Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Limburgs spoornet voor passagiers is nu volledig geëlektrificeerd (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269500)

Micele 5 juli 2023 12:48

Limburgs spoornet voor passagiers is nu volledig geëlektrificeerd
 
2023. Oef :oops:

Volledige kostprijs voor dat laatste stukje Hasselt-Mol was 50,2 miljoen euro.
Voor 38 km bovenleidingen en extra infra en ombouw, enz...

Of € 1,32 miljoen per km.

Eindelijk geen dieseltreinen meer nodig voor passagierverkeer. Maar of er nu meer treinen gaan rijden? De NMBS belooft van wel.
Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230704_93590788

Historische mijlpaal: volledig Limburgs spoornet voor passagiers is nu geëlektrificeerd

Hasselt - Na ruim vier jaar werken is nu ook de spoorlijn Hasselt-Mol geëlektrificeerd. Dat is een historische mijlpaal: het hele Limburgse spoorwegnetwerk voor passagiers kan nu elektrische treinen ontvangen.

Timmie van Diepen Gisteren om 12:00

Dinsdagochtend om 10.25 uur was het zover: op perron 7 van het station van Hasselt werd het vertrek van de eerste elektrische trein tussen Hasselt en Mol officieel aangekondigd. Dat gebeurde door verschillende Limburgse ministers en burgemeesters, die voor de gelegenheid de elektrische schakelverbinding in gang mochten zetten. Onder hen onder andere Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en burgemeesters Steven Vandeput (N-VA) van Hasselt en Wouter Beke (cd&v) van Leopoldsburg. Terwijl ze samen de elektriciteit aanschakelden, was er op de achtergrond symbolisch knetterende stroom te horen. Het Desiro-treinstel liet een paar keer zijn pantograaf omhoog gaan tegen de stroomdraden, om de feestelijkheden kracht bij te zetten, en zette zich vervolgens vloeiend in beweging.

Dat er zo veel hoogwaardigheidsbekleders aanwezig waren, is geen toeval. En het heeft niet alleen met de aankomende verkiezingen te maken. De eerste elektrische treinrit tussen Hasselt en Mol heeft namelijk historisch belang. Lijn 15 was de laatste Limburgse spoorlijn voor passagiersvervoer die nog niet geëlektrificeerd was. Het gebrek aan bovenleidingen betekende dat er alleen dieseltreinen konden rijden en geen moderne elektrische treinen. Tegelijk bemoeilijkte het ook de aansluitingen op de rest van het spoornet, dat voor 90 procent geëlektrificeerd is. Dat is nu verleden tijd. Vanaf nu kan het hele Limburgse spoorwegnetwerk voor passagiers elektrische treinen ontvangen, wat ook beter is voor het milieu.

50 miljoen euro

De werken aan de 38 kilometer lange lijn Hasselt-Mol zouden aanvankelijk vorig jaar al klaar moeten zijn, maar de coronacrisis gooide roet in het eten. In maart 2019 werd een begin gemaakt met het enorme karwei, maar uiteindelijk duurde het dus ruim vier jaar voor de finish werd bereikt. In totaal moest er dan ook 58 kilometer aan bovenleidingen worden geïnstalleerd: 38 km tussen de vertakking Zonhoven en Mol, waarvan 10 km dubbelspoor tussen Zolder en Beverlo, het tweede perronspoor in Leopoldsburg en enkele bundelsporen in Mol. Het benodigde materiaal was navenant: 1.250 bovenleidingspalen, 1.400 ton staal en 300 km aan draden en kabels.

Tegelijk moesten ook een aantal bruggen worden verhoogd. “De brug ’t Routeke in Heusden-Zolder en de bruggen van de Stationsstraat en Zandstraat in Beringen zijn al een tijdje klaar, de nieuwe betonnen brug van de Koerselsesteenweg zal eind augustus volledig afgewerkt zijn, maar dit heeft geen impact op het treinverkeer”, zo zegt spoorbeheerder Infrabel.

LEES OOK. “In Limburg is het ‘eerst-zien-en-dan-geloven’ als het over openbaar vervoer gaat”

In Leopoldsburg en op de grens tussen Houthalen en Zolder werden twee nieuwe tractieonderstations gebouwd om de hoogspanning om te zetten in bruikbare spanning van 3.000 volt voor het spoornet. In Hasselt, aan de vertakking naar Zonhoven, kwam dan weer een nieuwe sectioneerpost om de bovenleiding in verschillende secties te verdelen. Na verschillende testen werd de lijn midden juni onder spanning gezet.

De totale kostprijs voor de elektrificatiewerken is 50,2 miljoen, waarvan ruim 35 miljoen federale middelen en een kleine 15 miljoen euro aan cofinanciering vanuit Vlaanderen, dat de lijn als een van de elf Vlaamse spoorprioriteiten bestempelde.

Meer aanbod?

De elektrificatie betekent overigens niet dat er meteen meer treinen zullen rijden in Limburg. Dat blijft het heikel punt, zo gaf ook de Hasseltse burgemeester Steven Vandeput (N-VA) aan op het perron: “We zijn tevreden met deze investeringen, maar we mogen nu niet stoppen. We hebben onze inhaalbeweging in Limburg bijna goedgemaakt op het vlak van infrastructuur, maar nu moeten er ook goede verbindingen volgen. Op het vlak van aanbod is er wel nog wat winst te boeken.”

De NMBS beloofde eerder al dat er vanaf december 2024 tussen Hasselt en Mol meer treinen zullen rijden in het weekend, zodat er net als door de week om het uur een verbinding is. Vanaf december 2025 moet er in de spitsuren zelfs een verbinding om het half uur komen.

