Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Waarschuwing voor omschakeling...(2035) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269317)

Universalia 20 juni 2023 00:31

Waarschuwing voor omschakeling...(2035)
 
Europa krijgt waarschuwing over omschakeling naar batterijwagens tegen 2035: "Tekort aan grondstoffen dreigt"

Zo ziet u maar dat de omschakeling die men plande zo rond 2035 tegen een grondstoffentekort stoot.

Zal het 'probleem' opgelost geraken of bollen wij gewoon rustig verder met onze benzinewagen?¿ 8O

Oma 20 juni 2023 08:10

Natuurlijk zullen ze ervan afstappen om heel europa elektrisch te doen rijden, hun eigen Europese Rekenkamer vindt het onhaalbaar.

Dat wangedrocht eu zegt nu zelf dat hun doelstellingen niet deugen maar intussen blijven ze wel voor dat bedrog met miljarden van onze centen smijten:
Zo'n 8 miljard euro om precies te zijn: 1,7 miljard euro in de vorm van Europese subsidies en 6 miljard euro aan staatssteun op het niveau van de lidstaten.

En klimaatneutraliteitsdoelen in 2035?
Wie gelooft die zever nog.....klimaatneutraal.....:rofl:
De bedoeling is in europa om het autobezit voor de plebs helemaal af te schaffen, ook niet elektrisch nog rijden maar helemaal niet meer autorijden, dát is het schwab-plan....dat steken ze zelfs niet onder stoelen of banken! :evil:
Eerst die "vuile" (?!) brandstofwagens verbieden om dan te bekennen dat elektrisch rijden onhaalbaar is....et voilá: iedereen op de fiets of te voet, niemand bezit dan nog een auto enkel dat eu/elite-ongedierte.

Universalia 20 juni 2023 19:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10185855)
Natuurlijk zullen ze ervan afstappen om heel europa elektrisch te doen rijden, hun eigen Europese Rekenkamer vindt het onhaalbaar.

Dat wangedrocht eu zegt nu zelf dat hun doelstellingen niet deugen maar intussen blijven ze wel voor dat bedrog met miljarden van onze centen smijten:
Zo'n 8 miljard euro om precies te zijn: 1,7 miljard euro in de vorm van Europese subsidies en 6 miljard euro aan staatssteun op het niveau van de lidstaten.

En klimaatneutraliteitsdoelen in 2035?
Wie gelooft die zever nog.....klimaatneutraal.....:rofl:
De bedoeling is in europa om het autobezit voor de plebs helemaal af te schaffen, ook niet elektrisch nog rijden maar helemaal niet meer autorijden, dát is het schwab-plan....dat steken ze zelfs niet onder stoelen of banken! :evil:
Eerst die "vuile" (?!) brandstofwagens verbieden om dan te bekennen dat elektrisch rijden onhaalbaar is....et voilá: iedereen op de fiets of te voet, niemand bezit dan nog een auto enkel dat eu/elite-ongedierte.

:thumbsup:

Micele 20 juni 2023 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10185772)
Europa krijgt waarschuwing over omschakeling naar batterijwagens tegen 2035: "Tekort aan grondstoffen dreigt"

Zo ziet u maar dat de omschakeling die men plande zo rond 2035 tegen een grondstoffentekort stoot.

Het trage Europa heeft nog te weinig eigen grondstoffen, ze slapen nog wat verder...

En als ze eigen batterijfabrieken bouwen moeten ze dus nog een tijdje dure grondstoffen uit het buitenland invoeren. :lol:

Tesla (Giga Berlijn) laat zijn accucellen uit USA en Azië komen, want Europa zelf is te duur.

Dit:
Citaat:

Kosten door het plafond

De Rekenkamer ziet drie grote obstakels op weg naar 2035 die de geprojecteerde groei bouwnezouden kunnen dwarsbomen. Het gaat dan over onvoldoende grondstoffen voor batterijen, oplopende kosten en vluchtende investeerders.

Om met die laatste te beginnen: de Rekenkamer vreest dat andere werelddelen aantrekkelijker zullen worden voor wie wil investeren in elektrische wagens. Hij verwijst bijvoorbeeld naar de Inflation Reduction Act, het Amerikaanse klimaatpakket waarmee president Biden 370 miljard dollar (339 miljard euro) vrijmaakt. Dat geld gaat onder andere naar subsidies voor batterijproductie en de aankoop van elektrische voertuigen.

Maar de grootste zorgen maakt de Rekenkamer zich toch over de grondstoffen die nodig zijn voor batterijen. De kosten daarvoor zijn de afgelopen twee jaar door het plafond gegaan. Nikkel is 70 procent duurder geworden en lithium zelfs 870 procent.

