Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Het bedrog van het rijbereik elektrische auto's (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268777)

daiwa 25 april 2023 22:47

Het bedrog van het rijbereik elektrische auto's
 
Nog maar eens de bevestiging wat veel mensen al weten.

Citaat:

Ons gemiddelde testverbruik met de BMW iX1 bedroeg uiteindelijk 23,2 kWh/100 kilometer, wat zich vertaalde in een effectief rijbereik van 275 kilometer. Daarmee blijft de elektrische SUV steken op 65% van de beloofde actieradius.

https://www.autogids.be/autonieuws/d...box=1682086260

fox 25 april 2023 23:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10153987)
Nog maar eens de bevestiging wat veel mensen al weten.

Vreemd dat u het nooit gehad hebt over het bedrog met betrekking tot het rijbereik van benzine en diesels.

daiwa 25 april 2023 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10153989)
Vreemd dat u het nooit gehad hebt over het bedrog met betrekking tot het rijbereik van benzine en diesels.

Omdat bij alle auto's die ik gehad heb geen enkele was waar het rijbereik slechts 65% bedroeg van het opgegeven rijbereik.

Micele 25 april 2023 23:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10153991)
Omdat bij alle auto's die ik gehad heb geen enkele was waar het rijbereik slechts 65% bedroeg van het opgegeven rijbereik.

Laat mij er eens regelmatig mee rijden en ik ben zeker dat het verbruik gemakkelijk kan verdubbelen, zeker in de winter zoals bij die iX1. :lol:

Dus dat is maar 50% van het opgegeven rijbereik.
En zot moet je daarvoor helemaal niet doen, gewoon binnen snelheidslimieten. Zelfs zonder snelweg.

En van zowat alles vind ik ook een link daarvan zoals jij ook een link vond.

Citaat:

https://www.demorgen.be/nieuws/koude...agen~be2570ba/

"Koude motor en stadsverkeer verdubbelen verbruik dieselwagen"

De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen. Dat stelt VAB na een onderzoek. De mobiliteitsclub vergeleek het verbruik van een Toyota Auris op benzine, op diesel en met een hybride aandrijving.

23 maart 2011

Details: https://docplayer.nl/9058195-De-comb...-uitstoot.html

Skobelev 26 april 2023 07:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10153989)
Vreemd dat u het nooit gehad hebt over het bedrog met betrekking tot het rijbereik van benzine en diesels.

Die laatste twee zijn wel veel eenvoudiger en veel sneller bij te laden....

fox 26 april 2023 07:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10153991)
Omdat bij alle auto's die ik gehad heb geen enkele was waar het rijbereik slechts 65% bedroeg van het opgegeven rijbereik.

https://www.autoreview.nl/autotests/...vo-xc40-wakker

Het is dan ook zo erg niet gesteld met de Ix1 hoor.

Theoretisch verbruik tussen 16.8 en 18.1 volgens wltp.

Citaat:

Na een verdere kennismaking over deels uitdagende binnendoor-weggetjes geeft de boordcomputer van de BMW iX1 een verbruik van 19 kWh/100 km aan
Ik weet niet wat die vorige tester met die wagen heeft uitgestoken, maar als je wil kan je met elk soort wagen ver boven het aangegeven verbruik komen.

reservespeler 26 april 2023 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10153987)
Nog maar eens de bevestiging wat veel mensen al weten.

Oei, dat ziet er niet goed uit.
Lijkt sterk op sjoemelelentrikkers.

reservespeler 26 april 2023 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10153989)
Vreemd dat u het nooit gehad hebt over het bedrog met betrekking tot het rijbereik van benzine en diesels.

Klopt ook hoor, maar het verschil was nog nooit zo groot.

reservespeler 26 april 2023 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10153991)
Omdat bij alle auto's die ik gehad heb geen enkele was waar het rijbereik slechts 65% bedroeg van het opgegeven rijbereik.

