bedrijven en professionelen is 21,4 procent van de nieuwe inschrijvingen een volledig elektrische auto. Samen met de plug-in- en zelfopladende hybrides is nu meer dan de helft van de bedrijfswagens elektrisch. De bijna 86.500 ingeschreven bedrijfswagens zijn goed voor twee derde van alle nieuwe inschrijvingen. 'Voor elke inschrijving door een particulier staan er twee door een professionele klant', zegt Goffoy.

Veel Tesla's

Vooral Tesla lijkt wel te varen bij de switch naar elektrisch rijden. In de ranglijst van meest verkochte modellen moet de Tesla Model Y (3.140 nieuwe inschrijvingen) alleen de Volvo XC40 (3.231) en de Toyota Yaris (3.141) laten voorgaan. Onder de elektrische modellen komt geen model in de buurt van de compacte Tesla-SUV. In de eerste drie maanden alleen al zijn bijna evenveel exemplaren van de Tesla Model Y ingeschreven als in heel 2022.

Meer dan 83 procent van de nieuw ingeschreven Model Y's waren voor bedrijven of zelfstandigen. Ook de XC40 van Volvo wordt in hoofdzaak als bedrijfs- of salariswagen ingeschreven. Bij particulieren zijn Toyota Yaris, Dacia Sandero en Dacia Duster de populairste modellen.

bron: https://www.febiac.be/public/pressre...D=1468&lang=NL



Steeds meer verschillende markten voor particuliere en professionele klanten

De benzinemotor blijft veruit de favoriete aandrijving voor particuliere klanten (marktaandeel van 68,3%). Met een marktaandeel van 13,1% staat HEV-aandrijving op de tweede plaats in dit klassement, vóór diesel, die de 10%-grens niet meer passeert, maar nog steeds voorloopt op stekkerwagens.



Bij professionele klanten is de situatie helemaal anders. Hoewel de benzinemotor ook het populairst is, heeft deze 'slechts' een marktaandeel van 36,6%. Daarna volgen de stekkerwagens PHEV (24%) en BEV (21,4%).
De doorbraak van geëlektrificeerde motoren heeft een positief effect op de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto's die in het eerste kwartaal zijn ingeschreven, die voor het eerst sinds de invoering van de WLTP-certificeringstest onder de symbolische grens van 100 g/km is gezakt.



De rangschikking op basis van de motorisatie toont de Tesla Model Y als de meest ingeschreven elektrische auto in het eerste kwartaal. Tesla Model Y werd ook in grotere aantallen ingeschreven dan de modellen die de ranglijst aanvoeren voor de andere motorisatie types: Opel Corsa voor benzine, BMW 1-Reeks voor diesel, BMW 3-Reeks en Toyota Yaris voor PHEV- en HEV-hybride motoren. Toch voert de Volvo XC40 het algemene klassement voor alle motoren samen aan.

Hoewel de volumes nog steeds marginaal zijn, groeit het marktaandeel van de nieuwe Chinese spelers. Van 0,59% aan het einde van het eerste kwartaal van 2022 bedraagt het gecombineerde marktaandeel van Aiways, BAIC, BYD, DFSK, FAW, JAC, Lynk & Co, Maxus, MG, Nio en SWM nu 1,31%.

Populairste modellen 2023: https://www.febiac.be/documents_febi...nl3extract.pdf

Henri1 23 april 2023 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152632)
In "ex-dieselland" België heeft de pure electrische auto nu met 15,8% marktaandeel de diesel (11,2%) vlot ingehaald qua nieuwe inschrijvingen (bron Febiac 1e kwartaal)

Nieuwe wagens 2022 | 2023 / (2020)

Benzine : 48,9 % | 47,4 % / (51,8%)
Hybride : 23,7 % | 24,8 % / (10,8%)
Electrisch: 10,3 % | 15,8 % /(3,5%)
Diesel: 16,4 % | 11,2 % / (32,9%)

De CO2-uitstoot - volgens WLTP-norm - van deze nieuw ingeschreven wagens is daardoor voor de eerste keer onder 100 g/km CO2 gedaald met 95 g/km. In 2020 was de nieuwe markt nog goed voor 130,7 g/km CO2.

