Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   President Bush neemt voortouw bij wederopbouw Aziatische rampgebieden. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=27021)

Antoon 30 december 2004 14:50

President Bush neemt voortouw bij wederopbouw Aziatische rampgebieden.

De Verenigde Staten, India, Japan en Australië gaan samen de coördinatie op zich nemen van de hulp en de heropbouw in Zuidoost-Azië.

De Amerikaanse president George W. Bush heeft met die landen een coalitie
gevormd die het voortouw moet nemen in de hulpoperatie.

Opvallend is dat Europa niet betrokken is bij het initiatief, al zei Bush wel dat andere landen mogen bijtreden.

Dinsdag had de Europese Unie al voorgesteld om een internationale donorconferentie in te richten voor de heropbouw van de getroffen gebieden.

Alle eer gaat naar Bush en de V.S., die niet wachten op het eindeloos gelul van de Europeanen, maar eerder meteen samen met India, Japan en Australië aan de slag gaan.

De rest van de wereld begint het eindeloze en onefficiënte gepallaver van de Europese Unie beu te zijn. Ze hebben geen tijd om erop te wachten. Europa kan later altijd mee op de trein springen.

Bill 30 december 2004 14:55

Zo gaat het nu altijd. Qua lessenspellen aan anderen echter, zal Europa wel het voortouw nemen, geen schrik.....

Griffin 30 december 2004 14:56

Even een overzichtje van de tot nu toe toegezegde hulp:

KEY AID PLEDGES
EU $44m
US: $35m
Canada: $33m
Japan: $30m
UK: $28.9m
Australia: $27m
France: $20.4m
Denmark: $15.6m
Saudi Arabia: $10m
Norway: $6.6m
Taiwan: $5.1m
Finland: $3.4m
Kuwait: $2.1m
Netherlands: $2.6m
UAE: $2m
Ireland $1.3m
Singapore: $1.2m
Source: Reuters, United Nations

democratsteve 30 december 2004 15:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Griffin

KEY AID PLEDGES
EU $44m

Hallo Antoon???
Bush ligt nog steeds achter op Europa.
Trouwens, de VS-regering geeft vooralsnog minder uit aan de slachtoffers dan aan Bush z'n parade tijdens de inauguratie.

Chipie 30 december 2004 16:16

Citaat:

KEY AID PLEDGES
EU $44m
Ireland $1.3m

U gaat me toch niet vertellen dat België daar niet bij staat?!... 8O

HerrUU 30 december 2004 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Hallo Antoon???
Trouwens, de VS-regering geeft vooralsnog minder uit aan de slachtoffers dan aan Bush z'n parade tijdens de inauguratie.

Precies, en bij mijn weten heeft de EU als eerste hulp aangeboden, zijn er van hieruit al onnoemelijk veel hulporganisaties onderweg gestuurd voor Bush er zich politiek mee kwam moeien. Diene moet toch ook overal tweedracht in kunnen zaaien hé, da manneke.

camaris 30 december 2004 18:10

Citaat:

KEY AID PLEDGES
EU $44m
Ireland $1.3m

Dit doet nu misschien niet echt terzake, maar waarom moeten én Europa als unie én de lidstaten apart geld geven. Het gaat mij niet om het bedrag, van mij mogen ze gerust dergelijke middelen aanwenden voor zo'n ramp, maar maakt het niet een betere indruk als we als europa 1 groot bedrag kunnen schenken, i.p.v. een kleiner bedrag + nog eens alle andere bedragen van de lidstaten...

democratsteve 30 december 2004 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door camaris
Dit doet nu misschien niet echt terzake, maar waarom moeten én Europa als unie én de lidstaten apart geld geven. Het gaat mij niet om het bedrag, van mij mogen ze gerust dergelijke middelen aanwenden voor zo'n ramp, maar maakt het niet een betere indruk als we als europa 1 groot bedrag kunnen schenken, i.p.v. een kleiner bedrag + nog eens alle andere bedragen van de lidstaten...

Terechte opmerking. Het geplaatste lijstje is bovendien verwarrend.
Is die EU hulp de som van de landen in de EU? Blijkbaar niet, want dan kloppen de cijfers niet. Of moet men dus de bedragen van de lidstaten nog eens bijtellen bij het EU-cijfer?
In dat geval zitten de VS ver achter.

