![]() |
Auto-inschrijvingen in de lift, EV-merken stijgen het meeste.
Febiac meldt de nieuwe inschijvingen van augustus, en vooral de eerste 8 maanden 2023 cumulatief:
Hoe meer het merk BEV-modellen maakt hoe meer ze stijgen heb ik de indruk. Vooral de salariswagenmarkt is zijn transitie naar BEV alvast begonnen vanaf 2023, en dat is nog maar een begin neem ik aan. - Enkele groeicijfers van merken die enkel of vooral BEV maken: • Tesla: + 374,7 % (stijgt naar plaats 15 met 10.937 inschrijvingen) • MG : + 370,4 % (stuikt binnen de top 30, dit op pl. 25 met 2.846 inschrijvingen) • Polestar: +46% (1.476 inschr. , pl. 29) • LYNK & CO: +46,7% (1.253 inschr. , pl. 30) • BYD : + --- % (van 0 naar 353 inschr., pl. 36) - Hier zal het aandeel BEV ook wat extra % gegeven hebben, imo: Cupra: +289,7 % (VW e-techniek, maar goedkoper) Volvo : +72,8% (XC40 was populairste bedrijfswagen 1e semester, nipt voor Tesla model Y) Skoda: +54,8% (Enyaq) Volkswagen: +46% (ID-reeksen) BMW: +37% (i4) Nissan: +37% Renault: +36,5% Audi: +30,5% Uitzonderingen zijn Honda (-37%, pl. 34), Citroën (-9%, pl. 13) en Jaguar (-0,4%, pl. 35) die een daling hadden tegen de stroom in... zie https://ev-database.org/nl voor hun BEV-modellen https://www.febiac.be/documents_febi...023/9/cars.pdf via: Citaat:
|
Is de brandverzekering inbegrepen?
|
Citaat:
"Vooral de salariswagenmarkt is zijn transitie naar BEV alvast begonnen vanaf 2023..." Nogal wiedes...das ook alleen maar omdat de fiscale aftrek afgeschaft werd, dat is helemaal niet voor het milieu, klimaat of de uitstoot maar plat ordinair voor de poen. :silly: En als er genoeg BEVkes zijn, dan kunnen ze beginnen te melken, dus nog even geduld, 't kaat goe :rofl: |
Ik zie weinig of geen particulieren rondrijden met die elektrische rommel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hij gaat tegenwoordig veel aan een tafelke zitten met zijne laptop en een taske koffie. U zult allemaal wel weten waarom hé. |
Citaat:
|
Citaat:
Persoonlijk heb ik nog nooit 1 minuut verloren met tanken. Ik doe dat gewoon thuis. |
https://evbox.com/nl-nl/mobility-monitor-2022
Beperkt Europees onderzoek van 4 landen, zie opzet van het onderzoek onderaan Veel leesplezier over wie de EV-rijders en potentiele EV-rijders zijn, en waarom ze voor een EV gekozen hebben of gaan kiezen. Ik plak er wat uit... want 8 hoofdstukken lang... Hoofdstuk 1 Huidige en potentiële EV-rijders Samenvatting Over het algemeen hebben de huidige en potentiële EV-rijders vergelijkbare kenmerken. Toch lijken potentiële EV-rijders meer op de algemene bevolking dan op de huidige EV-rijders. De belangrijkste conclusies van dit hoofdstuk zijn: EV-rijders zijn overwegend hoogopgeleide mannen. De meeste EV-rijders hebben een baan. De meeste EV-rijders maken deel uit van een groter huishouden. EV-rijders hebben doorgaans een eigen auto. Profiel EV-rijders De huidige EV-rijders zijn overwegend man, hoogopgeleid en hebben een voltijdbaan. Ze zijn in alle leeftijdsgroepen vrijwel gelijk vertegenwoordigd en rijden vaak in een privé-(lease)auto en/of een zakelijke koop-/leaseauto. Potentiële EV-rijders zijn ook redelijk gelijk verdeeld over alle leeftijdsgroepen, ze werken voltijds, maar zijn iets lager opgeleid dan de EV-rijders. Daarnaast is het aandeel mannen slechts iets groter dan het aandeel vrouwen. Het merendeel van deze groep rijdt met een privé-(lease)auto, terwijl ongeveer 1 op de 6 geen auto (meer) bezit. [...] EV-rijders zijn van alle leeftijden Jongeren hebben de neiging iets meer elektrisch te rijden dan anderen en dit is vooral het geval in het Verenigd Koninkrijk, terwijl ze in Nederland en Frankrijk over het algemeen ouder zijn. De groep EV-rijders van 55+ is in alle landen gegroeid ten opzichte van 2020. EV-rijders zijn vaak hoogopgeleid EV-rijders zijn hoger opgeleid dan de gemiddelde burger, vooral in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het aantal Franse EV-rijders met een middelbare opleiding is de afgelopen twee jaar echter exponentieel toegenomen en vormt nu de meerderheid. Potentiële EV-rijders zijn eerder middelbaar dan hoogopgeleid. Dit is vooral het geval in Duitsland. [...] Zowel EV-rijders als potentiële EV-rijders werken vaak voltijds In vergelijking met de algemene bevolking en potentiële EV-rijders, hebben huidige EV-rijders voor het grootste gedeelte een baan. Toch is er sinds 2020 een stijging van het aandeel werkloze EV-rijders. Vergeleken met andere landen heeft in voornamelijk het Verenigd Koninkrijk en Duitsland een aanzienlijk groot deel van de EV-rijders een baan. De meeste mensen hebben een auto, vooral EV-rijders De overgrote meerderheid van de EV-rijders heeft een eigen auto. Hoewel het logisch is dat wanneer je elektrisch rijdt, je waarschijnlijk een auto hebt, is het opvallend dat het percentage mensen dat geen