![]() |
Vierkant Groen
In Antwerpen zijn er hoe langer hoe meer kruispunten met Vierkant Groen. Wie Vierkant Groen in de zoekmachine ingeeft krijgt een hele resem berichten met tegenstrijdigheden en klachten van alle verkeersdeelnemers. Zelf heb ik er een bloedhekel aan. Vermits ik blijkbaar de enige ben die van het bestaan af weet moet ik voortdurend in de rem, ook als ik voorrang heb want niemand heeft door dat ook de andere kant groen heeft.
In Antwerpen wordt Vierkant Groen zelfs niet aangeduid, men wordt er niet van verwittigd. Het is er gewoon, en soms zelfs dat niet, soms is het er gewoon ook niet, de ene minuut wel, de andere niet. En dus beseft amper iemand dat die klootzak die van rechts komt ook groen heeft én voorrang. Zich met de fiets door Antwerpen verplaatsen is de laatste jaren almaar minder aangenaam geworden maar het laatste jaar lijkt het op regelrecht gepest. Wat denken jullie van Vierkant Groen ? |
Citaat:
Begrijp ik dat goed dat twee tegengestelde richtingen tegelijkertijd groen licht hebben door dat "vierkant groen"? |
Citaat:
|
Onwettelijk als het niet in de wegcode (KB, verkeersreglement) staat:
Citaat:
Citaat:
• Blijkbaar gaat het hier niet om driekleurige verkeerslichten maar enkel over de tweekleurige verkeerslichten voor fietsers en voetgangers die willen oversteken bij groen. Zwaar verkeer op de rijbanen heeft dan altijd rood uit de 4 richtingen hé. De draadstarter had dat wel mogen vermelden... Of deze verklarende link erbij zetten: Citaat:
En dat "vierkant groen" blijkt wel in de wegcode en plaatsingsvoorwaarden te staan, Artikel 63.1 en 63.2 ... maar wel enkel voor voetgangers (63.1.5) is de regel duidelijk, bij groen vierkant pijltjes rond fietsersilhouette moet men tussen de regels lezen. https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#fwlaympahs |
Niet alleen in Antwerpen. Hier op de Haachtsesteenweg is er in Kampenhout ook zo’n conflictvrij kruispunt, met dat verschil dat de zwakke weggebruiker enkel een groen vierkant krijgt als het op een knop drukt om aan te geven dat iemand wil oversteken. Van alle onzin die zo’n conflictvrij kruispunt genereert, is dit eigenlijk nog het minst ergelijke
|
1 Bijlage(n)
Voor voetgangers bij zeer drukke voetgangersstromen: OK
Wordt al internationaal gebruikt (ook zonder lichten), zeer brede "zebrapaden" uit de vier richtingen ook overhoeks (bijlage) Fietsers -die op hun fiets blijven- moeten wachten op de voetgangers. Bij fietsers? Eerder niet, *snelheden kunnen te hoog zijn. *Fietsers en voetgangers gemengd dus ook negatief wegens snelheidsverschillen bij kruisen. * Als een (brom)fietser zijn (brom)fiets ter hand neemt is hij/zij namelijk ook voetganger en heeft die voorrang op een voethangersoversteekplaats ("zebrapad") |
Citaat:
|
Citaat:
Een kruispunt in Tokio waar gemiddeld 2500 mensen oversteken, niet per dag maar elke 3,3 minuten gemiddeld per dag: video, 90 seconden: Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Shibuya_Crossing Wie heeft daar nog een auto? |
Enkel voor voetgangers is prima. Met (veel) fietsers erbij wordt het direct een chaos, al dikwijls genoeg zelf ondervonden...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt je dan afvragen waarom het publiek niet geïnformeerd wordt voor men zulke fratsen uithaalt. :roll: Dit is ongelukken veroorzaken door stiekum verkeersregels te veranderen in een stad, dat overigens niet wettelijk kan zijn want dat is federale bevoegdheid, niet aan elk stadsbestuur om te beslissen voor hun kleine stukske grondgebied. 8O |
Citaat:
Ja mensen moeten nu eenmaal in al hun debiliteit veilig door het verkeer kunnen he. Een beetje nadenken, kijken en inschattingen maken is er natuurlijk te veel aan. |
Citaat:
|
We hebben het daar al eens over gehad in een draad ad hoc.
Toen dat spellement net in de wetgeving was ingevoerd. Men kan die dingen allemaal nogal ingewikkeld maken. Je zal maar 18 jaar zijn en aan je opleiding beginnen om je rijbewijs te halen. (net zoals die klootzakken van Europa: een speciaal rijbewijs voor een SUV ...) |
Citaat:
Vierkant groen wordt enkel vermeld in artikel 63.1: voetgangerslichten, niet in artikel 63.2: gecombineerde voetgangers-fietserslichten. In dat artikel wordt enkel verwezen naar artikel 63.1.2 voor wat betreft de betekenis van rood en groen. Er wordt in dat artikel niet verwezen naar artikel 63.1.5. Dus is het duidelijk dat vierkant groen enkel geldt voor voetgangers. Aan de andere kant: Ik ken het voetgangerslicht maar dat gecombineerd voetgangers-fietserslicht herken ik niet. |
Citaat:
https://www.hln.be/binnenland/nieuwe...eken~acf9f645/ |
Citaat:
Een foto kan helpen? Citaat:
|
In mijn vorig bericht lukte de foto niet.
Nu wel? Edit: Ja, gelukkig. Dus iemand tracht ons wijs te maken dat dit verkeerslicht enkel geldt voor VOETGANGERS !!! ![]() |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be