Sam 30 december 2004 18:37

Citaat:

Hallo Antoon???

Heb je cijfers over België in functie van het 'feest' van de dynastie met die leger-gayparade.

Griffin 30 december 2004 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sam
Heb je cijfers over België in functie van het 'feest' van de dynastie met die leger-gayparade.

Zit jij ergens in de verkeerde topic? :P

Jonas Elossov 30 december 2004 19:19

Citaat:

Terechte opmerking. Het geplaatste lijstje is bovendien verwarrend.
Is die EU hulp de som van de landen in de EU? Blijkbaar niet, want dan kloppen de cijfers niet. Of moet men dus de bedragen van de lidstaten nog eens bijtellen bij het EU-cijfer?
In dat geval zitten de VS ver achter.

Dat geld dat onder EU staat, is waarschijnlijk geld dat het Europees Parlement en de Europese Commissie hebben vrijgemaakt.

Ik blijf het verdacht laat vinden. Die hulp komt maar na 5 dagen op gang. En dan zonder de EU?!? Ik blijf erbij dat volgens mij de VS de heropbouwingscontracten onder die alliantie verdeeld heeft. En ik wed dat ze er weer meer geld zullen uitslaan dan er insteken. (de Amerikaanse bedrijven dan toch)

Griffin 30 december 2004 19:36

Citaat:

New York Times: 'VS gierig met hulp'

De Verenigde Staten zijn gierig als het om hulp aan Azië gaat. Dat concludeert de New York Times nadat de regering 15 miljoen dollar toezegde voor de slachtoffers van de zeebeving. Het is de helft minder dan de Republikeinen aan de inauguratie van president George Bush uitgeven komende januari, aldus de krant in een redactioneel commentaar.

Onder druk van de Verenigde Naties heeft Bush het bedrag opgeschroeft naar 35 miljoen dollar. 'Prijzenswaardig, maar nog altijd een armzalige druppel op de gloeiende plaat. De schade in Zuid-Azië, waar enkele van de armste landen ter wereld zijn getroffen, loopt in de miljarden', aldus de New York Times.

Volgens een peiling onder de Amerikanen denken de meeste inwoners dat de regering 24 procent van het budget uitgeeft aan ontwikkelingshulp. Volgens de krant is dat in werkelijkheid minder dan een kwart procent.
Zo, even alles in perspectief plaatsen.

Chipie 30 december 2004 21:42

Citaat:

Zo, even alles in perspectief plaatsen.

Ik denk toch dat de Aziaten mogen content zijn dat de Amerikanen er zich gaan mee 'bemoeien'...

Het is niet met Flahaut en Axel Red naar ginder te sturen, dat die mensen daadwerkelijk geholpen worden...

Allez, dat is mijn gedacht... en ik kan me perfect inbeelden dat U er anders overdenkt...

Griffin 30 december 2004 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Ik denk toch dat de Aziaten mogen content zijn dat de Amerikanen er zich gaan mee 'bemoeien'...

Het is niet met Flahaut en Axel Red naar ginder te sturen, dat die mensen daadwerkelijk geholpen worden...

Allez, dat is mijn gedacht... en ik kan me perfect inbeelden dat U er anders overdenkt...

Bwa, ik ga hier niet beweren dat X beter is dan Y, maar ik wou gewoon even een nuance van binnen de VS over hun eigen hulp aan bod brengen :)
Net zoals ik met het feit dat die marinebasis gewaarschuwd was, niet wil zeggen dat het de schuld van de VS is dat de rest van de regio van niks wist, of althans de bevolking van niks wist.

camaris 30 december 2004 23:28

Citaat:

Axelle Red en Flahaut zijn de verpersoonlijking van de hulp, zij geven er gewoon een gezicht aan om de mensen nog meer sympathie ervoor te doen krijgen. Zij zijn uiteraard niet de echte hulpverleners. Uw reactie "bewijst" mijn frustratie over het feit dat de echte hlupverleners veel te weinig in beeld komen bij dergelijke acties: zie ook topic "Ramptoeriste Axelle Red"

predator 30 december 2004 23:32

Bemerking.

Oppassen met cijfers !