De Chinese merken klommen van 0,59% marktaandeel naar 1,31% YoY.
(lang geleden zijn de Japanse merken ook zo begonnen)

Wie schrijft die krengen in ?

Juist, bedrijven.

Johan Daelemans 23 april 2023 17:58

Stel dat Oekraïne al helemaal naar een elektrisch wagenpark / verwarming was overgestapt ...
Iemand de moed om in dat geval de gevolgen in te schatten?

maddox 23 april 2023 21:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 10152645)
Stel dat Oekraïne al helemaal naar een elektrisch wagenpark / verwarming was overgestapt ...
Iemand de moed om in dat geval de gevolgen in te schatten?

Dat er veel minder Oekraïnse wagens in Brussel zouden rijden.

Oma 24 april 2023 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10152632)
In "ex-dieselland" België heeft de pure electrische auto nu met 15,8% marktaandeel de diesel (11,2%) vlot ingehaald qua nieuwe inschrijvingen (bron Febiac 1e kwartaal)
....
De CO2-uitstoot - volgens WLTP-norm - van deze nieuw ingeschreven wagens is daardoor voor de eerste keer onder 100 g/km CO2 gedaald met 95 g/km. In 2020 was de nieuwe markt nog goed voor 130,7 g/km CO2.
.......

De diesel wordt uiteindelijk dus misschien wel ingehaald (dat heeft nogal draad, tijd en premiegeld gekost :rofl:) met ocharme 10,3% tov benzine en hybride samen: 61,3% in 2022!
Niks om over te stoefen dus...:twisted:
Want voor het jaar 2023 kun je nog niet eens de helft weten maar wel naar raden.

En de co2-uitstoot? Daar hoeven we helemaal geen rekening meer mee te houden, we kopen dan wel nog wat meer emissies, dan mogen we nog meer uitstoten waarmee we het co2-neutraal bereiken. :rofl:

fox 24 april 2023 08:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10152639)
Wie schrijft die krengen in ?

Juist, bedrijven.

Inderdaad, de bedrijfswagens in belgie zijn altijd al de vergroenende factor geweest in het wagenpark. Binnen 4 a 5 jaar komen al deze 2e handswagens naar de particuliere markt.

fox 24 april 2023 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10152845)
De diesel wordt uiteindelijk dus misschien wel ingehaald (dat heeft nogal draad, tijd en premiegeld gekost :rofl:) met ocharme 10,3% tov benzine en hybride samen: 61,3% in 2022!
Niks om over te stoefen dus...:twisted:
Want voor het jaar 2023 kun je nog niet eens de helft weten maar wel naar raden.

En de co2-uitstoot? Daar hoeven we helemaal geen rekening meer mee te houden, we kopen dan wel nog wat meer emissies, dan mogen we nog meer uitstoten waarmee we het co2-neutraal bereiken. :rofl:

Vanaf juli 2023 zal er geen enkele hybride meer verkocht worden als bedrijfswagen. Dan zal het aandeel alleen maar groter worden. De hybrides gaan eruit en die zullen niet vervangen worden door diesels of benzines hoor.

Oma 24 april 2023 08:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10152851)
Vanaf juli 2023 zal er geen enkele hybride meer verkocht worden als bedrijfswagen. Dan zal het aandeel alleen maar groter worden. De hybrides gaan eruit en die zullen niet vervangen worden door diesels of benzines hoor.

Niet liegen, hé....bedrijven kiezen nog altijd zelf wat ze kopen of leasen als bedrijfswagen...:roll:
Niet de verkoop van hybrides gaan eruit maar de fiscale aftrek voor hybride bedrijfswagens gaat eruit...uiteraard weer om bedrijven te dwingen over te stappen naar full elektrische brol als bedrijfswagen.

