Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   EU wil antisubsidieonderzoek naar goedkope electrische wagens uit China (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270147)

Micele 13 september 2023 13:27

EU wil antisubsidieonderzoek naar goedkope electrische wagens uit China
 
Anders gezegd de EU wil de Europese auto-industrie wat afschermen. Of beter de Europese economie in het algemeen.

De aandelen van Chinese automerken krijgen alvast een klopje ... (nog wat wachten op de definitieve cijfers, momenteel nog voorbeurs in USA)

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09...heidssubsidies.

Von der Leyen wil meer migratiedeals en onderzoekt (te) goedkope Chinese elektrische wagens

In het Europees Parlement in Straatsburg heeft Commissievoorzitter Ursula von der Leyen haar jaarlijkse "State of the Union" gehouden. Tijdens de toespraak blikte ze vooruit naar het laatste werkjaar voor de verkiezingen in juni. Volgens Von der Leyen staat de EU dicht bij een "historisch" migratiepact. Ze was ook opvallend scherp voor China, de EU opent een onderzoek naar Chinese elektrische wagens.

(...)

Chinese auto's onderzoeken

De EU opent een antisubsidieonderzoek naar elektrische wagens uit China, kondigde Von der Leyen aan. De commissie wil vermijden dat de Europese markt overspoeld wordt door goedkope Chinese auto's: "Hun prijs wordt kunstmatig laag gehouden door gigantische overheidssubsidies. En die verstoren onze markt. We aanvaarden dit niet als het binnen Europa gebeurt, maar ook niet als het van daarbuiten komt." Ze wil niet meegaan in de "race to the bottom", was ze scherp voor de Chinezen.

De EU zoekt al een tijd naar een balans in haar houding tegenover China. Von der Leyen benadrukte dan ook dat dialoog met de Chinezen belangrijk is. Dit najaar volgt een grote EU-China top, Von der Leyen "wil de EU niet loskoppelen van China, maar wel de risico's afbouwen".
Deze draad mag ook in economie staan.

Bij mijn weten denkt BYD eraan een Europese autofabriek te bouwen, dat is wslk de bedoeling van de EU.

Citaat:

BYD hakt nog dit jaar knoop over Europese fabriek door

5 SEPTEMBER 2023

Naast verkoop overweegt BYD momenteel de bouw van een eerste fabriek in Europa. Tegen het einde van het jaar moet de locatie worden bepaald. BYD bouwt momenteel fabrieken in Thailand en Brazilië. Het bedrijf heeft al een productielocatie in Oezbekistan.
Een (voorzichtige) voorspelling tegen 2025 van marktonderzoeker PwC spreekt van importoverschot:
Citaat:

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a....google.com%2F

'EUROPA IMPORTEERT 800.000 CHINESE AUTO'S IN 2025'

'IMPORTOVERSCHOT'

7 november 2022 om 13:26

Europa is hard op weg om op jaarbasis een enorme importeur van in China gebouwde auto's te worden. Dat verwacht marktonderzoeker PwC. Europa zou mede daardoor tegen 2025 meer auto's importeren dan exporteren.

De nieuwe Chinese automerken schieten als paddenstoelen uit de grond en steeds meer ervan komen ook onze kant op. Denk aan spelers als Nio en BYD, die toch behoorlijk serieus, ambitieus en kansrijk overkomen. Gaat het de Chinezen nu dan echt lukken om een grote speler in de Europese automarkt te worden? Het lijkt erop van wel. PwC verwacht dat het aantal in China gebouwde auto's dat naar Europa komt in 2025 al op 800.000 stuks ligt op jaarbasis, meldt Autonews. Het zou volgens de onderzoekers zelfs bijdragen aan een andere status voor Europa in de auto-industrie. Ons continent wordt mede daardoor namelijk een grotere importeur dan exporteur van auto's. Er zouden in 2025 221.000 meer auto's worden geïmporteerd dan geëxporteerd.

