Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De officiële Vlaamse Canon. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=268898)

Dadeemelee 9 mei 2023 11:18

De officiële Vlaamse Canon.

Hij is er!

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230509_93591790

Valt nogal mee, niet teveel patriotische onzin.
Wat denk je?

Skobelev 9 mei 2023 11:23

Geen interesse.

Weyland 9 mei 2023 11:23

Ziet er goed uit. Geschiedenis zou inderdaad zo feitelijk mogelijk moeten zijn. In een verdeeld land als het onze geen synecure, dus ik vind het goed gedaan.

Sowieso ben ik toch in geschiedenis als onderwerp geïnteresseerd dus veel wist ik toch al.

maddox 9 mei 2023 11:31

Lijkt wel geschreven door iemand die er zo flets mogelijke bonenpap van wou maken.

DucDEnghien 9 mei 2023 11:44

De fiere minister Ben Weyts (N-VA) presenteert vandaag de langverwachte Vlaamse canon.

djimi 9 mei 2023 12:03

Blijkbaar zijn zowel Louis Paul Boon als Aalst Carnaval over het hoofd gezien door de samenstellers van de "Vlaamse Canon", en dat vind ik erg jammer :-(

Ik vraag me ook af waarom Wannes Van De Velde evenmin vermeld is :?

Herr Flick 9 mei 2023 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10160601)
Lijkt wel geschreven door iemand die er zo flets mogelijke bonenpap van wou maken.

Ja,

grotendeels wel een goed lijstje, al vraag ik me af wat die racistische pipo van een Brel daar tussen staat te doen. Als er dan toch ne Waalsen artiest tussen moeten staan had dan ene genomen die wel op iets trekt. Die mannen van Telex bvb Dan Lacksman of Marc Moulin Ja den Dan leeft nog dus de Marc dan maar.

1302 dan maar als overkoepelend nummer genomen , triestig, 2 keer stevig de fransen en collaborateurs over de kling gejaagd.

alllee dat had beter gekund.

fox 9 mei 2023 12:15

Ik ben verbaasd dat zovelen hier al de tijd gevonden hebben om het te lezen.

Skobelev 9 mei 2023 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door djimi (Bericht 10160617)
Blijkbaar zijn zowel Louis Paul Boon als Aalst Carnaval over het hoofd gezien door de samenstellers van de "Vlaamse Canon", en dat vind ik erg jammer :-(

Ik vraag me ook af waarom Wannes Van De Velde evenmin vermeld is :?

En dat de Dermonezen er wel in staan is nog het ergste....:evil:

Zonder onze Zwerte Maan was er zelfs geen boekdrukkunst geweest. :roll:

Herr Flick 9 mei 2023 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10160633)
En dat de Dermonezen er wel in staan is nog het ergste....:evil:

Zonder onze Zwerte Maan was er zelfs geen boekdrukkunst geweest. :roll:

Ja den Dirk zal het moeten blijven doen met een standbeeld op dat klein marktpleintje van jullie.

Henri1 9 mei 2023 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10160593)
Hij is er!

Wat denk je?

En dat na 3 jaar …….

Ik ben niet onder de indruk.

BigF 9 mei 2023 13:54

Oke, we hebben hier een lijstje van dingen die hier ooit gebeurd zijn en mensen die hier ooit geleefd hebben. Een beetje een uitgeschreven soort "Verhaal van Vlaanderen". Maar dan gelukkig zonder T. Waes.
Tof.

En wat nu?
Wat doen we hiermee? Waar wordt dit voor gebruikt? Zat hier iemand op te wachten? En zo ja; waarom?

Henri1 9 mei 2023 14:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10160694)
Oke, we hebben hier een lijstje van dingen die hier ooit gebeurd zijn en mensen die hier ooit geleefd hebben. Een beetje een uitgeschreven soort "Verhaal van Vlaanderen". Maar dan gelukkig zonder T. Waes.
Tof.

En wat nu?
Wat doen we hiermee? Waar wordt dit voor gebruikt? Zat hier iemand op te wachten? En zo ja; waarom?

De boer ploegt rustig voort hé.

BigF 9 mei 2023 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10160698)
De boer ploegt rustig voort hé.

Inderdaad.
Maar omdat de boer heeft meebetaald om dit lijstje op te stellen zou hij toch graag weten wat het nut ervan is.
;-)

Henri1 9 mei 2023 14:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10160699)
Inderdaad.
Maar omdat de boer heeft meebetaald om dit lijstje op te stellen zou hij toch graag weten wat het nut ervan is.
;-)

Dat moet je aan de orkestleider vragen.

De schoofzak 9 mei 2023 14:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10160593)
Hij is er!

Wat denk je?

Wat ik denk?

Dat er door een aantal mensen veel heisa op voorhand over gemaakt werd. Heisa, of smalend doen, apriori bestempelen als imperialistisch i.p.v. nationalistisch ...

Maar of dat aantal mensen zich gaan afvragen waarom ze zoveel tam tam maakten? Of zich rekenschap gaan geven wie hen dat allemaal inlepelde dat ze best veel heisa zouden maken ... ?

De schoofzak 9 mei 2023 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10160694)
Tof.

En wat nu?

Exact hetzelfde als wat we doen met onze kennis die we tijdens heel ons schoolleven en daarna opdeden, bijvoorbeeld:
- de hoofdstad van Engeland is Londen.
(ik ging laatst op city trip naar Londen, ik heb er geen moment bij stilgestaan dat het de hoofdstad van Engeland was ... maar ik heb er toch van genoten)
- de vierkantswortel van 25 is 5.
(nie veel meer nodig gehad sedert ik afstudeerde)
- de dikke darm maakt deel uit van ons spijsverteringsstelsel.
(aje moe kakke, moeje kakken is belangrijker)
- de Franse vertaling van "de school is gesloten" is niet " l'école est fermé" maar wel " l'école est fermée.
(voulez vous coucher avec moi ce soir?)

Dus mijn vraag aan BigF is nu: wat doe jij met die kennis? Kan je dat eens kernachtig formuleren. Want ik geef nu toe: ik krijg dat moeilijk uitgelegd in één zinnetje.

Vette Pois(s)on 9 mei 2023 15:54

fier zijn?

schaamte moet de vlaming kennen

fox 9 mei 2023 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10160671)
En dat na 3 jaar …….

Ik ben niet onder de indruk.

Jawadde, jij was er ook snel bij om hem te lezen. Mag ik vragen waar u het boek gekocht hebt?

quercus 9 mei 2023 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10160596)
Geen interesse.

Ik begrijp niet hoe iemand het in zijn hoofd haalt om mordicus zulk een controversieel onderwerp op papier (of internet) te willen zetten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be