![]() |
President Bush neemt voortouw bij wederopbouw Aziatische rampgebieden.
De Verenigde Staten, India, Japan en Australië gaan samen de coördinatie op zich nemen van de hulp en de heropbouw in Zuidoost-Azië.
De Amerikaanse president George W. Bush heeft met die landen een coalitie gevormd die het voortouw moet nemen in de hulpoperatie. Opvallend is dat Europa niet betrokken is bij het initiatief, al zei Bush wel dat andere landen mogen bijtreden. Dinsdag had de Europese Unie al voorgesteld om een internationale donorconferentie in te richten voor de heropbouw van de getroffen gebieden. Alle eer gaat naar Bush en de V.S., die niet wachten op het eindeloos gelul van de Europeanen, maar eerder meteen samen met India, Japan en Australië aan de slag gaan. De rest van de wereld begint het eindeloze en onefficiënte gepallaver van de Europese Unie beu te zijn. Ze hebben geen tijd om erop te wachten. Europa kan later altijd mee op de trein springen. |
Zo gaat het nu altijd. Qua lessenspellen aan anderen echter, zal Europa wel het voortouw nemen, geen schrik.....
|
Even een overzichtje van de tot nu toe toegezegde hulp:
KEY AID PLEDGES EU $44m US: $35m Canada: $33m Japan: $30m UK: $28.9m Australia: $27m France: $20.4m Denmark: $15.6m Saudi Arabia: $10m Norway: $6.6m Taiwan: $5.1m Finland: $3.4m Kuwait: $2.1m Netherlands: $2.6m UAE: $2m Ireland $1.3m Singapore: $1.2m Source: Reuters, United Nations |
Citaat:
Bush ligt nog steeds achter op Europa. Trouwens, de VS-regering geeft vooralsnog minder uit aan de slachtoffers dan aan Bush z'n parade tijdens de inauguratie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Is die EU hulp de som van de landen in de EU? Blijkbaar niet, want dan kloppen de cijfers niet. Of moet men dus de bedragen van de lidstaten nog eens bijtellen bij het EU-cijfer? In dat geval zitten de VS ver achter. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik blijf het verdacht laat vinden. Die hulp komt maar na 5 dagen op gang. En dan zonder de EU?!? Ik blijf erbij dat volgens mij de VS de heropbouwingscontracten onder die alliantie verdeeld heeft. En ik wed dat ze er weer meer geld zullen uitslaan dan er insteken. (de Amerikaanse bedrijven dan toch) |
Citaat:
|
Citaat:
Het is niet met Flahaut en Axel Red naar ginder te sturen, dat die mensen daadwerkelijk geholpen worden... Allez, dat is mijn gedacht... en ik kan me perfect inbeelden dat U er anders overdenkt... |
Citaat:
Net zoals ik met het feit dat die marinebasis gewaarschuwd was, niet wil zeggen dat het de schuld van de VS is dat de rest van de regio van niks wist, of althans de bevolking van niks wist. |
Citaat:
|
Bemerking.
Oppassen met cijfers !
Volgende tekst : Citaat:
www.mo.be De auteur, Eveline Herfkens was Nederlands minister van Ontwikkelingssamenwerking van 1998 tot 2002 en is nog altijd lid van de directieraad van de Wereldbank. Het gaat hier dus om een oordeel over de hulp "aan 't Zuiden" in 't algemeen, maar naar mijn mening toch een belangrijke indicatie van waar het geld voor de zéér langzame heropbouw van dát deel van Zuidoost-Azië zal komen. Citaat:
Beste Groeten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be