![]() |
schouwing voor motoren
komt er dan ook een Motopass voor motoren ?
|
Wie of wat heeft het over schouwing voor motoren ?
|
Citaat:
Allee ja de staat van uw remmen en banden is toch nogal belangrijk en of het chasis al dan niet krom is. |
Ik ben voorstander.
Ook moet er meer controle komen op de lawaaihinder van sommige motoren en quads. |
Citaat:
Yep, da's Henri ten voeten uit. Citaat:
|
ik ben geen voorstander voor een jaarlijkse schouwing
de schouwing voor verkoop is er nu toch |
Ik zie er de zin niet van in.
Er rijden de nodige motorfietsen rond met verwijderde kat, met uit de uitlaat verwijderde dB-killer en met wat al nog dat niet legaal, niet gehomologeerd is. Het gaat dan door de band om handige jongens, of met handige vrienden, die er wel voor zullen zorgen dat hun motorfiets probleemloos door de keuring komt. Enkele uren later is die originele uitlaat en wat nog meer al terug vervangen door het lawaaierige en ongezuiverde spul plus al het ander illegaal spul. Die keuring, dat gaat niet werken, wordt een slag in het water. Onze overheid zal er alleen, zoals gewoonlijk, de gewone, goedmenende burger mee treffen. |
Citaat:
Maar dat probleem ga je niet oplossen met een technische keuring. Bij de technische keuring zullen die zich wel aanbieden met hun nette, originele uitlaat. |
Citaat:
Hoeveel lawaai mag een motor (of auto) eigenlijk maken. Zo te zien hangt veel af van de uitlaat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ze zijn daar mee gestopt, multinova taken waren veel veiliger. |
Citaat:
Omdat oompje roverheid een paar vriendjes die leuke enveloppekes doorspelen een monopolie geeft, daarom. Waarom geen systeem waarbij men mensen een echte reden geeft om naar de keuring te gaan, zoals een korting op baantaks of via de verzekering? |
Citaat:
Maar de controle is niet eenvoudig. Dit is de norm: https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...L0024-20131211 Voor een motorfiets >175cc is de norm maximaal 80dB. Hoe je dat moet meten staat beschreven vanaf pagina 456. Ik kan me voorstellen dat lokale politiediensten daar niet willen aan beginnen. |
Ik ben zelf ook motorrijder maar heb in principe niks tegen de keuring van motoren zolang het maar niet enkel om de poen te doen is.
Want simpel is die keuring volgens mij niet. Naar wat ik begrijp keurt men momenteel vooral op zicht. Ik vraag me af hoe je de werking van de remmen of ophanging of stuurinrichting,... op zicht kan controleren? Of de stevigheid van het kader? Bij veel motoren moet je de motor half uitkleden om nog maar zicht op het kader te krijgen. En ja, pinkers, lichten en klaxon,... die kan je keuren maar is het de moeite om daarvoor naar de keuring gehaald te worden? Ik meen te weten dat je tegenwoordig na een ongeval ook naar de keuring moet met je motor. Ik zie het al gebeuren; je komt daar aan met een dikke Goldwing en de keurder moet 'op zicht' gaan bepalen of die motor nog rijvaardig genoeg is?? Dat is pure slapstick. Het enige wat je op zicht aan zo'n Goldwing kan zien is een hoop plastic en chroom. Of moet-ie gewoon nog hard genoeg blinken om er de baan mee op te mogen? Dus ja; geen probleem met keuring zolang die maar extra waarde of veiligheid toevoegt en dat doet ze volgens mij voorlopig niet. Daarnaast moet men ook rekening houden met het feit dat er qua motoren jarenlang een doe-maar-op-cultuur heeft geheerst. Zolang er ergens een kadernummer te ontdekken was mocht je er de baan mee op. Beetje hypocriet om die nu plots allemaal naar de keuring te gaan sleuren en nakijken op 'origenele onderdelen'. Qua geluid ligt volgens mij de oplossing niet bij de keuring maar bij controle onderweg. Er is niets zo snel gewisseld als een (stel) uitlaatdemper(s) op een motor. Ik wissel mijn twee dempers (open carbon MET db-killer en E-keurmerk) op minder dan 10 minuten. Twee bouten los, demper eraf schuiven, andere erop schuiven, bouten terug vast. Voor geen enkele motorrijder is dat teveel moeite als-ie naar de keuring moet. Maar in plaats van alle keuringscentra met zo'n apparatuur uit te rusten kan men dat beter onderweg doen. Hoe moeilijk kan dat zijn? Een vastgelegde procedure (bv op 5 meter achter de motorfiets een meting bij stationair en eentje bij een paar stoten volgas, daar een gemiddelde van et voila) en gewoon onderweg controleren. Dat geldt overigens niet alleen voor motoren want hoewel het al snel over motoren gaat bij lawaaioverlast, er rijden ook heel wat patserbakken rond die even veel of meer lawaai maken dan mijn Duc... |
Qua motorpas; zolang er geen jaarlijkse keuring is heeft dat weinig zin volgens mij.
|
maar er is keuring bij verkoop
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Op papier wat lawaai verkopen maar geen flauw benul hebben waar ze het over hebben. Zoals je zelf aanhaalt, wat gaan ze controleren en hoe. Wat als er tijdens de keuring een motor tegen de vloer gaat? Expert bijhalen? Schade bepalen en de factuur naar het controlerend orgaan sturen? Buiten wat kleine onnozelheden, lawaai en uitstoot zie ik niet in wat er nog verder kan gecontroleerd worden. Wat kan je daar voor aanrekenen zonder als dief beschouwd te worden? 15€ ? Eerlijk gezegd lijkt een controle op uitstoot het enig zinnige. Lawaai en een kapot lampje is een situatie die veel regelmatiger door een agent dient worden nagekeken en eventueel worden beboet. Nog niet zo lang geleden heeft er zo'n grote 4x4 me van de rijbaan geveegd. Nieuwe voorpartij gestoken, het ziet er allemaal goed uit. Mee rijden is andere koek, naar rechts draait de motorfiets quasi vanzelf, naar links wil hij niet echt vlotjes. Wat gaan ze op een eventuele keuring doen? Eens een testrit mee maken? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:39. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be