Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De Lijn wordt beboet in LEZ door de schuld van de vlaamse regering. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268805)

Oma 28 april 2023 19:28

De Lijn wordt beboet in LEZ door de schuld van de vlaamse regering.
 
Het openbaar vervoer De Lijn wordt gedwongen om te rijden met vervuilende dieselbussen door de schuld van de vlaamse regering die weigerde te investeren in elektrische bussen voor het openbaar vervoer.

Hoe schijnheilig de politiekers zijn: eerst LEZ invoeren om zich heiliger als de paus voor te doen tegen vervuiling en voor het milieu (maar met het pluimen van de burgers die WEL mogen vervuilen als ze maar betalen!) en nu wordt het OPENBAAR VERVOER, De Lijn, gestraft met boetes voor de bussen op vuile diesel in LEZ omdat de vlaamse dievenbende verzuimde om te investeren en op tijd te zorgen voor de vervanging door elektrische bussen.
Het is dus de schuld van de vlaamse regering dat De Lijn lez-boetes moet betalen.
En nu gaat De Lijn dus de vervuilende bussen op diesel ruilen met de propere elektrische bussen op het platteland om de boetes te vermijden door de LEZ van de steden en het platteland mag nu wel vervuild worden?! 8O
Je wordt toch kotsmisselijk van de corruptie, de tweezakkerij, hypocrisie en het plichtsverzuim van de schijnheilige politiek in dit apenland! :evil:
Citaat:

https://pnws.be/tweedehands-dieselbu...in-lez-steden/

Een Belgenmop, maar dan niet om te lachen.

Dat de groene transitiedroom onrealistisch en dwaas is, wordt op een pijnlijke manier duidelijk uit een bestuursnota van De Lijn.
De krant ‘Het Laatste Nieuws’ kon die inkijken en concludeerde: “Dit is gewoon te zot voor woorden.”

De grote Vlaamse steden zijn al enkele jaren LEZ-zones.
Wie vervuilt, betaalt.
En dat geldt ook voor De Lijn.
Die betalen zich blauw aan boetes, omdat er gewoon niet genoeg elektrische bussen zijn.
Van de 2.200 bussen die De Lijn momenteel gebruikt, rijdt 70 procent op diesel. 29 procent is een ‘hybride’, die zowel een dieselmotor als elektrische batterij aan boord heeft.
Minder dan 1 procent rijdt helemaal proper: 0,7 procent is elektrisch (zestien stuks) en 0,2 procent gebruikt waterstof (vijf stuks).
Volgens de directie heeft de Vlaamse overheid de afgelopen vijftien jaar te weinig geïnvesteerd in nieuwe lijnbussen, waardoor er in totaal 435 te weinig werden aangekocht.

De Vlaamse regering wil tegen 2025 geen vervuilende CO²-uitstoot meer dus door lijnbussen in de steden.
Onmogelijk.
Dat is als tegen de wind in plassen en hopen dat je niet nat wordt.
Volgens schattingen van De Lijn zelf zullen zij door de te trage vervanging van oude bussen vanaf 2026 jaarlijks 30 miljoen euro aan LEZ-boetes moeten betalen.
Om dat miljoenenverlies tegen te gaan, heeft De Lijn een plan bedacht.

Ze gaan alle elektrisch spul dat nu op het platteland rijdt naar de steden verhuizen en die van het platteland vervangen door vervuilende tweedehands dieselbussen. Die exemplaren mogen daar namelijk wél nog rondrijden omdat er geen strenge uitstootnormen bestaan.

Belgischer kan het niet. Opgelost, toch?

Dadeemelee 28 april 2023 19:58

Ik zou willen zeggen dat het voor één keer niet direkt de schuld is van de Vlaamse Regering. Die LEZ zones worden ingevoerd door de burgemeesters van steden en gemeenten zonder de minste coördinatie met anderen of enige lange termijnplanning.
De burger is er al het slachtoffer van en mag ophoesten voor een nieuwe auto.
En de Lijn mag nu al zijn nieuwere bussen naar Antwerpen en co sturen. De parking moet dan maar de verontreiniging opvangen.

