Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Oekraïense oorlog (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=228)
-   -   Graandeal opgeblazen, Rusland isoleert zich verder (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269624)

Sneaky 18 juli 2023 10:17

Graandeal opgeblazen, Rusland isoleert zich verder

link

Citaat:

Deadline

Toen de deadline om het akkoord te verlengen maandag opnieuw verstreek, liet Rusland weten dat het zich terugtrok. In een brief aan de Internationale Martieme Organisatie (die deel uitmaakt van de VN) maakte het Kremlin bekend dat het de veiligheid van Oekraïense schepen niet meer zou garanderen. De terugtrekking is definitief, zo meldde een Russische vertegenwoordiger bij de VN nog aan het persagentschap Tass. Er staan geen gesprekken gepland om de deal nieuw leven in te blazen.

In een groot deel van de wereld hield men de adem in over de uitkomst van de onderhandelingen. Dankzij het akkoord kon Oekraïne in het voorbije jaar bijna 33 miljoen toen graan verschepen - de helft ervan naar ontwikkelingslanden. Vóór het akkoord steeg de graanprijs naar recordhoogtes en de verwachting is dat hij nu dus weer flink omhoog zal gaan.
De Russische beslissing is internationaal dan ook op heel wat misprijzen onthaald. De Amerikaanse ambassadeur aan de VN sprak van een “gruweldaad”, volgens het Verenigd Koninkrijk gebruikt Poetin honger als een oorlogswapen. Ook António Guterres, secretaris-generaal van de VN, liet zich scherp uit. “Honger plaagt honderden miljoenen mensen”, zei Guterres. “Consumenten worden geconfronteerd met een wereldwijde crisis door de gestegen levensduurte. Zij gaan nu de prijs betalen.”
Ik denk dat Putin hier in Eigen voet schiet.

Dadeemelee 18 juli 2023 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 10203385)
link

Ik denk dat Zelinsky die brug gerust had moeten laten.

Sneaky 18 juli 2023 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 10203387)

Maar nee, het is een legitiem doel want er rijden spullen van het leger over.

Op dat gebied zijn de UKR's nog wat te braaf naar mijn goesting. Ze mogen wat meer Russische burgerdoelen raken. De russen doen dat toch ook.

Er bestaat niet zoiets als een propere oorlog he.

Maar die graandeal opblazen zat er al een tijdje aan te komen. Dat is niet iets dat ineens uit de lucht komt gevallen. Het was misschien de druppel, maar niet het hele verhaal.

Erw 18 juli 2023 10:49

Je zal straks op je kassaticket kunnen zien wiens voet dat was.
De helft naar ontwikkelingslanden, de andere helft spreken ze niet over, omdat hun eigen gezicht dan in beeld komt. :D

Sneaky 18 juli 2023 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10203411)
Je zal straks op je kassaticket kunnen zien wiens voet dat was.
De helft naar ontwikkelingslanden, de andere helft spreken ze niet over, omdat hun eigen gezicht dan in beeld komt. :D

Jaja, de pintjes gaan duurder worden, zoveel is zeker.

Pandareus 18 juli 2023 11:21

Citaat:

Die graandeal ging toch geen verlenging krijgen, die brug heeft er volgens mij niks mee te maken. Trouwens, als dat al geen legitiem doelwit meer is, wat is er dan wel één ?

Putler zit heelder steden met kruisraketten te bestoken, nul komma nul militair nut. En dan zelf klagen dat men zijn belangrijkste militaire transportroute wil uitschakelen ? :lol:

Hoofdstraat 18 juli 2023 11:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 10203385)
link

De deal was dat Rusland ook z’n graan en meststoffen zou mogen uitvoeren maar dat bleek een leugen, dus werkt Rusland niet meer mee.

Op welke manier schiet hij nu in z’n eigen voet?

De schoofzak 18 juli 2023 11:49

Daar moet ge echt ne vuile meedogenloze communist voor zijn, om zo'n groot deel van de wereldbevolking in de hongersnood te storten.

Sneaky 18 juli 2023 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 10203457)
De deal was dat Rusland ook z’n graan en meststoffen zou mogen uitvoeren maar dat bleek een leugen, dus werkt Rusland niet meer mee.

Op welke manier schiet hij nu in z’n eigen voet?

De wereld gijzelen met honger maakt je niet populair. Of ge dan gelijk had of niet doet er zelfs niet toe he.

Perception is reality!

Rr00ttt 18 juli 2023 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky (Bericht 10203390)
Maar nee, het is een legitiem doel want er rijden spullen van het leger over.

Op dat gebied zijn de UKR's nog wat te braaf naar mijn goesting. Ze mogen wat meer Russische burgerdoelen raken. De russen doen dat toch ook.

Er bestaat niet zoiets als een propere oorlog he.

