![]() |
EU wil antisubsidieonderzoek naar goedkope electrische wagens uit China
Anders gezegd de EU wil de Europese auto-industrie wat afschermen. Of beter de Europese economie in het algemeen.
De aandelen van Chinese automerken krijgen alvast een klopje ... (nog wat wachten op de definitieve cijfers, momenteel nog voorbeurs in USA) Citaat:
Bij mijn weten denkt BYD eraan een Europese autofabriek te bouwen, dat is wslk de bedoeling van de EU. Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
XPEV (XPeng) 18.28 -0.37 -2.00% BYDDF (BYD) 31.90 -0.90 -2.74% NIO (NIO) 10.18 -0.39 -3.69% TSLA (Tesla USA, met EU-fabriek) 271.89 4.41 1.65% Bij de aandelen van Europese constructeurs is ook weinig beweging, gemiddeld lichte winst ~ +1% maar die maken sowieso heel weinig BEV in verhouding met hun ICEs. Wat de EU denkt te moeten doen maakt dus weinig indruk. De Chinese automarkt is sowieso de grootste en belangrijkste in de wereld. |
Citaat:
|
Citaat:
Zoals Koreanen al jaren Europese fabrieken hebben, bvb. Hyundai in Tsjechië sinds 2006. Wslk maken ze er nu ook BEV zoals de Hyundai Kona: https://www.hyundai.com/nl/nl/over-h...in-europe.html Europese constructeurs hebben eigenlijk ook autofabrieken in China, ttz in samenwerking (JV) met een Chinees bedrijf. bvb de BMW iX3 wordt namelijk in China gemaakt. Enkel Tesla heeft het klaargespeeld volledig onafhankelijk te zijn, maar moest sowieso met Chinese leveranciers en werknemers werken. Bovendien zijn enkele Europese automerken in handen gekomen van Chinese bedrijven. Denk maar aan: https://www.autoweek.nl/elektrisch-r...nieuwe-merken/ Link met meer neutrale inhoud: https://www.athlon.com/nl/kennisbank...rische-auto-s/ Ook SAIC heeft plannen voor een MG fabriek in Europa (ja het oude Morris Garages uit UK): https://www.electrive.com/2023/08/04...mg4-in-europe/ |
Citaat:
|
Citaat:
|
BYD is Buffett's beste investering in jaren.
|
Toegegeven, ook al zijn het elektrische, dit zijn geen misse Chinese bakjes :
https://www.hotcars.com/10-coolest-c...ted/#arcfox-gt |
Citaat:
|
Het antwoord van China liet niet lang op zich wachten:
Citaat:
Goedkope, goede en zogezegd milieuvriendelijke auto's...lijkt dat niet beter dan een dystopische 15 minuten steden realiteit waar niemand nog iets bezit waar de westerse WEF elite van droomt? |
Citaat:
M.a.w. de EU zal dat zeker niet riskeren hogere importtaksen op te leggen van autos made in China. Enkele importcijfers van EU-personenwagens naar China van 2018: (zal nu wel heel serieus afgenomen zijn, moet ik eens opzoeken) • De EU voerde voor 22,4 miljard aan wagens uit naar China, of 53,3% van de Chinese auto-import kwam van de EU. • Andersom kwam er maar 0,46 miljard aan wagens naar EU vanuit China... Citaat:
|
Citaat:
Met von der Leyen heb ik daar geen goed oog op. Die heeft o.a. met Covid voor mij al bewezen dat haar loyaliteit naar Europa toe 'bedenkelijk' is. |
Citaat:
Maar die Europese constructeurs weten goed genoeg waar de klepel hangt. Imho.... innoverende kwalitatieve batterijproductie - chipsproductie - software, alles op grote schaal, dus eigen massaproductie. En de recyclage zeker niet vergeten. En daarvoor moet er ook aan eigen mijnbouw gedaan worden, ja laat de Nimbys maar komen. ACEA vat het samen: Citaat:
Enkel China en Korea hebben het snel begrepen waar Tesla eigenlijk echt mee begon (massaproductie van EV)... En zonder Tesla is de USA ook een kleine trage old school speler. Citaat:
|
Citaat:
De EU is hypocriet, ze verwijten China wat hun lidstaten ook al jaren doen. |
Citaat:
|
Citaat:
Vraag maar eens aan Tesla of Elon Musk, en dat heeft hun zeker geen windeieren gelegd. De productie van Giga Texas en Giga Berlijn is daardoor sneller op toerental geraakt. Alles geleerd hoe de Chinezen het deden van Giga Shanghai (videos van hun efficiëntie zijn er). btw die Giga Shanghai leverde na 11 maanden bouw al de eerste nieuwe wagens... En met de nieuwe Gigafabriek in Mexico gaan ze de Chinese hulp ook nodig hebben, wslk ook om de bouw binnen de 15 maanden klaar te krijgen: Citaat:
De Morgen had een lang artikel over "de Chinese Elon Musk" Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder zolang Europa zich niet zelf militair kan bedruipen, maar onder de militaire paraplu van de VS moet schuilen, zal de EU ook meer aan de VS vastzitten. Met onze Europese economische macht, moeten we ook gewoon Europa kunnen uitbouwen tot een eigen militaire grootmacht. Dat zal de EU wereldwijd pas echt vrijer maken. |
Ik geloof niet al een electrische wagen gezien te hebben recent die ,in alle eerlijkheid,GEEN Chinese wagen is...
Het batterijpakket,de drijflijn en vermoedelijk het grooostte deel van de techniekjes er in komen uit de Volksrepubliek.... Onze "Europese" merken mogen gewoon een beetje het uitzicht buiten "designen" ,er wat managementfuncties omheen bedenken,en vinden zichzelf ongetwijfeld heel erg flink en relevant hierdoor.... Ook,maar hoeft dat te verwonderen,betalende funkties voorbereiden om ervoor te zorgen dat de wagen die JIJ betaald heb eigenlijk niet door jouw naar eigen goeddunken en genoegen,kan veranderd en uitgebaat worden....Want de bullshit-jobs die in de plaats komen van de construktiejobs moeten ergens mee betaald worden hé? :roll: Breek me de mond niet open hoe wij gaan gevangen gezet worden met "service" contracten......op straffe van disfunctioneel wordende wagens...Waar gaan we straks lopen hé? O.....want dat electrische wagens minder onderhoud nodig gaan hebben ,dat gaan WIJ niet merken.....kan ik U verzekeren.....geld moet vloeien en ZAL vloeien......:twisted: Dit is geen "rant" tegen electrische wagens op zich,maar tegen de "bullshit-economie" die zich al stevig aan het plakken is op alles,ook op electrische voertuigen.... |
Citaat:
Allez nu overdrijf je wel, Korea en Japan helemaal vergeten? Waarom check je dat niet eens? Met losse batterijcellen an sich heb je bijlange nog geen batterijpack (met BMS en vloeistofkoeling) gebouwd hé. Dit passend naargelang de wagen. Hier een filmpje van het BMW i3 batterijpack van 10 jaar geleden, 2013: https://www.youtube.com/watch?v=2Ks26uRNtTw de accucellen kwamen van Samsung, Korea. Nog eentje 2022, BMW Leipzig: https://www.youtube.com/watch?v=LZIZsl-7fT4 Uit de top 12: Panasonic is Japan (hoofdleverancier van Tesla) AESC is Japan (vooral Nissan) LG Energy is : Z-Korea } Samsung SDI: Z-Korea } (Koreaanse en alvast ook Europese merken) SK innovation: Z-Korea } De rest van de top 12 moet Chinees zijn, waarvan CATL met grote afstand de allergrootste is en BYD al derde denk ik. De Chinezen groeien wel algemeen wat sneller, want ze leveren al een tijdje LFP-cellen aan Tesla (basismodellen). volgens: https://finance.yahoo.com/news/12-bi...153020817.html 3 van de niet-Chinese staan in de top 5 qua marktaandeel, van 5 naar 1 opgesomd Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be