Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Auto-inschrijvingen in de lift, EV-merken stijgen het meeste. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270064)

Micele 5 september 2023 09:43

Auto-inschrijvingen in de lift, EV-merken stijgen het meeste.
 
Febiac meldt de nieuwe inschijvingen van augustus, en vooral de eerste 8 maanden 2023 cumulatief:

Hoe meer het merk BEV-modellen maakt hoe meer ze stijgen heb ik de indruk.

Vooral de salariswagenmarkt is zijn transitie naar BEV alvast begonnen vanaf 2023, en dat is nog maar een begin neem ik aan.

- Enkele groeicijfers van merken die enkel of vooral BEV maken:

• Tesla: + 374,7 % (stijgt naar plaats 15 met 10.937 inschrijvingen)
• MG : + 370,4 % (stuikt binnen de top 30, dit op pl. 25 met 2.846 inschrijvingen)
• Polestar: +46% (1.476 inschr. , pl. 29)
• LYNK & CO: +46,7% (1.253 inschr. , pl. 30)

• BYD : + --- % (van 0 naar 353 inschr., pl. 36)

- Hier zal het aandeel BEV ook wat extra % gegeven hebben, imo:

Cupra: +289,7 % (VW e-techniek, maar goedkoper)
Volvo : +72,8% (XC40 was populairste bedrijfswagen 1e semester, nipt voor Tesla model Y)
Skoda: +54,8% (Enyaq)
Volkswagen: +46% (ID-reeksen)
BMW: +37% (i4)
Nissan: +37%
Renault: +36,5%
Audi: +30,5%

Uitzonderingen zijn Honda (-37%, pl. 34), Citroën (-9%, pl. 13) en Jaguar (-0,4%, pl. 35) die een daling hadden tegen de stroom in...

zie https://ev-database.org/nl voor hun BEV-modellen

https://www.febiac.be/documents_febi...023/9/cars.pdf via:
Citaat:

https://www.febiac.be/public/pressre...D=1490&lang=NL

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit & Vervoer en FEBIAC, de Belgische en Luxemburgse Automobiel- en Tweewielerfederatie, delen het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen mee voor augustus 2023, een maand met evenveel werkdagen als augustus 2022.

Personenwagens: +27,2% in augustus // +34,1% gecumuleerd

Met 36.798 inschrijvingen heeft de markt voor nieuwe personenwagens in augustus een beter resultaat behaald dan het marktgemiddelde sinds 2010 (35.854). Vergeleken met augustus 2022 laat de markt de voorbije maand een verbetering zien van +27,2%.

In de eerste acht maanden van 2023 werden in België in totaal 335.942 nieuwe wagens ingeschreven, wat een verbetering is van +34,1% ten opzichte van de resultaten voor 2022. Dit tussentijdse cijfer na acht maanden geeft ook aan dat het jaarvolume de 460.000 inschrijvingen zou kunnen overschrijden, waarmee 2023 opnieuw aansluiting zoekt bij het 10-jarig marktjaargemiddelde (483.670).

August | 2023 | 2022 | Diff. | %
Cumul: 335.942 | 250.465 | 85 477 | 34,13%

1 BMW 34.844 10,37% 25.448 10,16% 9.396 36,92%
2 VOLKSWAGEN 31.816 9,47% 21.794 8,70% 10.022 45,99%
3 MERCEDES 23.870 7,11% 19.785 7,90% 4.085 20,65%
4 AUDI 23.174 6,90% 17.755 7,09% 5.419 30,52%
5 PEUGEOT 22.430 6,68% 20.429 8,16% 2.001 9,79%
6 RENAULT 18.459 5,49% 13.523 5,40% 4.936 36,50%
7 TOYOTA 16.990 5,06% 14.838 5,92% 2.152 14,50%
8 DACIA 15.206 4,53% 10.267 4,10% 4.939 48,11%
9 VOLVO 14.885 4,43% 8.613 3,44% 6.272 72,82%
10 KIA 13.140 3,91% 11.000 4,39% 2.140 19,45%
11 SKODA 12.503 3,72% 8.076 3,22% 4.427 54,82%
12 FORD 12.411 3,69% 9.243 3,69% 3.168 34,27%
13 CITROEN 11.257 3,35% 12.378 4,94% -1.121 -9,06%
14 OPEL 11.150 3,32% 9.262 3,70% 1.888 20,38%
15 TESLA 10.937 3,26% 2.304 0,92% 8.633 374,70%

[....]
36 BYD 353 0,11% - 353
37 SUBARU 274 0,08% 157 0,06% 117 74,52%
38 ALPINE 127 0,04% 91 0,04% 36 39,56%

Skobelev 5 september 2023 10:20

Is de brandverzekering inbegrepen?

