![]() |
Het snellaadstation van de toekomst staat al in Denemarken.
1 Bijlage(n)
Dynamische stroomprijs/kWh goed zichtbaar vanaf de straat door een prijsbord.
Hoe groener de netstroom op die dagen hoe lager de prijs voor het snelladen, elk uur kan de prijs veranderen. Dus voor specifiek Denemarken snellaadt men goedkoper bij windige en-of zonnige dagen. Zelfs minder dan 20 €cent/kWh. Adres en foto's voor wie daar passeert: ;-) https://nl.chargemap.com/better-energy-sonderborg.html 4 laadzuilen tot 350 kW (CCS) Het groot prijsbord geeft de kWh-prijs weer van het momentane uur en de prijs van het volgende uur. Zie foto en tekst in de link, 1,22 kr/kWh (€ 0,1636) en volgend uur 1,42 kr (€ 0,1904) - zie ook bijlage, dus bij het maken van de foto spotgoedkoop - Vertaald via: Citaat:
https://app.electricitymaps.com/zone/DK-DK1 (vooral zonnig, wind matig) Maar bij voorspelbare (veel) wind en-of zon zal het 100% hernieuwbaar worden. |
-
|
1 Bijlage(n)
Denemarken had in 2022 over het hele jaar gemiddeld 60% hernieuwbare electriciteit, een nieuw record. Ze komen van 47% - 50%.
https://cleantechnica.com/2023/01/14...ergy-progress/ Dat betekent dat ze veel dagen boven de 100% haalden, hun overschot moeten ze dus goedkoop gebruiken of goedkoop exporteren, vooral naar Duitsland en ook Nederland (zeekabel) en Zweden. En DK heeft ook nog een (door)verbinding met Noorwegen. Dus hun eigen elec-net heeft dringend een aanpassing nodig. De uitleg staat in de link. Ook veel meer slimme (snel)laadpunten met getoonde dynamische prijs kunnen daar helpen, een natuurlijk (veel) meer BEV. Vanaf einde 2022 begint het serieus op te lopen. All-time best sellers (showing top 8), cumulative registrations by quarter. Countries: DK |
Wat zijn we daar weer mee? Ik ga niet naar DK rijden om te laden hoor...Wanneer gaan ze er eens werk van maken in Belgie? Vorige week wou ik eens zo een snellader van 200Kw uittesten. Ik keek in de app (want aan de paal zelf kan je het niet zien) en zag een tarief van 1,1 euro per KWH staan. Ik heb vriendelijk bedankt.
|
Citaat:
1,1 € per kWh? Amai. Is dat superplus 100 octaan? lol Kun je geen goedkopere proberen? Onder de 0,7 €/kWh moet toch te vinden zijn, Fastned: 0,69 €? Tesla Drop-in: 0,51 tot 0,59 €/kWh naargelang uren: vb. Hasselt via Chargefinder, filter instellen +150 kW: https://chargefinder.com/nl/laadpaal...charger/zndkg9 |
Voor autobrandstoffen (en huisbrandolie, maar daar gaat het nu niet over) is er een prijs-"imperatief" van de overheid.
Men zou iets dergelijks moeten uitvinden en invoeren voor de laadpalen. En verder zouden we onderling eens moeten wedden: hoe lang gaat het duren eer zo'n simpele-eerlijke laadpaal er in la belziek gaat komen. Zeg, Mice, weet je toevallig enkele gemiddelde prijzen van laadpalen in Frankrijk? |
Citaat:
Je kunt enkele actuele prijzen googlen op de snelste laadpunten 250 kW en meer. Fastned 300 kW : Frankrijk € 0.59 per kWh Ionity 300 kW : France € 0.59 per kWh Tesla 250 kW : Frankrijk € 0,42 tot 0,43 tussen 22.00 en 18.00; en € 0,46 tot 0,48 tijdens drukke uren of tussen 18.00 en 22.00 enzovoort .... Enkel voor stekkerwagens die DC kunnen snelladen. Citaat:
Uiteraard afhankelijk aan welke snelheid je wil laden (3kW tot 11 kW) en tijdens welke (spits) uren en op welke plaatsen (publiek of semi-publiek) Boek je bvb een hotelkamer is het in de regel gratis of inbegrepen in de kamerprijs: vb Lyon, ondergrondse "bewaakte" hotelgarage, zie foto's: Citaat:
|
Citaat:
|
De prijzen van zonne- en windenergie zijn niet lager. Er is gewoon meer elektriciteit als de zon eens goesting heeft om te schijnen of de wind om te waaien waardoor de algehele elektriciteitsprijs op die moment zakt. Als men alles in rekening brengt over een periode van een eeuw zijn die 'hernieuwbare energieën' de duurste van alle co2 vrije energieën. De fossiele energieproducenten overladen ons met valse rapporten en onderzoeken en steunen de 'groene' ngo's opdat ze hun producten kunnen blijven aan de man brengen om de 'energietransitie te ondersteunen'.
