Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Agressieve fietsers slaan weer toe. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=269965)

Libro 27 augustus 2023 17:18

Agressieve fietsers slaan weer toe.
 
Twee fietsers botsen en raken zwaargewond: https://www.hln.be/lokeren/twee-fiet...eren~ab0f880c/

Tijd voor een fietsrijbewijs, een fietsverzekering en een nummerplaat voor fietsen?

maddox 27 augustus 2023 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10225424)
Twee fietsers botsen en raken zwaargewond: https://www.hln.be/lokeren/twee-fiet...eren~ab0f880c/

Tijd voor een fietsrijbewijs, een fietsverzekering en een nummerplaat voor fietsen?

Dat helpt niet, zoals automobilisten continue bewijzen.
Neen, we gaan Full Out, en fietsen gewoon verbieden.

Oma 28 augustus 2023 05:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10225424)
Twee fietsers botsen en raken zwaargewond: https://www.hln.be/lokeren/twee-fiet...eren~ab0f880c/

Tijd voor een fietsrijbewijs, een fietsverzekering en een nummerplaat voor fietsen?

De verplichte fietshelm, fietstaksen, fiets-keuring en vooral verplichte fiets-rijlessen niet vergeten. De koe moet gemolken worden.

reservespeler 28 augustus 2023 06:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10225424)
Twee fietsers botsen en raken zwaargewond: https://www.hln.be/lokeren/twee-fiet...eren~ab0f880c/

Tijd voor een fietsrijbewijs, een fietsverzekering en een nummerplaat voor fietsen?

Strak plan dat er al heel lang had moeten zijn.

reservespeler 28 augustus 2023 06:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10225618)
De verplichte fietshelm, fietstaksen, fiets-keuring en vooral verplichte fiets-rijlessen niet vergeten. De koe moet gemolken worden.

Inderdaad.

quercus 28 augustus 2023 07:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10225618)
De verplichte fietshelm, fietstaksen, fiets-keuring en vooral verplichte fiets-rijlessen niet vergeten. De koe moet gemolken worden.

Tijdens mijn lang geleden jeugdjaren moest een fiets een nummerplaatje hebben. En regelmatig werd dat vervsngen door een nieuw. Mits betaling van een fietsentaks uiteraard.

reservespeler 28 augustus 2023 07:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10225662)
Tijdens mijn lang geleden jeugdjaren moest een fiets een nummerplaatje hebben. En regelmatig werd dat vervsngen door een nieuw. Mits betaling van een fietsentaks uiteraard.

Jaarlijks voor een bepaalde datum.

De platen hadden ook ieder jaar een andere vorm en een andere kleur.
De platen voor een bromfiets waren identiek, alleen was er een rode streep doorgetrokken.

Blue Sky 28 augustus 2023 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10225424)
Twee fietsers botsen en raken zwaargewond: https://www.hln.be/lokeren/twee-fiet...eren~ab0f880c/

Tijd voor een fietsrijbewijs, een fietsverzekering en een nummerplaat voor fietsen?

Een ongeval dus, zoals er elk jaar een 40 000 tal gebeuren. De relevantie met agressie zoals die re wel is bij onderstaande, ontgaat mij ook volkomen.

https://www.hagelandactueel.be/tiene...pakt?nid=13934

Blue Sky 28 augustus 2023 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10225618)
De verplichte fietshelm, fietstaksen, fiets-keuring en vooral verplichte fiets-rijlessen niet vergeten. De koe moet gemolken worden.

Fietshelm kan men zelf kiezen, enkel bij 25 km/h + verplichting.

Fietslessen zijn inderdaad nuttig, op school maar ook voor ouderen die nu een e-bike kopen en totaal geen fietservaring hebben.

Fietstaksen staan haaks op de toekomstvisie waarbij men vervuilende items wil belasten en milieuvriendelijke wil stimuleren. Aangezien er nog gigantisch veel meer fiets potentieel is, zou dergelijke maatregel dan ook als een tang op een varken staan. Integendeel moet men luie en vervuilende automobilisten meer belasten en met dat geld de fietsinfrastructuur verbeteren.

