Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Oudjes moeten stoppen met zagen, en wat beter luisteren als ze seniel worden (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269268)

De schoofzak 15 juni 2023 08:39

Oudjes moeten stoppen met zagen, en wat beter luisteren als ze seniel worden

Op een zeker ogenblik moet je je erbij neerleggen dat je niet alles meer in een juist perspectief ziet.
Een pedagogische tik kan wonderen verrichten om hen te beletten zichzelf schade toe te brengen.

titel: Wekelijks meer dan twintig meldingen van geweld tegen ouderen: “Ze durven vaak niet aan alarmbel trekken”
https://www.hln.be/binnenland/wekeli...kken~a624b1fb/

Citaat:

Elke week worden er in Vlaanderen gemiddeld 22 meldingen geregistreerd van geweld tegen ouderen. Dat blijkt uit gegevens van het Vlaams Ondersteuningscentrum Ouderenmis(be)handeling (VLOCO), het Centrum Algemeen Welzijnswerk (CAW) en de hulplijn 1712. “Het aantal effectieve gevallen ligt wellicht aanzienlijk hoger, maar ouderen durven vaak niet aan de alarmbel te trekken”, klinkt het.
TVdB 15-06-23, 06:28 Laatste update: 07:14 Bron: BELGA

In Vlaanderen werden vorig jaar 1.122 gevallen van ouderenmis(be)handeling geregistreerd. Dat cijfer ligt in lijn met dat van 2020 en is hoger dan dat van 2021. Maar in realiteit liggen de cijfers waarschijnlijk nog hoger. Omdat de vertrouwensband tussen de dader en de oudere vaak groot is, blijven veel gevallen immers onder de radar. Slechts de helft van de ouderen spreekt er met iemand over. “Omdat ze afhankelijk zijn van de dader, neigen ze hun situatie simpelweg te ondergaan”, zegt VLOCO.

Vorig jaar kwam psychische mishandeling (25 procent) het vaakst voor, gevolgd door fysieke mishandeling (21 procent). In 19 procent van de gevallen werden de rechten van de oudere – waaronder diens privacy en autonomie – geschonden of werd het slachtoffer verwaarloosd.
“Erover praten is belangrijk”

In twee derde van alle gevallen pleegden mensen uit de directe omgeving, zoals partners of (schoon)kinderen van de oudere, het geweld. Meestal gaat het dan om overbelaste zorgverleners die de zorg niet meer aankunnen. Volgens de organisaties hebben de daders zelden opzettelijke slechte bedoelingen.
Blijf op de hoogte

Krijg een melding bij belangrijk nieuws over Algemeen.

VLOCO en de hulplijn 1712 willen meer aandacht voor geweld tegen ouderen. En daar is Vlaams minister van Welzijn Hilde Crevits (CD&V) het mee eens. “Erover praten is belangrijk, met de ouderen zelf, hun omgeving en ook met professionele hulp- en zorgverleners. Samen met 1712 en het CAW zetten we in op een laagdrempelig hulpaanbod voor ouderen en hun omgeving”, aldus Crevits.

Universalia 15 juni 2023 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10182989)
Op een zeker ogenblik moet je je erbij neerleggen dat je niet alles meer in een juist perspectief ziet.
Een pedagogische tik kan wonderen verrichten om hen te beletten zichzelf schade toe te brengen.

titel: Wekelijks meer dan twintig meldingen van geweld tegen ouderen: “Ze durven vaak niet aan alarmbel trekken”

Probeer dat eens uit te leggen aan een oudere die Alzheimer heeft.

Niet gemakkelijk om er met samen te leven en er zullen er zijn die het niet kunnen om er op de juiste manier met om te gaan.

Veel succ6

quercus 15 juni 2023 09:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10182998)
Probeer dat eens uit te leggen aan een oudere die Alzheimer heeft.

Niet gemakkelijk om er met samen te leven en er zullen er zijn die het niet kunnen om er op de juiste manier met om te gaan.