Overigens komt de Chinese groei niet alleen van Chinese merken af. PwC meldt namelijk dat van de genoemde 800.000 auto's zo'n 330.000 stuks door westerse merken in China gebouwd zijn. PwC stelt dat Europese merken hun productie alsmaar meer naar China zullen verplaatsen en we dus via een Chinese omweg 'westerse' auto's hier op de weg krijgen. PwC noemt concreet merken als Tesla, BMW en de Renault Group. Volgens PwC kan China zo snel een stevige vinger in de Europese pap krijgen omdat het in razend tempo expertise heeft verworven op het gebied van elektrische auto's. Dat productie in China goedkoper is dan hier in Europa, speelt ongetwijfeld ook mee.

Micele 13 september 2023 18:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10235102)
Anders gezegd de EU wil de Europese auto-industrie wat afschermen. Of beter de Europese economie in het algemeen.

De aandelen van Chinese automerken krijgen alvast een klopje ... (nog wat wachten op de definitieve cijfers, momenteel nog voorbeurs in USA)

Relatief weinig invloed op hun aandelen, -2 tot -3,7% momenteel verlies:
XPEV (XPeng)
18.28
-0.37 -2.00%
BYDDF (BYD)
31.90
-0.90 -2.74%
NIO (NIO)
10.18
-0.39 -3.69%


TSLA (Tesla USA, met EU-fabriek)
271.89
4.41 1.65%


Bij de aandelen van Europese constructeurs is ook weinig beweging, gemiddeld lichte winst ~ +1% maar die maken sowieso heel weinig BEV in verhouding met hun ICEs.

Wat de EU denkt te moeten doen maakt dus weinig indruk. De Chinese automarkt is sowieso de grootste en belangrijkste in de wereld.

Libro 13 september 2023 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10235102)
Anders gezegd de EU wil de Europese auto-industrie wat afschermen. Of beter de Europese economie in het algemeen.


Bij mijn weten denkt BYD eraan een Europese autofabriek te bouwen, dat is wslk de bedoeling van de EU.

Daar is toch niets mis mee?

Micele 13 september 2023 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10235280)
Daar is toch niets mis mee?

Helemaal niets mis mee.

Zoals Koreanen al jaren Europese fabrieken hebben, bvb. Hyundai in Tsjechië sinds 2006. Wslk maken ze er nu ook BEV zoals de Hyundai Kona:
https://www.hyundai.com/nl/nl/over-h...in-europe.html

Europese constructeurs hebben eigenlijk ook autofabrieken in China, ttz in samenwerking (JV) met een Chinees bedrijf.
bvb de BMW iX3 wordt namelijk in China gemaakt.

Enkel Tesla heeft het klaargespeeld volledig onafhankelijk te zijn, maar moest sowieso met Chinese leveranciers en werknemers werken.

Bovendien zijn enkele Europese automerken in handen gekomen van Chinese bedrijven. Denk maar aan:
https://www.autoweek.nl/elektrisch-r...nieuwe-merken/
Link met meer neutrale inhoud: https://www.athlon.com/nl/kennisbank...rische-auto-s/

Ook SAIC heeft plannen voor een MG fabriek in Europa (ja het oude Morris Garages uit UK):
https://www.electrive.com/2023/08/04...mg4-in-europe/

daiwa 13 september 2023 22:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10235102)
Anders gezegd de EU wil de Europese auto-industrie wat afschermen. Of beter de Europese economie in het algemeen.

En wat is het verschil met de Europese landen die massaal subsidies geven/gaven aan electrische wagens zodat de aankoop ook goedkoper uitvalt ?

maddox 14 september 2023 03:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10235358)
En wat is het verschil met de Europese landen die massaal subsidies geven/gaven aan electrische wagens zodat de aankoop ook goedkoper uitvalt ?

Ja hoor, "Goedkoper". Altijd een leuk woord als het op elektrisch rijden aankomt.

Bach 14 september 2023 08:27

BYD is Buffett's beste investering in jaren.

