Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Wegenbelasting EV vanaf 2026 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269175)

Mambo 6 juni 2023 21:43

Wegenbelasting EV vanaf 2026
 
Langzamerhand komt er zicht op de wegenbelasting van de EV.

Althans in Nederland, het kan dus in België duurder uitvallen.

Prijzen zijn per 3 maand, u moet dus x4 doen.


Hoeveel wegenbelasting elektrische auto's in 2026?
Auto

Leeggewicht

Wegenbelasting/kwartaal

Peugeot e-208

1430 kg

€ 199

Kia Niro EV

1653 kg

€ 271

Volkswagen ID.3 58 kWh

1712 kg

€ 271

Volvo XC40 Recharge

1923 kg

€ 318

Skoda Enyaq iV 60

2054 kg

€ 366

Mercedes EQE 300

2285 kg

€ 414

De Volvo EX90 is nu nog niet leverbaar, maar we weten al wel wat-ie weegt: 2900 kilo. Dat is goed voor een kwartaalbedrag in de wegenbelasting van 556 euro!

Benzine-auto honderden euro's goedkoper in de wegenbelasting dan EV
De vraag is natuurlijk of de politiek vasthoudt aan het voornemen om elektrische auto's vanaf 2026 over één kam te scheren met benzineauto's. Zo kost een Peugeot 208 op benzine (955 kg) per kwartaal 'maar' 104 euro in de wegenbelasting en een Volvo XC40 T2 (1480 kg) 223 euro. In beide gevallen ben je jaarlijks 380 euro meer aan mrb kwijt voor de elektrische variant.

Wegenbelasting elektrische auto's: zoveel betaal jij straks voor je EV
Wegenbelasting elektrische auto's: zoveel betaal jij straks voor je EV
Wie wil dan nog een elektrische auto?
Als de overheid elektrisch rijden écht wil stimuleren, dan lijkt ons dit niet vol te houden. Tenzij benzine nog veel duurder wordt gemaakt, of de overheid andere maatregelen neemt om het auto's met verbrandingsmotor lastiger te maken.

reservespeler 7 juni 2023 06:08

Strak plan daar in Nederland.
En ....
Als het in Nederland regent, dan druppelt het in Vlaanderen.

Eerlijk gezegd is het niet belasten van de EV een onhoudbare zaak geworden.
Wegen moeten onderhouden, en de staatskas moet gespijsd worden.

Zonnepaneeleigenaars rijden nu bijna gratis, wanneer komt er een opstand door de benzine- en dieselrijders?

fox 7 juni 2023 08:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10178004)
Strak plan daar in Nederland.
En ....
Als het in Nederland regent, dan druppelt het in Vlaanderen.

Eerlijk gezegd is het niet belasten van de EV een onhoudbare zaak geworden.
Wegen moeten onderhouden, en de staatskas moet gespijsd worden.

Zonnepaneeleigenaars rijden nu bijna gratis, wanneer komt er een opstand door de benzine- en dieselrijders?

Dat is zever. Ik tank ieder jaar zowat 4000 kwh. Mijn zonnepanelen wekken 6000 kwh op. Jij stelt dus dat ik gratis rij want zever is. Want ik verbruik buiten die 4000 kwh ook nog eens 6000 kwh voor mijn huis. Van die 4000 kwh is dus exact niets gratis.

Dat het niet belasten van een EV niet houdbaar blijft is de logica zelve natuurlijk. Wat ze wel gaan doen is het verschil tussen EV en benzine/diesel significant houden tot het moment dat EV even duur is in aankoop als benzine/diesel.Dat betekent dat als ze EV gaan belasten, ze diesel/benzine nog hoger gaan belasten. Daar hoef je geen helderziende voor te zijn.

Micele 7 juni 2023 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10178042)
Dat is zever. Ik tank ieder jaar zowat 4000 kwh. Mijn zonnepanelen wekken 6000 kwh op. Jij stelt dus dat ik gratis rij want zever is. Want ik verbruik buiten die 4000 kwh ook nog eens 6000 kwh voor mijn huis. Van die 4000 kwh is dus exact niets gratis.

