Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Fabrikant failliet, fiets onbruikbaar. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269595)

Dadeemelee 15 juli 2023 17:35

Fabrikant failliet, fiets onbruikbaar.
 
Zover is het nu gekomen, de fietsen van het hippe VanMoof werken via een fietsapp. Nu dreigt VanMoof failliet te gaan en als hun servers stoppen met werken gaan de fietsen het ook laten afweten.
Hoe onnozel toch, laat al die overbodige elektronische besturingen toch weg van het mechanisch ding dat een fiets hoofdzakelijk is.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230714_97554184

Citaat:

Toen Sven Haenen uit Boechout het nieuws vernam dat de fabrikant van zijn VanMoof-fiets op de rand van het faillissement bengelde, was het toch met een bang hartje dat hij zijn fiets nog probeerde op te starten. “Maar het lukte gelukkig nog wel”, zegt Haenen. Voor wie geen VanMoof-gebruiker is: de fiets is niet zomaar een e-bike, het is een hoogtechnologisch ding dat al snel vergeleken wordt met een iPhone. De fiets werkt dan ook het beste als die geconnecteerd is met een gsm. De elektrische batterij, de verschillende gebruiksstanden, de lichten, het fietsslot, zelfs de versnellingen: zowat alles werkt enkel en alleen met de app.

Wat gebeurt er dan als het bedrijf straks de boeken neerlegt en de servers offline gaan? “Ik heb geen idee. Zelf heb ik mijn fiets al sinds 2018. Ik heb dus een exemplaar van de eerste generatie. Daar zijn een aantal functies gelukkig nog wel manueel. Dat is mijn geluk. Maar als er nu iets stuk gaat, wordt mijn fiets wel onbruikbaar.” Cowboy – de Belgische concurrent van VanMoof – liet alvast weten dat zij een app ontwikkelden waarmee de VanMoof-fietsen toch bruikbaar zouden blijven.
Ter info: Cowboy staat ook op de rand van failliet.

maddox 15 juli 2023 19:50

Gniffel, ook andere merken zijn hier goed mee bezig.

Enkele van de bekende merken , die ook E bikes aanbieden, zelfs met de "betaalbare Chinese" kits erop, zorgen ervoor dat de accu's en de controllers alleen via hen "hersteld" kunnen worden.

In alle geval, Designbikes die stukken van mensen kosten en even herstelbaar zijn als een iPhone. Awel, caveat emptor .

Maar niet getreurd, mijn Nederlandse companen hebben daar al een paar jaar een gemakkelijke oplossing voor.
Rukken alle peperdure electronica eruit, en vervangen die door de zeer simpele, betaalbare, en betrouwbare KT controllers.

Dadeemelee 15 juli 2023 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10201993)
Gniffel, ook andere merken zijn hier goed mee bezig.

Enkele van de bekende merken , die ook E bikes aanbieden, zelfs met de "betaalbare Chinese" kits erop, zorgen ervoor dat de accu's en de controllers alleen via hen "hersteld" kunnen worden.

In alle geval, Designbikes die stukken van mensen kosten en even herstelbaar zijn als een iPhone. Awel, caveat emptor .

Maar niet getreurd, mijn Nederlandse companen hebben daar al een paar jaar een gemakkelijke oplossing voor.
Rukken alle peperdure electronica eruit, en vervangen die door de zeer simpele, betaalbare, en betrouwbare KT controllers.

Cowboy heeft het al wat door, ze gaan met fietsenhandelaars samenwerken. Of dat gaat helpen weet ik niet, er zijn hopen ‘klassieke’ fabrikanten van e-bikes die goede betrouwbare fietsen afleveren. Ik heb met mijn Norta nog geen enkel probleem gehad.

maddox 15 juli 2023 20:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10202024)
Cowboy heeft het al wat door, ze gaan met fietsenhandelaars samenwerken. Of dat gaat helpen weet ik niet, er zijn hopen ‘klassieke’ fabrikanten van e-bikes die goede betrouwbare fietsen afleveren. Ik heb met mijn Norta nog geen enkel probleem gehad.