auto (meer) bezit is afgenomen ten opzichte van 2020, vooral onder potentiële EV-rijders. [...] Hoofdstuk 2 De groeiende markt voor elektrische auto’s Samenvatting In vergelijking met de algemene bevolking voelen huidige en potentiële EV-rijders zich meer betrokken bij de klimaatcrisis en verwachten ze dat de overheid elektrisch vervoer stimuleert. In het bijzonder: • EV-rijders voelen zich eerder persoonlijk betrokken bij klimaatverandering. • Het terugdringen van de CO2-uitstoot in het vervoer is voor EV-rijders cruciaal. • EV-rijders worden gezien als milieubewust. • EV-rijders voelen zich persoonlijk betrokken bij klimaatverandering • Ongeveer driekwart van de bestuurders (72% van de EV-rijders en 77% van de potentiële EV-rijders) ervaart klimaatverandering als een belangrijk onderwerp, vergeleken met twee derde (66%) van de algemene bevolking. Vooral de Fransen lijken het meest betrokken te zijn bij klimaatverandering, terwijl het belang dat EV-rijders hechten aan klimaatverandering over het algemeen juist licht is afgenomen sinds 2020. Dit verschil is vooral groot in het Verenigd Koninkrijk. Potentiële EV-rijders verwachten dat de overheid prioriteit geeft aan milieubeleid Zowel potentiële als huidige EV-rijders zijn vaker van mening dat de overheid prioriteit moet geven aan beleidsmaatregelen ter bescherming van het milieu, hoewel deze overtuiging onder EV-rijders licht is gedaald in vergelijking met 2020. Potentiële EV-rijders willen meer belastingvoordelen Veel meer (potentiële) EV-rijders (71%), vooral onder potentiële EV-rijders uit het Verenigd Koninkrijk en Duitse EV-rijders, zijn het erover eens dat hun overheid meer belastingvoordelen moet geven aan mensen die elektrische auto's kopen. De algemene bevolking is het daarentegen veel minder eens met deze stelling. Dit geldt vooral als we de sterk uiteenlopende meningen van Duitse EV-rijders en de Duitse algemene bevolking naast elkaar leggen. De meeste potentiële EV-rijders vinden dat bedrijven die elektrisch vervoer aanbieden meer belastingvoordelen zouden moeten krijgen 67% van de potentiële EV-rijders en 64% van de huidige EV-rijders vinden dat bedrijven die elektrische auto's aanbieden aan hun werknemers belastingvoordelen moeten krijgen van de overheid, terwijl 48% van de algemene bevolking het daarmee eens is. Mensen vinden het belangrijk om de CO2-uitstoot in het vervoer te verminderen Een duidelijke meerderheid, behalve in Nederland, vindt het terugdringen van de CO2-uitstoot in het vervoer belangrijk. In het bijzonder zijn potentiële EV-rijders geneigd dit te vinden. 7 op de 10 EV-rijders zegt dat milieuoverwegingen belangrijk zijn/waren bij de aankoop van een auto Potentiële EV-rijders en EV-rijders in alle landen van het onderzoek vinden milieuoverwegingen belangrijk bij de aankoop van een auto. De potentiële EV-rijder is echter iets minder uitgesproken. Terwijl deze overtuiging onder potentiële EV-rijders in Nederland sinds 2020 sterker is geworden, geldt het tegenovergestelde voor EV-rijders in het Verenigd Koninkrijk. [......] Hoofdstuk 8 ( laatste hfst) Snelladen als een mogelijke oplossing [...] ---------- Opzet van het onderzoek 1. Doelgroep Algemene bevolking, potentiële EV-rijders en huidige EV-rijders. Landen: Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. 2. Steekproefgrootte Algemene bevolking: n=1010 Frankrijk, n=1010 Duitsland, n=1005 Nederland, n=1003 het Verenigd Koninkrijk. De totale penetratie van EV-rijders binnen de algemene bevolking bedraagt: 8% in Frankrijk (4% in 2020), 8% in Duitsland (2% in 2020), 11% in Nederland (6% in 2020) en 7% in het Verenigd Koninkrijk (4% in 2020). EV-rijders: n=110 Frankrijk, n=110 Duitsland, n=121 Nederland, n=107 het Verenigd Koninkrijk. 3. Veldwerk De enquêtes zijn afgenomen door middel van een online vragenlijst. De respondenten zijn geselecteerd uit de Ipsos i-Say Panels. Het veldwerk is uitgevoerd tussen 7 en 16 februari 2022. 4. Representativiteit De steekproef van de algemene bevolking komt overeen met het profiel van de doelpopulatie op de volgende variabelen: leeftijd, geslacht, regio en opleiding. Er werd een weging toegepast voor kleine correcties met zeer hoge efficiëntie, die de nauwkeurigheid van de steekproefprocedures weerspiegelen. Weging efficiëntiescore per land (0-100%): Frankrijk: 88% Duitsland: 98% Nederland: 97% Verenigd Koninkrijk: 89% Definities Potentiële EV-rijders zijn een subgroep van de algemene bevolking; zij die momenteel geen elektrische auto rijden, maar zeggen in de toekomst waarschijnlijk of zeker voor een elektrische auto te zullen kiezen. EV-rijders zijn degenen die momenteel in een elektrische auto rijden (hybride, PEV en/of BEV)*. |
1 Bijlage(n)
België (+94%) is een van de sterkste groeiers in nieuwe BEV-, -marktaandeel 2023 versus 2022 (7 maanden). Top 4.