Oma 5 september 2023 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10230248)
Is de brandverzekering inbegrepen?

Die krijgen bevkes niet, dat wordt veel te duur, dan scheuren verzekeringsmaatschappijen hun broek aan onblusbare brandjes.

"Vooral de salariswagenmarkt is zijn transitie naar BEV alvast begonnen vanaf 2023..."
Nogal wiedes...das ook alleen maar omdat de fiscale aftrek afgeschaft werd, dat is helemaal niet voor het milieu, klimaat of de uitstoot maar plat ordinair voor de poen. :silly:

En als er genoeg BEVkes zijn, dan kunnen ze beginnen te melken, dus nog even geduld, 't kaat goe :rofl:

Henri1 5 september 2023 14:02

Ik zie weinig of geen particulieren rondrijden met die elektrische rommel.

fox 5 september 2023 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10230387)
Die krijgen bevkes niet, dat wordt veel te duur, dan scheuren verzekeringsmaatschappijen hun broek aan onblusbare brandjes.

"Vooral de salariswagenmarkt is zijn transitie naar BEV alvast begonnen vanaf 2023..."
Nogal wiedes...das ook alleen maar omdat de fiscale aftrek afgeschaft werd, dat is helemaal niet voor het milieu, klimaat of de uitstoot maar plat ordinair voor de poen. :silly:

En als er genoeg BEVkes zijn, dan kunnen ze beginnen te melken, dus nog even geduld, 't kaat goe :rofl:

De omniumverzekering van een elektrische wagen is goedkoper dan die van een vergelijkbare benzinewagen. Het gaat om minimaal 10%, maar vaak ook meer. U blijft dus maar onzin verkopen, ook in dit topic.

fox 5 september 2023 14:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10230390)
Ik zie weinig of geen particulieren rondrijden met die elektrische rommel.

Omwille van de aankoopprijs, niet omdat het rommel is. Die wagens rijden simpelweg fantastisch.

reservespeler 5 september 2023 14:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10230387)
Die krijgen bevkes niet, dat wordt veel te duur, dan scheuren verzekeringsmaatschappijen hun broek aan onblusbare brandjes.

"Vooral de salariswagenmarkt is zijn transitie naar BEV alvast begonnen vanaf 2023..."
Nogal wiedes...das ook alleen maar omdat de fiscale aftrek afgeschaft werd, dat is helemaal niet voor het milieu, klimaat of de uitstoot maar plat ordinair voor de poen. :silly:

En als er genoeg BEVkes zijn, dan kunnen ze beginnen te melken, dus nog even geduld, 't kaat goe :rofl:

Gisteren nog gesproken met ne vertegenwoordiger die ne elentrieke Mercedes heeft.
Hij gaat tegenwoordig veel aan een tafelke zitten met zijne laptop en een taske koffie.
U zult allemaal wel weten waarom hé.

reservespeler 5 september 2023 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10230390)
Ik zie weinig of geen particulieren rondrijden met die elektrische rommel.

2

fox 5 september 2023 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 10230403)
Gisteren nog gesproken met ne vertegenwoordiger die ne elentrieke Mercedes heeft.
Hij gaat tegenwoordig veel aan een tafelke zitten met zijne laptop en een taske koffie.
U zult allemaal wel weten waarom hé.

Als je per dag meer dan 500 km (dus pakweg 6u) moet rijden in uw wagen en daardoor langs de baan moet staan laden, dan ben je zowieso niet erg efficient bezig en dan kan die 10 minuten snelladen er ook nog wel vanaf denk ik.

Persoonlijk heb ik nog nooit 1 minuut verloren met tanken. Ik doe dat gewoon thuis.

