Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Het verraad van Anne Frank (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269295)

bembem 17 juni 2023 20:17

Het verraad van Anne Frank

Heb het onlangs in bijna 1 ruk uitgelezen. Wou het al langere tijd eens gelezen hebben, ondanks het reeds enkele maanden ergens op een stapel 'to read' hier stof lag te vergaren but I digress.

Conclusie: naar alle waarschijnlijkheid werd ze verlinkt door een also jewish notaris die dus het onderduikadres reeds in zijn database had.

Heel triest allemaal. Op het einde biggelden de tranen van mijn wangen. I will never forget this horrible part of history.

bembem 17 juni 2023 20:22

Ook: ik begrijp maar niet waarom het boek in Nederland uit de handel is gehaald. Enfin ik 'begrijp' het wel, maar ik versta niet hoe dit in de praktijk mogelijk is. Er is toch vrijheid van meningsuiting of begrijp ik dit verkeerd, xD.

Universalia 18 juni 2023 00:12

Bij de boeken...

#3604/5...

Den Ardennees 18 juni 2023 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 10184617)
Ook: ik begrijp maar niet waarom het boek in Nederland uit de handel is gehaald. Enfin ik 'begrijp' het wel, maar ik versta niet hoe dit in de praktijk mogelijk is. Er is toch vrijheid van meningsuiting of begrijp ik dit verkeerd, xD.

Zoveel jaar na datum plots met deze theorie afkomen, waarbij de vermeende dader zich niet meer kan verdedigen. Ik snap dat zijn kinderen daar niet echt blij mee waren.

Henri1 18 juni 2023 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10184785)
Zoveel jaar na datum plots met deze theorie afkomen, waarbij de vermeende dader zich niet meer kan verdedigen. Ik snap dat zijn kinderen daar niet echt blij mee waren.

Die moeten er maar mee leven hé.

Xenophon 18 juni 2023 09:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 10184612)

Heb het onlangs in bijna 1 ruk uitgelezen. Wou het al langere tijd eens gelezen hebben, ondanks het reeds enkele maanden ergens op een stapel 'to read' hier stof lag te vergaren but I digress.

Conclusie: naar alle waarschijnlijkheid werd ze verlinkt door een also jewish notaris die dus het onderduikadres reeds in zijn database had.

Heel triest allemaal. Op het einde biggelden de tranen van mijn wangen. I will never forget this horrible part of history.

Als ze daar verstopt zat tijdens de oorlog, dan keek ze regelmatig naar een kastanjeboom die daar ergens stond. Als je wil, kan je de zaak steunen, want ik heb nog eikels te koop van de Anne Frank-boom.

Voor een prikje.

quercus 18 juni 2023 10:03

Citaat:

Er is in Nederland nog steeds een duidelijk spoor van schaamte en wroeging over het feit dat tijdens WO2 proportioneel meer joodse mensen verlinkt werden aan de Nazi's dan bijvoorbeeld in België.

bembem 18 juni 2023 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10184796)
Als ze daar verstopt zat tijdens de oorlog, dan keek ze regelmatig naar een kastanjeboom die daar ergens stond. Als je wil, kan je de zaak steunen, want ik heb nog eikels te koop van de Anne Frank-boom.

Voor een prikje.

-lol-

bembem 18 juni 2023 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10184700)
Bij de boeken...

#3604/5...

nice :-D:-D

Henri1 18 juni 2023 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 10184796)

Voor een prikje.

Het siert u (niet) vast te stellen dat u zelfs Anne Franck kunt minimaliseren.

bembem 18 juni 2023 10:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees (Bericht 10184785)

Er is serieus onderzoek naar gevoerd hoor, het betreft echt geen verzinsel-conspiracy.

En die notaris deed het uiteindelijk om z'n eigen hachje te redden; het was inherent geen slecht mens -het is ook bijna op het einde vd bezetting gebeurd, toen ie dus echt geen andere uitweg meer zag.

bembem 18 juni 2023 10:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10184864)
Het siert u (niet) vast te stellen dat u zelfs Anne Franck kunt minimaliseren.

was een graptje

bembem 18 juni 2023 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10184845)
Er is in Nederland nog steeds een duidelijk spoor van schaamte en wroeging over het feit dat tijdens WO2 proportioneel meer joodse mensen verlinkt werden aan de Nazi's dan bijvoorbeeld in België.

Ja en?

De waarheid heeft ook haar rechten.

Ik vind dat ze dat boek er niet moeten verbieden.

Dadeemelee 18 juni 2023 10:32

Citaat:

Was dat niet omdat er serieuze twijfels waren over de geloofwaardigheid van de schrijver?

bembem 18 juni 2023 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10184869)
Was dat niet omdat er serieuze twijfels waren over de geloofwaardigheid van de schrijver?

Eerder dat er zich serieus gekrenkt voelen.

De schrijver in kwestie is heus geen fantast.

Astrodamos 18 juni 2023 10:48

wat een hollander al niet zou doen voor geld

Onzijdig 18 juni 2023 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Astrodamos (Bericht 10184884)
wat een hollander al niet zou doen voor geld

De ene zijn dood is de andere zijn brood.

quercus 18 juni 2023 14:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 10184868)
Ja en?

De waarheid heeft ook haar rechten.

Ik vind dat ze dat boek er niet moeten verbieden.

Wat mij betreft hoeft dat boek hoegenaamd niet verboden te worden. Ik weet overigens niet welke reden ze daarvoor aanvoeren. Het tragische aan Anne Franck is dat ze op een laat tijdstip in de oorlog werd opgepakt (ik dacht februari 1945, maar ik kan mij vergissen) en naar het concentratiekamp van Bergen-Belsen werd afgevoerd. Daar werd ze snel besmet met typhus, wat haar dood kostte.

Dadeemelee 18 juni 2023 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10184984)
Wat mij betreft hoeft dat boek hoegenaamd niet verboden te worden. Ik weet overigens niet welke reden ze daarvoor aanvoeren. Het tragische aan Anne Franck is dat ze op een laat tijdstip in de oorlog werd opgepakt (ik dacht februari 1945, maar ik kan mij vergissen) en naar het concentratiekamp van Bergen-Belsen werd afgevoerd. Daar werd ze snel besmet met typhus, wat haar dood kostte.

https://nos.nl/artikel/2422317-boek-...tegenonderzoek

Citaat:

Ook het motief dat aan Van den Bergh werd toegeschreven, kon op kritiek rekenen. Het coldcaseteam vermoedt dat Van den Bergh met het doorspelen van het adres zijn eigen hachje wilde redden. Op het moment dat het Achterhuis werd verraden zat de notaris echter zelf ondergedoken in Laren.

Zes wetenschappers vatten hun kritiek samen in een tegenonderzoek dat vanavond werd gepresenteerd. Daarin komen ze tot de conclusie dat het coldcaseteam dat Van den Bergh als meest waarschijnlijke schuldige aanwees amateuristisch te werk is gegaan, bronnen verkeerd interpreteerde en leed aan tunnelvisie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be