Dit van 31 Europese landen. Bron ACEA via https://twitter.com/piloly/status/1700521140395950400 1. Finland: +130% 2. Griekenland: +99% 3. Slovenië: +96% 4. België: +94% 5. Denemarken: +84% 6 landen halen zeker meer dan 30% BEV-marktaandeel tegen einde 2023. 1.Noorwegen ~ 80% 2. Ijsland ~ 35% 3. Zweden ~ 35% 4. Finland ~ 30% 5. Denemarken ~ 30% 6. Nederland ~ 30% De volgende 10 landen gaan 2023 nog de 20% benaderen of overschrijden, mogelijk ook België. In bijlage, per maand: |
Citaat:
België haalde enkel juli 2023 : 19,4% BEV (rood segment =BEV); en voor 7 maanden januari-juli 2023 : Belgium: 16,8% EU : 13 % UK : 16,1% EU+EFTA+UK : 14,3% EFTA : 40,6% (Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland) Citaat:
|
Citaat:
Een vriendin van mij krijgt haar zoveelste salariswagen. Ze kan kiezen tussen 8 modellen waarvan 7 EV en nog 1 Hybride. Particulieren ken ik geen enkele die een EV koopt. Maar begrijpelijk. Hoe zou je zelf zijn ?;-) |
Wat zegt die draadopstarter nu?
Dat er nog altijd mensen zijn die een auto met plofmotor kopen? Hoe schandalig is dat? |
Citaat:
|
Citaat:
![]() Volgens die tabel van Febiac werden enkel in het 2e kwartaal 2023 zelfs 9,6% van 43.578 BEVs door particulieren ingeschreven. Die 4.183 particulieren met een nieuwe BEV kun jij onmogelijk kennen, dat begrijp ik. Het zijn er zelfs meer dan de 4.024 particulieren die in die 3 maanden een nieuwe stekkerhybride kochten. (7,9% van 50.935 PHEV) Jij kent blijkbaar alleen maar mensen die met salariswagens rijden. Dus als dat mogelijk oploopt tot 20.000 particulieren tegen einde 2024 natuurlijk zeker niet. Zoveel particulieren kun je moelijk onthouden hé. ;-) Maar dat is niet erg. @ De schoofzak insinueert met zijn rare vragen zelfs dat Febiac schandalige marktcijfers publiceert over het aantal nieuwe ingeschreven wagens en de soorten motoren en hun mogelijke brandstof. En dat elk kwartaal opnieuw. En zelfs de evolutie durven ze publiceren. ![]() ACEA meldt hetzelfde een heropleving van de Europese automarkt : Citaat:
|
Citaat:
De omniumverzekering loont na 2 jaar dan ook niks meer, das ook zo voor stekkerautokes, van onzin gesproken. :roll: Intussen gaan er weer stemmen op om de verkeersbelasting te berekenen op het gewicht van de wagens. Es zien hoeveel goedkoper dan je zware stekkerdoos van 2 ton nog is. :twisted: |
Ik heb ook de indruk (maar niets van bewijzen of cijfers) dat door het aflopen van de fiscale voordelen voor bedrijven van stekkerhybrides, er net voor de valreep veel van dat soort wagens aangekocht zijn door bedrijven, als salariswagens.
|
Citaat:
Maar ik begrijp je. Laat eerst de anderen maar de hete kolen uit het vuur halen:-) In dit geval de bedrijven.......met hun verplichte EV vloot. Ik doe dat ook. |
Citaat:
Het gaat overigens niet over de verkeersbelasting, het gaat over de belasting op in verkeersstelling. Het gaat overigens ook niet over Vlaanderen maar over Wallonie. En dat er op termijn belasting zal moeten betaald worden is zo klaar als pompwater, maar ondertussen betaal ik een pak minder dan voor een Diesel. Soit, ik begrijp dat dergelijke zaken veel te moeilijk zijn voor u om te begrijpen, dus ik ga u verder off topic laten razen. Veel plezier ermee |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be