Die LEZ zoals ze nu zijn zijn gewoon egoistische beslissingen van burgemeesters.

patrickve 28 april 2023 20:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10155678)
Die LEZ zoals ze nu zijn zijn gewoon egoistische beslissingen van burgemeesters.

Groot gelijk :-)

Het zorgt tenminste voor problemen ! Zo hoort het: vervuiling elders !

daiwa 28 april 2023 22:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10155678)
Ik zou willen zeggen dat het voor één keer niet direkt de schuld is van de Vlaamse Regering. Die LEZ zones worden ingevoerd door de burgemeesters van steden en gemeenten zonder de minste coördinatie met anderen of enige lange termijnplanning.
De burger is er al het slachtoffer van en mag ophoesten voor een nieuwe auto.
En de Lijn mag nu al zijn nieuwere bussen naar Antwerpen en co sturen. De parking moet dan maar de verontreiniging opvangen.

Die LEZ zoals ze nu zijn zijn gewoon egoistische beslissingen van burgemeesters.

Zonder rekening te houden met de kleine man.

Oma 29 april 2023 00:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10155678)
Ik zou willen zeggen dat het voor één keer niet direkt de schuld is van de Vlaamse Regering. Die LEZ zones worden ingevoerd door de burgemeesters van steden en gemeenten zonder de minste coördinatie met anderen of enige lange termijnplanning.
De burger is er al het slachtoffer van en mag ophoesten voor een nieuwe auto.
En de Lijn mag nu al zijn nieuwere bussen naar Antwerpen en co sturen. De parking moet dan maar de verontreiniging opvangen.

Die LEZ zoals ze nu zijn zijn gewoon egoistische beslissingen van burgemeesters.

Jawel, het is wel, zoals altijd, de schuld van de politieke machthebbers.
Wie heeft burgemeesters anders de uitbreiding van macht gegeven om voor hun stukske grond apart zelf wettelijke beslissingen (die anders door het federaal/vlaams parlement moeten genomen worden) voor LEZ te kunnen nemen? Toch de wetgevers en de politieke machthebbers in de regeringen, dat is zo handig om verantwoordelijkheden/schuld af te schuiven of een hete patat door te kunnen schuiven. :roll:

Bovendien is het direct de schuld van de vlaamse regering door niet te investeren voor hun aankomende "groene transitie" door vervuilende dieselbussen tijdig te vervangen met elektrische bussen, ze hebben er 15 JAAR de tijd voor gehad....in elk geval toch al zeker voor bussen in steden met LEZ.

Nu moet De Lijn, het OV, boetes betalen voor het plichtsverzuim van de vlaamse regering die had moeten zorgen dat de vervuilende diesel stadsbussen intussen volledig vervangen waren door elektrische bussen, voor die overgang hadden ze meer dan tijd genoeg.
En het schandaligste: nu krijgt het platteland de vervuilende diesels door de schuld van de vlaamse regering en de burgemeesters met hun LEZ zever.

Rudy 29 april 2023 00:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10155658)
Het openbaar vervoer De Lijn wordt gedwongen om te rijden met vervuilende dieselbussen door de schuld van de vlaamse regering die weigerde te investeren in elektrische bussen voor het openbaar vervoer.