De kans dat er op het traject de komende jaren toch nog dieseltreinen te zien zullen zijn, is bovendien groot. De NMBS is volop bezig met de vernieuwing van zijn treinstellen, onder andere met de nieuwe M7-dubbeldekkers maar pas wanneer de nieuwe AM30-stellen vanaf 2030 worden geleverd, zal het grootste deel van de oude treinen uit bedrijf worden genomen.

Onzijdig 5 juli 2023 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10196250)
2023. Oef :oops:

Volledige kostprijs voor dat laatste stukje Hasselt-Mol was 50,2 miljoen euro.
Voor 38 km bovenleidingen en extra infra en ombouw, enz...

Of € 1,32 miljoen per km.

Eindelijk geen dieseltreinen meer nodig voor passagierverkeer. Maar of er nu meer treinen gaan rijden? De NMBS belooft van wel.

Willen we reeds de excuses boven halen waarom niet?

Pech in de elentriekcentrale,
Men heeft koperdraad gestolen.
De machinist was ziek.
Geen kaartjesknippers beschikbaar.
Door de hitte hing de bovenleiding te zwaar door en was het te gevaarlijk.
De voorziene locomotief was kapot.
Personeelsstaking.
Enz...

reservespeler 5 juli 2023 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10196284)
Willen we reeds de excuses boven halen waarom niet?

Pech in de elentriekcentrale,
Men heeft koperdraad gestolen.
De machinist was ziek.
Geen kaartjesknippers beschikbaar.
Door de hitte hing de bovenleiding te zwaar door en was het te gevaarlijk.
De voorziene locomotief was kapot.
Personeelsstaking.
Enz...

Door de koude knapte de bovenleiding, gelukkig konden we nog dieseltreinen inzetten.

pajoske 5 juli 2023 18:02

Treinvervoer in Bel.-Limburg = huilen met de pet op.

Gelukkig is het station van Sittard dichter bij dan dat van Genk.

reservespeler 5 juli 2023 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10196412)
Treinvervoer in Bel.-Limburg = huilen met de pet op.

Gelukkig is het station van Sittard dichter bij dan dat van Genk.

Dat van Weert is voor ons heel dichtbij.

Mambo 5 juli 2023 19:14

Nog altijd niet op batterijen?

Herr Flick 5 juli 2023 23:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10196335)
Door de koude knapte de bovenleiding, gelukkig konden we nog dieseltreinen inzetten.

en toen het allemaal toevallig wel werkte, ging er hem ene voor zetten om den trein tegen te houden.

of is er een of ander boerke met zijn kiepbak open tegen de bovenleiding gereden....

Herr Flick 5 juli 2023 23:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10196412)
Treinvervoer in Bel.-Limburg = huilen met de pet op.

Gelukkig is het station van Sittard dichter bij dan dat van Genk.

Dat is niet alleen in de Limburg zo , de NMBS is gewoon niet in staat om 5 dagen op rij een trein op eender welk traject op tijd te laten rijden.

Dat komt door hun rot materiaal (pas op er is nieuw materiaal op komst (dat ondertussen ook al vol grafitti staat))

Dat komt door de totale kapot gesyndicaliseerde bureaucratie . Waar er ne stempel moet gezet worden voor de gast die het papier waarop die stempel moet gezet worden, eerst ergens anders moet afgestempeld worden.

Dus privatiseer heel die rotzooi, en pluim diegene die door rood ne spoorweg op lopen /rijden. gewoon van de eerste keer, geen compansie , 100 000 euro boete.

reservespeler 6 juli 2023 06:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10196536)
en toen het allemaal toevallig wel werkte, ging er hem ene voor zetten om den trein tegen te houden.

of is er een of ander boerke met zijn kiepbak open tegen de bovenleiding gereden....

Tobback?

Henri1 6 juli 2023 06:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10196250)
2023. Oef :oops:

Volledige kostprijs voor dat laatste stukje Hasselt-Mol was 50,2 miljoen euro.
Voor 38 km bovenleidingen en extra infra en ombouw, enz...

Of € 1,32 miljoen per km.

Eindelijk geen dieseltreinen meer nodig voor passagierverkeer. Maar of er nu meer treinen gaan rijden? De NMBS belooft van wel.

Waarom steken ze geen Tesla motoren + batterijen in die locomotieven?

Dat zou een gigantische besparing van middelen zijn hé.

reservespeler 6 juli 2023 07:51

Een trein laten rijden op waterstof.

Micele 6 juli 2023 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10196601)
Waarom steken ze geen Tesla motoren + batterijen in die locomotieven?

Dat zou een gigantische besparing van middelen zijn hé.

fyi
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05...sen-hasselt-e/

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/01...-maasmechelen/

https://www.tvl.be/nieuws/eerste-ele...in-genk-153933

....

Vlad 22 juli 2023 11:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10196632)
Een trein laten rijden op waterstof.

Ik zou de NMBS toch niet te snel ontplofbare stoffen toevertrouwen. De ingenieurs beseffen dat zelf ook wel. Die laten zelfs waterkoelingen vervangen door lawaaierige luchtkoelingen bij hun rollend materieel - vanwege een gebrek aan vertrouwen in zichzelf en hun onderhoudsdiensten, en geef ze eens ongelijk. Mocht de NMBS een vliegtuigmaatschappij zijn dan storten er dagelijks vliegtuigen neer en vliegtuigen zijn technologisch stukken ingewikkelder dan treinen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be