![]() |
Europees onderzoek gestart: EVs kunnen 25% tot 40% zuiniger worden op jaarbasis
https://www.tno.nl/nl/newsroom/2023/...el-voertuigen/
Europa onderzoekt potentieel voertuigen op zonne-energie 14 februari 2023 Een internationaal publiek-privaat consortium gaat onderzoeken in hoeverre voertuigen op zonne-energie bijdragen aan de transitie naar volledig elektrische mobiliteit in de EU. Het samenwerkingsverband heet SolarMoves en bestaat naast TNO uit onder andere het Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE, Sono Motors en IM Efficiency. De pilot wordt uitgevoerd in opdracht van het directoraat-generaal Mobiliteit en Vervoer (DG MOVE) van de Europese Commissie. Het is een verkenning van het potentieel van voertuigen op zonne-energie en de impact daarvan op toekomstig beleid en regelgeving voor elektrische laadinfrastructuur in Europa. De EU en haar lidstaten hebben ambitieuze doelstellingen om in de komende tien jaar tot een emissievrij mobiliteitssysteem te komen. Hiervoor zullen aanzienlijke investeringen in laadinfrastructuur voor auto’s nodig zijn. De toepassing van zonnetechnologie in en op elektrische voertuigen kan hier mogelijk uitkomst bieden. Uit eerder onderzoek is namelijk gebleken dat zonnepanelen op elektrische auto's ervoor kunnen zorgen dat deze op jaarbasis zo'n 25% minder hoeven te worden opgeladen. In zonnige gebieden kan deze reductie zelfs oplopen tot 40%. Groeiende markt In 2030 zouden elektrische auto's met zonnepanelen naar schatting 10% van de hele markt kunnen vormen. Er zijn verschillende auto’s met zonnecellen in ontwikkeling. Daarnaast rijden er al meer dan 30 vrachtwagens door Europa met zonnecellen op het dak van hun trailers, waardoor het commerciële transport duurzamer wordt dankzij zonne-energie. Verder zijn er al stadsbussen voorzien van zonnecellen om de uitstoot en brandstofkosten te verminderen. Wat meer cijfers en details: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Ja ook, of betaald men ook voor de zonne-energie tijdens het rijden? :lol: Kijk maar naar de praktijktesten van de teloorgegane Lightyear One (zie draad vanaf post 40) Of Citaat:
En winst aan openbare laadinfra. Want die 25% tot 40% (veel zon) bevindt zich op het voertuig zelf. Ook tijdens het stilstaan/parkeren, en dat is quasi wat een auto meestal doet, kan die ook bijladen. Dus de overheid moet wat minder verzwaren en wat minder openbare laadpalen plaatsen moesten meer wagens tijdens het rijden/parkeren bijladen zonder aan een laadpaal te hangen. En meer parkeerplaatsen vrij in de schaduw ook nog. 8-) Waarom zit er tot 10% ethanol in E10 benzine wegens het milieu? Het is toch veel leuker op jaarbasis 25% van het verbruik direct te laden aan zonne-energie via eigen zonnecellen op de wagen zonder ergens te moeten stekkeren hé? Heb je daar mss iets tegen? |
Ah?
Hoe hebben ze die jaarbasis gemeten? Doro te extrapoleren of zo? Want ik dacht dat die ontploften nog voor ze geleverd raakten? Lightyear One https://lightyear.one/press-releases...ne-in-2021-ytd Citaat:
|
Moeten zij nu "onderzoeken" om te weten dat als je een zonnepaneel op je dak legt, dat je dan de opgewekte elektriciteit kunt gebruiken ???
(ik heb de link niet gelezen, ik grap maar wat. Onderzoeken of het gewicht van het paneel niet meer verbruik kost dan dat het energie oplevert ... ???) |
Zij?
Zonnemobiliteit uitgelegd door TNO, die doen natuurlijk zeker mee zoals in draadstarter te lezen is. Iedereen kent wel TNO? Alvast geen oenen. :-P Alvast sorry voor het plakken, want een link aanklikken doet toch geen kat Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
De Lightyear 0 had IBC solar cellen, totaal 5 m²: Mogelijke specs hier: https://solarmagazine.com/solar-panels/ibc-solar-cells/ Citaat:
Maar wie ook meedoet is Fraunhofer of Fraunhofer Institute for Solar Energy Systems ISE, Sono Motors en IM Efficiency. Je moogt er eens op ggl... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be