![]() |
1.200 kilometer na 10 minuten laden: grote doorbraak in elektrisch rijden op til?
Promotionele prietpraat of realiteit binnen de gestelde termijnen?
Toyota is toch geen zever-firma ... We beginnen te praten. Beginnen ... want het laden, dat zal nog wat voeten in de aarde hebben. Titel: Bereik van 1.200 kilometer na 10 minuten laden: grote doorbraak in elektrisch rijden op til? https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038 Citaat:
|
Citaat:
Maar bon, bij Toyota zijn het geen fantasten dus wie weet. |
Bij mijn weten maakt Toyota geen batterijcellen.
De huidige EVs van Toyota hebben batterijpacks van CATL. Wel raar dat bepaalde media dat nu nog eens verkondigen. Die claim was al ergens begin juni bekend: Citaat:
Aja, Toyota verkocht 14.000 BEV in 2022. Dat is zowat wat Tesla verkoopt op 3 dagen... |
Citaat:
In 2022 verkochten ze 24.466 BEV. Bron Toyota download: https://global.toyota/en/company/pro...es/202212.html Ze streven wel naar 1,5 miljoen verkochte BEV in 2026. Dat is een serieus snelle inhaalbeweging van zowat de laatste plaatsen... |
Citaat:
|
Citaat:
En het Japanse Chademo is een internationale laadstandaard, de eerste eigenlijk, euh geweest.... Nee, ik onderschat de Japanners niet... Wat context wat Japanners over de Japanse autoindustrie weten te vertellen: Citaat:
|
Citaat:
De markt voor pickups, 4x4's etc in Afrika is niet bepaald klein. Australie is dan weer een westers land, maar hoe zit dat daar met laad infrastructuur en nog iets actieradius. Je wil niet in de outback stil staan met een platte baterij. Dus er valt wel iets voor te zeggen waarom ze even de boot hebben afgehouden. Als er nu iets komt dat wel binnen een aanvaardbare termijn kan laden en capaciteit heeft, ja dan is electrisch rijden ineens wel interresant. (zit je wel nog altijd met het probleem van opwekken en distribueren) |
Citaat:
Er dient nog heel wat gedaan te worden aan infrastructuur en rijbereik voor BEV de ‘standaard’ gaat worden. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat is het hele probleem he, ... en ze slagen er maar niet in om hier een nucleaire of gas centrale bij te zetten laat staan de kabels te verzwaren, ... Daarom dat ik hybride tot hiertoe ook het beste alternatief vindt, of en dat zou echt eens bestudeerd moeten worden diesel electrisch / petrol electrisch / of op alcohol of een bio feul een dynamo aandrijven, die uw electromotoren van stroom voorziet. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die 1200 km rijbereik heb je natuurlijk wel alleen maar nodig als je eens op reis wil gaan. Voor dagdagelijks gebruik zijn thuislaadpalen aan 11 kw al meer dan voldoende hoor. Dan laad je op een uur of 8 toch ook gemakkelijk 500 - 600 km. |
Citaat:
|
Citaat:
Je dus nipt meer dan eenderwelk Toyotamodel of het nu hybride is of ICE of alle versies... Dus op 1 Tesla, 2 tot 5 een Toyotamodel. https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...-tesla-model-y Die Tesla had natuurlijk ook een BEV-model van Toyota kunnen zijn. Citaat:
Frankrijk, ooit topdieselland bij uitstek, daar verkopen ze wellicht dubbel zoveel BEV dan dieselwagens. Zover de huidige waarde van het/uw rijbereik. :lol: |
Citaat:
En dan **batterijpacks en temp/design/management die tegen de warmte kunnen (huidige solid state packs kunnen 120°C verdragen... kuch...). Stel je laadt 100 kWh bij op aan 500 kW continu-vermogen dat is 12 minuten. Citaat:
Diegene met een ICE die hetzelfde doet zal mogelijk meer tijd nodig hebben. Want plassen/koffietje en laden tegelijk gaat moeilijk. ;-) De snelstladende BEV met klassieke Li-ions zou vandaag al 500 kW piek aankunnen, maar natuurlijk niet continu. De Rimac Nevera - met zijn 120 kWh accupack - haalde uit een helaas maar 350 kW laadpunt van Ionity toch al meer dan 300 kW gedurende een relatief lange tijd, wat meer dan 260 kW gemiddeld gaf over 21 minuten. Dus 10 tot 80% bijladen of 91 kWh erbij, in 21 minuten real world! Zie link onderaan. Citaat:
|
Citaat:
Als ze aankondigen dat ze verwachten dat overmorgen een dag zal zijn waarop de prijs van elektriciteit negatief zou zijn ... allen daarheen ... en dan op de volgende dagen: de autobatterij elektriciteit laten leveren voor je woning ... |
Citaat:
Als die batterijen werkelijk geproduceerd gaan worden en ze kosten zeg maar de helft van de huidige dan leg ik mijn dak vol zonnepanelen en koop voor thuis een 100 kWh batterijpack. |
Koop een grote woonboot vol met zonnecellen en leef en woon en vaar bijna altijd op zonne-energie...
(beetje fossiele backup in geval van, ook windenergie (zeil) kan ingezet worden) Vaar emissieloos de havens en ligplaatsen aan (bevoorrading, ook afval kwijt geraken) Grondstuk? Niet nodig... Prijs van die boot? Euh voor de miljoenen-prijs van een chique appartement in Knokke ofzo. Klik: https://www.google.com/search?q=elec...t=gws-wiz-serp Best daar waar zon genoeg is. ;-) |
Citaat:
En die vrachtbootjes, die komen al met een ingericht woninkje. Neem een Nederlands of Vlaams bootje, dan is het misschien oud en verouderd, maar wel in orde. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be