Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Duikboot kwijt (weeral) (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269328)

kelt 20 juni 2023 17:24

Duikboot kwijt (weeral)

We hadden de laatste jaren al een Argentijn,een Indonesier,en wie weet hoeveel "narco-subs" die verloren zijn gegaan met man en muis.
Deze keer,nieuws door komend zo rond de 18e juni 23 ,is een toeristische duikboot zoekgeraakt...

Aan boord van de "Titan" zouden 5 personen zitten..
Voor de constructie van het ding zijn,zo te lezen,"interessante" keuzes gemaakt,zeker in overweging nemende dat het hier gaat om een ding om kilometers diep in de Atlantische Oceaan,MET MENSEN AAN BOORD, te bewegen.

https://arstechnica.com/gaming/2023/...d-for-steering

Astrodamos 20 juni 2023 17:28

dit is geen buitenlandse politiek

maddox 20 juni 2023 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Astrodamos (Bericht 10186281)
dit is geen buitenlandse politiek

Eerder wetenschap en techniek.

De schoofzak 20 juni 2023 20:47

Ik snap dat niet goed.
Mocht ik zo'n tuig fabriceren, dan zou het ingeval van panne automatisch stilletjes naar boven stijgen.
En dan hebben ze lucht om te asemen.
En tijd om gevonden te worden.

Dadeemelee 20 juni 2023 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10186373)
Ik snap dat niet goed.
Mocht ik zo'n tuig fabriceren, dan zou het ingeval van panne automatisch stilletjes naar boven stijgen.

Zo’n systeem zit er blijkbaar op, maar er zal wat meer aan de hand zijn dan een defectje. De communicatie die plots wegvalt, dat voorspelt weinig goeds.

Universalia 20 juni 2023 21:56

Citaat:

Ik snap dat niet goed.

Ja ik snap dat ook niet goed, zo een 'toerisme' duikboot zou toch minstens een noodsignaal moeten kunnen uitzenden of toch minstens een systeem in huis moeten hebben dat als er wat misloopt zijn traceerbaar zijn.

Bij militaire duikboten ligt dat anders natuurlijk.

Zou er iemand het gemunt hebben op zij die in de duikboot plaatsgenomen hebben?

Dadeemelee 20 juni 2023 21:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10186404)
Ja ik snap dat ook niet goed, zo een 'toerisme' duikboot zou toch minstens een noodsignaal moeten kunnen uitzenden of toch minstens een systeem in huis moeten hebben dat als er wat misloopt zijn traceerbaar zijn.

Onder water werken enkel geluidssignalen en over een afstand van 3,8 km kan daar vanalles mee gebeuren.

Militaire duikboten halen ongeveer 1 km diep. Die gaan zo diep niet.

Zucht 20 juni 2023 22:22

In feite was het een soort Fons Oerlemans constructie.

Dadeemelee 20 juni 2023 22:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10186413)

Ik kan mij niet voorstellen dat er geen backup communicatiesysteem voorzien was. Dus waarschijnlijk is het simpelweg over and out. Romp gebarsten of zo.

Speelgoed voor miljardairs kan ook kapotgaan.

reservespeler 21 juni 2023 06:45

Citaat:

Ik snap dat niet goed.

U weet wat er scheelt?
Voor hetzelfde geld heeft de batterij het begeven.

reservespeler 21 juni 2023 06:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 10186404)

Ze hadden een koordje aan dat bootje kunnen maken.

reservespeler 21 juni 2023 06:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10186406)
Onder water werken enkel geluidssignalen en over een afstand van 3,8 km kan daar vanalles mee gebeuren.

Militaire duikboten halen ongeveer 1 km diep. Die gaan zo diep niet.

Dat zijn dan al heel speciale duikboten.
Ik geloof dat de operationele opereren rond de 600 meter.

DucDEnghien 21 juni 2023 07:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10186479)

300 meter.

maddox 21 juni 2023 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10186479)

Alleen een paar speciallekes, zoals de Sovjet monsterkes die uit titanium gemaakt zijn zullen rond die diepte opereren.

Herr Flick 21 juni 2023 08:02

Citaat:

Ik snap dat niet goed.

