Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Bakfietsen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269294)

bembem 17 juni 2023 19:55

Bakfietsen

Sorry hoor, maar als er iets is wat me stoort -en tegelijk vanuit esthetiek oogpunt hilarisch vind, zijn het dus die bakfietsen.

Haha! Zo grappig vind ik ze altijd.

Is net als de hele familie op de brommer opeengepakt in Azië. -> just hilaric!

Maar ook gevaarlijk i.e. met kindjes zonder helm!
Men zou ze moeten verbieden.

Discuss pls, thanks.

cookie monster 17 juni 2023 20:10

Voor boodschappen vind ik het wel ok , maar om mensen erin te plaatsen ....
het verkeer , en hoe snel te reageren in geval van nood ??

https://www.hln.be/buitenland/kijk-m...voert~a60d8801
In zo'n geval is de straf zelfs heel logisch !!

maddox 17 juni 2023 20:21

Een goeie bakfiets is zoals een bestelwagen. Die kan dienen, mits de juiste uitrusting, als goederenvervoer, of als mini-bus.

Wat bakfietsen zeker niet zijn, zijn vlotte kwieke fietsen die aan een aardig tempo tussen voetgangers en "kleine fietsers" manoevreren.

Ikzelf rij met een apparaat dat ongeveer even groot is als een bakfiets, maar da's een rijdende strandstoel. Ik kies voor comfort.

Onzijdig 17 juni 2023 20:24

Hier in de buurt woont een dame met een elektrische bakfiets. Dat ding dient om haar hond naar het park te brengen.

maddox 17 juni 2023 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10184619)
Hier in de buurt woont een dame met een elektrische bakfiets. Dat ding dient om haar hond naar het park te brengen.

Als dat een hond is , zo'n labrador of deftig formaat herder, dan is dat begrijpelijk. Maar voor een blafrat is een mandje vooran op een gewone fiets toch genoeg.....

De schoofzak 17 juni 2023 20:30

Met die bakfietsen is echt niets mis.
Met ongeveer de helft van de mensen die ermee rijden, heel zeker wel.

maddox 17 juni 2023 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10184623)
Met die bakfietsen is echt niets mis.
Met ongeveer de helft van de mensen die ermee rijden, heel zeker wel.

Dan ben je nog genereus.
De meeste van de bakfietsers rijden dan nog eens rond met een air van "Ik ben Geniaal Groen, en het gepeupel moet maar opzij gaan en buigen".

Dadeemelee 17 juni 2023 20:50

Hier op den buiten gaat dat wel, er is plaats genoeg. In een stad? Ik kan mij voorstellen dat die overal in de weg rijden.

fred vanhove 17 juni 2023 23:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10184638)
Hier op den buiten gaat dat wel, er is plaats genoeg. In een stad? Ik kan mij voorstellen dat die overal in de weg rijden.

Den buiten bestaat dat nog ? Vlaanderen is in mijn ogen gewoon een grote stad.

Tegenwoordig is op den buiten nog meer verkeer en file dan in de stad

chris k 19 juni 2023 10:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10184626)
Dan ben je nog genereus.
De meeste van de bakfietsers rijden dan nog eens rond met een air van "Ik ben Geniaal Groen, en het gepeupel moet maar opzij gaan en buigen".

En met een bordje erop "weeral een auto minder en een dwaas meer op de velo"

fox 19 juni 2023 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10184638)

Ook op de vele moordstrookjes die dorpskernen verbinden vind ik dat toch maar gevaarlijk. Soms zitten daar dan 2 kinderen naast elkaar in. Als er dan een vrachtwagen passeert aan 70, moet hij eigenlijk al uitwijken op de andere rijstrook om niet te dicht tegen die bak te zitten. De infrastructuur op de Vlaamse wegen is in vele gevallen absoluut niet aangepast aan dat soort verkeer. Voor bakfietsen heb je afgescheiden fietspaden nodig die breed genoeg zijn. Dat is niet zo.

quercus 19 juni 2023 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 10185410)
En met een bordje erop "weeral een auto minder en een dwaas meer op de velo"

Er is zo een tijd geweest dat sommigen hun aanstellerigheid demonstreerden door op hun achterruit een grote sticker met "Baby aan boord" te kleven. Ik had altijd een drang om luid te roepen "Ja, en...???". Want met een baby in de auto is het vooral de vader/moeder die voorzichtig horen te rijden.

maddox 19 juni 2023 11:29

(Zelf)Moordstrookjes of vervallen fietspaden?
Gewoon onbruikbaar voor fietsen die breder zijn dan een te smal uitgevoerde Decathlon fiets.