Micele 5 september 2023 15:39

https://evbox.com/nl-nl/mobility-monitor-2022
Beperkt Europees onderzoek van 4 landen, zie opzet van het onderzoek onderaan

Veel leesplezier over wie de EV-rijders en potentiele EV-rijders zijn, en waarom ze voor een EV gekozen hebben of gaan kiezen.

Ik plak er wat uit... want 8 hoofdstukken lang...

Hoofdstuk 1

Huidige en potentiële EV-rijders

Samenvatting

Over het algemeen hebben de huidige en potentiële EV-rijders vergelijkbare kenmerken. Toch lijken potentiële EV-rijders meer op de algemene bevolking dan op de huidige EV-rijders. De belangrijkste conclusies van dit hoofdstuk zijn:

EV-rijders zijn overwegend hoogopgeleide mannen.
De meeste EV-rijders hebben een baan.
De meeste EV-rijders maken deel uit van een groter huishouden.
EV-rijders hebben doorgaans een eigen auto.

Profiel EV-rijders

De huidige EV-rijders zijn overwegend man, hoogopgeleid en hebben een voltijdbaan. Ze zijn in alle leeftijdsgroepen vrijwel gelijk vertegenwoordigd en rijden vaak in een privé-(lease)auto en/of een zakelijke koop-/leaseauto.

Potentiële EV-rijders zijn ook redelijk gelijk verdeeld over alle leeftijdsgroepen, ze werken voltijds, maar zijn iets lager opgeleid dan de EV-rijders. Daarnaast is het aandeel mannen slechts iets groter dan het aandeel vrouwen. Het merendeel van deze groep rijdt met een privé-(lease)auto, terwijl ongeveer 1 op de 6 geen auto (meer) bezit.
[...]
EV-rijders zijn van alle leeftijden

Jongeren hebben de neiging iets meer elektrisch te rijden dan anderen en dit is vooral het geval in het Verenigd Koninkrijk, terwijl ze in Nederland en Frankrijk over het algemeen ouder zijn. De groep EV-rijders van 55+ is in alle landen gegroeid ten opzichte van 2020.

EV-rijders zijn vaak hoogopgeleid

EV-rijders zijn hoger opgeleid dan de gemiddelde burger, vooral in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het aantal Franse EV-rijders met een middelbare opleiding is de afgelopen twee jaar echter exponentieel toegenomen en vormt nu de meerderheid.

Potentiële EV-rijders zijn eerder middelbaar dan hoogopgeleid. Dit is vooral het geval in Duitsland.
[...]

Zowel EV-rijders als potentiële EV-rijders werken vaak voltijds

In vergelijking met de algemene bevolking en potentiële EV-rijders, hebben huidige EV-rijders voor het grootste gedeelte een baan. Toch is er sinds 2020 een stijging van het aandeel werkloze EV-rijders. Vergeleken met andere landen heeft in voornamelijk het Verenigd Koninkrijk en Duitsland een aanzienlijk groot deel van de EV-rijders een baan.

De meeste mensen hebben een auto, vooral EV-rijders

De overgrote meerderheid van de EV-rijders heeft een eigen auto. Hoewel het logisch is dat wanneer je elektrisch rijdt, je waarschijnlijk een auto hebt, is het opvallend dat het percentage mensen dat geen auto (meer) bezit is afgenomen ten opzichte van 2020, vooral onder potentiële EV-rijders.
[...]

Hoofdstuk 2

De groeiende markt voor elektrische auto’s


Samenvatting

In vergelijking met de algemene bevolking voelen huidige en potentiële EV-rijders zich meer betrokken bij de klimaatcrisis en verwachten ze dat de overheid elektrisch vervoer stimuleert. In het bijzonder:

• EV-rijders voelen zich eerder persoonlijk betrokken bij klimaatverandering.

• Het terugdringen van de CO2-uitstoot in het vervoer is voor EV-rijders cruciaal.
• EV-rijders worden gezien als milieubewust.
• EV-rijders voelen zich persoonlijk betrokken bij klimaatverandering

Ongeveer driekwart van de bestuurders (72% van de EV-rijders en 77% van de potentiële EV-rijders) ervaart klimaatverandering als een belangrijk onderwerp, vergeleken met twee derde (66%) van de algemene bevolking.