Dat het niet belasten van een EV niet houdbaar blijft is de logica zelve natuurlijk. Wat ze wel gaan doen is het verschil tussen EV en benzine/diesel significant houden tot het moment dat EV even duur is in aankoop als benzine/diesel.Dat betekent dat als ze EV gaan belasten, ze diesel/benzine nog hoger gaan belasten. Daar hoef je geen helderziende voor te zijn.

2

Henri1 7 juni 2023 09:36

Gerechtigheid.
Ik zie EV zoals ze vandaag bestaan niet als de oplossing.

Onze federale regering heeft echter wel begrepen wat de oplossing is : Waterstof !

fox 7 juni 2023 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10178112)
Gerechtigheid.
Ik zie EV zoals ze vandaag bestaan niet als de oplossing.

Onze federale regering heeft echter wel begrepen wat de oplossing is : Waterstof !

1. U begrijpt niet dat het verschil tussen EV en benzine overeind blijft?
2. Kan u me eens uitleggen hoe u die waterstof gaat opwekken en hoe de efficientieverschillen weggewerkt gaan worden?
3. Kan u eens uitleggen hoe de federale regering de waterstofauto in ons dagelijkse leven aan het integreren is?

Henri1 7 juni 2023 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10178130)
1. U begrijpt niet dat het verschil tussen EV en benzine overeind blijft?
2. Kan u me eens uitleggen hoe u die waterstof gaat opwekken en hoe de efficientieverschillen weggewerkt gaan worden?
3. Kan u eens uitleggen hoe de federale regering de waterstofauto in ons dagelijkse leven aan het integreren is?

1. Dat is enkel logisch met vergelijkbare gebruiksprijzen.

2. Met de windmolenparken op de Noordzee.

3. De federale werkt aan een distributienetwerk.

Micele 7 juni 2023 10:30

Enkel de forse verhoging van de wegentaks voor oldtimers zou (enkel) de Vlaamse kas jaarlijks 8,7 miljoen Euro moeten opbrengen, en daar zijn zeker geen EVs bij.
Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20221005_95483566

Eigenaars van oldtimers zullen vanaf 1 januari 2023 meer verkeersbelasting betalen. De verkeersbelasting stijgt van 42 naar 100 euro per jaar. “Maar het had veel erger gekund”, zegt CEO Peeter Henning van de Belgian Historic Vehicle Association.

Vanaf 1 januari wordt de verkeersbelasting voor oldtimers echter meer dan verdubbeld. “Oldtimers blijven genieten van een voordelig stelsel dat erin bestaat dat ze een forfaitair bedrag betalen aan verkeersbelasting in plaats van een belasting berekend op onder andere de CO2-uitstoot, want dat zou voor oldtimers nefast zijn”, aldus Vlaams minister van Financiën en Begroting Matthias Diependaele (N-VA). “Dat forfait wordt vanaf 1 januari 2023 wel verhoogd naar 100 euro per oldtimer.”

De verhoging van de verkeersbelasting werd vorig jaar aangekondigd in de Septemberverklaring van de Vlaamse regering. De maatregel zou 8,7 miljoen euro moeten opbrengen voor de Vlaamse begroting maar schoot bij de eigenaars van een oldtimer in het verkeerde keelgat. Hun protest leverde niets op.

fox 7 juni 2023 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10178155)
Enkel de forse verhoging van de wegentaks voor oldtimers zou (enkel) de Vlaamse kas jaarlijks 8,7 miljoen Euro moeten opbrengen, en daar zijn zeker geen EVs bij.

Slaat nergens op. De meeste oldtimers komen immers amper de baan op. Enige wat je zou kunnen overwegen is kilometerheffing op die dingen. Oldtimers kan je overigens ook niet gebruiken voor werkgerelateerde verplaatsingen.