Veel succ6

Het is zeer eigenaardig met die Alzheimer gevallen. Ik heb zo een vrouw gekend die als Alzheimer patiënt geleidelijk stopte met praten. Op de duur zat ze gewoon voor zich uit te staren. Andere daarentegen brachten voortdurend een onsamenhangende geluiden voort.

Universalia 15 juni 2023 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10183020)
Het is zeer eigenaardig met die Alzheimer gevallen. Ik heb zo een vrouw gekend die als Alzheimer patiënt geleidelijk stopte met praten. Op de duur zat ze gewoon voor zich uit te staren. Andere daarentegen brachten voortdurend een onsamenhangende geluiden voort.

Dat kan.

Mijn vader daarentegen die stopt niet praten, meestal een hoop zever in pakken.

Er tegenin gaan is niet de beste optie want dan gaat die kwaad worden en begint in den ronde te meppen met zijn wandelstok. Dan denk je: is het alzheimer of 'gewoon' narcisme?

Zit er maar tussen hoor :roll:

Onzijdig 15 juni 2023 10:31

Schoofzak zou beter stoppen met zagen, en wat beter luisteren,
Seniliteit / Alzheimer kun je moeilijk voorkomen.

Ik heb het vermoeden dat u dit niet verstaat

Rudy 15 juni 2023 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10183040)
Dat kan.

Mijn vader daarentegen die stopt niet praten, meestal een hoop zever in pakken.

Er tegenin gaan is niet de beste optie want dan gaat die kwaad worden en begint in den ronde te meppen met zijn wandelstok. Dan denk je: is het alzheimer of 'gewoon' narcisme?

Zit er maar tussen hoor :roll:

Dat klinkt mij bekend in de oren.
Korte termijn geheugen verzwakt, honderd keren hetzelfde vertellen over vroeger. Ik ken dat.
Maar het blijft uw vader. En voor moeder bij volle verstand is het zeker niet gemakkelijk.

BigF 15 juni 2023 11:08

Citaat:

Dus iemand die de dingen niet meer in het juiste perspectief ziet gaat die 'pedagogische tik' nog wel in het juiste perspectief kunnen zien?

Rare gedachte...

quercus 15 juni 2023 11:26

Citaat:

Seniele oudjes luisteren niet meer. Om de eenvoudige reden dat ze het allemaal toch niet meer onthouden.

NieuwNoors 15 juni 2023 13:00

Ik heb 2 geliefde personen gekend die Alzheimer hadden.
Dat was heel erg!

De ene ( toen 86j) dacht dat het nog WO 2 was.
Hij zei telkens dat Albeir en ik moesten schuilen want de bommen gingen vallen...
:cry:

De andere geliefde persoon was iets jonger. Die was 83j.
Ze herkende mij op het laatst niet meer.
Ze staarde urenlang voor zich uit en was haar laatste weken 'in gesprek' met haar moeder.
Ik hoor haar nog altijd zeggen; "kom mammake, we gaan naar huis. Allee mammake, kom nu toch mee! Wadde? Wilt ge niet? Ok, dan ga ik mee naar bij u thuis".
Enz, enz....

Hopelijk krijg ik die vreselijke ziekte niet!

De schoofzak 15 juni 2023 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10183049)
Schoofzak zou beter stoppen met zagen, en wat beter luisteren,
Seniliteit / Alzheimer kun je moeilijk voorkomen.

Ik heb het vermoeden dat u dit niet verstaat

In hemelsnaam, ik heb toch nergens verkondigd dat je die dingen kunt voorkomen (tenzij zeer vaag, zeer algemeen, zo vroeg als mogelijk "gezond leven", maar dat zeggen ze van alles).

Maar wat wel voorkomen kan worden, dat is de seniele mens die zichzelf iets aandoet (vanzelfsprekend, zonder dat hijzelf daar fout aan heeft).
Sommigen kunnen "gered" worden met een pedagogische tik, anderen moeten gefixeerd worden, nog anderen "plat gespoten".