Vooral de Fransen lijken het meest betrokken te zijn bij klimaatverandering, terwijl het belang dat EV-rijders hechten aan klimaatverandering over het algemeen juist licht is afgenomen sinds 2020. Dit verschil is vooral groot in het Verenigd Koninkrijk.

Potentiële EV-rijders verwachten dat de overheid prioriteit geeft aan milieubeleid

Zowel potentiële als huidige EV-rijders zijn vaker van mening dat de overheid prioriteit moet geven aan beleidsmaatregelen ter bescherming van het milieu, hoewel deze overtuiging onder EV-rijders licht is gedaald in vergelijking met 2020.

Potentiële EV-rijders willen meer belastingvoordelen

Veel meer (potentiële) EV-rijders (71%), vooral onder potentiële EV-rijders uit het Verenigd Koninkrijk en Duitse EV-rijders, zijn het erover eens dat hun overheid meer belastingvoordelen moet geven aan mensen die elektrische auto's kopen. De algemene bevolking is het daarentegen veel minder eens met deze stelling. Dit geldt vooral als we de sterk uiteenlopende meningen van Duitse EV-rijders en de Duitse algemene bevolking naast elkaar leggen.

De meeste potentiële EV-rijders vinden dat bedrijven die elektrisch vervoer aanbieden meer belastingvoordelen zouden moeten krijgen

67% van de potentiële EV-rijders en 64% van de huidige EV-rijders vinden dat bedrijven die elektrische auto's aanbieden aan hun werknemers belastingvoordelen moeten krijgen van de overheid, terwijl 48% van de algemene bevolking het daarmee eens is.

Mensen vinden het belangrijk om de CO2-uitstoot in het vervoer te verminderen

Een duidelijke meerderheid, behalve in Nederland, vindt het terugdringen van de CO2-uitstoot in het vervoer belangrijk. In het bijzonder zijn potentiële EV-rijders geneigd dit te vinden.

7 op de 10 EV-rijders zegt dat milieuoverwegingen belangrijk zijn/waren bij de aankoop van een auto

Potentiële EV-rijders en EV-rijders in alle landen van het onderzoek vinden milieuoverwegingen belangrijk bij de aankoop van een auto. De potentiële EV-rijder is echter iets minder uitgesproken. Terwijl deze overtuiging onder potentiële EV-rijders in Nederland sinds 2020 sterker is geworden, geldt het tegenovergestelde voor EV-rijders in het Verenigd Koninkrijk.

[......]
Hoofdstuk 8
( laatste hfst)

Snelladen als een mogelijke oplossing
[...]
----------

Opzet van het onderzoek

1. Doelgroep
Algemene bevolking, potentiële EV-rijders en huidige EV-rijders.

Landen: Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

2. Steekproefgrootte

Algemene bevolking: n=1010 Frankrijk, n=1010 Duitsland, n=1005 Nederland, n=1003 het Verenigd Koninkrijk.

De totale penetratie van EV-rijders binnen de algemene bevolking bedraagt: 8% in Frankrijk (4% in 2020), 8% in Duitsland (2% in 2020), 11% in Nederland (6% in 2020) en 7% in het Verenigd Koninkrijk (4% in 2020).

EV-rijders: n=110 Frankrijk, n=110 Duitsland, n=121 Nederland, n=107 het Verenigd Koninkrijk.

3. Veldwerk

De enquêtes zijn afgenomen door middel van een online vragenlijst.

De respondenten zijn geselecteerd uit de Ipsos i-Say Panels.
Het veldwerk is uitgevoerd tussen 7 en 16 februari 2022.

4. Representativiteit

De steekproef van de algemene bevolking komt overeen met het profiel van de doelpopulatie op de volgende variabelen: leeftijd, geslacht, regio en opleiding. Er werd een weging toegepast voor kleine correcties met zeer hoge efficiëntie, die de nauwkeurigheid van de steekproefprocedures weerspiegelen. Weging efficiëntiescore per land (0-100%):
Frankrijk: 88% Duitsland: 98%
Nederland: 97% Verenigd Koninkrijk: 89%

Definities

Potentiële EV-rijders zijn een subgroep van de algemene bevolking; zij die momenteel geen elektrische auto rijden, maar zeggen in de toekomst waarschijnlijk of zeker voor een elektrische auto te zullen kiezen.