Da's dan eentje die nog geen 4 jaar is.

De schoofzak 15 juli 2023 21:01

Er is wellicht een prijs te betalen als je te exclusief wilt gaan als koper. Voor je fiets of voor eender wat.

Dadeemelee 15 juli 2023 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10202040)
Da's dan eentje die nog geen 4 jaar is.

Bijna 4 jaar. Ze gebruiken ook gewoon een Bosch aandrijving en batterij.

maddox 15 juli 2023 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10202054)
Bijna 4 jaar. Ze gebruiken ook gewoon een Bosch aandrijving en batterij.

Dan hoop ik voor je dat ze niet hetzelfde doen als sommige andere merken, en de accu na X aantal laadbeurten laten blokkeren.

Dadeemelee 15 juli 2023 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10202056)
Dan hoop ik voor je dat ze niet hetzelfde doen als sommige andere merken, en de accu na X aantal laadbeurten laten blokkeren.

Ik zou niet weten waarom. Bosch is al meer dan 50 jaar één van de betrouwbaarste leveranciers van auto-onderdelen en ze hebben nu met de aandrijving van e-bikes een nieuwe markt aangeboord. Die gaan hun reputatie niet te grabbel gooien.

maddox 15 juli 2023 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10202064)
Ik zou niet weten waarom. Bosch is al meer dan 50 jaar één van de betrouwbaarste leveranciers van auto-onderdelen en ze hebben nu met de aandrijving van e-bikes een nieuwe markt aangeboord. Die gaan hun reputatie niet te grabbel gooien.

Dat hoeft hun reputatie niet te schaden, ze leveren wat de klant vraagt. En als de klant een paar 1000 stuks afneemt, waarbij de software voorwaarden X en Y moet hebben of die zetten veiligheidshalve alles in "error", dan levert Bosch dat, want die functie zit al in de software, en veiligheid is 1 van de punten.

Wil u rondrijden met een LiPo accu waarvan de "veiligheid" niet gegarandeerd kan worden?

Dat een accu vervangen door een nieuwe alleen door een merkgebonden accu, en dat er dan nog eens een calibratie moet gebeuren, allemaal met bijhorende prijskaartjes....

Sommige grote merken hebben de "accuveiligheid" nogal nauw genomen. En na 4 jaar of 800 laadbeurten (hetgeen eerst komt) is het softwarematig game over voor de accu.

BigF 16 juli 2023 09:54

De behulpzame mens anno 2023

"Kan ik helpen, mijnheer? Wat is't probleem? Lekke band? Ketting eraf?"
"Nee, de server ligt plat..."
"Euh..."

De schoofzak 16 juli 2023 11:05

Stel je hetzelfde voor met Tesla ...

Dadeemelee 16 juli 2023 11:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BigF (Bericht 10202224)
De behulpzame mens anno 2023

"Kan ik helpen, mijnheer? Wat is't probleem? Lekke band? Ketting eraf?"
"Nee, de server ligt plat..."
"Euh..."

Tour 2023.
Vingegaard staat aan de kant. Kan niet terug opstarten, wachtwoord vergeten.

Erw 16 juli 2023 12:41

Maar dat is toch net de hele bedoeling van die elektrische Bierhalle Putsch?
Mensen afhankelijk maken, met de resolutie van het meetinterval van de slimme spionagecapaciteitsmeter, de bitrate van netwerk, enz.
Opslag, hamsteren, onafhankelijkheid is Big Foei.
De nazi's nemen Veiligheid altijd nauw. Dat is wat Sicherheitspolizei doet: de dingen nauw nemen. Vandaar ook "spellingnazi", de spelling nauw nemen.

maddox 16 juli 2023 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10202267)
Tour 2023.
Vingegaard staat aan de kant. Kan niet terug opstarten, wachtwoord vergeten.

