![]() |
kwaliteit Vlaams onderwijs blijft dalen
De rampzalige resultaten uit het internationale leesonderzoek PIRLS doen ons onderwijs op zijn grondvesten daveren. De vraag van één miljoen: hoe kunnen we ooit het tij keren?
In 2006 behoorden Vlaamse leerlingen nog tot de top van het internationale leesklasje. Vandaag is de situatie niets minder dan dramatisch. De problemen simpelweg afschuiven op corona en verder hopen op beterschap, is geen optie. “De pandemie hééft er sterk ingehakt, maar andere buurlanden en Wallonië houden wel stand”, zegt PIRLS-onderzoekster Katrijn Denies (KU Leuven). “Er is dus meer aan de hand.” Na elke slechte internationale peiling regent het meningen en oplossingen van experts, koepels en vakbonden. Maar over één ding is iedereen het eens: het is onze collectieve verantwoordelijkheid als samenleving om het tij te keren. Uiteraard hebben scholen daarin een cruciale rol te spelen: het zijn zij die onze kinderen gestructureerd leren lezen. Het ding is: sinds de vorige dramatische resultaten uit PIRLS is er wel degelijk veel gebeurd. Een Vlaams-Nederlandse taalraad boog zich over de kwestie en publiceerde leidraden voor scholen om beter leesonderwijs te geven. Leerkrachten gingen meer dan ooit op nascholing om zich effectieve leesmethodes eigen te maken. Er kwam een grootschalig ‘leesoffensief’ over de beleidsdomeinen heen. En er gaat vandaag opnieuw meer lestijd naar lezen: 267 uur per schooljaar in 2021 tegenover 248 in 2016. “Het effect van die kleine kentering kunnen we vandaag onmogelijk al zien in de huidige PIRLS-resultaten”, zegt Pedro De Bruyckere, coördinator van het kenniscentrum Leerpunt. Een donkere wolk die boven elke onderwijsdiscussie hangt is het lerarentekort. Geen goed leesonderwijs zonder leraar voor de klas. “Vanuit onderzoek weten we wat werkt en wat niet”, zegt Jordi Casteleyn, professor taaldidactiek Nederlands aan de Universiteit Antwerpen (UA). “Nu is het zaak om scholen voldoende te ondersteunen om dat waar te maken.” Oproep aan ouders Maar de PIRLS-onderzoekers merken op dat het onderwijs alleen niet alle problemen kan oplossen. Pijnlijk is de vaststelling dat Vlaamse ouders hun kinderen zo weinig met letters en boekjes voeden voor ze naar school gaan. En opmerkelijk is het lage aandeel Vlaamse kinderen dat thuis altijd Nederlands spreekt en de grote groep die met honger naar school gaat. Voor onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) zijn het allemaal signalen dat ouders zélf een groot verschil kunnen maken. “Breng je kinderen buiten de schooluren in contact met Nederlands, lees veel verhaaltjes voor, ga naar de bibliotheek, lees zelf”, zegt hij. Niemand die tegenspreekt dat ouders een belangrijke rol spelen, maar volgens het katholiek onderwijs heeft ook de Vlaamse regering een verpletterende verantwoordelijkheid. “We verwachten dat de overheid nu eindelijk het kansarmoede doortastend aanpakt”, zegt topman Lieven Boeve. Denies: “Het kan niet aan de ouders zelf zijn om dat allemaal te ontdekken en op te lossen. Er is een grote rol weggelegd voor omkaderende organisaties. Héél de samenleving moet aan hetzelfde zeel trekken.” Sommige experts vullen dat idee heel ruim in. Als we boeken en lezen belangrijk vinden, moeten we dat óveral tonen, klinkt het. “Als ik in Antwerpen-centraal de trein neem, zie ik nooit affiches van de nieuwste boeken”, zegt Casteleyn. “In de metro van Londen en Parijs is dat totaal anders. Of wat moeten we denken van gemeentebesturen die kleine bibliotheken sluiten omdat die te klein en onrendabel zijn? Waarom zouden bedrijven dan niet kunnen inspringen? Het zijn zij die op de lange termijn geconfronteerd zullen worden met werknemers die veel minder kunnen.” |
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191006_04648550 Citaat:
|
Citaat:
|
Betere leraars eh.
|
50% van de kinderen spreekt amper Vlaams met zijn of haar ouders. Het Islam onderwijs schiet omhoog van 13 naar 25%, maar de omvolking is een fabeltje. Hoe lang gaat links dat discours eigenlijk nog volhouden en hoe lang gaat links de mensen die dat aankaarten nog in het racistenhokje proberen duwen?
|
Waar is Ben ?