EV-rijders zijn degenen die momenteel in een elektrische auto rijden (hybride, PEV en/of BEV)*.

Micele 9 september 2023 17:11

1 Bijlage(n)
België (+94%) is een van de sterkste groeiers in nieuwe BEV-, -marktaandeel 2023 versus 2022 (7 maanden). Top 4.

Dit van 31 Europese landen.

Bron ACEA via https://twitter.com/piloly/status/1700521140395950400



1. Finland: +130%
2. Griekenland: +99%
3. Slovenië: +96%
4. België: +94%
5. Denemarken: +84%


6 landen halen zeker meer dan 30% BEV-marktaandeel tegen einde 2023.

1.Noorwegen ~ 80%
2. Ijsland ~ 35%
3. Zweden ~ 35%
4. Finland ~ 30%
5. Denemarken ~ 30%
6. Nederland ~ 30%

De volgende 10 landen gaan 2023 nog de 20% benaderen of overschrijden, mogelijk ook België.

In bijlage, per maand:

Micele 9 september 2023 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10232962)
België (+94%) is een van de sterkste groeiers in nieuwe BEV-, -marktaandeel 2023 versus 2022 (7 maanden). Top 4.

Bron **ACEA via https://twitter.com/piloly/status/1700521140395950400

6 landen halen zeker meer dan 30% BEV-marktaandeel tegen einde 2023.

De volgende 10 landen gaan 2023 nog de 20% benaderen of overschrijden, mogelijk ook België.

Het landen-selectie-tool van **ACEA via https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/

België haalde enkel juli 2023 : 19,4% BEV (rood segment =BEV);
en voor 7 maanden januari-juli 2023 :

Belgium: 16,8%
EU : 13 %
UK : 16,1%
EU+EFTA+UK : 14,3%
EFTA : 40,6% (Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland)

Citaat:

Electric cars

In July, new EU battery-electric car registrations substantially increased by 60.6%, reaching 115,971 units while accounting for 13.6% of the market. Most EU markets grew significantly by double- and triple-digit percentage gains, including the two largest, Germany (+68.9%) and France (+32.4%). Notably, Belgium recorded the highest sales with an impressive 235.9% growth. Cumulatively, battery-electric car sales recorded a significant 54.7% increase from January to July, with 819,725 units registered.

fred vanhove 9 september 2023 19:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10232967)
Het landen-selectie-tool van **ACEA via https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/

België haalde enkel juli 2023 : 19,4% BEV (rood segment =BEV);
en voor 7 maanden januari-juli 2023 :

Belgium: 16,8%
EU : 13 %
UK : 16,1%
EU+EFTA+UK : 14,3%
EFTA : 40,6% (Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland)


Een vriendin van mij krijgt haar zoveelste salariswagen. Ze kan kiezen tussen 8 modellen waarvan 7 EV en nog 1 Hybride.

Particulieren ken ik geen enkele die een EV koopt.

Maar begrijpelijk. Hoe zou je zelf zijn ?;-)

De schoofzak 9 september 2023 21:31

Wat zegt die draadopstarter nu?
Dat er nog altijd mensen zijn die een auto met plofmotor kopen?

Hoe schandalig is dat?

daiwa 9 september 2023 23:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10233048)
Wat zegt die draadopstarter nu?
Dat er nog altijd mensen zijn die een auto met plofmotor kopen?

Hoe schandalig is dat?

:lol:

Micele 9 september 2023 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 10232996)
Een vriendin van mij krijgt haar zoveelste salariswagen. Ze kan kiezen tussen 8 modellen waarvan 7 EV en nog 1 Hybride.

Particulieren ken ik geen enkele die een EV koopt.

Maar begrijpelijk. Hoe zou je zelf zijn ?;-)



Volgens die tabel van Febiac werden enkel in het 2e kwartaal 2023 zelfs 9,6% van 43.578 BEVs door particulieren ingeschreven.

Die 4.183 particulieren met een nieuwe BEV kun jij onmogelijk kennen, dat begrijp ik.

