Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De macht -170 kmpu , wij tegen 120km of een boete (https://forum.politics.be/showthread.php?t=270255)

RASPOUTINE 26 september 2023 10:54

De macht -170 kmpu , wij tegen 120km of een boete
 
Autostrade deze morgen Brugge –Brussel.

In de achteruitkijkspiegel blauwe flitsen.
Een wagen met escorte, dus twee in totaal.
Wij gewone burgers die op tijd zijn opgestaan om naar ons werk te gaan.
Weten dat wij op de snelweg niet sneller mogen dan 120kmpu
Deze minister die moet daar dus geen rekening mee houden.
Kan opstaan wanneer hij wil om het dan zogezegd in te halen op de snelweg.
En dan nog niet voor om toe te komen voor 10u.
En wij burgers moeten dat elke dag vanuit ons voertuig zien gebeuren.
Zoveel machtsmisbruik met die blauwe zwaailichten.
Kan een minister of een zekere persoon dan niet op tijd opstaan of gewoon de dag voordien in Brussel blijven slapen?
En wat met de veiligheid in het ganse?
Wij mogen uit veiligheidsredenen niet sneller dan 120 kmpu maar hier richting 180 kmpu dat is veilig of wat?
Nog een duidelijk teken dat er hellemaal geen voorbeeldfunctie meer bestaat in dit land.
Binnen de politiek gaat het alleen maar over voordelen en bedieningspolitiek.
Iets wat zij na het voorbeeld van de Open-VLD verkiezingen nogmaals bewezen hebben.
Hoe kan die nieuwe voorzitter nu denken dat hij verkozen is?
De meerderheid van de leden zaten thuis en keken ernaar.
Na Lachaert hadden zij nochtans zonder enig excuus tijd genoeg om het democratisch te organiseren.
Maar nee, dynastie De Croo had al beslist, het zal Ongena zijn en niemand anders
Volgelingen, typisch Open-Vld leden , alleen Els Ampe heeft het begrepen dat zelf de particratie ontspoort.
Zeker als men zij eigen statuten uitzonderingen begint op te leggen.
Els Ampe samen gaan met Jean-Marie Dedecker?

Onzijdig 26 september 2023 11:53

Waar gaat deze topic eigelijk over?
Ge begint met zwaailichten (weet je toevallig wie in die auto zat) en ge eindigt met de open vld.

Henri1 26 september 2023 12:07

Wie is die kwiet die geëscorteerd de reglementen met voeten treedt ?

RASPOUTINE 26 september 2023 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 10242761)
Waar gaat deze topic eigelijk over?
Ge begint met zwaailichten (weet je toevallig wie in die auto zat) en ge eindigt met de open vld.

Zolang het maar allemaal blauw blijft kan een reden zijn.:lol:

RASPOUTINE 26 september 2023 12:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10242776)
Wie is die kwiet die geëscorteerd de reglementen met voeten treedt ?

Even nadenken, krijgt iedereen een 'escorte'?:roll::roll:

Micele 26 september 2023 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 10242776)
Wie is die kwiet die geëscorteerd de reglementen met voeten treedt ?

Gij kent het verkeersreglement Artikel 59.13 (wegcode) niet?

Citaat:

59.13. De bepalingen van artikel 11 en artikel 22quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.

https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#rqiujcwfdn

Boduo 26 september 2023 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 10242738)
Autostrade deze morgen Brugge –Brussel.

