![]() |
CATL heeft LFP batterij die 400 km kan bijladen in 10 minuten.
En niet voor de toekomst maar dit jaar nog start de massaproductie, leveringen voorzien 1e kwartaal 2024. (werd in maart 2023 aangekondigd door CATL, dit is een bevestiging van de M3P batteries)
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Wat de samenstelling van die M3P batterij betreft heb ik wat gegoogeld.
En ook uit het Chinees vertaald. Zeker niet verwarren met de pure LMFP batterij zeggen die, de M3P zou beter zijn. Alhoewel deze van Gotion ook veelversprekend is... Die 3 staat voor een mengeling van 3 metaalsoorten die het ijzer vervangen? Daardoor kan die cel tot 4,25 V max opgeladen worden, zoals LMFP, link 2018: https://www.customcells.de/fileadmin...03-01-LMFP.pdf Deze link zal er niet ver naast zitten, imho: Citaat:
Waarom die M3P zo ultrasnel mag laden zullen we nog wel vroeg genoeg ervaren. |
Citaat:
|
Citaat:
Een BEV duurt 5 seconden om in te pluggen. Er zijn alvast BEV-eigenaars (thuisladers) die nooit een openbare snellaadpaal nodig hadden. Citaat:
Citaat:
|
Internationale presentatie CATL met Engelse ondertitels:
https://youtu.be/mcRhQOa8q3Y?t=714 (link vanaf presentatie, voor de inleiding terugspoelen) De Europese media pikt dat natuurlijk op. Citaat:
Citaat:
|
Er is eigenlijk maar één voorwaarde te vervullen:
iedereen zou moeten kunnen elektrisch aansluiten, a) op de plaats waar hij en zijn auto overnacht (ofwel waar hij werkt) en dan is snelladen helemaal niet nodig b) op elke plaats (elke parkeerplaats) waar hij even rust, gedurende de tijd van een koffie tot de tijd voor een maaltijd. Daar kan dan soms (soms) snelladen nodig zijn, namelijk voor hen die echt veel kilometers moeten maken. |
Wat ik onlangs las, stelde me erg teleur in dit verband.
De toestand in het Zeer-Groot-Hertogdom Luxemburg, qua (snel)laadpalen ... Er werd aangeraden om in de buurt van Arlon naar de Tesla-site te gaan. |
Citaat:
Met goed 290.000 inwoners tellen die pakweg maar 150.000 wagens, en als 2 procent daarvan electrisch zijn is dat optimistisch geschat. En grote steden hebben die ook niet. Dus de meeste kunnen thuis laden. Provincie Luxemburg zal alvast ook de minste tankzuilen hebben. De klikpers zal schrijven dat is daar een tankwoestijn of zoiets. lol Nee ze schrijven dat er mogelijk teveel snellaadpunten gaan komen... zeker als de snellaadtijd gemiddeld gehalveerd gaat worden, wat zeker zal gebeuren (topic is een voorsmaakje) Citaat:
|
Citaat:
Daarbij werd opgemerkt dat er een blinde vlek was in Luxemburg. Die kon je best overbruggen door op te gaan laden aan het Tesla-punt in de buurt van Arlon. De algemene conclusie was dat het geheel best te doen is. Artikel vanuit de VAB meen ik me te herinneren, en hernomen in een krant. |
Citaat:
Maar mensen in een rijhuis kunnen hunne kabel bij beurtelings parkeren in een smal straatje over het fiets/voetpad/rijbaan leggen om hun voertuig in te pluggen. Wat uiteraard niet mag. Dan moet er ook nog nen dikke kabel door t straat lopen ook. In sommige gebieden waar 5 huizen staan die in den tijd allemaal 3 fasen nodig hadden voor een zaagmachine en melkmachine is dat geen probleem. Maar in gebieden waar er voor 100 huizen juist een gemiddeld verbruik is voorzien, gaat het cabine er toch alle weken eens uit liggen. |
Citaat:
Gelukkig hebben we nu de 21e eeuw en bestaat er zoiets als intelligente laadnetwerken, op kleinere schaal xx-laadpunten. Dus nikske eens uit liggen. Toch al van het oude dynamische loadbalancing gehoord? Is al verplicht vanaf 2 laadpunten in een appartementsblok. En wat daar werkt werkt ook bij garageboxen of bij rijhuizen waar de autos ook ergens moeten parkeren en langzaam kunnen laden. Indien ook onmogelijk kan enkel maar openbaar onderweg laden, of op het werk. Citaat:
Uiteraard ook in de woningen zelf: Citaat:
|
Citaat:
Ik ken de tijd nog dat er nog gekookt werd op kolen en later op gas. De stopcontacten werden voornamelijk voor de stofzuiger, radio en TV gebruikt. Toen kwamen de electrische keukens, dus kookplaten en oven. Ook die zijn ondertussen veel zuiniger geworden neem ik aan. De huishoudens an sich verbruiken alvast nog maar de helft als x-decennia geleden. Daar kan een laadpunt van 3,6 kW per huishouden er gemakkelijk bij. Zeker als overwegend in de daluren geladen wordt. En dynamic load balancing verplicht is vanaf 2 laadpunten. Belgie kan gemakkelijk 1 miljoen E-wagens aan zonder iets te veranderen. Dus tijd hebben ze in overvloed het net uit te breiden en te verzwaren (zonnepanelen + warmtepompen + airco) |
Citaat:
Op quasi elke parkeerplaats een trage lader. Heb je heel de nacht om je spel tot 80 procent te brengen. |
Citaat:
Ook voor de toekomst, met die warmtepompen. Maar niet onoverkomenlijk. |
Citaat:
|
Allez de daluren worden de nieuwe piekuren.
|
Citaat:
Tussen 2005 en 2017 is het energieverbruik al meer dan gehalveerd in Vlaanderen. Dus nog niet eens 2 decennia. Maar dat zal altijd electriciteit en warmte zijn. gewoon ggld op "huishoudelijk verbruik gehalveerd" Citaat:
Ik neem een recentere link, maar daar gaan ze maar 10 jaar terug: Bijna 30% minder energieverbruik tussen 2010 en 2020 voor Vlaanderen. Citaat:
Citaat:
Veel meer warmtepompen is evenzo toekomst en zou volgens berekeningen die ik las ongeveer zoveel TWh nodig hebben als het laden van E-wagens. Citaat:
|
Citaat:
Maar de volgende herinnering kan ik niet uit mijn geheugen wissen: een minister die aanraadt om elektriciteitsverbruik te minderen, door o.a. de stekker van de gsm-oplader uit het stopcontact te trekken. |
Citaat:
Citaat:
Ik denk dat door de tijdelijke veel hogere energieprijzen de huishoudens nog ietsje meer bezuinigd hebben. Dze statistiek geeft al een *voorlopige schatting voor 2022, of ~ 5 TWh minder als in pre-corona tijden: Citaat:
|
Citaat:
Canvas di 15 augustus documentaire. Mensonwaardige omstandigheden van afrikaanse dorpelingen en kinderen met milieu schade door mijnbouw voor het delven van kobalt voor de batterijen van elektrische voertuigen. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:31. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be