Fietsen is stil, milieuvriendelijk en gezond. De fiets is flexibel en neemt ook weinig plaats in. Allemaal enorme voordelen voor maatschappij en milieu.

De auto maakt lawaai, zorgt voor vervuiling en als gevolg daarvan een heleboel onrechtstreeks doden door kankers, hart- en vaatziekten, allergieën, vroeggeboortes, enz. naast mensen die verminkt worden voor het leven of gewoon rechtstreekse doden door ongevallen waarbij slachtoffers worden weggerukt uit het leven en families en vrienden verscheurd achterblijven. Miljoenen dieren worden ook jaarlijks doodgereden door automobilisten. Het is daarnaast ook een bijzonder onpraktisch voertuig dat enorm veel plaats inneemt en een enorm kostelijke en uitgebreide infrastructuur vraagt. De zaak is m.a.w. zo klaar als een kontje.

De koe moet dus inderdaad gemolken worden, maar dan wel de heilige koe met welke met heel toepasselijk de auto beschrijft.

Libro 28 augustus 2023 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10225618)
De verplichte fietshelm, fietstaksen, fiets-keuring en vooral verplichte fiets-rijlessen niet vergeten. De koe moet gemolken worden.

U heeft daar wel een punt. Vermindering van het autogebruik gaat de overheid geld kosten omdat er minder accijnzen e.d.m. zullen betaald worden. Dat zal gecompenseerd moeten worden. Fietsers dragen trouwens nu al niet bij voor hun infrastructuur.

dalibor 28 augustus 2023 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 10225662)
Tijdens mijn lang geleden jeugdjaren moest een fiets een nummerplaatje hebben. En regelmatig werd dat vervsngen door een nieuw. Mits betaling van een fietsentaks uiteraard.

Dat waren plaatjes van de provincie. Een provinciale fietsbelasting dus.

Libro 28 augustus 2023 10:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10225728)
Fietshelm kan men zelf kiezen, enkel bij 25 km/h + verplichting.

Fietslessen zijn inderdaad nuttig, op school maar ook voor ouderen die nu een e-bike kopen en totaal geen fietservaring hebben.

Fietstaksen staan haaks op de toekomstvisie waarbij men vervuilende items wil belasten en milieuvriendelijke wil stimuleren. Aangezien er nog gigantisch veel meer fiets potentieel is, zou dergelijke maatregel dan ook als een tang op een varken staan. Integendeel moet men luie en vervuilende automobilisten meer belasten en met dat geld de fietsinfrastructuur verbeteren.

Fietsen is stil, milieuvriendelijk en gezond. De fiets is flexibel en neemt ook weinig plaats in. Allemaal enorme voordelen voor maatschappij en milieu.

De auto maakt lawaai, zorgt voor vervuiling en als gevolg daarvan een heleboel onrechtstreeks doden door kankers, hart- en vaatziekten, allergieën, vroeggeboortes, enz. naast mensen die verminkt worden voor het leven of gewoon rechtstreekse doden door ongevallen waarbij slachtoffers worden weggerukt uit het leven en families en vrienden verscheurd achterblijven. Miljoenen dieren worden ook jaarlijks doodgereden door automobilisten. Het is daarnaast ook een bijzonder onpraktisch voertuig dat enorm veel plaats inneemt en een enorm kostelijke en uitgebreide infrastructuur vraagt. De zaak is m.a.w. zo klaar als een kontje.

De koe moet dus inderdaad gemolken worden, maar dan wel de heilige koe met welke met heel toepasselijk de auto beschrijft.

Ik begrijp dat u als groene vooral vanuit gedragssturing denkt, maar belastingen dienen in de eerste plaats om de overheid van de nodige middelen te voorzien om haar beleid te voeren. Gratis gebruik van door anderen betaalde fietsinfrastructuur gaat op termijn niet vol te houden zijn, zeker als de door u gewilde shift van auto naar fiets op kruissnelheid komt.