Vermoedelijk zijn die vast komen te zitten.

Je hebt dan 2 opties, ofwel scheurt er wat en dan implodeert de boel. Dat is de zachste optie.

Ofwel is de duikboot stevig genoeg en ga je langzaam dood door gebrek aan zuurstof. In de kou in een ruimte de grote van een LPG tank.

Er zijn intussen klopgeluiden gehoord dus hij is niet geimplodeerd. als ze vastzitten en een ROV kan ze bevrijden dan hebben ze sjans.

Stel dat ze naar boven zijn kunnen komen en ze vinden ze niet door de hoge zee of mist,... dan gaan ze alsnog dood , want je kunt dat ding van binnen uit niet openen.

Herr Flick 21 juni 2023 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zucht (Bericht 10186413)

ja maar langs een kant, hoe simpeler het design hoe degelijker. in zo een ding wil je zo min mogelijk componenten die kapot kunnen gaan.

Maar ik zou toch ook opteren voor een tweede systeem van stuur motoren met een eigen acu en communicatie systeem of een boei die je kan lossen of iets dergeijks.

Blue Sky 21 juni 2023 08:51

Goed dat de CEO mee aan boord zit en zich gedurende zijn verblijf goed kan nadenken over de keuzes die hij gemaakt heeft.

Normaliter moeten steeds reddingsattributen en mensen aanwezig zijn bij dergelijke expedities zodat men snel kan ingrijpen wanneer er iets fout gaat.

Dit houdt in duikers, een extra volg duikboot, etc.

De mens is helaas nogal kortzichtig, doet alles voor winstbejag en doet ook aan wishful thinking in de zin dat het allemaal wel zal meevallen en goed komt.

Herr Flick 21 juni 2023 09:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10186545)
Goed dat de CEO mee aan boord zit en zich gedurende zijn verblijf goed kan nadenken over de keuzes die hij gemaakt heeft.

Normaliter moeten steeds reddingsattributen en mensen aanwezig zijn bij dergelijke expedities zodat men snel kan ingrijpen wanneer er iets fout gaat.

Dit houdt in duikers, een extra volg duikboot, etc.

De mens is helaas nogal kortzichtig, doet alles voor winstbejag en doet ook aan wishful thinking in de zin dat het allemaal wel zal meevallen en goed komt.

Het probleem is dat als er op die diepte iets misgaat, ge zwaar gekloot zijt.

Zelf nog maar een kabel neerlaten vanaf het moederschip, ... ge hebt een kabel nodig die 10 ton kan houden (doe er nog maar wat bij) dat is al een stevig kabelke, en dat 4000 meter lang ... de kabeldrum alleen al die daarvoor nodig is, dat is al de moeite. ) Dan moet ge die kabel nog gaan vastmaken aan dat ding.

Nu is wel een ding zeker, mij krijg je niet voor al het geld van de wereld in zo een ding.

Skobelev 21 juni 2023 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10186559)
Het probleem is dat als er op die diepte iets misgaat, ge zwaar gekloot zijt.

Zelf nog maar een kabel neerlaten vanaf het moederschip, ... ge hebt een kabel nodig die 10 ton kan houden (doe er nog maar wat bij) dat is al een stevig kabelke, en dat 4000 meter lang ... de kabeldrum alleen al die daarvoor nodig is, dat is al de moeite. ) Dan moet ge die kabel nog gaan vastmaken aan dat ding.

Nu is wel een ding zeker, mij krijg je niet voor al het geld van de wereld in zo een ding.

Mij ook niet. ‘t Is wat zoals ruimtetoerisme. Hoe zot moet je zijn om bovenop een gigantische vuurpijl te gaan zitten?

Geef mijn portie maar aan fikkie.

Herr Flick 21 juni 2023 09:48

Ze willen het met zoveel woorden niet zeggen, maar als die gasten daar op 4000 meter in hun tubeke zitten, is het over and out.

Want eigenlijk kan men ze daar niet weghalen, tenzij met een duikboot / rov met grijparmen. Die kan ze misschien los trekken en er dan een balloneke of zo aanhangen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be