In de achteruitkijkspiegel blauwe flitsen.
Een wagen met escorte, dus twee in totaal.
Wij gewone burgers die op tijd zijn opgestaan om naar ons werk te gaan.
Weten dat wij op de snelweg niet sneller mogen dan 120kmpu
Deze minister die moet daar dus geen rekening mee houden.
Kan opstaan wanneer hij wil om het dan zogezegd in te halen op de snelweg.
En dan nog niet voor om toe te komen voor 10u.
En wij burgers moeten dat elke dag vanuit ons voertuig zien gebeuren.
Zoveel machtsmisbruik met die blauwe zwaailichten.
Kan een minister of een zekere persoon dan niet op tijd opstaan of gewoon de dag voordien in Brussel blijven slapen?
En wat met de veiligheid in het ganse?
Wij mogen uit veiligheidsredenen niet sneller dan 120 kmpu maar hier richting 180 kmpu dat is veilig of wat?
Nog een duidelijk teken dat er hellemaal geen voorbeeldfunctie meer bestaat in dit land.
Binnen de politiek gaat het alleen maar over voordelen en bedieningspolitiek.
Iets wat zij na het voorbeeld van de Open-VLD verkiezingen nogmaals bewezen hebben.
Hoe kan die nieuwe voorzitter nu denken dat hij verkozen is?
De meerderheid van de leden zaten thuis en keken ernaar.
Na Lachaert hadden zij nochtans zonder enig excuus tijd genoeg om het democratisch te organiseren.
Maar nee, dynastie De Croo had al beslist, het zal Ongena zijn en niemand anders
Volgelingen, typisch Open-Vld leden , alleen Els Ampe heeft het begrepen dat zelf de particratie ontspoort.
Zeker als men zij eigen statuten uitzonderingen begint op te leggen.
Els Ampe samen gaan met Jean-Marie Dedecker?

Els Ampe is een zeer slimme vrouw van Oostende.
Vandaar...

De schoofzak 26 september 2023 14:57

Tjsa wie was het?

Di Rupo destijds liet zich systematisch begeleiden door zes motorrijders van de militaire politie.

RASPOUTINE 26 september 2023 15:32

Tijd dat de burgers zich vragen beginnen te stellen over gelijke behandeling.
 
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10242815)
Gij kent het verkeersreglement Artikel 59.13 (wegcode) niet?


Twee donkere voertuigen, het tweede was wel veel zwaarder.

Juist de tijd gehad van een opname te doen met de ‘dashboard’ camera.

https://www.coolblue.be/en/dashcams

Alle gegevens zijn aanwezig.


Gewoon even gewacht naar het nieuws om te horen of er misschien een terroristische aanslag was gebeurd.

Maar nee, het enige wat wel plaatsvond waren bepaalde FED-commissievergaderingen.

Gij kent het verkeersreglement Artikel 59.13 (wegcode) niet?:oops:

wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.:roll:

Is dit bijvoorbeeld een reden op tijd aankomen op een commissievergadering?:roll::roll:

26-09-2023
11:36
55U4180
Justitie (Yourcenar) : Mondelinge vragen aan de regering
26-09-2023
09:48
55U4183
Gezondheid en Gelijke Kansen (Mercator) : Voorstelling van het jaarverslag 2022 van Unia
26-09-2023
14:26
55U4185
Energie, Leefmilieu en Klimaat (Plenaire) : Mondelinge vragen aan de regering
26-09-2023
10:11
55U4187
Sociale Zaken, Werk en Pensioenen (Petit) : Prioritaire voorstellen
26-09-2023
09:56
55U4179
Justitie (Yourcenar) : Wetsontwerpen
26-09-2023
09:29
55U4182
Binnenlandse Zaken, Veiligheid, Migratie en Bestuurszaken (Erasmus) : Prioritaire voorstellen
26-09-2023
12:15
55U4190
Adviescomité wetenschappelijke en technologische vraagstukken (Popelin) : Het metaversum - Hoorzitting


https://www.dekamer.be/media/index.h...nl&sid=55U4184

Micele 26 september 2023 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door RASPOUTINE (Bericht 10242873)
titel: Tijd dat de burgers zich vragen beginnen te stellen over gelijke behandeling.

Er is geen gelijke behandeling, art 59.13 en nog andere artikels zijn toch duidelijk genoeg.
Citaat:

wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt
Overal op de wereld is dat zo.