Dus de verkoop en de keuze voor een hybride als bedrijfswagen blijft wel bestaan, maar zonder fiscaal voordeel voor het bedrijf. :roll:

En gij denkt dat een bedrijf met werknemers die een bedrijfswagen hebben voor beroepsdoeleinden het risico gaan nemen met bev?
Dat worden nog hilarische en verlieslatende toestanden.
Baas, ik geraak niet meer bij de klant, ik moet eerst minstens 20 minuten opladen....:silly:

Micele 24 april 2023 09:31

Vanaf juli zal er idd nog een extra versnelling zijn naar veel meer ingeschreven BEV.

Uiteraard ook ten koste van het aandeel plug-in hybride (PHEV), en de dieselwagen zal wslk reeds onder 5% eindigen dit jaar.

De PHEV zal in vele markten ook de diesel aflossen in de dure klasse:
https://www.autoreview.nl/nieuws/aut...2-in-nederland

Zien we overal in Europa.

fox 24 april 2023 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10152868)
Niet liegen, hé....bedrijven kiezen nog altijd zelf wat ze kopen of leasen als bedrijfswagen...:roll:
Niet de verkoop van hybrides gaan eruit maar de fiscale aftrek voor hybride bedrijfswagens gaat eruit...uiteraard weer om bedrijven te dwingen over te stappen naar full elektrische brol als bedrijfswagen.

Dus de verkoop en de keuze voor een hybride als bedrijfswagen blijft wel bestaan, maar zonder fiscaal voordeel voor het bedrijf. :roll:

En gij denkt dat een bedrijf met werknemers die een bedrijfswagen hebben voor beroepsdoeleinden het risico gaan nemen met bev?
Dat worden nog hilarische en verlieslatende toestanden.
Baas, ik geraak niet meer bij de klant, ik moet eerst minstens 20 minuten opladen....:silly:

Als jij niet begrijpt dat bedrijven voor de financieel meest gunstige optie gaan, dan heeft een verdere discussie geen zin natuurlijk.

1. Elektrische wagens zijn goedkoopst voor bedrijven
2. Er is geen enkel bedrijf die zijn werknemers meer dan 6 uur per dag in een wagen gaat laten rondrijden. Dat is inefficiëntie troef. Dus uw oplaadprobleem is een niet bestaand probleem

Mambo 24 april 2023 14:07

T'is wachten op de taksen om daar beter zicht op te krijgen.

Eenmaal de voordelen weg zijn zullen de nadelen besproken worden.

De schoofzak 24 april 2023 16:55

Zelfs al zouden 90 procent van de nieuw verkochte wagens puur elektrisch zijn, als het voertuig met zijn context errond niet beantwoordt aan mijn mobiliteitsbehoefte, dan koop ik het niet.

Tegelijk: vanaf dat het wel zou beantwoorden, dan koop ik het wel. Ik ben zeker niet a priori tegen.
(Had ik nog in mijn woning gewoond ipv in mijn huidig appartement, dan had ik zeker zonnepanelen. Dat zou misschien de laadpaalstress voldoende op de achtergrond geduwd hebben ...)

Micele 24 april 2023 18:01

1 Bijlage(n)
Als de verkoop 90% BEV is in Vlaanderen in de jaren stilletjes (wel in Noorwegen momenteel) zul je zelden nog een appartement vinden zonder gemeenschappelijke laadvoorzieningen.

Tenzij men natuurlijk graag in een verwaarloosde en waardeloze woonomgeving wilt wonen. :-P

Citaat:

https://stroohm.be/individueel-of-co...mede-eigendom/

Individueel of collectief laadpalen plaatsen in mede-eigendom?
Citaat:

https://www.fluvius.be/nl/duurzame-m...=1682354972037

Ik woon in een appartement. Hoe laad ik mijn elektrische wagen op?

Scenario 1 – Je laadt op in groep via een collectieve aanpak

Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. In samenspraak met Fluvius reserveer je als gemeenschap een specifiek vermogen voor deze groep laadpunten.

Van zodra er meer dan 2 laadpunten worden geïnstalleerd is slim laden via een systeem van ‘load balancing’ verplicht .