2

reservespeler 26 april 2023 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10153999)
Laat mij er eens regelmatig mee rijden en ik ben zeker dat het verbruik gemakkelijk kan verdubbelen, zeker in de winter zoals bij die iX1. :lol:

Dus dat is maar 50% van het opgegeven rijbereik.
En zot moet je daarvoor helemaal niet doen, gewoon binnen snelheidslimieten. Zelfs zonder snelweg.

En van zowat alles vind ik ook een link daarvan zoals jij ook een link vond.

Ik kan dat ook hoor, zo lang het maar bergaf gaat.

fox 26 april 2023 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10153991)
Omdat bij alle auto's die ik gehad heb geen enkele was waar het rijbereik slechts 65% bedroeg van het opgegeven rijbereik.

https://www.autoblog.nl/nieuws/buk-m...ite-niet-32810

chris k 26 april 2023 09:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10153999)
Laat mij er eens regelmatig mee rijden en ik ben zeker dat het verbruik gemakkelijk kan verdubbelen, zeker in de winter zoals bij die iX1. :lol:

Dus dat is maar 50% van het opgegeven rijbereik.
En zot moet je daarvoor helemaal niet doen, gewoon binnen snelheidslimieten. Zelfs zonder snelweg.

En van zowat alles vind ik ook een link daarvan zoals jij ook een link vond.

Wanneer ga je zelf een EV kopen ?

Micele 26 april 2023 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 10154142)
Wanneer ga je zelf een EV kopen ?

Als jij stopt met zagen. :lol:

Herr Flick 26 april 2023 10:34

De mijne verstookt zelf minder dan ik verwacht had, allee ja als ik wat braaf ben.

En dan nog is dat eigenlijk nog vrij vlot rijden.

Micele 26 april 2023 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10154040)
https://www.autoreview.nl/autotests/...vo-xc40-wakker

Het is dan ook zo erg niet gesteld met de Ix1 hoor.

Theoretisch verbruik tussen 16.8 en 18.1 volgens wltp.

Ik weet niet wat die vorige tester met die wagen heeft uitgestoken, maar als je wil kan je met elk soort wagen ver boven het aangegeven verbruik komen.

Naja Autogids testers zijn nu ook niet echt de referentie van ervaren EV-testers in de winter, lol.

Autogids refereert trouwens meestal naar Noorwegen voor degelijke wintertesten om vele BEV direct te vergelijken in dezelfde omstandigheden.
Zelfs naar dezelfde test die ik hier herhaal:
https://www.autogids.be/autonieuws/t...uto-koude.html

De BMW iX1 is dus ook uitvoerig getest in Noorwegen bij koudere temperaturen tot -10°C door de NAF:

draad https://forum.politics.be/showthread.php?t=267851 :

9e plaats op 28 geteste BEV, 21,26 % verschil met WLTP-normverbruik. Haalde nog altijd 337 km.

Citaat:

Modell | WLTP-rekkevidde | Oppnådd rekkevidde| Prosentavvik, rekkevidde
Model | WLTP-bereik | bereikt rijbereik | Percentage afwijking van WLTP-rijbereik.

Tesla Model S Standard 634 | 530 | 16,40%
Mercedes EQE 300 614 409 | 33,39%
BMW i7 xDrive60 595 424 | 28,74%
NIO ET7 580 434 | 25,17%
BMW i4 eDrive40 565 434 | 23,19%
Tesla Model X Plaid 543 444 | 18,23%
Nissan Ariya 2WD 533 400 | 24,95%
Volkswagen ID.5 Pro 526 378 | 28,14%
Byd Han 521 406 | 22,07%
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt 515 389 | 24,47%
Skoda Enyaq Coupe RS 510 338 | 33,73%
Toyota BZ4X 2WD 503 323 | 35,79%
Voyah Free 501 391 | 21,96%
Hongqi E-HS9 465 303 | 34,84%
Kia Niro EV 460 343 | 25,43%
Tesla Model Y 2WD 455 337 | 25,93%
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 345 ¡ 24,01%
Mercedes EQB 250 452 334 | 26,11%
MG ZS LR 440 352 | 20,00%
JAC e-JS4 433 323 | 25,40%
BMW iX1: 428 | 337 | 21,26%
Renault Megane 428 318 | 25,70%
MG 4 425 338 | 20,47%
Kia EV6 GT 424 349 | 17,69%

BYD Atto 3 420 311 | 25,95%
Volkswagen ID Buzz 408 310 | 24,02%
MG 5 380 313 | 17,63%
MG Marvel R 370 308 | 16,76%
Maxus Euniq6 354 317 | 10,45%

De 8 EVs in het groen deden het beter en-of de constructeurs waren wat voorzichtiger met hun WLTP-opgave.