Skobelev 7 juni 2023 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10178112)
Gerechtigheid.
Ik zie EV zoals ze vandaag bestaan niet als de oplossing.

Onze federale regering heeft echter wel begrepen wat de oplossing is : Waterstof !

Ne maat van mij is een oude volvo aan het ombouwen om op een mix van benzine en waterstof te rijden. Waterstof zelf produceren en meteen verbruiken. Ben benieuwd wat dat gaat geven. De proefopstelling met een klein motortje werkte alvast.

fox 7 juni 2023 11:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10178136)
1. Dat is enkel logisch met vergelijkbare gebruiksprijzen.

2. Met de windmolenparken op de Noordzee.

3. De federale werkt aan een distributienetwerk.

Het distributienetwerk wordt aangelegd voor de industrie niet voor wagens.

Micele 7 juni 2023 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10178171)
Slaat nergens op. De meeste oldtimers komen immers amper de baan op. Enige wat je zou kunnen overwegen is kilometerheffing op die dingen. Oldtimers kan je overigens ook niet gebruiken voor werkgerelateerde verplaatsingen.

Hoef je me niet uit te leggen. Ik heb eentje maar wel nog altijd met dezelfde normale nummerplaat of "zogezegd dagelijks gebruik" en jaarlijkse keuring.

Ik betaal nu jaarlijks 100€ ipv 38€. Dat is mijn punt. De Vlaamse kas wordt extra gespekt door een ICE.

Een kilometerheffing (ook) voor die klassiekers zou relatief weinig in de kassa brengen. Ik doe alvast 80% van mijn weinige kilometers niet in Vlaanderen, het buitenland (of soms Wallonië) is niet ver.

chris k 7 juni 2023 12:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10178155)
Enkel de forse verhoging van de wegentaks voor oldtimers zou (enkel) de Vlaamse kas jaarlijks 8,7 miljoen Euro moeten opbrengen, en daar zijn zeker geen EVs bij.

Als de Regeringen uw EV onzin moesten belasten dan was de Staatsschuld ineens verdwenen.

Mambo 7 juni 2023 13:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10178204)
Het distributienetwerk wordt aangelegd voor de industrie niet voor wagens.

Hopium krijgt een bestelling voor 10.000 van zijn waterstofmodellen
En dat terwijl de auto van het Franse merk pas in 2025 in productie zal gaan.

Henckaerts ArnaudHenckaerts Arnaud
31 oktober 2022
Straf

https://www.vroom.be/nl/nieuws/hopiu...odellen-24497/

Micele 7 juni 2023 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10178329)
Hopium krijgt een bestelling voor 10.000 van zijn waterstofmodellen
En dat terwijl de auto van het Franse merk pas in 2025 in productie zal gaan.

Henckaerts ArnaudHenckaerts Arnaud
31 oktober 2022
Straf

https://www.vroom.be/nl/nieuws/hopiu...odellen-24497/

Hopium van hopeloos. :lol:

Toyota wou 30.000 Mirai per jaar maken en verkopen, als ze aan 5000 geraakt zijn is het veel.
https://www.quora.com/Why-have-Toyot...lapsed-in-2022

reservespeler 7 juni 2023 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10178171)
Slaat nergens op. De meeste oldtimers komen immers amper de baan op. Enige wat je zou kunnen overwegen is kilometerheffing op die dingen. Oldtimers kan je overigens ook niet gebruiken voor werkgerelateerde verplaatsingen.

Is dat zo? Wie controleert dat?

Micele 7 juni 2023 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10178378)
Is dat zo? Wie controleert dat?

Wslk niemand.