Dit scenario vereist goede afspraken met de mede-eigenaars, maar biedt heel wat voordelen:

In functie van het aantal ingeplugde wagens en de ingestelde parameters (bv. de gewenste vertrektijd), verdeelt het centrale systeem het beschikbare vermogen slim over de aangesloten laadpunten. Je laadt dus steeds aan de hoogst mogelijke snelheid op.

Herr Flick 25 april 2023 09:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10152850)
Inderdaad, de bedrijfswagens in belgie zijn altijd al de vergroenende factor geweest in het wagenpark. Binnen 4 a 5 jaar komen al deze 2e handswagens naar de particuliere markt.

En dan zit ge met een electrische voituur met een accu in van 5 jaar oud... Geef mijn portie maar aan fikie.

Herr Flick 25 april 2023 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10153144)
Als jij niet begrijpt dat bedrijven voor de financieel meest gunstige optie gaan, dan heeft een verdere discussie geen zin natuurlijk.

1. Elektrische wagens zijn goedkoopst voor bedrijven
2. Er is geen enkel bedrijf die zijn werknemers meer dan 6 uur per dag in een wagen gaat laten rondrijden. Dat is inefficiëntie troef. Dus uw oplaadprobleem is een niet bestaand probleem

Ik heb ooit voor een bedrijf gewerkt met een kleine 500 auto's in de fleet, nu die stonden niet allemaal heel de dag op de parking, want meestal bij klanten. Maar stel u voor dat er 50 van binnen staan (directie , verkopers / engineers ) die binnen zijn en die sluiten allemaal hun voituur aan op de laadpaal van de parking / bedrijventerrein Dan gaan ze dat piekske toch voelen op het net hoor.

Idem met een winkel van een kameraad hier wat verder ik denk dat m een 10 tal laadpalen heeft laten zetten voor zijn klanten. Vooruitziend, die gast heeft een neus voor zaken. Hij zal wel nen goeien deal gedaan hebben. Maar ook daar als al die palen bezet staan, trekt dat de stroom naar beneden.

Intussen heb ik hier nog nergens een nieuw cabine bij zien komen. Dat hier in t straat staat er al zeker 40 jaar, dat in de wijk hierachter ook.

Allee ja ik wil maar zeggen, het is allemaal heel schoon en modern, maar op een gegeven moment vliegen de zekeringen eruit he als ze niet gaan upgraden.

Herr Flick 25 april 2023 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10153335)
Als de verkoop 90% BEV is in Vlaanderen in de jaren stilletjes (wel in Noorwegen momenteel) zul je zelden nog een appartement vinden zonder gemeenschappelijke laadvoorzieningen.

Tenzij men natuurlijk graag in een verwaarloosde en waardeloze woonomgeving wilt wonen. :-P

Men moet dan nog kunnen he Micele ik heb in den tijd dat ik in zo een blokkendoos woonde een garage gehuurd, daar had ik dat bvb kunnen regelen. Maar als je buiten moet parkeren, hangt het van de voorzieningen af die er zijn.

Op kantoor moderne parkeergarage, volgens mij 0 mogelijkheid om te laden. Enkel in t straat 1 of 2 palen. Als je dan thuis niet kunt laden omdat je bvb in een rijhuis woont waar in geen 2 km in de omtrek een laadpaal te vinden is, en ge denkt ik zal op t werk wel laden, dan zijt ge al gezien he.

BigF 25 april 2023 10:09

Ik heb niks tegen Tesla en voor mijn part rijdt iedereen rond met wat hij gelukkig is maar over één bijkomend nadeel aangaande die Tesla Model Y hoor je nooit wat.

Of het nu goed rijdt, het financieel interessant is, er laadpalen genoeg staan,.... daar gaat het al vaak genoeg over en dat interesseert me helemaal geen ene reet.

Mijn probleem is dat er tegenwoordig zoveel Tesla Model Y's rondrijden dat ik het stilaan een aanslag op de goeie smaak begin te vinden.
Je rijdt naar de bakker, komt er op die 2km drie tegen en zit de rest van de dag in je ogen te wrijven.