|
Het is al gezegd, ik herhaal met andere woorden:
men vergelijkt appelen met peren. Een klasje van 20 jaar geleden is niet hetzelfde als een klasje van vandaag. Een kwart van de actuele schoolkinderen trekt het gemiddelde erg omlaag, en omdat de onderwijzenden in dat kwart relatief teveel aandacht moeten besteden, trekt het de vaardigheid van de andere drie kwarten ook omlaag. Een schoktherapie is nodig. Maatregelen, zo streng als vaccinaties en mondmaskers, zijn nodig. Bijvoorbeeld (bijvoorbeeld, onder andere ..:) Kleuters die niet klaar zijn voor het eerste studiejaarke, moeten een jaartje "overdoen" in een taalbad-overgangsklas. Op kosten van hun ouders. Of toch minstens deels op kosten van hun ouders. |
Citaat:
Het is vrij eenvoudig: verklaar ze vogelvrij, en laat vrij wapendracht onder burgers toe. Meer moet dat niet zijn. Zeggen dat we "fier" zijn op onze "schild en vriend" en het niet over willen doen. Het voordeel van de mensen de vrijheid te schenken om hun problemen kunnen op te lossen is dat: 1) het niks kost. 2) mensen nadien niet meer kunnen komen klagen: ze hadden immers zelf de mogelijkheden om de problemen te verwijderen. En het is nog goed voor 't klimaat, en het verbruik van stroom ook. |
|
Citaat:
< ... Eigenlijk zou het onderwijs beter bij de politiek worden weggehaald... > uit: https://www.knack.be/nieuws/belgie/o...ng-doorvoeren/ (het hierboven door forumgenoot "N-Vb" gelinkte artikel) |
Citaat:
|
Ben Weyts wijst naar iedereen behalve hemzelf....
Als verkeersminister hielp hij de boel naar de botten.
Het onderwijs...... "U wijst naar iedereen behalve uzelf": oppositie wil dat Ben Weyts verantwoordelijkheid neemt na slechte onderwijsresultaten In het Vlaams Parlement is deze namiddag gedebatteerd over de neergang van het leesniveau van Vlaamse leerlingen. De partijen wijzen elk andere schuldigen aan voor de problemen in het onderwijs. Minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) riep het parlement op één front te vormen om het tij te keren. ![]() https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05...ams-parlement/ |
Citaat:
|
Als kinderen niet door hun examens geraken dan moet je ze laten zitten.
Na een jaar of drie schieten er geen meer over. En daar knelt het eh? De volgende leraar moet ook zijn getal hebben en de school moet zijn quota halen voor de broodnodige subsidies. Steek het niet op de leerlingen dus. |
in het Vlaams parlement, commissie onderwijs, begint de frank precies te vallen.
Maar er was daar een snuggere Van Gucht die voorstelde om binnen 10 jaar het niveau van het onderwijs op te trekken. Parole, parole, parole words, words, words, bla, bla, bla |
De strategie is duidelijk
Ben maakt de volgende generatie kiezers dommer. Die kiezen dan voor het BLOK. |
Citaat:
Dus ja, het is de minister zijn fout dat hij al die kroezelbollekes niet uit het onderwijs heeft gezuiverd, of de mensen de toelating niet heeft gegeven om dat zonder problemen zelf mogen op te kuisen. Maar de vraag is maar of hij dat wel kon, die toelating geven om die kroezelbollekes uit te laten zuiveren. Wa peisde ? Dus nee, Ben maakt de volgende generatie kiezers niet dommer, die zijn dat gewoon vanuit hun cultuur. Het is omdat die niet geelimineerd werden dat het onderwijs naar de kloten is gegaan, en het was inderdaad niet moeilijk om die te elimineren, maar ge moet het wel nog beslissen. Zo een klein boelekes zijn gemakkelijker te elimineren dan wanneer ze groot en gespierd zijn he. Maar daar denkt men ook allemaal niet aan. |
Nr. Partij Begin Einde
1 Jan Lenssens CVP 22/dec/81 10/dec/85 2 Theo Kelchtermans CVP 10/dec/85 18/okt/88 3 Hugo Weckx CVP 3/feb/88 18/okt/88 4 Daniël Coens CVP 18/okt/88 21/jan/92 5 Luc Van den Bossche SP 21/jan/92 28/sep/98 6 Eddy Baldewijns SP 28/sep/98 13/jul/99 7 Marleen Vanderpoorten VLD 13/jul/99 20/jul/04 8 Frank Vandenbroucke sp.a 20/jul/04 13/jul/09 9 Pascal Smet sp.a 13/jul/09 25/jul/14 10 Hilde Crevits CD&V 25/jul/14 2/okt/19 11 Ben Weyts N-VA 2/okt/19 heden |
Citaat:
|
Citaat:
Bedankt voor de toelichting. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be