Skobelev 14 september 2023 08:36

Toegegeven, ook al zijn het elektrische, dit zijn geen misse Chinese bakjes :

https://www.hotcars.com/10-coolest-c...ted/#arcfox-gt

Bach 14 september 2023 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 10235471)
Toegegeven, ook al zijn het elektrische, dit zijn geen misse Chinese bakjes :

https://www.hotcars.com/10-coolest-c...ted/#arcfox-gt

Die Nio EP9 heeft inderdaad een knap design voor een 'sport' auto. 2,7 seconden tot 100km/u 8O

Bach 14 september 2023 09:00

Het antwoord van China liet niet lang op zich wachten:

Citaat:


“Beijing’s top official for European affairs Wang Lutong bit back hours later, posting on X, formerly known as Twitter, that ‘many EU members subsidise their electric vehicle industries’, citing statistics from the European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

“ ‘In what position is @EU_Commission to launch anti-subsidy investigation into electric vehicles from #China? This is nothing but sheer protectionism,’ Wang wrote.”
https://www.scmp.com/news/china/article/…

Goedkope, goede en zogezegd milieuvriendelijke auto's...lijkt dat niet beter dan een dystopische 15 minuten steden realiteit waar niemand nog iets bezit waar de westerse WEF elite van droomt?

Micele 14 september 2023 09:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10235484)
Het antwoord van China liet niet lang op zich wachten:

Citaat:

“Beijing’s top official for European affairs Wang Lutong bit back hours later, posting on X, formerly known as Twitter, that ‘many EU members subsidise their electric vehicle industries’, citing statistics from the European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA).

“ ‘In what position is @EU_Commission to launch anti-subsidy investigation into electric vehicles from #China? This is nothing but sheer protectionism,’ Wang wrote.”

Als de Chinezen hetzelfde protectionisme gaan arrangeren met importproducten uit de EU ziet het er heel slecht uit voor Europa.

M.a.w. de EU zal dat zeker niet riskeren hogere importtaksen op te leggen van autos made in China.

Enkele importcijfers van EU-personenwagens naar China van 2018: (zal nu wel heel serieus afgenomen zijn, moet ik eens opzoeken)
• De EU voerde voor 22,4 miljard aan wagens uit naar China, of 53,3% van de Chinese auto-import kwam van de EU.
• Andersom kwam er maar 0,46 miljard aan wagens naar EU vanuit China...
Citaat:

https://www.acea.auto/files/EU-China...ts_figures.pdf

EU-CHINA AUTOMOBILE TRADE1

Passenger cars

• EU exports to China in 2018: 545,082 cars worth about €22.4 billion
o 17.5% of the EU global car export value headed for China
o 53.3% of the Chinese global car import value came from the EU

• Chinese exports to the EU in 2018: 319,800 cars worth about €460 million
o 6.8% of Chinese global car export value headed for the EU
o 8.8% of the EU global car import volume came from China

Main destinations of EU passenger car exports (by value)1

1. UNITED STATES worth €37.3 billion in 2018 -2.8% compared to 2017
2. CHINA worth €22.4 billion in 2018 +0.2% compared to 2017
3. JAPAN worth €8.4 billion in 2018 +3.0% compared to 2017
4. SWITZERLAND worth €7.1 billion in 2018 -5.1% compared to 2017
5. SOUTH KOREA worth €7.0 billion in 2018 +10.6% compared to 2017

1 EUROSTAT
2 China Customs

Bach 14 september 2023 09:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10235526)
Als de Chinezen hetzelfde protectionisme gaan arrangeren met importproducten uit de EU ziet het er heel slecht uit voor Europa.

M.a.w. de EU zal dat zeker niet riskeren hogere importtaksen op te leggen van autos made in China.

Als ze tenminste de VS infiltratie in de Europese politiek kunnen in toom houden. Europees Chinese win win coöperatie is hen een doorn in het oog. Imperiale hoogmoed.

Met von der Leyen heb ik daar geen goed oog op. Die heeft o.a. met Covid voor mij al bewezen dat haar loyaliteit naar Europa toe 'bedenkelijk' is.