Niet te hard roepen, met die DI2, eTAP en EPS is dat perfect mogelijk. Batterij plat van de shifter....

En is dat niet oneerlijk tegenover de renners die hun shifters wel met lichaamskracht bedienen?

Henri1 17 juli 2023 06:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10202255)
Stel je hetzelfde voor met Tesla ...

Dan neemt Micele de zaak over. ;-)

TheFourHorsemen 17 juli 2023 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10201921)
Zover is het nu gekomen, de fietsen van het hippe VanMoof werken via een fietsapp. Nu dreigt VanMoof failliet te gaan en als hun servers stoppen met werken gaan de fietsen het ook laten afweten.
Hoe onnozel toch, laat al die overbodige elektronische besturingen toch weg van het mechanisch ding dat een fiets hoofdzakelijk is.

Het heeft wel één belangrijk voordeel (toch alleszins bij Cowboy): men is niets met een gestolen fiets. De specifieke fiets is gelinkt aan je account dat je gebruikt om de Cowboy app te gebruiken.

Indien men een fiets tweedehands wil verkopen, kan de verkoper een QR code aanmaken waarmee de koper een account kan maken om die specifieke fiets te gebruiken.

Fietsdieven die een klein beetje de markt kennen, zouden dus niet zo heel erg geïnteresseerd mogen zijn in Cowboy. Want een gestolen Cowboy heeft geen ondersteuning.

Bovendien zit er ook gps in de fiets en blijkbaar op een redelijk moeilijk bereikbare plaats.

maddox 17 juli 2023 13:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 10202828)
Het heeft wel één belangrijk voordeel (toch alleszins bij Cowboy): men is niets met een gestolen fiets. De specifieke fiets is gelinkt aan je account dat je gebruikt om de Cowboy app te gebruiken.

Indien men een fiets tweedehands wil verkopen, kan de verkoper een QR code aanmaken waarmee de koper een account kan maken om die specifieke fiets te gebruiken.

Fietsdieven die een klein beetje de markt kennen, zouden dus niet zo heel erg geïnteresseerd mogen zijn in Cowboy. Want een gestolen Cowboy heeft geen ondersteuning.

Bovendien zit er ook gps in de fiets en blijkbaar op een redelijk moeilijk bereikbare plaats.

Voor de doorsnee fietsendief is het geen goeie nee. En aangezien het "urban bikes" zijn, zijn het ook slechte donoren voor andere types fiets.

Herr Flick 17 juli 2023 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10201921)
Zover is het nu gekomen, de fietsen van het hippe VanMoof werken via een fietsapp. Nu dreigt VanMoof failliet te gaan en als hun servers stoppen met werken gaan de fietsen het ook laten afweten.
Hoe onnozel toch, laat al die overbodige elektronische besturingen toch weg van het mechanisch ding dat een fiets hoofdzakelijk is.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230714_97554184



Ter info: Cowboy staat ook op de rand van failliet.

Toen ik mijn velo bestelde kon ik ook zo iets met app toestanden kiezen.

Ik heb daar feestelijk voor bedankt, inderdaad wetende dat zo iets afhangt van cloud services, en apps dus en het os van uw telefoon dat om de zoveel jaar het laat afweten. Hetzelfde in auto's ik moet van die prullen niet weten.

gewoon een mechanisch klokje, eventueel een electronisch maar dan wel gestuurd door de boordcomputer en niet door uwen aaaiphone.

De schoofzak 17 juli 2023 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10202556)
Dan neemt Micele de zaak over. ;-)

:lol: :lol: :lol:

Dadeemelee 18 juli 2023 22:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10202449)
Niet te hard roepen, met die DI2, eTAP en EPS is dat perfect mogelijk. Batterij plat van de shifter....

En is dat niet oneerlijk tegenover de renners die hun shifters wel met lichaamskracht bedienen?

Victor Campenaerts had het zitten vandaag.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be