Knuppel |
2 augustus 2023 15:15 |
Goedele Liekens (Open Vld): “Weg met het cordon sanitaire”
Citaat:
“Een cordon is niet democratisch. Ik vind niet dat je een partij op voorhand kan uitsluiten, nog voor je ermee hebt gepraat.” Aan het woord is Kamerlid Goedele Liekens (Open Vld). Dat is opmerkelijk, want in de afgelopen jaren is Open Vld een van de meest vehemente voorstanders geweest om het Vlaams Belang uit te sluiten en er niet mee samen te werken.
Veel applaus zal ze intern er allicht niet mee oogsten, maar Liekens heeft een lans gebroken tegen het cordon. Dat is de afspraak van de systeempartijen die verhindert dat het Vlaams Belang aan de macht zou kunnen komen op elk niveau. Dit door geen enkele coalitie met de populaire partij aan te gaan. In de afgelopen peilingen scoorde het Vlaams Belang ongeveer 25%, of een kwart van de kiezers.
Goedele Liekens wil het daarom over een andere boeg gooien. Omdat haar partij het een pak slechter doet in de peilingen – recent haalden de liberalen slechts 8,3% – maar ook omdat ze het goed kan vinden met enkele collega’s van het Vlaams Belang in de Kamer.
Begrip en zelfkritiek: “Cordon is niet democratisch”
“Op een vergadering van de Open Vld- fractie in het parlement zei iemand onlangs: ‘Kijk, al onze kiezers zitten hier samen'”, zei Liekens al lachend in HLN. Maar naast de zelfspot is er ook zelfkritiek en begrip. “Ik begrijp wel dat de mensen teleurgesteld zijn. Die twee grote crisissen hebben er zwaar ingehakt. En ook het gevoel dat de politiek meer bezig is met onderlinge spelletjes dan met hen, begrijp ik. Om een democratie te doen werken, moet je bereid zijn om over de partijgrenzen heen te praten en naar elkaar te luisteren. Ik heb collega’s van Vlaams Belang waar ik heel goed mee kan samenwerken, ook al staan onze meningen in veel dossiers loodrecht tegenover elkaar.”
En op de vraag of Liekens dan ‘weg met het cordon sanitaire’ voorstaat, antwoordt Liekens bevestigend. “Zou ik het wel zeggen? (denkt lang na) Schrijf maar op: Ja. Een cordon is niet democratisch. Ik vind niet dat je een partij op voorhand kan uitsluiten, nog voor je ermee hebt gepraat.”
In 2019, na de uitslag van de laatste verkiezingen en de eclatante overwinning van het Vlaams Belang met circa 19%, was toenmalig Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten de eerste en luidste partijvoorzitter om samenwerking met het Vlaams Belang uit te sluiten en dat als dusdanig te verkondigen. Regeringsonderhandelingen met het Vlaams Belang en formateur en partijvoorzitter Bart De Wever (N-VA) duurden wel enkele maanden.
|
https://www.v-nieuws.be/goedele-liek...don-sanitaire/
Op een vergadering van de OVld-fractie in het parlement grapte Goedele onlangs: ‘Kijk, al onze kiezers zitten hier samen'.
Heeft De Croo de ex. miss België nog niet buitengebonjourd?
Niet dat het verschil maakt want ze maakt toch al geen kans meer op een verkiesbare plaats op een verkiezingslijst van de VLD. Dat heeft als voordeel dan ze niet meer op haar woorden moet passen.
Haar partaai verliest niet alleen haar kiezers en leden, ze verliest zelfs de ene na de andere mandataris. Ze verloor zelfs haar voorzitter. Wat gaat er over 10 maanden nog overschieten van de blauwe bende?
8,3 %. dat is 1/3de van de score die het Vlaams Belang behaalde.
Om het met de woorden van Het Oosten te zeggen; hoogmoed komt ten val.
|