Micele 14 september 2023 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10235528)
Als ze tenminste de VS infiltratie in de Europese politiek kunnen in toom houden. Europees Chinese win win coöperatie is hen een doorn in het oog. Imperiale hoogmoed.

Met von der Leyen heb ik daar geen goed oog op. Die heeft o.a. met Covid voor mij al bewezen dat haar loyaliteit naar Europa toe 'bedenkelijk' is.

Ik denk dat von de Leyen de trage Europese auto-industrie probeert te sussen met wat bla-bla in de marge.

Maar die Europese constructeurs weten goed genoeg waar de klepel hangt.

Imho.... innoverende kwalitatieve batterijproductie - chipsproductie - software, alles op grote schaal, dus eigen massaproductie. En de recyclage zeker niet vergeten.
En daarvoor moet er ook aan eigen mijnbouw gedaan worden, ja laat de Nimbys maar komen.

ACEA vat het samen:
Citaat:

https://www.acea.auto/message-dg/can...hinese-dragon/
ggl-vertaald
Can Europe match the Chinese dragon?

31 augustus 2023

Brussel is na de zomervakantie weer actief. Terwijl de Europese besluitvormers hun koffers uitpakken en ligstoelen vervangen door bureaustoelen, kan men niet anders dan constateren dat één olifant (of draak) in de kamer nog groter is geworden: China.

Bericht van de directeur-generaal van ACEA – augustus 2023

Het ontbreekt Europa aan een robuuste en coherente aanpak van de steeds heviger wordende concurrentie uit het buitenland, ondersteund door regeringen die hun groene en digitale transities op strijdlustige en beslissende wijze combineren met nationale veerkracht. In het bijzonder heeft China zijn blik gericht op de Europese markt, met het potentieel om het gezicht van de Europese industrieën zoals wij die kennen fundamenteel te veranderen.

Uit gegevens van ACEA bleek in juni dat de verkoop van batterij-elektrische auto’s in de EU voor het eerst de diesel overtrof. Deze positieve cijfers in de strijd tegen de klimaatverandering leggen ook een andere trend bloot: Chinese merken en in China gemaakte voertuigen dringen snel door op de Europese markt voor elektrische voertuigen (EV).

Gesteund door overheidsgeld en overheidsintenties is het geen geheim dat de Chinese auto-industrie nu een uitdaging vormt voor de auto-industrie in Europa en daarbuiten – en het lijkt erop dat de strategische beslissing van China om vroeg en in de gehele waardeketen te investeren zijn vruchten afwerpt.

Anders dan in Europa heeft China een holistische benadering van het industriebeleid aangenomen, waarbij gekeken wordt naar de gehele waardeketen voor wat het als strategische industrieën beschouwt. Toegepast op de auto-industrie, een sector met een brede binnenlandse economische impact, betekent dit een strategie van mijnbouw, raffinage en productie tot oplaadnetwerken, goedkope energie, aankoopprikkels en recycling gedurende de hele levenscyclus – een gecoördineerde inspanning vanaf het begin gecombineerd met behendigheid bij elke volgende stap op weg. Tegenwoordig is China verantwoordelijk voor 75% van de mondiale batterijproductiecapaciteit en heeft het een vrijwel monopolie op de cruciale grondstoffenvoorziening. In 2022 installeerde het land in slechts één jaar tijd 800.000 EV-oplaadpunten – bijna net zoveel als het totaal dat elders in de wereld is geïnstalleerd sinds de start van de investeringen in oplaadinfrastructuur.

In tegenstelling tot hun tegenhangers in China en de VS, die onlangs de baanbrekende Inflation Reduction Act (IRA) lanceerden, hebben de EU-wetgevers gekozen voor een meer fragmentarische aanpak, waarbij ze vaak eerst doelen stellen en zich pas later of onvoldoende bezighouden met essentiële randvoorwaarden voor implementatie. Dit is het geval met de Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR), die te laat kwam en niet voldeed aan de minimale behoeften. De onlangs aangenomen EU-batterijverordening laat de details ook nog steeds onduidelijk, waardoor de kosten en complexiteit van de toeleveringsketen van batterijen in Europa toenemen. Het gebrek aan synchronisatie beperkt de bloei van de EV-markt op een moment waarop opschaling cruciaal is om wettelijke doelstellingen te verwezenlijken. Beleidsmakers moeten ook zorgen voor veilige toegang tot betaalbare energie.