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Of wat je ook bedoelt toon dat toch eens aan, of linkje van studie van volledige levenscyclus. Voor kernafval dus ook de kosten x **** jaren. lol Alvast een voorsmaakje: https://changeoracle.com/2022/07/20/...ewable-energy/ en door schaalvergroting wordt hernieuwbaar verder beterkoop dan nucleair, uitgedrukt in MWh/$ Uw soort dunkelflaute is eigenlijk verwaarloosbaar op een Europees stroomnetwerk dat besef je toch: Europees 0,2 keer per jaar Topic: voor dat zichtbaar dynamisch prijsbeleid van snellaadstations is er trouwens al een studie uit China, online gepubliceerd juni 2023: Citaat:
Off topic: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
De kost van kernenergie wordt vertienvoudigd door de diarree aan 'veiligheidsregels'. Kernafval kost amper iets. Dat wordt opgeslagen tot het terug kan gebruikt worden als brandstof wat in veel gevallen al direct is. De grootste hoop kernafval is laagradioactief en komt niet uit de kerncentrales maar uit de ziekenhuizen. Citaat:
Men is duidelijk de verkeerde duurste precairste weg ingeslagen door kernenergie te bannen. Kernenergie had onze hoofdbron voor elektriciteit moeten blijven ipv op hernieuwbaar, buitenlands gas, batterijen en net genoeg oeps te weinig energie te gokken en van Europa een grote industriezone te maken. |
Citaat:
Als jij het beter weet... of iets beter hebt. Vertalen hoeft niet: Citaat:
https://www.lazard.com/media/2ozoovy...april-2023.pdf |
Citaat:
Een recente draad is deze : Openhouden kerncentrales |
Citaat:
Gij beweert dus dat de prijzen van zonne- en windenergie goedkoper zijn als de consument op een andere plaats, aan het snellaadstation, gaat laden. Dat is niet waar. De prijs van energie is NIET afhankelijk van de plaats waar er geladen wordt. :silly: En je schiet nog meer kemels: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bij de productie en afbraak van zonnepanelen en windturbines is er ook CO2 uitstoot en zijn er dus ook kosten, net zoals voor kernafval verwerking. Lees toch eerst je berichten eens na voordat je zulke onzin post. :roll: |
Citaat:
Het gaat bovendien enkel over het topic, dus ENKEL dat ene dynamisch geprijsde snellaadstation in Denemarken. Dus alle andere snellaadstations van DK gaan eerder vaste veel duurdere prijzen hanteren, die mss maar maandelijks aangepast worden. Dat hoef ik toch niet aan te tonen hé, of toch, lol: Citaat:
T O P I C Citaat:
- - - - - - - Blijkbaar ben jij de enige die over zo een simpel topic valt, rare interpretatie. Denemarken heeft - tussen haakjes - nog nooit kernenergie gehad, dus wie wilt leuteren ober kernenergie doe dat in de gepaste draad. Ik zal even die draad opfrissen. |
Wat info over het duurzaam energiebedrijf Better Energy die dus hun eigen snellaadstation (topic) uitbaten en ook de meeste stroom zelf opwekken en leveren.
onder andere het jaarraport 2022: Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Past hier ook, 108 laadpunten op een plek in Hasselt.
In Hasselt (Corda Campus) staan op een plek nu in totaal 108 laadpunten, inclusief de bestaande 24 snellaadpunten die sinds 12 september 2022 er stonden (12 van Tesla)
Er kwamen dus 42 tragere laadpunten (AC) bij waar aan 2 kanten kan ingeplugd worden, maakt 84 extra laadpunten. Citaat:
Citaat:
https://www.cordacampus.com/mobility/ |
e-mobiel-organisatie CharIN blijft groeien
CharIN telt ondertussen 330 leden of partners waarvan 184 kernleden.
Onlangs kwam het Belgische Solvay erbij als kernlid. Citaat:
|
Hier in mijn buurt zijn er in één klap tien stuks bij gekomen.
Geen snelladers. Snelladers zijn enkel nodig voor wie heel lange dagritten rijdt. Gewone gemiddelde snelheden van laden zijn genoeg, op voorwaarde dat je kan laden bij de maaltijd (elk restaurant .. bla bla ...) of een koffiebreak enz. |
Citaat:
Met het verschil dat er voor de EVs - die normaal traag willen (bij)laden - soms ook parkeerplaatsen met laadpunten voorzien zijn. Uiteraard gaan die EVs ook op gewone parkeerplaatsen staan als ze niet hoeven te laden, vooral deze die regelmatig thuis/werk laden en enkel in nood een openbaar laadpunt gebruiken. --- -- --- Toevallig weetje: • In Nederland zijn onlangs 27 snelwegtankstations geveild om te mogen uitbaten voor 15 jaar. De kassa rolde en de overheid kasseerde € 289 miljoen bruto van "de oliebazen". Netto bleef daar nog € 118 miljoen over na aflossing van uitkoopsommen en bepaalde vergoedingen. Interessant zijn de doordachte voorwaarden om eerlijk te kunnen concurreren met snellaadstations die natuurlijk nooit tankpompen gaan zetten. De tankstations mogen geen of een beperkt aantal snellaadpunten (2 max, 1 laadzuil?) zetten naargelang locatie. Anders zouden de tankstations met hun (fossiele)winsten geleidelijk steeds meer snellaadpunten bijplaatsen en de snellaaduitbaters - die veel moesten investeren - wegconcurreren, zeker qua prijs. • Een eerste veiling voor snellaadstations komt er in 2028. De eerste contracten met Fastned lopen dan uit, ik neem aan dat Fastned verder huurt, of een andere speler. • In Belgenland zal het ook zo zijn neem ik aan. De overheid is immers eigenaar van ruimte langs de snelweg. Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be