![]() |
Leraren-specialist met hoger loon. Goed idee?
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230524_95985102
Citaat:
En voor de directeurs: tenzij ze er plezier in scheppen om ‘vriendjes’ te belonen gaan ze voor onmogelijke keuzes komen te staan die de sfeer binnen de kortste keer bederven. |
Citaat:
Het is een slecht initiatief omdat het enkel zorgt voor wrevel met de collega's leerkrachten. VRT NWS Het blijft dweilen met de kraan open. Pleisters op een houten been. Er moet gewoon eens worden nagedacht over een project op lange of op z'n minst middellange termijn. |
Als mensen nuttige, specifieke kennis willen opdoen van specialisten , dan gaan ze niet naar school. Dan betalen ze voor die opleiding (of laten ze hun opdrachtgevers dat betalen).
|
Het is niet omdat je een specialist bent in een bepaalde materie dat je daarom goed les kunt geven !!!
|
Citaat:
Een evaluatie omtrent het kunnen lesgeven is een minimum. Methodeleer dus. Specialisten kunnen niet per definitie hun kennis verkopen. |
Zeker in praktijklessen. Ooit een leraar praktijk elektriciteit gekend, een vakman doch hij kon het niet overbrengen.
Daar staat tegenover een oudere leraar frezen, hij kwam uit de industrie, een fantastische vent die een moeilijk vak boeiend maakte. |
Ooit les gehad van een substituut procureur des Konings over strafrecht, een echte ramp. We hadden een syllabus van 80 pagina's, op het einde van het schooljaar waren we aan pagina 4. De laatste week las hij die syllabus voor, leerstof was gegeven en diende gekend te zijn. Buizen met de vleet.
Halverwege het jaar stelde ik een vraag over een wetsartikel op blz 41. Hij zei daar komen we nog wel. Op het mondeling examen zei hij, wat weet je over dat artikel op blz 41. Heb hem toen gezegd dat ik een bepaalde frase niet begreep. Hij heeft het toen uitgelegd en ik was geslaagd voor zijn vak. Het kan raar lopen, zelf ondervonden. |
Daar staat tegenover een PDK die les gaf over strafvordering, als hij les gaf hingen we aan zijn lippen.
Concrete voorbeelden uit de praktijk. Ben dikwijls gaan kijken op de rechtbank om die man aan het werk te zien. Een echte verrijking. Mijn conclusie : je hebt echte specialisten die docent zijn en je hebt specialist docenten waar je niks aan hebt. |
Er zijn vakken die echt saai zijn, zoals Wetten en Koninklijke besluiten en vreemdelingenrecht, doch het is de docent die het vak aantrekkelijker maakt. Met simpelweg de wet af te dreunen komen ze er niet.
Als docent moet je studenten kunnen boeien. |
Hoe slechter de schooluitslagen hoe hoger het loon.
Ze hadden beter 250€ minder gekregen wegens slechte resultaten. |
Dat zou goed kunnen gaan in scholen waar een gezonde collegiale sfeer heerst, en waar alles erop gericht is om de leerlingen voor te bereiden op "later" (voor sommigen: hogere studies, voor anderen, de professionele loopbaan ...).
Dat gaat verkeerd aflopen in scholen waar de vakboungden teveel aanhangers hebben. Die strooien liever roet in het eten, dan dat ze de handen uit de mouwen steken voor hun leerlingen. |
Een leraar die zijn vak perfect beheerst en die bovendien de erbij horende didactiek in de vingers heeft zodat de lessen inhoudelijk bij de leerlingen een weetgierigheid stimuleren. Dat is een leraar die een “specialist” is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Doe er nog maar een emmerke tweedracht extra bij. |
Citaat:
|
Citaat:
Bij lager en secundair onderwijs is de enige managementfunctie directeur. Zo simpel is het. |
Citaat:
ge zwierde dan een systeem uiteen en dan steekt maar terug in elkaar en tis goed als het niet werkt, want dan mag je de fout opsporen... (toch ne goeien technieker afgeleverd). of ook wel eens voor een klein groepke, maar die materie was dan weer zo complex dat ge zag dat er maar 2 waren die het snapten. niks speciaals, heel logisch, wel saai, eigenlijk strikt genomen moet ge starten met een les binair en hexadecimaal rekenen, maar dan zijt ge zeker iedereen kwijt. (niet dat dat nodig is, maar het helpt wel als ge er dieper op in gaat.) Dus ge maakt tekeningskes, herhaalt, geeft voorbeelden, .herleid alles tot het strikte minimum.. en dan ziet ge ergens 1 of 2 lichtjes branden en voor de rest oneindige leegte.... |
Citaat:
of alle jaren geschiedenis moet geven aan hufters die het geen kloten kan schelen en dan nog bvb alleen over de grieken en romeinen... Ik zou mij daar wel mee kunnen amuseren maar zou me na 2 jaar steendood vervelen. Als er dan na 3 keren uitleggen hoe die romeinse cijfers marcheren of wat de bouwstijlen of namen van zuilen er nog debielen zijn die het verkloten ja nee dat wilt ge niet meemaken ... Of een heel jaar op dezelfden idioot zijn muil moeten kijken, die van zodra ge uwe rug draait een propeke in uwe nek gaat schieten, na propeke 2 heeft die dus ne vogelpiek pijl recht tussen zijn ogen he. Dus nee ik denk niet dat ik geschikt ben om les te geven, (toch niet in het huidige systeem) |
Citaat:
Maar hoe past een ‘gespecialiseerde’ leraar daarin? Een specialist in de wet van Ohm? ;-) |
Citaat:
Wij hadden zo een meesteres, allee ja ik zal het anders zeggen moest die gezegd hebben dat ze ook een SM kelder had buiten haar uren, ik had dat geloofd. Ik herinner mij zo een brave jongen die van de Prive naar het onderwijs gegaan was ... ik had wel met die gast te doen. In zijn eerste les hadden ze hem al dik met zijn kloten. Ik denk dat die rapper terug naar de prive gegaan is dan naar t onderwijs... ik kon dat zelf niet snappen, waarom zou er nu iemand zich laten betalen om een bende barbaarse mongolen dactylo/tekstverwerking aan te leren... met risico voor lijf en leden. Als ge nu geen andere keuze had door uw opleiding ja ok... maar vrijwillig ? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be