Shit seg, wat zijn dat mottige bakken. En heel het land rijdt er mee rond.
Is er geen bedrijf dat aftermarket-koetswerken maakt voor die gruwels? Gewoon buitenkomen zou op die manier al een pak aangenamer zijn.

chris k 25 april 2023 10:18

Artikel 3.82, § 2 van het Burgerlijk Wetboek
-maar dit kan slechts onder bepaalde strikt omschreven voorwaarden wanneer er sprake is van een rechtmatig belang: de infrastructuur is reeds aanwezig, er zal belangrijke schade ontstaan aan de gemeenschappelijke delen of er is geen sprake van een optimalisatie.

Bij ons zouden we het al kunnen tegenhouden .....aan de overzijde van de straat is er een bedrijf waar we na kantooruren kunnen laden ....16 laadplaatsen .

Als iedereen wil laden in zijn garage gaat er een grote kost zijn garageplein helemaal open leggen ....de huidige kabel is 3x2,5mm naar elke garage waar er verlichting en stopcontact is ( niet iedereen heeft dit ) .

fox 25 april 2023 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10153579)
Ik heb ooit voor een bedrijf gewerkt met een kleine 500 auto's in de fleet, nu die stonden niet allemaal heel de dag op de parking, want meestal bij klanten. Maar stel u voor dat er 50 van binnen staan (directie , verkopers / engineers ) die binnen zijn en die sluiten allemaal hun voituur aan op de laadpaal van de parking / bedrijventerrein Dan gaan ze dat piekske toch voelen op het net hoor.

Idem met een winkel van een kameraad hier wat verder ik denk dat m een 10 tal laadpalen heeft laten zetten voor zijn klanten. Vooruitziend, die gast heeft een neus voor zaken. Hij zal wel nen goeien deal gedaan hebben. Maar ook daar als al die palen bezet staan, trekt dat de stroom naar beneden.

Intussen heb ik hier nog nergens een nieuw cabine bij zien komen. Dat hier in t straat staat er al zeker 40 jaar, dat in de wijk hierachter ook.

Allee ja ik wil maar zeggen, het is allemaal heel schoon en modern, maar op een gegeven moment vliegen de zekeringen eruit he als ze niet gaan upgraden.

Ik heb een casestudy gezien van een bedrijf dat nu reeds een volledig elektrische vloot heeft. Gaat om 50 wagens. Het werkt in korte lijnen als volgt. Werknemers komen binnen en hangen zich allemaal aan de paal. Het systeem ziet hoeveel batterij de werknemer nog heeft en vervolgens nemen ze bepaalde parameters in de gaten.

1. Hoeveel brengen de zonnepanelen momenteel op?
2. Welke afspraken bij klanten heeft persoon X nog vandaag en wanneer vertrekt hij weer op kantoor (dat weet het systeem via de agenda van de werknemer)
3. Hoe ver is het naar huis

Op basis van die parameters beslist het systeem wie eerst geladen wordt, wie erna geladen wordt en wie eigenlijk helemaal geen laadbeurt nodig heeft. Zeer slimme loadbalancing.

chris k 25 april 2023 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10153610)
Ik heb niks tegen Tesla en voor mijn part rijdt iedereen rond met wat hij gelukkig is maar over één bijkomend nadeel aangaande die Tesla Model Y hoor je nooit wat.

Of het nu goed rijdt, het financieel interessant is, er laadpalen genoeg staan,.... daar gaat het al vaak genoeg over en dat interesseert me helemaal geen ene reet.

Mijn probleem is dat er tegenwoordig zoveel Tesla Model Y's rondrijden dat ik het stilaan een aanslag op de goeie smaak begin te vinden.
Je rijdt naar de bakker, komt er op die 2km drie tegen en zit de rest van de dag in je ogen te wrijven.

Shit seg, wat zijn dat mottige bakken. En heel het land rijdt er mee rond.
Is er geen bedrijf dat aftermarket-koetswerken maakt voor die gruwels? Gewoon buitenkomen zou op die manier al een pak aangenamer zijn.

Elke Tesla is een kopie die men in een krimpoven ....of lokale groeihormonen heeft gegeven .


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be