Als gevolg van de externe druk voert de EU nu haar inzet op voor verschillende stappen in de waardeketen, variërend van de Critical Raw Materials Act tot de Net-Zero Industry Act. Maar hoewel deze initiatieven zeker hun verdienste hebben, blijven ze fragmentarisch en grotendeels een uiting van ambitie. Een echt strategisch beleid moet de uitdagingen op coherentere wijze aanpakken, zodat het kan aansluiten bij de aanzienlijke inspanningen die in andere regio's worden geleverd.

Europa moet de opbouw van lokale capaciteit versnellen en bestaande banden en nieuwe partnerschappen met derde landen veiligstellen. De recente Chinese exportbeperkingen op germanium en gallium, twee materialen die essentieel zijn voor microchips, geven een voorproefje van wat er zou kunnen gebeuren als de EU geen manier vindt om minder afhankelijk van anderen te worden en de handelsbetrekkingen zo open, eerlijk en ondersteunend mogelijk te houden – inclusief die met China.

Het vinden van een evenwichtige aanpak is belangrijk omdat de openstelling van de Chinese markt – hoe restrictief deze in belangrijke opzichten ook mag zijn – voor veel Europese fabrikanten aanzienlijke vruchten heeft opgeleverd en dit zal blijven doen ondanks de hevigere concurrentie van binnenlandse merken.

China is de grootste automarkt ter wereld en een serieus productie- en innovatiecentrum voor onderdelen en voertuigen. De Chinese autoproductie heeft een formidabel volwassenheidsniveau bereikt en de technologie beweegt zich nu in beide richtingen. Deze volwassenheid, gecombineerd met de drang om uit te breiden buiten de steeds drukker wordende binnenlandse markt en om verdere groei veilig te stellen, verklaart de stap om marktaandeel in Europa te zoeken, met als logische volgende stap het vestigen van de productie in het buitenland.
?
Het is waar dat de EV-export naar de EU ook voertuigen omvat die door Europese en andere internationale merken in China zijn gebouwd. Bovendien bedraagt de verkoop van elektrische voertuigen slechts ongeveer 13% van de EU-markt, aangezien de elektrificatie een hoge vlucht neemt, maar ook nog in de kinderschoenen staat. Bovendien hebben Europese merken een langdurige relatie met hun klanten over de hele wereld en een solide erfenis om op voort te bouwen als toonaangevende vernieuwers en concurrenten over de hele wereld – hun steeds sterkere en bredere EV-aanbod is daar een bewijs van.

Maar wat op het spel staat, is het concurrentievermogen van Europa als natuurlijke thuisbasis voor de verwerkende industrie. De Europese auto-industrie absorbeert de transitiekosten van de uitfasering van verbrandingsmotoren en investeert aanzienlijke middelen in de opbouw van EV- en waterstofoplossingen, terwijl ze opereert binnen een raamwerk van strenge randvoorwaarden, hoge inflatie en een verzadigde markt. Het comparatieve voordeel van China en de kostenconcurrerende import zouden het binnenlandse marktaandeel van de Europese autofabrikanten kunnen aantasten, wat uiteindelijk een impact zou kunnen hebben op de lokale activiteit.

Een strategische industrie kan alleen gedijen in een concurrerend kader. Het concurrentievermogen van Europa heeft traditioneel te lijden gehad onder hogere energiekosten, zwaardere administratieve lasten en de fragmentatie die inherent is aan een constructie van 27 lidstaten. Het is nu verder uitgehold door de enorme inspanningen van andere continenten, waardoor de productie en de werkgelegenheid in Europa in gevaar komen.

