![]() |
Hebt u een eigendom in Spanje? Het nachtmerrie begint.
Misschien kan u er morgen niet meer in.
Als u de vaststelling tot bezetting niet binnen de 48u hebt vastgesteld. Dan bent u het kwijt wie weet voor hoelang en mag u zelf uw sleutels afgeven aan de bezetters. Dat zegt de Spaanse wet. Ook elektriciteit en water moet u blijven betalen. Ook andere landen van de EU passen deze wet toe. Een ware nachtmerrie: in het tweede verblijf van Danielle in Spanje zitten krakers. “En een uitzettingsprocedure zou makkelijk 2 jaar kunnen aanslepen” “Ik woon hier”, beweerde een onbekende vrouw. De Vlaamse Danielle (67) stond machteloos voor haar appartement in het Spaanse Mijas, bij Malaga. Zij geraakte er niet in, een groep Cubanen had het gekraakt. Volgens haar Spaanse advocaat zijn krakers of ‘okupas’ een echte plaag in Spanje. “En als je niet snel reageert, komt de politie niet eens ter hulp”, doet Danielle haar verhaal. Is ze ondertussen verlost van de ‘okupas’? Ingrid De Vos 06-06-23, 16:00 Laatste update: 06-06-23, 22:35 https://www.hln.be/binnenland/een-wa....lalibre.be%2F Privés de leur résidence en Espagne, des Belges luttent contre les squatteurs : "J’ai essayé de les expulser, la police s’est retournée contre moi" De nombreux propriétaires se retrouvent dans des situations délicates avec leur résidence dans des pays étrangers. Certains squatteurs font vivre un enfer aux propriétaires. Publié le 08-06-2023 ?* 08h26 https://www.lalibre.be/international...AEEB3JL4FFNP4/ PS Reactie gekregen uit Spanje, welke zeggen dat zij binnen een appartementcomplex nu zeer dringend camera's plaatsen. En veiligheidsagenten inhuren. Wordt vervolgd.. |
In België is het niet veel beter hoor.
Men moet al trukken gebruiken om krakers uit eigendommen weg te krijgen. En slechte (van wil) huurders zijn ook al zo'n wettelijk beschermde ondersoort. |
Met de slijpschijf wat gainen in de muur gaan slijpen? In uw eigen appartement mag je toch werken uitvoeren?
|
Citaat:
En ik vermoed dat krakers ook recht op privacy hebben. |
Citaat:
|
Je moet bevriende krakers zoeken om het kraakpand te kraken. Als de eerste krakers weg zijn kunnen die nieuwe krakers het dan teruggeven.
|
Citaat:
Ik weet wat het resultaat gaat zijn. U bent een rijke witneus.... |
Is dit een louter Spaans probleem ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In FR is één van de redenen dat als alle wettelijke middelen gebruikt zijn, de eigenaar gelijk gekregen heeft van de rechtbank en de squatter buiten moet, dan komt het uitzettingsbevel op het bureau van de prefect van het departement. En die moet daar alleen maar een handtekening onder zetten en alles is klaar voor de politie om op te treden. Alleen is er een wet die zegt dat de prefect voor een onderkomen moet zorgen voor de uitgezette squatter, en dus blijft dat papier ongetekend soms jarenlang op dat bureau liggen. |
Ik ken minstens 1 geval in België dat de krant niet gehaald heeft. Maar het is al zo lang geleden, zo'n 30 jaar... Huurder die niet betaalde, en niet wou verhuizen. Het Belgische gerecht oordeelde dat de verhuurder maar moest zorgen dat het tapijtkoppistaans gezin een vergelijkbare woonst moest hebben voor hij zelf in zijn eigen huis mocht gaan wonen.
Natuurlijk deed de huurder geen moeite... Uiteindelijk was het de "truk" veiligheid dat de lokale overheid "dwong" de niet betalende huurder in een asociale woning te proppen. Was wel na een jaar, en op aanraden van een ambtenaar... |
Citaat:
https://www.hln.be/gent/koppel-keert...ving~a318896f/ https://www.demorgen.be/nieuws/krake...aten~b49300d0/ |
Citaat:
Ik heb het verhaal gehoord van iemand die het zo aangepakt had. Nieuw slot gekocht, camionet gehuurd, en zich geparkeerd om zijn huis in 't oog te houden. Vastgesteld hoeveel squatters er waren en zo, en gewacht tot ie waarnam dat ze allemaal buiten waren, dan rap zelf binnengebroken, het slot veranderd, de persoonlijke zaken van de squatters buitengegooid, en klaar is kees. De truuk is van geen geweld te gebruiken en ze buiten te houden. Politie gebeld omdat hij "poging tot inbraak" zag en dat heeft gewerkt. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik zou een stel bontkraaghyena's als patsies gebruiken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het is " de nachtmerrie" . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be