Als je met een O-plaat rijdt - en dus zo ingeschreven - en dus een veel goedkopere verzekering zal je verzekering het geweten hebben, toch bij een ongeval. Je rijdt dan onverzekerd hé.

https://www.verzekeringen.be/oldtimerverzekering

Een classic car verzekering is 50% goedkoper en je mag onbeperkt rijden met normale nummerplaat. Maar je moet wel jaarlijks naar de keuring zoals een gewoon ingeschreven wagen.
Je moet wel een tweede wagen daar verzekerd hebben waar je in de regel de woon-werk-verplaatsingen mee doet. Ben je gepensioneerd doe je die niet meer hé. ;-)

Citaat:

https://gocar.be/nl/autonieuws/class...ijven-10362532

Een wagen die met een O-plaat is ingeschreven mag je bijvoorbeeld niet gebruiken voor woon-werkverkeer of voor professioneel gebruik. Maar kan je de wagen niet ‘gewoon’ inschrijven zodat deze beperkingen geen toepassing vinden?

Je hebt de keuze

Je hoeft een wagen die aan de wettelijke voorwaarden voldoet om een oldtimer te zijn, niet noodzakelijk met een O-plaat in te schrijven. Je kan ook kiezen om de wagen ‘gewoon’ in te schrijven. Als je dat doet zijn de wettelijke beperkingen die het gebruik van oldtimers aan banden leggen niet van toepassing. Je kan de wagen dan bijvoorbeeld perfect gebruiken om ermee naar je werk te rijden of om je kinderen naar school te doen.

Duurdere verzekering

Kies je ervoor om je wagen ‘gewoon’ in te schrijven dan zal je een hogere verzekeringspremie moeten betalen dan dat dit bij een oldtimer het geval is. De verzekeringsmaatschappij zal er nu eenmaal rekening mee houden dat je met zo’n wagen heel wat meer kilometers zal doen dan met een wagen met een O-plaat (waarvan het gebruik beperkt wordt).

Andere verplichtingen

Door je wagen ‘gewoon’ in te schrijven krijg je ook andere verplichtingen. Zo zal je bijvoorbeeld ook jaarlijks naar de keuring moeten gaan. Je merkt het dus : tegenover een ruimer gebruik staat een hogere kostprijs en meer verplichtingen. Het is dus een kwestie van goed te overwegen welk gebruik je uiteindelijk van je oldtimer wil maken.

fox 7 juni 2023 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10178378)
Is dat zo? Wie controleert dat?

Excuseer. Vervang kan door mag. Je mag niet onverzekerd rondrijden. Ik weet ook wel dat het gebeurt.

Micele 7 juni 2023 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10178372)
Hopium van hopeloos. :lol:

Toyota wou 30.000 Mirai per jaar maken en verkopen, als ze aan 5000 geraakt zijn is het veel.
https://www.quora.com/Why-have-Toyot...lapsed-in-2022

Het is zelfs maar 3.924 geworden in 2022, vanaf 2021 kwam het nieuwe model. In 2022 was de verkoop reeds 34% minder...

2023 zal wslk nog minder zijn (slechts 1.201 op 4 maand). ~40% wordt doorgaans enkel in Japan verkocht, daar hebben ze redelijk wat H2-pompen (maar wel vuile waterstof van aardgas gemaakt)

via Toyota download xls:
Citaat:

https://global.toyota/en/company/pro...es/202211.html

Worldwide sales:
jaar : 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 || 2023 tem april
aantal: 7 | 507 | 2.046 | 2.741 | 2.457 | 2.494 | 1.770 | 5.918 | 3.924 || 1.201

fox 7 juni 2023 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 10178329)
Hopium krijgt een bestelling voor 10.000 van zijn waterstofmodellen
En dat terwijl de auto van het Franse merk pas in 2025 in productie zal gaan.

Henckaerts ArnaudHenckaerts Arnaud
31 oktober 2022
Straf

https://www.vroom.be/nl/nieuws/hopiu...odellen-24497/

Zeer goed, maar ik vind het wel grappig. Mensen zitten te zagen over de beschikbaarheid van laadpalen, maar zien blijkbaar minder problemen met de mogelijkheden om waterstof te tanken. In tegenstelling tot een stopcontact heeft iedereen thuis gewoon waterstof ter beschikking vermoed ik.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be