Wil je nog artikels?
Citaat:

59.10. Voor zover de behoeften van de dienst of van hun opdracht het rechtvaardigen, gelden de bij artikel 21 voorgeschreven regels voor toelating en verkeer op autosnelwegen niet :

1° voor de ambtenaren en beambten belast met een opdracht van politie, van toezicht of van beheer van de autosnelweg en voor de bestuurders van het materieel van de administratie.

2° voor de aannemers, de vergunninghouders en de concessiehouders, voor de leden van hun personeel, en voor de bestuurders van het materieel van voormelde personen, gemachtigd door de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of door zijn gemachtigde.

59.11. De bepalingen van de artikelen 7.1, 9.3, 10.1, 10.2, 11, 23, 24, 25.1, 46 en 49.1 gelden niet voor de voertuigen van de administratie die dienen voor het toezicht, de controle en het onderhoud van het wegennet, als zij onverenigbaar zijn met de aard of met de tijdelijke of vaste aanwending van het voertuig.

59.12. De bepalingen van artikel 7.1 gelden niet voor het rijkswacht-, politie- en douanepersoneel wanneer hun opdracht het rechtvaardigt.
Citaat:

Artikel 7. Algemene gedragsregels voor de weggebruikers
7.1. Elke weggebruiker moet de bepalingen in dit reglement naleven.
“7.1” dient gelezen te worden als “7.3”. Zie Omzendbrief COL16/2006, punt 1.1.

59.13. De bepalingen van artikel 11 en artikel 22quater gelden niet voor de voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt.

In die gevallen moeten de bestuurders van deze voertuigen evenmin de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43, in voorkomend geval met zonale geldigheid conform artikel 65.5, in acht nemen.

59.14. De bepalingen van artikelen 40bis en 41 gelden niet voor de prioritaire voertuigen wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt

https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#rqiujcwfdn
In de Duitse StVO zijn de artikels "voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt" samengevat in paragraaf 35 Sonderrechte :
Citaat:

Straßenverkehrs-Ordnung (StVO)

§ 35 Sonderrechte

(1) Von den Vorschriften dieser Verordnung sind die Bundeswehr, die Bundespolizei, die Feuerwehr, der Katastrophenschutz, die Polizei und der Zolldienst befreit, soweit das zur Erfüllung hoheitlicher Aufgaben dringend geboten ist. (....)

Wegenverkeersreglement (StVO)

§ 35 Bijzondere rechten

(1) De federale strijdkrachten, de federale politie, de brandweer, de civiele bescherming, de politie en de douane zijn vrijgesteld van de bepalingen van deze verordening voor zover dit dringend noodzakelijk is om soevereine taken te vervullen. (....)

De schoofzak 26 september 2023 20:54

't Was misschien de Quick die dringend moest plassen. Die eerste auto, die van de flikken dus, maakte zich vlug uit de voeten, maar die tweede bleef maar volgen natuurlijk.

Herr Flick 26 september 2023 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10242983)
Er is geen gelijke behandeling, art 59.13 en nog andere artikels zijn toch duidelijk genoeg.

Overal op de wereld is dat zo.

Wil je nog artikels?


In de Duitse StVO zijn de artikels "voertuigen gebruikt door bevoegde personen noch voor prioritaire voertuigen wanneer een dringende opdracht het rechtvaardigt" samengevat in paragraaf 35 Sonderrechte :

Het gaat hem om het feit of het al dan niet prioritair was.

Het voertuig mag dan wel prioritair rijden, het moet een reden hebben om prioritair te rijden, anders mag het niet prioritair rijden en dat is ook overal in de beschaafde wereld het geval.

Herr Flick 26 september 2023 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10242989)
't Was misschien de Quick die dringend moest plassen. Die eerste auto, die van de flikken dus, maakte zich vlug uit de voeten, maar die tweede bleef maar volgen natuurlijk.

ik zie de Quick in dat geval gewoon in den bekerhouder van zijne chaufeur pissen.

RASPOUTINE 27 september 2023 04:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10243064)
Het gaat hem om het feit of het al dan niet prioritair was.