Daarom zijn wij blij dat het gemompel in de wandelgangen van Brussel luider wordt: de EU heeft een robuuste industriële strategie nodig die de lat hoger legt als basis voor haar cruciale industrieën. Een strategie die protectionisme en naïviteit vermijdt, het perspectief verbreedt buiten de interne blik en de voorwaarden schept voor duurzame economische activiteit – een strategie die Europa tot een match maakt voor Chinese en andere draken.

Sigrid de Vries
Directeur-generaal van ACEA

Europa is wel niet alleen, ook Japan en andere zijn niet echt mee.

Enkel China en Korea hebben het snel begrepen waar Tesla eigenlijk echt mee begon (massaproductie van EV)...
En zonder Tesla is de USA ook een kleine trage old school speler.
Citaat:

https://oec.world/en/blog/post/elect...na-south-korea

How China & Korea Became Leaders in Electric Vehicle Exports

By Gilberto Garcia | JAN, 2022

Electric Vehicles and associated supply chains are a crucial technology where the United States' lead has, in the past decade, moved to China and South Korea. Understanding how this happened is essential to developing other areas of essential innovation for a net-zero economy.

daiwa 15 september 2023 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 10235410)
Ja hoor, "Goedkoper". Altijd een leuk woord als het op elektrisch rijden aankomt.

Inderdaad.
De EU is hypocriet, ze verwijten China wat hun lidstaten ook al jaren doen.

Henri1 16 september 2023 07:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 10235280)
Daar is toch niets mis mee?

Zolang ze geen Chinezen overvliegen om de fabriek te bemannen.

Micele 16 september 2023 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10236354)
Zolang ze geen Chinezen overvliegen om de fabriek te bemannen.

Chinese ingenieurs en leidinggevenden, zeker deze Tom Zhu hebben ze tijdelijk overgevlogen om de Europeanen en Amerikanen te leren hoe ze een EV-fabriek beter organiseren en hun wat "Chinese discipline, directe communicatie, en orde" bijgebracht waardoor ze veel sneller kwalitatieve autos maken met minder moeite. Zelfs de fabriekskeuken hebben ze georganiseerd.

Vraag maar eens aan Tesla of Elon Musk, en dat heeft hun zeker geen windeieren gelegd.

De productie van Giga Texas en Giga Berlijn is daardoor sneller op toerental geraakt. Alles geleerd hoe de Chinezen het deden van Giga Shanghai (videos van hun efficiëntie zijn er). btw die Giga Shanghai leverde na 11 maanden bouw al de eerste nieuwe wagens...

En met de nieuwe Gigafabriek in Mexico gaan ze de Chinese hulp ook nodig hebben, wslk ook om de bouw binnen de 15 maanden klaar te krijgen:
Citaat:

https://insideevs.com/news/671244/te...pliers-mexico/

Report: Tesla Asks Chinese Suppliers For Help In Mexico

The company would like to "replicate a Giga Shanghai and its supply chain system."
En de Mexicanen zijn very happy. ;-)

De Morgen had een lang artikel over "de Chinese Elon Musk"
Citaat:

https://www.demorgen.be/nieuws/hij-m...esla~ba56e690/

Portret Tom Zhu

Hij mailt midden in de nacht en sliep zelfs op de vloer van de fabriek: met Tom Zhu krijgt ‘de Chinese Elon Musk’ de leiding over Tesla

Adam Smith 17 september 2023 02:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door daiwa (Bericht 10235358)
En wat is het verschil met de Europese landen die massaal subsidies geven/gaven aan electrische wagens zodat de aankoop ook goedkoper uitvalt ?

Dat is aan consumenten en in iets waar alle producenten van elektrische wagens van hebben geprofiteerd. Deze Chinese steun aan Chinese producenten, maakt de prijs van Chinese elektrische wagens ten opzichte van andere elektrische wagens kunstmatig lager (ongeacht de Europese aankoopsubsidie).

Adam Smith 17 september 2023 02:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bach (Bericht 10235528)
Als ze tenminste de VS infiltratie in de Europese politiek kunnen in toom houden. Europees Chinese win win coöperatie is hen een doorn in het oog. Imperiale hoogmoed.