Libro 28 augustus 2023 10:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10225708)
Een ongeval dus, zoals er elk jaar een 40 000 tal gebeuren. De relevantie met agressie zoals die re wel is bij onderstaande, ontgaat mij ook volkomen.

https://www.hagelandactueel.be/tiene...pakt?nid=13934

Het knietje van de Hoge Venen? Speedpedelecer die oude man doodslaat?

Oma 28 augustus 2023 10:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10225728)
Fietshelm kan men zelf kiezen, enkel bij 25 km/h + verplichting.
Fietslessen zijn inderdaad nuttig, op school maar ook voor ouderen die nu een e-bike kopen en totaal geen fietservaring hebben.

Fietstaksen staan haaks op de toekomstvisie waarbij men vervuilende items wil belasten en milieuvriendelijke wil stimuleren. Aangezien er nog gigantisch veel meer fiets potentieel is, zou dergelijke maatregel dan ook als een tang op een varken staan.

Blijf maar dromen....fietstaksen in allerlei maten en gewichten komen eraan, net zoals ze de auto eerder al gemolken hebben.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10225728)
Integendeel moet men luie en vervuilende automobilisten meer belasten en met dat geld de fietsinfrastructuur verbeteren.

Er komen toch steeds meer (gesubsidieerde) propere bevkes bij die steeds minder belast worden, ze betalen zelfs al geen biv en verkeersbelasting meer...dat zullen de fietsers in de plaats moeten gaan compenseren, die zijn intussen al met veel meer, dus is er ook meer te rapen.
En de fietsinfrastructuur verbeteren? Daar beginnen ze pas aan als het een verkiezingsjaar is, dus om de vier jaar of zo. :rofl:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10225728)
Fietsen is stil, milieuvriendelijk en gezond. De fiets is flexibel en neemt ook weinig plaats in. Allemaal enorme voordelen voor maatschappij en milieu.

De auto maakt lawaai, zorgt voor vervuiling en als gevolg daarvan een heleboel onrechtstreeks doden door kankers, hart- en vaatziekten, allergieën, vroeggeboortes, enz. naast mensen die verminkt worden voor het leven of gewoon rechtstreekse doden door ongevallen waarbij slachtoffers worden weggerukt uit het leven en families en vrienden verscheurd achterblijven. Miljoenen dieren worden ook jaarlijks doodgereden door automobilisten. Het is daarnaast ook een bijzonder onpraktisch voertuig dat enorm veel plaats inneemt en een enorm kostelijke en uitgebreide infrastructuur vraagt. De zaak is m.a.w. zo klaar als een kontje.

De koe moet dus inderdaad gemolken worden, maar dan wel de heilige koe met welke met heel toepasselijk de auto beschrijft.

De auto als melkkoe is intussen leeggemolken, daarom beginnen ze nu aan de fietsen. :twisted:
En gij gebruikt enkel de benenwagen of de fiets mogen we hopen?
Of ook wat hypocriet door toch af en toe het OV en die vervuilende, onpraktische auto te gebruiken als het je uitkomt?

fred vanhove 28 augustus 2023 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10225708)
Een ongeval dus, zoals er elk jaar een 40 000 tal gebeuren. De relevantie met agressie zoals die re wel is bij onderstaande, ontgaat mij ook volkomen.

https://www.hagelandactueel.be/tiene...pakt?nid=13934

Onlangs nog in Antwerpen met de fiets van een vriend van Deurne naar centrum gereden.

Levensgevaarlijk op die fietspaden. Was blij ik zonder kleerscheuren weer in mijn auto kon stappen.

Blue Sky 28 augustus 2023 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10226127)
Onlangs nog in Antwerpen met de fiets van een vriend van Deurne naar centrum gereden.

Levensgevaarlijk op die fietspaden. Was blij ik zonder kleerscheuren weer in mijn auto kon stappen.