Het voertuig mag dan wel prioritair rijden, het moet een reden hebben om prioritair te rijden, anders mag het niet prioritair rijden en dat is ook overal in de beschaafde wereld het geval.

2

maddox 27 september 2023 04:58

Moet die reden zinvol zijn?
Anders is elke reden goed nietwaar, zelfs "politizieker wil polyzeiken."
Of, "de smeergelden bederven anders".

De schoofzak 27 september 2023 17:34

Drogen draad eigenlijk hé, als we niet weten wie in dat vlugge autootje zat.

DewareJakob 27 september 2023 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 10242851)
Tjsa wie was het?

Di Rupo destijds liet zich systematisch begeleiden door zes motorrijders van de militaire politie.

Geselecteerd op uiterlijk?

Micele 27 september 2023 18:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 10243064)
Het gaat hem om het feit of het al dan niet prioritair was.

Dat weten we niet en kunnen we ook niet bepalen.

Citaat:

Het voertuig mag dan wel prioritair rijden, het moet een reden hebben om prioritair te rijden, anders mag het niet prioritair rijden en dat is ook overal in de beschaafde wereld het geval.
Als de escortevoertuigen van de politie met blauwlicht en luidruchtige sirene rijden is het prioritair en dringend. Het kunnen ook burgervoertuigen van de politie zijn.

Zoiets, zoals in het begin van dit filmpje, vooraan en achteraan en in het midden rijden escortevoertuigen met blauwlicht en luide sirene:
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=vINUdURIYEk

Convoi VIP avec Escorte Police
Ik tel 3 voertuigen zonder blauwlicht, in 2 daarvan zullen de VIPs inzitten, zeker in de Mercedes S-klasse en de VW Aerton.

Of die escorte van de draadstarter nu prioritair is of niet mogen de gewone stervelingen niet bepalen of weten.

Nu dat ik de draadstarter nog eens lees is van een luidruchtige sirene geen sprake dus eigenlijk enkel een dringende opdracht. Of TS heeft het vergeten te vermelden.

Men moet dus eigenlijk niet onnodig aan de kant gaan indien zo een voertuig met enkel blauwlicht nadert, maar men doet het toch. bvb bij een ambulance die iemand met een gebroken been vervoert = niet dringend genoeg.
Dezelfde ambulance zal dan wel met blauwlicht en sirene rijden als de patient wel in levensgevaar is, bvb hartaanval e.d.

Link van de artikelen 37 en 38 in de wegcode:
https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#sysdpckoc3

Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van een andere opdracht, alleen wanneer de aard van de opdracht het rechtvaardigt.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden met een gematigde snelheid en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.

37.5. De bestuurder van een prioritair voertuig dat een dringende opdracht uitvoert hoeft dit reglement niet na te leven met uitzondering van de artikelen 4, 8.4, 16.4, 20, 24, eerste lid, 3°, 35, 36, 37, 44.1, vierde en vijfde lid en 59.1, indien het gaat om:

a) een bevoegde persoon bedoeld in artikel 3, 1°, 2°, 5°, 7° of 11°;
b) een bestuurder van een voertuig voor dringende medische hulpverlening;
c) een bestuurder van een brandweervoertuig;
d) een bestuurder van een voertuig van de Civiele Bescherming;
e) een bestuurder van een voertuig van de veiligheidsdienst van de spoorwegen;
f) een bestuurder van een voertuig voor hulpverlening van Infrabel;
g) een bestuurder van een voertuig voor hulpverlening bij een ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elektriciteit of radioactieve stoffen ;
h) een bestuurder van de Dienst Opruiming en Vernietiging van Explosieven (DOVO) van Defensie, bij dringende ingrepen ;
i) een bestuurder van een voertuig gebruikt voor het vervoer van gedetineerden;
j) een noodplanningscoördinator.

Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.

Herr Flick 27 september 2023 22:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 10243456)
Dat weten we niet en kunnen we ook niet bepalen.