De schoofzak 15 juni 2023 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10183070)
Dus iemand die de dingen niet meer in het juiste perspectief ziet gaat die 'pedagogische tik' nog wel in het juiste perspectief kunnen zien?

Rare gedachte...

Niet allemaal, vanzelfsprekend. Maar zeker sommigen.
En daardoor kunnen ze dan verder genieten van enige vrijheid van beweging, die anderen dan helaas niet meer gegund kan worden.

Herr Flick 15 juni 2023 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors (Bericht 10183102)
Ik heb 2 geliefde personen gekend die Alzheimer hadden.
Dat was heel erg!

De ene ( toen 86j) dacht dat het nog WO 2 was.
Hij zei telkens dat Albeir en ik moesten schuilen want de bommen gingen vallen...
:cry:

De andere geliefde persoon was iets jonger. Die was 83j.
Ze herkende mij op het laatst niet meer.
Ze staarde urenlang voor zich uit en was haar laatste weken 'in gesprek' met haar moeder.
Ik hoor haar nog altijd zeggen; "kom mammake, we gaan naar huis. Allee mammake, kom nu toch mee! Wadde? Wilt ge niet? Ok, dan ga ik mee naar bij u thuis".
Enz, enz....

Hopelijk krijg ik die vreselijke ziekte niet!

Dat is inderdaad heel erg. zeker als ge nog af en toe helder zijt en weet wat ge hebt

Vette Pois(s)on 15 juni 2023 14:33

op tijd dood zijn en ge hebt da allemaal niet aan de hand

Herr Flick 15 juni 2023 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on (Bericht 10183149)
op tijd dood zijn en ge hebt da allemaal niet aan de hand

ja maar wat is op tijd dood he,

en langs de andere kant, als ge het aan de hand hebt, zijt ge toch direct weer vergeten dat ge iets voor hebt.

JimmyB 15 juni 2023 16:54

Euthanasie is de oplossing

Dat ze maar vlug een wettelijk kader maken voor euthanasie bij dementie. Ik zou zo niet willen leven en het mijn omgeving niet aan doen.

De schoofzak 15 juni 2023 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB (Bericht 10183202)
Dat ze maar vlug een wettelijk kader maken voor euthanasie bij dementie. Ik zou zo niet willen leven en het mijn omgeving niet aan doen.

Enkel dementie ... misschien nog tot daartoe.
Maar echt ambetant worden voor heel je omgeving, je verzorgenden, je familie ...

Nu, voor mij gaat de spuit er toch ook tijdig in, als het enigszins mogelijk zal zijn. Vb. als ik mocht ervaren dat mijn leven voltooid is en verder leven te zwaar wordt.

TV-verslaafde 16 juni 2023 12:18

https://www.youtube.com/watch?v=G2mY...nel=Movieclips

"Maintaining Discipline"

:roll:

TV-verslaafde 16 juni 2023 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10183347)
Enkel dementie ... misschien nog tot daartoe.
Maar echt ambetant worden voor heel je omgeving, je verzorgenden, je familie ...

Nu, voor mij gaat de spuit er toch ook tijdig in, als het enigszins mogelijk zal zijn. Vb. als ik mocht ervaren dat mijn leven voltooid is en verder leven te zwaar wordt.

Als de plaat blijft hangen tot daartoe.

Het "dronkaard" syndroom waarbij je anderen in gevaar brengt. Dat is wat minder.

Skobelev 16 juni 2023 13:22

Nen dementen heeft hier deze week mijn weide proberen in de fik te steken. Met flikken en brandweer als gevolg. Leg die mensen die een gevaar betekenen aan de ketting vast aub.

TV-verslaafde 16 juni 2023 13:25

We kunnen nog wel eens tegen een boom rijden ofzo.

:-D

Okay, bompa. Leuk. Wij gaan mee.

Aan mijn rijbewijs kom je niet aan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be