Hoe schijnheilig de politiekers zijn: eerst LEZ invoeren om zich heiliger als de paus voor te doen tegen vervuiling en voor het milieu (maar met het pluimen van de burgers die WEL mogen vervuilen als ze maar betalen!) en nu wordt het OPENBAAR VERVOER, De Lijn, gestraft met boetes voor de bussen op vuile diesel in LEZ omdat de vlaamse dievenbende verzuimde om te investeren en op tijd te zorgen voor de vervanging door elektrische bussen.
Het is dus de schuld van de vlaamse regering dat De Lijn lez-boetes moet betalen.
En nu gaat De Lijn dus de vervuilende bussen op diesel ruilen met de propere elektrische bussen op het platteland om de boetes te vermijden door de LEZ van de steden en het platteland mag nu wel vervuild worden?! 8O
Je wordt toch kotsmisselijk van de corruptie, de tweezakkerij, hypocrisie en het plichtsverzuim van de schijnheilige politiek in dit apenland! :evil:

De Lijn zou ook vroeger kunnen inspelen op de vraag.
Dit is niet de fout van de overheid, wel van wie momenteel de meeste subsidies krijgt. De Lijn dus.

Herr Flick 29 april 2023 06:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10155678)
Ik zou willen zeggen dat het voor één keer niet direkt de schuld is van de Vlaamse Regering. Die LEZ zones worden ingevoerd door de burgemeesters van steden en gemeenten zonder de minste coördinatie met anderen of enige lange termijnplanning.
De burger is er al het slachtoffer van en mag ophoesten voor een nieuwe auto.
En de Lijn mag nu al zijn nieuwere bussen naar Antwerpen en co sturen. De parking moet dan maar de verontreiniging opvangen.

Die LEZ zoals ze nu zijn zijn gewoon egoistische beslissingen van burgemeesters.

ik koop daar geen nieuwe auto voor zulle, ik laat de lokale middenstand daar gewoon links liggen.

reservespeler 29 april 2023 06:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10155763)
ik koop daar geen nieuwe auto voor zulle, ik laat de lokale middenstand daar gewoon links liggen.

Strak plan, en waarschijnlijk het enige dat zal werken.

Xenophon 29 april 2023 08:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10155763)
ik koop daar geen nieuwe auto voor zulle, ik laat de lokale middenstand daar gewoon links liggen.

Trouwens, wanneer je zoals ik in Deurne Noord woont, dan moet je niet naar het centrum van de stad gaan om in Marokkaanse winkels te shoppen; we hebben die hier op elke hoek van elke straat.

Erw 29 april 2023 08:35

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220531_97587119
Citaat:

Maar net zoals in 2020 sprong de Vlaamse regering in de bres met een extra ‘coronatoelage’, waardoor de omzet vorig jaar licht is gestegen, tot 1,13 miljard euro, waarvan maar liefst 1 miljard euro dotatie is. Met andere woorden: slechts 13 procent van de inkomsten komt uit de verkoop van tickets en abonnementen. Dat is historisch laag, en de impact van corona laat zich ook dit jaar nog voelen, verwacht ?*directeur-generaal Ann Schoubs.
Door corona?
Heh nee, door de maatregelen van hun sponsors.
Die boetes zijn net hetzelfde: vestzak broekzak operaties.
Nepboetes.
Als je iemand 11 ipv 10 euro geeft en je geeft die een boete van 1 euro dan is die 10 euro gewoon terug.

Ook typerend: 1.3 van de 10 euro's waarmee De Lijn vanalles koopt incluis loon chauffeurs, komt van klanten.
De andere 8.7 euro's komen van niet klanten.
Dat is als de uitbating van een winkel die 8 keer zoveel kost als de inhoud van hun kassa, maar die kan blijven bestaan door de klanten van andere winkels meer te doen betalen.

Vlad 5 mei 2023 06:01

Waarom besloot De Lijn in eerste instantie om minder vervuilende elektrische bussen zo goed als leeg over het minder bevolkte platteland te laten rijden en de vervuilende kankerverwekkende diesels bomvol in de dichtbevolkte (rand)stad ? Dat zou men zich beter afvragen in plaats van te beginnen zeiken over de LEZ die mensenlevens redt, het leven in de stad ietsje dragelijker maakt en dringend dient uitgebreid te worden naar de stadsrand.

reservespeler 5 mei 2023 06:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10155658)
Het openbaar vervoer De Lijn wordt gedwongen om te rijden met vervuilende dieselbussen door de schuld van de vlaamse regering die weigerde te investeren in elektrische bussen voor het openbaar vervoer.

