| Micele |
26 april 2023 10:41 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox
(Bericht 10154040)
https://www.autoreview.nl/autotests/...vo-xc40-wakker
Het is dan ook zo erg niet gesteld met de Ix1 hoor.
Theoretisch verbruik tussen 16.8 en 18.1 volgens wltp.
Ik weet niet wat die vorige tester met die wagen heeft uitgestoken, maar als je wil kan je met elk soort wagen ver boven het aangegeven verbruik komen.
|
Naja Autogids testers zijn nu ook niet echt de referentie van ervaren EV-testers in de winter, lol.
Autogids refereert trouwens meestal naar Noorwegen voor degelijke wintertesten om vele BEV direct te vergelijken in dezelfde omstandigheden.
Zelfs naar dezelfde test die ik hier herhaal:
https://www.autogids.be/autonieuws/t...uto-koude.html
De BMW iX1 is dus ook uitvoerig getest in Noorwegen bij koudere temperaturen tot -10°C door de NAF:
draad https://forum.politics.be/showthread.php?t=267851 :
9e plaats op 28 geteste BEV, 21,26 % verschil met WLTP-normverbruik. Haalde nog altijd 337 km.
Citaat:
Modell | WLTP-rekkevidde | Oppnådd rekkevidde| Prosentavvik, rekkevidde
Model | WLTP-bereik | bereikt rijbereik | Percentage afwijking van WLTP-rijbereik.
Tesla Model S Standard 634 | 530 | 16,40%
Mercedes EQE 300 614 409 | 33,39%
BMW i7 xDrive60 595 424 | 28,74%
NIO ET7 580 434 | 25,17%
BMW i4 eDrive40 565 434 | 23,19%
Tesla Model X Plaid 543 444 | 18,23%
Nissan Ariya 2WD 533 400 | 24,95%
Volkswagen ID.5 Pro 526 378 | 28,14%
Byd Han 521 406 | 22,07%
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWt 515 389 | 24,47%
Skoda Enyaq Coupe RS 510 338 | 33,73%
Toyota BZ4X 2WD 503 323 | 35,79%
Voyah Free 501 391 | 21,96%
Hongqi E-HS9 465 303 | 34,84%
Kia Niro EV 460 343 | 25,43%
Tesla Model Y 2WD 455 337 | 25,93%
Hyundai Ioniq 5 4WD 454 345 ¡ 24,01%
Mercedes EQB 250 452 334 | 26,11%
MG ZS LR 440 352 | 20,00%
JAC e-JS4 433 323 | 25,40%
BMW iX1: 428 | 337 | 21,26%
Renault Megane 428 318 | 25,70%
MG 4 425 338 | 20,47%
Kia EV6 GT 424 349 | 17,69%
BYD Atto 3 420 311 | 25,95%
Volkswagen ID Buzz 408 310 | 24,02%
MG 5 380 313 | 17,63%
MG Marvel R 370 308 | 16,76%
Maxus Euniq6 354 317 | 10,45%
|
De 8 EVs in het groen deden het beter en-of de constructeurs waren wat voorzichtiger met hun WLTP-opgave.
Of Ranking geplakt via Autogids link:
Citaat:
RANKING MODEL RIJBEREIK WLTP RIJBEREIK TEST VERSCHIL
1 Maxus Euniq 6 354 km 317 km -10,45%
2 Tesla Model S Standard Range 634 km 530 km -16,40%
3 MG Marvel R 370 km 308 km -16,76%
4 MG 5 380 km 313 km -17,63%
5 Kia EV6 GT 424 km 349 km -17,69%
6 Tesla Model X Plaid 534 km 444 km -18,23%
7 MG ZS EV 440 km 352 km -20,00%
8 MG 4 425 km 338 km -20,47%
9 BMW iX1 428 km 337 km -21,26%
10 BYD Han 521 km 406 km -22,07%
https://www.autogids.be/autonieuws/t...uto-koude.html
|
De Europese WLTP is trouwens nooit bij "wintertemperaturen" (labo op de rollen), daar is trouwens ook een aparte draad van, om het grote verschil met de Amerikaanse EPA norm te verduidelijken.
|