Met von der Leyen heb ik daar geen goed oog op. Die heeft o.a. met Covid voor mij al bewezen dat haar loyaliteit naar Europa toe 'bedenkelijk' is.

Welke VS infiltratie, toch is de verhouding tussen de EU en China wel interessant. De EU deelt sommige zorgen van de VS over China (Europese en Amerikaanse bedrijven zitten in een soort gelijke situatie), maar heeft minder geopolitieke zorgen over China dan de VS (maar heeft er wel een paar).
Verder zolang Europa zich niet zelf militair kan bedruipen, maar onder de militaire paraplu van de VS moet schuilen, zal de EU ook meer aan de VS vastzitten.
Met onze Europese economische macht, moeten we ook gewoon Europa kunnen uitbouwen tot een eigen militaire grootmacht. Dat zal de EU wereldwijd pas echt vrijer maken.

kelt 17 september 2023 08:14

Ik geloof niet al een electrische wagen gezien te hebben recent die ,in alle eerlijkheid,GEEN Chinese wagen is...
Het batterijpakket,de drijflijn en vermoedelijk het grooostte deel van de techniekjes er in komen uit de Volksrepubliek....

Onze "Europese" merken mogen gewoon een beetje het uitzicht buiten "designen" ,er wat managementfuncties omheen bedenken,en vinden zichzelf ongetwijfeld heel erg flink en relevant hierdoor....

Ook,maar hoeft dat te verwonderen,betalende funkties voorbereiden om ervoor te zorgen dat de wagen die JIJ betaald heb eigenlijk niet door jouw naar eigen goeddunken en genoegen,kan veranderd en uitgebaat worden....Want de bullshit-jobs die in de plaats komen van de construktiejobs moeten ergens mee betaald worden hé? :roll:



Breek me de mond niet open hoe wij gaan gevangen gezet worden met "service" contracten......op straffe van disfunctioneel wordende wagens...Waar gaan we straks lopen hé?

O.....want dat electrische wagens minder onderhoud nodig gaan hebben ,dat gaan WIJ niet merken.....kan ik U verzekeren.....geld moet vloeien en ZAL vloeien......:twisted:


Dit is geen "rant" tegen electrische wagens op zich,maar tegen de "bullshit-economie" die zich al stevig aan het plakken is op alles,ook op electrische voertuigen....

Micele 17 september 2023 09:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 10236840)
Ik geloof niet al een electrische wagen gezien te hebben recent die ,in alle eerlijkheid,GEEN Chinese wagen is...
Het batterijpakket,de drijflijn en vermoedelijk het grooostte deel van de techniekjes er in komen uit de Volksrepubliek....

Gezien te hebben? In Europa?

Allez nu overdrijf je wel, Korea en Japan helemaal vergeten?
Waarom check je dat niet eens?
Met losse batterijcellen an sich heb je bijlange nog geen batterijpack (met BMS en vloeistofkoeling) gebouwd hé. Dit passend naargelang de wagen.
Hier een filmpje van het BMW i3 batterijpack van 10 jaar geleden, 2013:
https://www.youtube.com/watch?v=2Ks26uRNtTw de accucellen kwamen van Samsung, Korea.

Nog eentje 2022, BMW Leipzig:
https://www.youtube.com/watch?v=LZIZsl-7fT4

Uit de top 12:

Panasonic is Japan (hoofdleverancier van Tesla)
AESC is Japan (vooral Nissan)
LG Energy is : Z-Korea }
Samsung SDI: Z-Korea } (Koreaanse en alvast ook Europese merken)
SK innovation: Z-Korea }

De rest van de top 12 moet Chinees zijn, waarvan CATL met grote afstand de allergrootste is en BYD al derde denk ik. De Chinezen groeien wel algemeen wat sneller, want ze leveren al een tijdje LFP-cellen aan Tesla (basismodellen).
volgens: https://finance.yahoo.com/news/12-bi...153020817.html
3 van de niet-Chinese staan in de top 5 qua marktaandeel, van 5 naar 1 opgesomd
Citaat:

5. SK Innovation Co., Ltd.

Market share as of July 2022: 6.5%


SK Innovation Co., Ltd. provides batteries to a number of major automotive manufacturers including Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft, Ford Motor Company, Volkswagen SA, Kia Corporation, and Hyundai Motor Company. It sold 17 GWh in 2021 and sold 10 GWh in the first half of 2022 with a year-on-year growth rate of 50%. It has announced plans to produce a new, cheaper lithium-iron-phosphate EV battery in 2025 and has made major investments in battery plants in the United States, expecting to reach an annual capacity of 150 GWh by 2026.

4. Panasonic Holdings Corporation

Market share as of July 2022: 9.6%


One of the reasons Panasonic Holdings Group has had such a high market share is because of its relationship with Tesla, for which it has been producing Tesla’s 2170 cylindrical batteries since 2016. These batteries are produced in its joint plant with Tesla which has a capacity of 37 GWh annually. In November 2022 it also broke ground on a $4 billion EV battery plant in Kansas with an aim to boost production of EV batteries to Tesla by about 10% by 2024. It has also signed partnerships with major companies including Toyota and the Lucid Group to become the primary battery supplier for their EVs.

3. BYD Company Limited

Market share as of July 2022: 11.8%


BYD is an integrated EV company that has a vertically integrated business model as it produces the batteries and other components for its EVs in-house and is based in Shenzhen, China. It recently overtook Tesla as the world’s largest EV maker due to its huge market in China. In 2022, it had 1.87 million EV deliveries.

In 2021, BYD Company Limited had sales of 26 GWh and increased the number of sales to 24 GWh in the first half of 2022 alone. It was the second lithium-ion cell producer in China to reach Tier One and was promoted to this level in the first half of 2021. The company already has more than 20 battery plants in China with a total capacity of 135 GWh by the end of 2021. It has started working on a plant in Zhejiang with an annual capacity of 20 GWh and plans to raise its capacity to 445 GWh by 2024.

2. LG Energy Solution, Ltd.

Market share as of July 2022: 14.4%


LG Energy Solution, Ltd. is a Seoul, South Korea-based chemical company with global sales. It is a subsidiary of LG Group and has been mass-producing South Korea’s first lithium-ion batteries since 1999. Along with producing batteries it also competes in grid-scale energy storage sectors.

The company supplies a number of EV manufacturers with batteries including Tesla in China, General Motors, and Volkswagen SA. It had sales of 61 GWh in 2021 and 28 GWh in the first half of 2022 and commanded a 14.4% of the total battery market share which makes it the largest non-Chinese battery manufacturer. The company has strong operating margins of 11.4% as of 2021 and a liquidity ratio of 1.73 as of September 2021.

1. Contemporary Amperex Technology Co., Limited

Market share as of July 2022: 34.8%


Contemporary Amperex Technology Co., Limited is the world’s largest battery manufacturing company and is based in Ningde, China. It specializes in the production of lithium-ion batteries but also produces sodium-ion batteries and battery management systems.

The company is a supplier to a number of growing EV manufacturers including Hyundai, Honda, BMW, Tesla, Toyota, Volkswagen, GAC Group, Geely Automobile, SAIC Motor, Daimler, and more. It had sales of 99 GWh in 2021 and 69 GWh in the first half of 2022 alone. The large dominance in market share Contemporary Amperex Technology Co., Limited has is because of its cost competitiveness, technological efficiency, expansion scale effect, and stable working capital security along with being a Tier One battery manufacturer. The company is also expanding fast. This includes a $3.5 billion battery factory project underway in collaboration with Ford Motors with an annual capacity of 35 GWh and an announcement of its second battery manufacturing plant in Europe with a capacity of 100 GWh. The company expects to raise production capacity to 670 GWh by 2025. The company has shown consistent growth in quarterly revenue, generating around $14.17 billion in revenue in the third quarter of 2022, and has an expected CAGR of 24.56% per year.
https://www.insidermonkey.com/blog/5.../?singlepage=1


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be