Bovendien beschikt Europa zelf amper over zulke grondstoffen. Het voert de grote meerderheid van het lithium, mangaan en kobalt in uit landen als Australië, Zuid-Afrika, Gabon en de Democratische Republiek Congo. En het zal nog wel een poos duren voor meer van die grondstoffen binnen de Europese grenzen gewonnen worden. Er zit minstens 12 jaar tussen de ontdekking van een voorraad en ontginning. Snel inspelen op een stijgende vraag is dus onmogelijk.

Universalia 20 juni 2023 22:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10186403)
Europa heeft nog te weinig eigen grondstoffen, ze slapen nog wat verder... :lol:

Laten slapen of ze toch maar even gaan wakker schudden? :twisted:

Micele 20 juni 2023 22:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10186407)
Laten slapen of ze toch maar even gaan wakker schudden? :twisted:

Ze zijn toch al in 2018 wakker geschud? Wat is er ondertussen gebeurd?

Citaat:

In 2018 al nam de Europese Commissie zich voor om van Europa de wereldwijde marktleider te maken op vlak van duurzame productie en gebruik van batterijen. En dat is op zich geen slecht idee.
Begrijp ik iets niet aan die zin? ;-)

De ganse context van 2018, dat is 5 jaar geleden... (800k nieuwe jobs hé)

Citaat:

800.000 nieuwe jobs

In 2018 al nam de Europese Commissie zich voor om van Europa de wereldwijde marktleider te maken op vlak van duurzame productie en gebruik van batterijen. En dat is op zich geen slecht idee. De markt heeft een enorm potentieel. Zo zou de capaciteit kunnen opgeschaald worden van 44 gigawattuur (GWh) in 2020 naar 1200 GWh in 2030 - dat is bijna het dertigvoud. Al die batterijen zouden tegen dan goed zijn voor 800.000 nieuwe banen en economische activiteit ter waarde van 250 miljard euro.

Om dat doel te bereiken, werd er al aardig wat overheidsgeld in de sector gepompt. Zo'n 8 miljard euro om precies te zijn: 1,7 miljard euro in de vorm van Europese subsidies en 6 miljard euro aan staatssteun op het niveau van de lidstaten. Vooral Duitsland, Frankrijk en Italië stopten de sector zo geld toe - niet toevallig grote autolanden.

Maar dat zal bij lange niet volstaan, besluit de Europese Rekenkamer na een grondige analyse. "Hoewel de Commissie verwacht dat in 2030 ongeveer 30 miljoen emissievrije voertuigen op de Europese wegen zullen rijden en dat 90 procent van de nieuwe voertuigen in 2035 elektrische voertuigen op batterijen zullen rijden, wordt in haar huidige strategie inzake batterijen niet nagegaan in hoeverre Europa in staat is een dergelijke markt te bedienen", klinkt het.

Lees: de Commissie weet eigenlijk niet zeker of haar plannen wel haalbaar zijn.
Mooie woorden, maar daden?

Citaat:

Vrijhandelsakkoorden

"Vanaf 2030 worden fabrikanten in de EU geconfronteerd met een dreigend tekort aan grondstoffen voor batterijen", besluit de Rekenkamer.

Dat kan twee gevolgen hebben. Ofwel krijgt Europa niet tijdig voldoende Europese elektrische wagens op de baan, en mist het zijn klimaatdoelstellingen. Ofwel vult Europa het gat met Chinese elektrische wagens. Nu al wordt driekwart van alle batterijen wereldwijd in China gebouwd, tegenover 7 procent in Europa.

"Dat heeft een invloed op het geopolitieke vlak en op de soevereiniteit", zegt Annemie Turtelboom. De voormalige minister van Open VLD werkt nu voor de Europese Rekenkamer. "Wij hebben de laatste jaren gezien dat te afhankelijk zijn van gas uit Rusland een probleem kan zijn. We moeten opletten dat we dat niet vervangen door te afhankelijk te worden van batterijen of elektrische wagens uit het buitenland."

Wat we dan wel kunnen doen? In de eerste plaats: de toegang tot grondstoffen vrijstellen. Dat kan door vrijhandelsakkoorden af te sluiten met onze belangrijkste leveranciers van grondstoffen.

Maar Europa moet de productie ook beter in de gaten houden. Nu worden de plannen nog te veel gebouwd op basis van projecties, zonder dat de Commissie een duidelijk beeld heeft van de werkelijke productie van batterijen. En ten slotte, stelt de Rekenkamer voor, moet de Commissie ook tussentijdse doelstellingen bepalen. Alleen een verbod op verbrandingsmotoren tegen 2035 zonder een duidelijk traject daarnaartoe, is onvoldoende.

daiwa 20 juni 2023 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10185772)
Europa krijgt waarschuwing over omschakeling naar batterijwagens tegen 2035: "Tekort aan grondstoffen dreigt"

Zo ziet u maar dat de omschakeling die men plande zo rond 2035 tegen een grondstoffentekort stoot.