Mijn fietsje is 836mm op het breedste punt. Ik moet goed opletten, want zelfs fiets-snelwegen durven obstakels hebben die me in de problemen brengen.

Hilarisch eigenlijk. de miljoenen kostende "Salangaanbrug" in Vilvoorde... Als de lift weer eens niet werkt kan ik die niet gebruiken. En omrijden via de Budabrug.... Nope. Een zelfmoordpoging op de achterlijk voorziene verkeerskluwen aan de Europabrug, feest gegarandeerd....

Onzijdig 19 juni 2023 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10185432)
Er is zo een tijd geweest dat sommigen hun aanstellerigheid demonstreerden door op hun achterruit een grote sticker met "Baby aan boord" te kleven. Ik had altijd een drang om luid te roepen "Ja, en...???". Want met een baby in de auto is het vooral de vader/moeder die voorzichtig horen te rijden.

100% mee akkoord.

DewareJakob 19 juni 2023 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 10184595)
Sorry hoor, maar als er iets is wat me stoort -en tegelijk vanuit esthetiek oogpunt hilarisch vind, zijn het dus die bakfietsen.

Haha! Zo grappig vind ik ze altijd.

Is net als de hele familie op de brommer opeengepakt in Azië. -> just hilaric!

Maar ook gevaarlijk i.e. met kindjes zonder helm!
Men zou ze moeten verbieden.

Discuss pls, thanks.

Laat die Aziaten maar met hun hele familie op die fietsen rijden. Ga je de enige mogelijkheid om zich binnen hun budget te verplaatsen ook al verbieden?
En hier zie ik geen probleem met de bakfietsen en hun berijders, voor zover dat ze zich aan de verkeersregels en het respect voor de andere weggebruikers houden. Iets wat trouwens geldt voor iedereen op de openbare weg.

dalibor 19 juni 2023 14:38

Ik bezit geen bakfiets omdat ik single ben. Maar ik versta mensen uit de wijk die er wel één hebben. Met de auto zit je hopeloos vast in het drukke stadsverkeer en heb je parkeerproblemen. Het openbaar vervoer is minder flexibel (wachten aan de halte, niet fijnmazig) en niet geschikt voor kleine kinderen.

Ik vind het wat flauw om een negatief oordeel te construeren op grond van allerlei associaties die men maakt met bakfietsen.

Je ziet het trouwens meer en meer als vorm van licht vrachtvervoer, waar het sneller blijkt dan bestelwagens.

De schoofzak 19 juni 2023 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10184626)
Dan ben je nog genereus.

Ge kent mij hé.
:lol:

Dadeemelee 19 juni 2023 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 10185498)
Ik bezit geen bakfiets omdat ik single ben. Maar ik versta mensen uit de wijk die er wel één hebben. Met de auto zit je hopeloos vast in het drukke stadsverkeer en heb je parkeerproblemen. Het openbaar vervoer is minder flexibel (wachten aan de halte, niet fijnmazig) en niet geschikt voor kleine kinderen.

Ik vind het wat flauw om een negatief oordeel te construeren op grond van allerlei associaties die men maakt met bakfietsen.

Je ziet het trouwens meer en meer als vorm van licht vrachtvervoer, waar het sneller blijkt dan bestelwagens.

Jonge moeders die in Deliveroo stijl met het kroost in een bakfiets door het verkeer slalommen. :lol:

Zucht 19 juni 2023 15:04

Zijn er al speedelec-bakfietsen beschikbaar ?

maddox 19 juni 2023 15:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10185517)
Zijn er al speedelec-bakfietsen beschikbaar ?

Zeker. Moet lukken dat ik er eentje in de aanbieding heb.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be