Volgende tekst :

Citaat:

En doen alle Europese landen de nodige inspanningen?
Eveline Herfkens: We staan in elk geval veel verder dan enkele jaren geleden. Toen was spreken over 0,7 procent iets voor utopische geesten. Vandaag halen Zweden, Noorwegen, Nederland, Denemarken en Luxemburg dat streefcijfer makkelijk en hebben Ierland, België, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië een duidelijke timing om zo ver te komen. Al zijn er ook landen als Oostenrijk en Italië die beschamend weinig ontwikkelingshulp geven en die voorlopig ook geen betere intenties lijken te hebben.

Is het toeval dat die twee landen door uitgesproken rechtse regeringen bestuurd worden?
Eveline Herfkens: Zo eenvoudig zit dat niet. Misschien zijn rechtse partijen over het algemeen minder geneigd tot internationale solidariteit, maar als je een overzicht maakt van Europese landen, dan blijken Nederland en Denemarken het best te scoren - landen die worden bestuurd door de meest rechtse regeringen die ze daar in jaren gehad hebben. Ze geven ook geen signaal dat ze minder aan ontwikkelingshulp willen doen, ook al praten ze op internationale fora het liefst over terrorisme en veiligheid. Overigens heeft de angst voor terrorisme wel het positieve effect dat meer mensen dan ooit aanvoelen dat we in een kleine, geglobaliseerde wereld leven waarin de oude staatsgrenzen niet meer volstaan om voor veiligheid te zorgen. Dat gevoel van onderlinge afhankelijkheid leidt bijvoorbeeld bij de Amerikaanse publieke opinie tot een groter draagvlak voor ontwikkelingshulp. Want terwijl Clinton voortdurend bespaarde op hulp, heeft de Bush-administratie de hulpbudgetten meer verhoogd dan welke Amerikaanse regering ook sinds het Marshall-plan -en dan zijn de budgetten voor Afghanistan en Irak niet meegerekend.

komt uit het Mondiaal Magazine, een pro-Derde Wereld en pro-Moslim maandblad; je kan die tekst terugvinden op de site :

www.mo.be

De auteur, Eveline Herfkens was Nederlands minister van Ontwikkelingssamenwerking van 1998 tot 2002 en is nog altijd lid van de directieraad van de Wereldbank.

Het gaat hier dus om een oordeel over de hulp "aan 't Zuiden" in 't algemeen, maar naar mijn mening toch een belangrijke indicatie van waar het geld voor de zéér langzame heropbouw van dát deel van Zuidoost-Azië zal komen.

Citaat:

Zo, even alles in perspectief plaatsen
zegde of orakelde Griffin.

Beste Groeten.

JusticeLover 30 december 2004 23:51

Citaat:

KEY AID PLEDGES
EU $44m
Ireland $1.3m

+ Turkey €1.25m

Revolutie 30 december 2004 23:57

Citaat:

U gaat me toch niet vertellen dat België daar niet bij staat?!... 8O

Weet niet dat ze België kennen, aangezien het altijd over Brussel gaat daar in de VS

Jonas Elossov 31 december 2004 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door predator
Oppassen met cijfers !

Volgende tekst :

komt uit het Mondiaal Magazine, een pro-Derde Wereld en pro-Moslim maandblad; je kan die tekst terugvinden op de site :

www.mo.be

De auteur, Eveline Herfkens was Nederlands minister van Ontwikkelingssamenwerking van 1998 tot 2002 en is nog altijd lid van de directieraad van de Wereldbank.

Het gaat hier dus om een oordeel over de hulp "aan 't Zuiden" in 't algemeen, maar naar mijn mening toch een belangrijke indicatie van waar het geld voor de zéér langzame heropbouw van dát deel van Zuidoost-Azië zal komen.

zegde of orakelde Griffin.

Beste Groeten.

Als je de heropbouw van Irak en Afghanistan, welke ze eerst hebben platgeschoten, meerekend, zal dat misschien hoger liggen... Zeker als je al die herstellingskosten aan die beschadigde olie-pijplijnen gaat rekenen...:-)

Guderian 31 december 2004 02:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
President Bush neemt voortouw bij werderopbouw Aziatische rampgebieden.

:rofl:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be