Zal het 'probleem' opgelost geraken of bollen wij gewoon rustig verder met onze benzinewagen?¿ 8O

Als het van het VB afhangt voort met onze benzinewagen.

Citaat:

https://www.vlaamsbelang.org/nieuws/...XHPZqzJgVlaams Belang wil verbod op verkoop wagens met verbrandingsmotor onmiddellijk afvoeren.

Oma 20 juni 2023 23:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10186440)
Als het van het VB afhangt voort met onze benzinewagen.

En als het van de rest van de wef-marionetten afhangt dan gaan we allemaal op de fiets of te voet....paard en kar willen ze ook nog wel toestaan mits stikstoftaks. :twisted:

Erw 21 juni 2023 04:29

Mobiliteit afhankelijk maken van batterijen is als electriciteit afhankelijk maken van wind, energie onafhankelijk maken van wind was vooruitgang en die willen de nazi's terugdraaien.

Micele 21 juni 2023 10:33

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10186403)
Tesla (Giga Berlijn) laat zijn accucellen uit USA en Azië komen, want Europa zelf is te duur.

Correctie, Tesla laat zijn accucellen *voorlopig - enkel - uit USA komen wegens...

Citaat:

https://tweakers.net/nieuws/206928/t...e-fabriek.html

22-02-2023

Tesla gaat vooralsnog toch geen accucellen maken in Duitse fabriek

Tesla heeft zijn plan om accucellen te maken in Duitsland gewijzigd. In plaats daarvan worden die accucellen in de Verenigde Staten gemaakt, vanwege gunstige subsidies in dat land. In Duitsland worden nog wel accuonderdelen gemaakt en worden accu's geassembleerd.

De autofabrikant heeft de productie van accucellen verplaatst naar de Verenigde Staten vanwege subsidies uit de Inflation Reduction Act, zegt een woordvoerder tegen onder meer Reuters. Tesla had aanvankelijk plannen om 4680-cellen in Grünheide te produceren, in de buurt van Berlijn. Eind 2021 bleek al dat Tesla hiervoor ruim een miljard euro subsidie was misgelopen, vanwege uitstel bij de bouw van deze fabriek.

Het bedrijf gaat in Grünheide nog wel accu's in elkaar zetten, waarvoor het accucellen gaat gebruiken die in de Verenigde Staten zijn gemaakt. Daarnaast wil de fabrikant in de Duitse accufabriek onderdelen als elektrodes produceren. Een deel hiervan wordt dan weer naar de Verenigde Staten gestuurd.

Tesla zei eerder met de accufabriek in Grünheide jaarlijks 50GWh aan accu's te willen maken. Volgens een minister van de Duitse deelstaat Brandenburg, waar Grünheide in ligt, zou Tesla's besluit geen gevolgen hebben voor het aantal werknemers bij de fabriek. De accufabriek ligt in de buurt van Tesla's Duitse autofabriek.

*Het bedrijf lijkt niet uit te sluiten later wel accucellen in Duitsland te maken, maar verschuift de prioriteiten nu naar de Verenigde Staten vanwege de extra subsidies die de Amerikaanse regering momenteel biedt. Amerikaanse consumenten die elektrische auto's met accu's uit de VS aanschaffen, krijgen daarnaast ook extra subsidie. De 4680-cellen die Tesla gaat produceren, bieden meer accucapaciteit tegen lagere kosten.
(uit Shanghai, China komen enkel volledige wagens van de Tesla fabriek aldaar naar Europa, 15 van de 36 boten is voor EU bestemd: https://docs.google.com/spreadsheets...aOI/edit#gid=0 )



Lithiumvoorraden in Europa, ook geplande raffinaderijen. Nu nog de regeltjes en plaatselijke Nimbys. :-D
Citaat:

https://background.tagesspiegel.de/m...-lithium-liegt

Der Druck in der EU steigt, eigene Lithiumvorkommen zu erschließen und den Batterierohstoff auch vor Ort zu produzieren. Heiße Kandidaten sind zum Beispiel Serbien, Finnland und Tschechien, neu hinzugekommen ist Frankreich. Ein Überblick über die wichtigsten Projekte.

Jutta Maier, veröffentlicht am 16.12.2022
Frankrijk (Macron) wil heel graag een Tesla fabriek, Spanje (buurt Valencia) ook. Ik geef Spanje iets meer kans.

Mambo 21 juni 2023 19:55

Volvo daarentegen zal steeds meer uit China komen.

En hier hun valies pakken.

Universalia 21 juni 2023 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10186408)
Ze zijn toch al in 2018 wakker geschud? Wat is er ondertussen gebeurd?


Begrijp ik iets niet aan die zin? ;-)

De ganse context van 2018, dat is 5 jaar geleden... (800k nieuwe jobs hé)



Mooie woorden, maar daden?

Valt het allemaal nog wel te begrijpen?

Zelfs Europese Rekenkamer gelooft niet in elektrisch rijden tegen 2035


:|


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be