Het zijn er zelfs meer dan de 4.024 particulieren die in die 3 maanden een nieuwe stekkerhybride kochten. (7,9% van 50.935 PHEV)

Jij kent blijkbaar alleen maar mensen die met salariswagens rijden.

Dus als dat mogelijk oploopt tot 20.000 particulieren tegen einde 2024 natuurlijk zeker niet. Zoveel particulieren kun je moelijk onthouden hé. ;-)

Maar dat is niet erg. @ De schoofzak insinueert met zijn rare vragen zelfs dat Febiac schandalige marktcijfers publiceert over het aantal nieuwe ingeschreven wagens en de soorten motoren en hun mogelijke brandstof. En dat elk kwartaal opnieuw. En zelfs de evolutie durven ze publiceren.



ACEA meldt hetzelfde een heropleving van de Europese automarkt :

Citaat:

https://www.acea.auto/pc-registratio...-market-share/

About the EU automobile industry

13.0 million Europeans work in the automotive sector
11.5% of all manufacturing jobs in the EU
€374.6 billion in tax revenue for European governments
€101.9 billion trade surplus for the European Union
Over 7% of EU GDP generated by the auto industry
€59.1 billion in R&D spending annually, 31% of EU total





Oma 10 september 2023 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 10230397)
De omniumverzekering van een elektrische wagen is goedkoper dan die van een vergelijkbare benzinewagen. Het gaat om minimaal 10%, maar vaak ook meer. U blijft dus maar onzin verkopen, ook in dit topic.

Van het moment dat je buitenrijdt bij de garage met je spiksplinternieuwe stekkerdoos, dan daalt ie al in waarde.
De omniumverzekering loont na 2 jaar dan ook niks meer, das ook zo voor stekkerautokes, van onzin gesproken. :roll:
Intussen gaan er weer stemmen op om de verkeersbelasting te berekenen op het gewicht van de wagens.
Es zien hoeveel goedkoper dan je zware stekkerdoos van 2 ton nog is. :twisted:

De schoofzak 10 september 2023 18:09

Ik heb ook de indruk (maar niets van bewijzen of cijfers) dat door het aflopen van de fiscale voordelen voor bedrijven van stekkerhybrides, er net voor de valreep veel van dat soort wagens aangekocht zijn door bedrijven, als salariswagens.

fred vanhove 10 september 2023 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10233094)

Jij kent blijkbaar alleen maar mensen die met salariswagens rijden.

Dus als dat mogelijk oploopt tot 20.000 particulieren tegen einde 2024 natuurlijk zeker niet. Zoveel particulieren kun je moelijk onthouden hé. ;-)

Neen ik ken ook veel andere mensen die er geen willen. Jij bijvoorbeeld;-)

Maar ik begrijp je. Laat eerst de anderen maar de hete kolen uit het vuur halen:-)

In dit geval de bedrijven.......met hun verplichte EV vloot.

Ik doe dat ook.

fox 11 september 2023 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Oma (Bericht 10233415)
Van het moment dat je buitenrijdt bij de garage met je spiksplinternieuwe stekkerdoos, dan daalt ie al in waarde.
De omniumverzekering loont na 2 jaar dan ook niks meer, das ook zo voor stekkerautokes, van onzin gesproken. :roll:
Intussen gaan er weer stemmen op om de verkeersbelasting te berekenen op het gewicht van de wagens.
Es zien hoeveel goedkoper dan je zware stekkerdoos van 2 ton nog is. :twisted:

Vanaf het moment dat je buitenrijdt bij de garage met je spiksplinternieuwe diesel daalt die ook in waarde, dus wat is uw punt nu eigenlijk? Ik zal het u zeggen. Zoals steeds heb je geen punt.

Het gaat overigens niet over de verkeersbelasting, het gaat over de belasting op in verkeersstelling. Het gaat overigens ook niet over Vlaanderen maar over Wallonie. En dat er op termijn belasting zal moeten betaald worden is zo klaar als pompwater, maar ondertussen betaal ik een pak minder dan voor een Diesel.

Soit, ik begrijp dat dergelijke zaken veel te moeilijk zijn voor u om te begrijpen, dus ik ga u verder off topic laten razen. Veel plezier ermee


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be