Micele |
31 augustus 2023 18:33 |
Kzal het thema maar hier plaatsen:
"Hoe de (r)overheid de gemiste accijnzen kan (over)compenseren in de toekomst bij x% minder ICE in hun wagenpark"
In Nederland ligt de accijnsverhoging van minstens 21 cent nog op tafel, voorzien vanaf 1 januari 2024.
Juli laatstleden wilden ze dat al doen, maar grotendeels teruggedraaid, dus de grote brok komt per 1.1.2024 er wslk toch aan. En de benzine staat daar vandaag al gemiddeld € 2,26 / € 2,39. Dus NL gaat naar ~ €2,5 / €2,7 de liter.
Ik vrees dat buurlanden BE en D ervan gaan profiteren hun accijnzen ook wat te verhogen...
Bron:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...omments-867626
'VERDERE ACCIJNSVERHOGING OP BRANDSTOF LIGT NOG OP TAFEL'
21 CENT ERBIJ?
31 augustus 2023 om 11:36
Brandstof werd begin juli in één klap weer een stuk duurder en daar blijft het mogelijk niet bij. Er gaan stemmen op om de verdere accijnsverhoging per 1 januari niet door te voeren, maar de regering lijkt daar niet in mee te gaan.
De tijdelijke accijnsverlaging die vorig jaar werd ingesteld als reactie op de enorm gestegen brandstofprijzen werd per 1 juli grotendeels teruggedraaid. Per 1 januari zou dan de rest volgen én komt er een inflatiecorrectie overheen. Het resultaat: benzine wordt grofweg 21 cent per liter duurder dan nu, terwijl het nu alweer dik €2 per liter kost. In de grensstreek wordt alarm geslagen, want daar zou het niet alleen slecht nieuws zijn voor de pomphouders, maar ook voor lokale winkeliers.
Volgens RTL Nieuws gaan er in Den Haag daarom stemmen op om die verdere verhoging niet door te voeren. Vooralsnog liggen de plannen echter gewoon op tafel en lijkt het erop dat de partijen die tegen zijn met heel goede plannen moeten komen om het van tafel te krijgen. Het probleem is dat het niet doorvoeren van die verhoging ervoor zorgt dat er een gat van honderden miljoenen euro's in de begroting wordt geslagen en dat geld moet dan ergens anders vandaan komen. In dat geval zal er dus op een andere post moeten worden bezuinigd of zal er juist een andere belastingverhoging tegenover komen te staan.
Op Prinsjesdag, 19 september, komen de definitieve plannen naar buiten, maar kijk er niet gek van op als een eventuele 'meevaller' aan de pomp voor die tijd al naar buiten komt.
|
Een BNNVARA-link van vorige week legt het totaalplaatje beter uit, ook de accijnsverschillen met BE en Duitsland.
Citaat:
https://www.bnnvara.nl/kassa/artikel...-flink-duurder
Accijns omhoog: tanken wordt vanaf 1 januari 2024 flink duurder
• 24-08-2023
Automobilisten gaan vanaf 1 januari 2024 fors meer betalen voor een tankbeurt. De accijns wordt verhoogd. Voor een deel komt dat doordat een eerdere prijsverlaging wordt teruggedraaid, ook volgt een inflatiecorrectie op de accijnstarieven. Een liter benzine wordt 21 cent duurder, een liter diesel gaat 13,5 cent meer kosten.
Dát de prijzen per 1 januari zouden stijgen, was reeds bekend. Maar dat gold niet voor de exacte hoogte van de stijging. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft Kamervragen gesteld die door staatssecretaris Marnix van Rij zijn beantwoord.
In theorie kan het demissionaire kabinet overigens nog besluiten om de prijsstijging niet door te laten gaan, maar of daar inderdaad sprake van is, laat zich momenteel niet voorspellen.
Terugdraaien van eerdere accijnsverlaging
Als gevolg van de torenhoge inflatie besloot het kabinet in april 2022 om de accijnzen op benzine, diesel en LPG met 21 procent te verlagen. Dat gold als een tijdelijke maatregel en was bedoeld als financiële compensatie, zoals er ook op andere vlakken financiële steunmaatregelen werden genomen.
Dat besluit hield in dat benzine 17,3 cent per liter goedkoper werd. De prijs voor een liter diesel ging als gevolg van de maatregel met 11,1 cent per liter omlaag. Op 1 juli 2023 is deze verlaging voor de helft ongedaan gemaakt, en het is de bedoeling dat de tweede helft op 1 januari 2024 volgt. Daarmee wordt de tijdelijke korting geheel geschrapt.
Niet alleen prijsstijging, maar ook inflatiecorrectie
Met het terugdraaien van de maatregelen zijn we er helaas nog niet. De overheid voert per 1 januari 2024 ook een inflatiecorrectie door. De accijnstarieven – waar bovendien 21 procent btw over wordt berekend – stijgen dan mee met de inflatie. Concreet houdt dat in dat brandstof nog duurder wordt.
Enorme prijsverschillen met Duitsland en België
Voor wie enigszins in de buurt woont van de grens met Duitsland en België, loont het enorm om te tanken over de grens. Je zou een dief zijn van je eigen portemonnee als je dit niet doet. Staatssecretaris Van Rijn duidt in zijn antwoord hoeveel de prijzen precies gaan verschillen.
Vanaf 1 januari 2024 betalen automobilisten in België maar liefst 36 eurocent per liter minder aan accijns dan in Nederland. Voor Duitsland geldt dat per liter 31 cent minder accijns wordt betaald. Aangezien veel auto's een tankinhoud van 35 tot 60 liter hebben, kan het voor een volle tank circa 10-20 euro schelen.
Over diesel stelt Van Rijn dat klanten in België 3 cent minder accijns betalen per liter. In Duitsland is dat 16 cent per liter minder.
Volgens Omtzigt dreigen er 'grote grenseffecten', want met zulke verschillen is het natuurlijk volkomen logisch dat mensen die in het grensgebied wonen over de grens gaan om te tanken. "Het leidt tot extra inflatie. Dus regering zal actie moeten ondernemen", aldus Omtzigt.
|
|