Als de escortevoertuigen van de politie met blauwlicht en luidruchtige sirene rijden is het prioritair en dringend. Het kunnen ook burgervoertuigen van de politie zijn.

Zoiets, zoals in het begin van dit filmpje, vooraan en achteraan en in het midden rijden escortevoertuigen met blauwlicht en luide sirene:

Ik tel 3 voertuigen zonder blauwlicht, in 2 daarvan zullen de VIPs inzitten, zeker in de Mercedes S-klasse en de VW Aerton.

Of die escorte van de draadstarter nu prioritair is of niet mogen de gewone stervelingen niet bepalen of weten.

Nu dat ik de draadstarter nog eens lees is van een luidruchtige sirene geen sprake dus eigenlijk enkel een dringende opdracht. Of TS heeft het vergeten te vermelden.

Men moet dus eigenlijk niet onnodig aan de kant gaan indien zo een voertuig met enkel blauwlicht nadert, maar men doet het toch. bvb bij een ambulance die iemand met een gebroken been vervoert = niet dringend genoeg.
Dezelfde ambulance zal dan wel met blauwlicht en sirene rijden als de patient wel in levensgevaar is, bvb hartaanval e.d.

Link van de artikelen 37 en 38 in de wegcode:
https://www.wegcode.be/nl/regelgevin...6pu#sysdpckoc3

Artikel 37. Prioritaire voertuigen

37.1. Prioritaire voertuigen zijn uitgerust met één of meerdere blauwe knipperlichten en een speciaal geluidstoestel overeenkomstig de bepalingen van de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen.

37.2. De blauwe knipperlichten moeten gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

Ze mogen gebruikt worden bij de uitvoering van een andere opdracht, alleen wanneer de aard van de opdracht het rechtvaardigt.

37.3. Het speciaal geluidstoestel mag slechts gebruikt worden wanneer het prioritaire voertuig een dringende opdracht uitvoert.

37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden met een gematigde snelheid en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.

37.5. De bestuurder van een prioritair voertuig dat een dringende opdracht uitvoert hoeft dit reglement niet na te leven met uitzondering van de artikelen 4, 8.4, 16.4, 20, 24, eerste lid, 3°, 35, 36, 37, 44.1, vierde en vijfde lid en 59.1, indien het gaat om:

a) een bevoegde persoon bedoeld in artikel 3, 1°, 2°, 5°, 7° of 11°;
b) een bestuurder van een voertuig voor dringende medische hulpverlening;
c) een bestuurder van een brandweervoertuig;
d) een bestuurder van een voertuig van de Civiele Bescherming;
e) een bestuurder van een voertuig van de veiligheidsdienst van de spoorwegen;
f) een bestuurder van een voertuig voor hulpverlening van Infrabel;
g) een bestuurder van een voertuig voor hulpverlening bij een ernstig incident veroorzaakt door water, gas, elektriciteit of radioactieve stoffen ;
h) een bestuurder van de Dienst Opruiming en Vernietiging van Explosieven (DOVO) van Defensie, bij dringende ingrepen ;
i) een bestuurder van een voertuig gebruikt voor het vervoer van gedetineerden;
j) een noodplanningscoördinator.

Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.

ge zegt het zelf he, als de aard van de opdracht het toelaat

natuurlijk mag er prioritair gereden worden dat zeg ik ook

maar wanneer is het prioritair ?


De Minister moet naar de WC ? (en er is geen geschikte bloembak of combi in de buurt)
De Minister of Agent zijn frieten worden koud ?

Er is verderop een accident gebeurt ?
Er is een terroristische aanslag bezig, ?
Albert is van zijne moto gevallen en ligt dood te gaan op den E411 ?

Allee vul zelf maar in.

De schoofzak 28 september 2023 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 10243446)
Geselecteerd op uiterlijk?

De lederen beschermkledij als motorrijder was wellicht genoeg. (misschien ook een goede kennis van het Frans ...)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be