Het is geen geheim dat multiculturele wijken te mijden als zwakke weggebruiker. Migranten lopen nog wat achter en voor hen is de auto nog steeds een statussymbool en ze voelen zich de koning van de weg daarmee. Zie ook naar het geweld en het toegeven eraan door het afvoeren van de mobiliteitsplannen in Brussel.

fred vanhove 28 augustus 2023 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10226254)
Het is geen geheim dat multiculturele wijken te mijden als zwakke weggebruiker. Migranten lopen nog wat achter en voor hen is de auto nog steeds een statussymbool en ze voelen zich de koning van de weg daarmee. Zie ook naar het geweld en het toegeven eraan door het afvoeren van de mobiliteitsplannen in Brussel.

Ik merk en zie dat het merendeel van mensen die zich nu verplaatsen met e-bikes en steps zich geen fluit aantrekken van de verkeersregels. Op Antwerpse fietspaden geldt een snelheidsbeperking van 25 km/u. Ik reed rustig kleine 20. Ik durf je niet te vertellen hoeveel fietsers en zelfs steps me zijn voorbijgevlogen. Op kruisingen al helemaal een ramp. Snijden stukken af langs het voetpad rijden zig zag en stoppen niet voor rode lichten. Ik denk ik iedere minuut een overtreding kon noteren. Ik zie dat veel minder bij het autoverkeer.

Ik ben er zeker van dat deze mensen vnml automobilisten zijn die eenmaal op een fiets er van uitgaan ze nu een pak meer boetevrij kunnen rijden zoals ze zelf willen.
Het steeds toenemend aantal ongevallen onder fietsers en steps bewijst mijn gelijk.

pajoske 28 augustus 2023 22:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10226254)
Het is geen geheim dat multiculturele wijken te mijden als zwakke weggebruiker. Migranten lopen nog wat achter en voor hen is de auto nog steeds een statussymbool en ze voelen zich de koning van de weg daarmee. Zie ook naar het geweld en het toegeven eraan door het afvoeren van de mobiliteitsplannen in Brussel.

Tiens, dan is het toch vreemd dat mijn vrienden die in een mijngemeente wonen mij vertellen dat allochtonen daar over het algemeen hoffelijker in het verkeer zijn dan autochtonen. Ik heb het dan niet over die paar achterlijken (jongeren) die menen dat de zij zich aan geen enkele verkeersregel hoeven te houden.

pajoske 28 augustus 2023 22:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 10225728)
Fietshelm kan men zelf kiezen, enkel bij 25 km/h + verplichting.

Fietslessen zijn inderdaad nuttig, op school maar ook voor ouderen die nu een e-bike kopen en totaal geen fietservaring hebben.

Fietslessen kunnen idd. nuttig zijn. Maar een verplichting gaat mij te ver. Hoe bepaal je wie voldoende fietservaring heeft?
Idd voor de fietshelm. Als ik op mijn gewone fiets verplicht een helm moet dragen, zal die nog weinig gebuikt worden. Wie gaat er nog met de fiets winkelen als je dan ook nog een helm moet meesleuren? Op de koersfiets draag ik altijd een helm, vanwege de hogere snelheid.

maddox 29 augustus 2023 04:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 10226344)
Tiens, dan is het toch vreemd dat mijn vrienden die in een mijngemeente wonen mij vertellen dat allochtonen daar over het algemeen hoffelijker in het verkeer zijn dan autochtonen. Ik heb het dan niet over die paar achterlijken (jongeren) die menen dat de zij zich aan geen enkele verkeersregel hoeven te houden.

De hoofdmoot van de idioten die het Brusselse en de Noordrand rondtoeren zijn goed te herkennen vanop een afstandje.
  • Of traag rijdend en wat zwalpend, mobiele telefoon tegen het oor geklemd in een soort van omgezwachtelde oogkleppen.
  • Of luid boenkeboenke gangstacrap uitbrankende door open ramen, met loeiende motor in eerste versnelling.
  • En af en toe, een opgeroeste goedkoop wrakje, olierook uitbrakende, met een zeer donker interieur.

Hetgeen die wel gelijk hebben, verkeersregels zijn afwezig, net zoals richtingsaanwijzers en hoffelijkheid.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be