Maar die graandeal opblazen zat er al een tijdje aan te komen. Dat is niet iets dat ineens uit de lucht komt gevallen. Het was misschien de druppel, maar niet het hele verhaal.

Voor zover mij bekend was er in de graandeal ook belofte van de VN dat de ammoniapijplijn geopend zou worden en Russische graantransit mogelijk gemaakt zou worden. 2 zaken die nooit gebeurd zijn dus je kan Rusland hier eigenlijk niets verwijten.

Dat Erdogan die azov leiders heeft vrijgelaten (Turkije was 1 van de grote winnaars van die deal) et misbruiken van de corridor om aanvallen op de Krim uit te voeren en het feit dat zo goed als geen graan naar arme landen ging (overgrote deel naar Europa) zijn verdere redenen die ik me kan inbeelden van Russische zijde.

Hoofdstraat 18 juli 2023 16:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt (Bericht 10203575)
Voor zover mij bekend was er in de graandeal ook belofte van de VN dat de ammoniapijplijn geopend zou worden en Russische graantransit mogelijk gemaakt zou worden. 2 zaken die nooit gebeurd zijn dus je kan Rusland hier eigenlijk niets verwijten.

Dat Erdogan die azov leiders heeft vrijgelaten (Turkije was 1 van de grote winnaars van die deal) et misbruiken van de corridor om aanvallen op de Krim uit te voeren en het feit dat zo goed als geen graan naar arme landen ging (overgrote deel naar Europa) zijn verdere redenen die ik me kan inbeelden van Russische zijde.

Inderdaad, het graan die effectief naar Africa gaat is die uit Rusland en die mocht niet vertrekken. Die graandeal is je reinste hypocriete propaganda en Afrika weet dat maar al te goed, zo ga je ze niet aan je kant krijgen.

Het werd dan ook nog eens misbruikt om wapens binnen te smokkelen dus dan is de rekening vlug gemaakt.

Jan van den Berghe 22 juli 2023 00:51

Citaat:

Ik denk dat Poetin Oekraïne gerust had moeten laten.

Jan van den Berghe 22 juli 2023 00:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat (Bericht 10203607)
Inderdaad, het graan die effectief naar Africa gaat is die uit Rusland en die mocht niet vertrekken.

Waar hebt u dat fabeltje ergens opgepikt? De graanexport uit Rusland is alleen maar toegenomen.

Bron:

https://www.interfax.ru/business/880164

Erw 22 juli 2023 13:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 10205695)
Waar hebt u dat fabeltje ergens opgepikt? De graanexport uit Rusland is alleen maar toegenomen.

Bron:

Als je van mama geen chocotoffs mag eten en je eet er toch, betekent dat niet dat mama dat niet heeft gezegd he.

quercus 22 juli 2023 13:56

Citaat:

Niet zolang de Russki's het leuk vinden om woningen van Oekraïense burgers te vernietigen.

Jan van den Berghe 22 juli 2023 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 10205924)
Als je van mama geen chocotoffs mag eten en je eet er toch, betekent dat niet dat mama dat niet heeft gezegd he.

Wat is ook alweer uw bron voor uw bewering dat Rusland geen graan kan uitvoeren?

Hoofdstraat 24 juli 2023 12:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 10205695)

Bron:

Niet via de EU maar inderdaad, ze hebben niet zoveel te klagen.

Nr.10 27 juli 2023 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 10205693)
Ik denk dat Poetin Oekraïne gerust had moeten laten.

Neen vriend. De Angelsaksen moeten de rest van de wereld met rust laten.

Sneaky 27 juli 2023 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 10208845)
Neen vriend. De Angelsaksen moeten de rest van de wereld met rust laten.

Die twee kunnen perfect naast mekaar geponeerd worden. Ik zie de relevantie van jouw antwoord op de originele post niet eerlijk gezegd.

De schoofzak 27 juli 2023 10:36

Citaat:

Voor zover jou bekend was?
Heb jij één ernstige link waarbij een schip met Russisch graan verhinderd werd uit of door te varen?
Heb jij één ernstige link waarbij Oekraïne iets niet militairs of militair-gerelateerd bombardeert of vernietigt in de Zwarte Zee? (we laten even buiten beschouwing dat mogelijks interne Russische oppositie "stoute" dingen doet ...)

Van die ammoniapijplijn weet ik geen snars. Maar wat weet jij ervan? Naar waar loopt die? En wie verhindert haar exploitatie?

Citaat:

Ik herinner me wel iets dat Oost-Europese boeren reclameerden omdat ze vreesden dat het Oekraïense graan, dan nu passeerde via hun land, zou "achter blijven" en daardoor de prijzen omlaag zou drukken.
Dat is dan al in tegenspraak met jouw bewering.
En dan nog helemaal geen reden om een hongersnood in Afrika uit te lokken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be