Of Ranking geplakt via Autogids link:
Citaat:

RANKING MODEL RIJBEREIK WLTP RIJBEREIK TEST VERSCHIL
1 Maxus Euniq 6 354 km 317 km -10,45%
2 Tesla Model S Standard Range 634 km 530 km -16,40%
3 MG Marvel R 370 km 308 km -16,76%
4 MG 5 380 km 313 km -17,63%
5 Kia EV6 GT 424 km 349 km -17,69%
6 Tesla Model X Plaid 534 km 444 km -18,23%
7 MG ZS EV 440 km 352 km -20,00%
8 MG 4 425 km 338 km -20,47%
9 BMW iX1 428 km 337 km -21,26%
10 BYD Han 521 km 406 km -22,07%

https://www.autogids.be/autonieuws/t...uto-koude.html
De Europese WLTP is trouwens nooit bij "wintertemperaturen" (labo op de rollen), daar is trouwens ook een aparte draad van, om het grote verschil met de Amerikaanse EPA norm te verduidelijken.

TheFourHorsemen 26 april 2023 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10153991)
Omdat bij alle auto's die ik gehad heb geen enkele was waar het rijbereik slechts 65% bedroeg van het opgegeven rijbereik.

Nee?

Mijn auto verbruikt zogezegd 4 liter per 100 km. Denkt u dat ik dat gemiddeld verbruik in realiteit kan benaderen?

Dat lukt me enkel als ik urenlang rechtdoor kan rijden in 6de versnelling aan maximaal 70km per uur.

65% zal het misschien niet zijn maar toch zeker niet meer dan 75% hoor.

fred vanhove 26 april 2023 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 10154142)
Wanneer ga je zelf een EV kopen ?

Niemand koopt dat. Iedere EV die rondrijdt is een salaris of bedrijfswagen.

TheFourHorsemen 26 april 2023 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10154267)
Niemand koopt dat. Iedere EV die rondrijdt is een salaris of bedrijfswagen.

Neen.

Ongeveer 15% is particulier.

Micele 26 april 2023 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 10154324)
Neen.

Ongeveer 15% is particulier.

In Nederland (2022) zelfs 42% particuliere kopers en leasing (privaat leasing) van BEV.

2021: 38%, 2020: 23%

https://ecar.nl/wp-content/uploads/2...oek-2022_0.pdf blz 11

In België was het aandeel 12,9% particuliere kopers van BEV ober het ganse jaar 2022, bron Febiac.

Citaat:

https://www.febiac.be/public/pressreleases.aspx?ID=1448

ANALYSE VAN DE BELGISCHE AUTOMARKT IN 2022

Zo werd 87,1% van de in 2022 ingeschreven BEV's ingeschreven door bedrijven of zelfstandigen, terwijl particulieren 12,9% van de nieuwe elektrische autobezitters vertegenwoordigen.
Dat blijft gestaag oplopen, dus alvast richting 20% tegen einde 2023.

Fredje vertelt graag onwaarheden voor te trollen, ik let er al niet meer op.

fred vanhove 26 april 2023 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 10154324)
Neen.

Ongeveer 15% is particulier.

Wat bedoel je met particulier ? Een gewone werknemer ? Ik vind andere cijfers die me veel geloofwaardiger lijken:roll:

Maar 3 procent van de elektrische auto’s wordt gekocht door particulieren

Volgens Touring zou slechts 3,3 procent van de nieuw aangekochte elektrische auto’s gekocht worden door particulieren, wat toch heel weinig is.

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...-particulieren


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be