Hoe schijnheilig de politiekers zijn: eerst LEZ invoeren om zich heiliger als de paus voor te doen tegen vervuiling en voor het milieu (maar met het pluimen van de burgers die WEL mogen vervuilen als ze maar betalen!) en nu wordt het OPENBAAR VERVOER, De Lijn, gestraft met boetes voor de bussen op vuile diesel in LEZ omdat de vlaamse dievenbende verzuimde om te investeren en op tijd te zorgen voor de vervanging door elektrische bussen.
Het is dus de schuld van de vlaamse regering dat De Lijn lez-boetes moet betalen.
En nu gaat De Lijn dus de vervuilende bussen op diesel ruilen met de propere elektrische bussen op het platteland om de boetes te vermijden door de LEZ van de steden en het platteland mag nu wel vervuild worden?! 8O
Je wordt toch kotsmisselijk van de corruptie, de tweezakkerij, hypocrisie en het plichtsverzuim van de schijnheilige politiek in dit apenland! :evil:

De Lijn is een autonoom overheidsbedrijf, de directie mag / moet / kan zelf beslissen wat ze met de miljoenen subsidies doet.

Herr Flick 5 mei 2023 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 10158108)
Waarom besloot De Lijn in eerste instantie om minder vervuilende elektrische bussen zo goed als leeg over het minder bevolkte platteland te laten rijden en de vervuilende kankerverwekkende diesels bomvol in de dichtbevolkte (rand)stad ? Dat zou men zich beter afvragen in plaats van te beginnen zeiken over de LEZ die mensenlevens redt, het leven in de stad ietsje dragelijker maakt en dringend dient uitgebreid te worden naar de stadsrand.

Zijn het geen zelfstandige uitbaters die op die lijnen rijden die ervoor gekozen hebben hun bus park te electrificeren.

Ge kunt dan niet verwachten dat berdrijf x dat lijn Y pacht zijn bussen gaat geven aan de mannen die in t stad rondrijden he.

BigF 5 mei 2023 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10155678)
Ik zou willen zeggen dat het voor één keer niet direkt de schuld is van de Vlaamse Regering. Die LEZ zones worden ingevoerd door de burgemeesters van steden en gemeenten zonder de minste coördinatie met anderen of enige lange termijnplanning.
De burger is er al het slachtoffer van en mag ophoesten voor een nieuwe auto.
En de Lijn mag nu al zijn nieuwere bussen naar Antwerpen en co sturen. De parking moet dan maar de verontreiniging opvangen.

Die LEZ zoals ze nu zijn zijn gewoon egoistische beslissingen van burgemeesters.

Inderdaad.

Dit is één van de typische gevolgen van de 'om-ter-groenste'-strijd.
En als er iemand lelijk voor aangekeken mag worden zijn het wel degelijk de burgemeesters die zo'n LEZ ingevoerd hebben. Want die LEZ werden sneller ingevoerd dan dat een normaal mens er eens over na kan denken.

Met als gevolg dat De Lijn nu nagenoeg met de rug tegen de muur wordt gezet. Op een paar maanden tijd het hele busarsenaal vervangen is natuurlijk niet haalbaar. Maar jaarlijks 30 miljoen betalen aan LEZ boetes is natuurlijk ook niet aan te raden. Of ze moeten de prijzen van de ticketten verhogen maar dan is het kot ook weer te klein.

Hopelijk gaan door 'groene' uitzaaiingen als deze meer en meer mensen inzien dat men op het groene gebied stilaan het noorden kwijt is en maar wat in het wilde weg rondschiet. Dit wordt stilletjes aan absurd.

Mambo 5 mei 2023 19:07

Ze zullen wel een onderling akkoordje maken.

Of de stad zit zonder volk en de lijn zonder geld.

Hoewel ze sinds groen al lang zonder geld zitten.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be